és a Venn-Euler diagrammok

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Egyszerű oszthatósági problémák
Advertisements

Az igazmondók illetve lovagok mindig igazat mondanak, a hazugmondók illetve lókötők mindig hazudnak, a szeszélyesek, normálisok hol igazat mondanak, hol.
Természetes számok 0, 1, 2, 3, ..., 24, 25, ..., 1231, 1232, ..., n, ...  = {0, 1, 2, 3, ..., n,...} a természetes számok halmaza Műveletek: összeadás.
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Változások az iskola pedagógiai programjában (2013/14-től): 1.Nem lesz es rendszer (azaz NYEK-be nem jelentkezhetnek a mostani 5-8. osztályos tanulók)
2006. február 17. Valószínűségszámítás és statisztika II. Telefonos feladat Egy kalapban van két korong, az egyiknek mindkét oldala piros, a másiknak.
Osztó, többszörös Osztó: azokat a számokat, amelyekkel egy B szám osztható, az B szám osztóinak nevezzük. Minden számnak legalább két osztója van, 1 és.
Legyenek az a és b egész számok.
A feladatokat az április 14-i Repeta-matek adásában fogjuk megoldani
MI 2003/9 - 1 Alakfelismerés alapproblémája: adott objektumok egy halmaza, továbbá osztályok (kategóriák) egy halmaza. Feladatunk: az objektumokat - valamilyen.
Műveletek logaritmussal
Valószínűségszámítás
Csoport részcsoport invariáns faktorcsoport részcsoport
Gyűrűk Definíció. Az (R, +, ·) algebrai struktúra gyűrű, ha + és · R-en binér műveletek, valamint I. (R, +) Abel-csoport, II. (R, ·) félcsoport, és III.
4. VÉGES HALMAZOK 4.1 Alaptulajdonságok
Programozási alapismeretek 8. előadás. ELTE 2/  További programozási tételek További programozási tételek 
Halmazok, halmazműveletek
A tételek eljuttatása az iskolákba
Alhálózat számítás Osztályok Kezdő Kezdete Vége Alapértelmezett CIDR bitek alhálózati maszk megfelelője A /8 B
MATEMATIKA 100. ÓRA MAJOROS MÁRK.
Algebra a matematika egy ága
Halmazok, relációk, függvények
MATEMATIKA e-tananyag 9. osztály
BOLYAI JÁNOS GIMNÁZIUM
Matematika: Számelmélet
AMFI KUPA és ami mögötte van…
Halmazok Gyakorlás.
6. SZÁMELMÉLET 6.1. Oszthatóság
Készülj az érettségire
Figyelmeztetés! E program használata fokozottan
Halmazok Összefoglalás.
DRAGON BALL GT dbzgtlink féle változat! Illesztett, ráégetett, sárga felirattal! Japan és Angol Navigáláshoz használd a bal oldali léptető elemeket ! Verzio.
Matematikai alapok és valószínűségszámítás
Exponenciális egyenletek
Halmazműveletek.
Logikai szita Pomothy Judit 9. B.
Logikai szita Izsó Tímea 9.B.
Logikai szita Baráth Kornél.
Készítette: Horváth Zoltán (2012)
2006. március 3. Három négyzet oldalai különböző prím- számok. A két kisebb négyzet kerületének ösz- szege egyenlő a legnagyobb négyzet kerületé- vel;
2005. szeptember 23. Egy sporttagozatos osztályban - ahol mindenki sportol -, atletizálnak, birkóznak és cselgáncsoznak a tanulók. Három olyan diák van,
Telefonos feladat Egy háromjegyű szám elé írtunk egy hármast, majd az eredeti háromjegyű szám mögé írtunk egy hármast. A kapott két négyjegyű szám különbsége.
Szintaktikai, szemantikai szabályok
Matematika feladatlap a 8. évfolyamosok számára
Matematika feladatlap a 8. évfolyamosok számára
Különféle ábrázolási MÓDSZEREK az elemi MATEMATIKÁBAN
Az ábrázolás módszerével való megoldás szükségessé teszi egy ábra készítését * A számokat és mennyiségeket a feladatból grafikusan ábrázoljuk * A feladatmegoldás.
Halmazok. Legyen A={a; a=4k 2 -2k+1; kЄ N} – Legyen B={b; b=(8m 3 +1)/(4m 2 -2m+1), m ЄN} – Adja meg az A halmaz elemeit k=1,3,5,7-re, a B halmaz elemeit.

Megyei Matematika verseny
Tanulói utánkövetés 2009/2010. A 2009/2010-es tanévben iskolánkban 210 tanuló végzett. 77 fő a szakközépiskola valamelyik tagozatán 133 fő szakmát szerzett.
XVII. Hajnal Imre Matematika Tesztverseny
Valószínűségszámítás
Egy napon azt kérte az osztálytól a tanárnő, hogy minden osztálytársuk nevét írják föl egy lapra úgy, hogy a nevek mellett maradjon egy kis üres hely.
1. MATEMATIKA ELŐADÁS Halmazok, Függvények.
Fixpontos, lebegőpontos
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Az informatika logikai alapjai
Hozzárendelések, függvények
Mikroökonómia gyakorlat
1 TANULÁSI TÍPUS TESZT.
A MATEMATIKA FELÉPÍTÉSÉNEK ELEMEI
Szent László Gimnázium
Programozási alapismeretek 8. előadás. ELTE Szlávi-Zsakó: Programozási alapismeretek 8.2/  További programozási.
előadások, konzultációk
Számok világa.
2. gyakorlat INCK401 Előadó: Dr. Mihálydeák Tamás Sándor Gyakorlatvezető: Kovács Zita 2015/2016. I. félév AZ INFORMATIKA LOGIKAI ALAPJAI.
78. óra Prímszámok Röp: 1. Az osztó definíciója. 2. Dönts el és indokold: a.) osztható-e 125-tel? b.)
Tanórán kívül lehet kicsit több
Előadás másolata:

és a Venn-Euler diagrammok Logikai szita és a Venn-Euler diagrammok

A logikai szita alkalmazása Ennek a módszernek a lényege az, hogy az összes elem számából kivonjuk az egy tulajdonsággal rendelkezők számát, de ekkor már túl sokat vettünk el, hozzáadjuk a két tulajdonsággal rendelkezők számát, de ekkor már túl sokat adtunk hozzá, elvesszük a három tulajdonsággal rendelkezők számát stb. Ezt a módszert máshol is alkalmazhatjuk, szitamódszernek mondjuk. Ezt, amit itt láttunk, logikai szitának nevezzük. 

A logikai szita 2 halmazra Két halmaz esetén: Vagy, ha akkor mert ha akkor

A logikai szita 3 halmazra Három halmaz esetén: Vagy, ha akkor

1. feladat Hány darab olyan kétjegyű pozitív egész szám van, amely osztható 5-tel, vagy 6-tal, esetleg mind a kettővel? Összesen 99-9=90 kétjegyű szám van Előbb kiszámoljuk, hogy hány 5-tel és 6-tal is osztható kétjegyű szám van Legyen A= {10,15,…,95} az 5-tel osztható kétjegyű számok halmaza Legyen B= {12,18,24,…,96} a 6-tal osztható kétjegyű számok halmaza Tehát a 30-cal osztható kétjegyű számok halmaza.

Megoldás Tehát 30 szám osztható 5-tel vagy 6-tal. (ki kellett venni az egyjegyű 5 és 6 számokat), továbbá Az előző első képlet szerint: Tehát 30 szám osztható 5-tel vagy 6-tal. Megoldás

2. feladat Hány darab olyan kétjegyű pozitív egész szám van, amely nem osztható sem 5-tel, sem 6-tal? Összesen 99-9=90 kétjegyű szám van Előbb kiszámoljuk, hogy hány 5-tel és 6-tal is osztható kétjegyű szám van Legyen A= {10,15,…,95} az 5-tel osztható kétjegyű számok halmaza Legyen B= {12,18,24,…,96} a 6-tal osztható kétjegyű számok halmaza Tehát a 30-cal osztható kétjegyű számok halmaza.

Tehát 60 számjegy nem osztható sem 5-tel sem 6-tal. Megoldás ahol S a kétjegyű természetes számok halmaza A második képlet szerint: Tehát 60 számjegy nem osztható sem 5-tel sem 6-tal.

3. feladat Egy osztály 30 tanulója angol és német nyelvet tanul, 20-an tanulnak angolt, 8-an mindkét nyelvet. Hányan tanulnak csak németet? Csak németet tanul: 30-20= 10 tanuló, vagyis 10-en tartoznak a besatírozott részbe.

Tehát (5-x)+ x + (8-x)= 11 ahonnan x= 2 4.feladat Egy fagyisnál kétféle fagyiból lehet választani: csoki és vanília. 11-en állnak sorban a fagyisnál 5-en kértek csokis fagyit. Vaníliát 3-mal többen kértek mint csak csokist. Hányan kértek csokis és vaníliás fagyit is? Ha akkor és Tehát (5-x)+ x + (8-x)= 11 ahonnan x= 2

5.feladat Az egyetemen 200-an tanulnak angolt, 150-en spanyolt és 140-en franciát. 80-an angolt és franciát, 20-an angolt és spanyolt, 10-en spanyolt és franciát, 5-en pedig mindhárom nyelvet tanulják. Hányan tanulnak összesen nyelvet? Megoldás: bentről kifele töltjük ki Először a „belső” 5- öt írjuk be Ezután a 80- 5= 75-öt, a 20- 5= 15-öt, végül a 80-5= 75-öt. 3. Ezután kitöltjük a „legkülső” tartományokat: 200- (5+15+75)= 105, 150- (5+5+15)=125, 140- (5+5+75)= 55. Ezután összeadva a tartományokban levő számokat 385 adódik.

A megoldás szita-formulával: Legyenek: A={angolul tudók}, S={spanyolul tudók}, F={franciául tudók} Tehát: Ennyien tanulják valamelyik nyelvet.

6.feladat Egy osztály 32 tanulója közül 16-an tanulnak angolul, 13-an franciául, 13-an németül. Az említett nyelvek közül 5-en németül és franciául is, 7-en németül és angolul is, 6-an angolul és franciául is tanulnak. Négyen mindhárom nyelvet tanulják. Hányan nem tanulják az említett nyelvek egyikét sem? A Ven-Euler halmazkarikákat bentről kifele töltöttük ki. Az eredmény leolvasható a diagramról, de a szitaformulával is felírjuk:

Tehát 4 tanuló nem tanul sem Angolt, sem Franciát, sem Németet. Megoldás: Tehát 4 tanuló nem tanul sem Angolt, sem Franciát, sem Németet.

7.feladat Az osztályban 38 tanuló van. Mindenki űzi a következő sportágak valamelyikét: atlétika, röplabda, úszás. 19-en atletizálnak, 21-en röplabdáznak, 12 tanuló úszik; 7 tanuló atletizál és röplabdázik, 6 tanuló atletizál és úszik, 3 tanuló röplabdázik és úszik. Hány tanuló űzi mindhárom sportot? Legyen és bentről kifele haladva töltjük ki a halmazábrát:

A megoldás szita-formulával: Legyenek: A={atlétizálók}, R={röplabdázók}, U={úszók} Tehát: Beírva a számosságokat kapjuk, hogy: Innen kapjuk, hogy:

8.feladat Egy osztály létszáma 30. Az osztályban három nyelvet tanulnak: angolt, oroszt és franciát, és minden diák tanulja legalább az egyik nyelvet. Angolul 14-en, oroszul 15-en, franciául 25-en tanulnak. Pontosan két nyelvet összesen 6 diák tanul. Hányan tanulják mindhárom nyelvet? Legyen rendre Fr, An, Or a franciául, angolul, illetve oroszul beszélő tanulók halmaza; F, A, O a csak franciául, csak angolul, csak oroszul beszélő tanulók száma. Az x, y, z, t számok jelentése a diagramról leolvasható. A feltételek alapján: F + A + O + x + y + z +t = 30; x + y + z = 6; F + x + y + t = 25; A + x + z + t = 14; O + y + z + t = 15. Ezért F + A + O = 30 – 6, F + A + O + 2 × 6 + 3 ×t = 54, ahonnan t = 9

9.feladat Egy 29 fős osztálynak három kérdést tettek fel, mindenki Igennel vagy Nemmel válaszolhatott. A szereted-e a mateket? 22 I, a szereted-e a fagyit? 18 I, a szereted a palacsintát? 18 I érkezett. Tudva azt, hogy azok közül akik szeretika mateket 7-en Nem szeretik a fagyit és 8-an Nem szeretik a palacsintát, valamint 12-en szeretik a fagyit és a palacsintát, de közülük 2 Nem szereti a mateket. Hányan mondtak Nem-et mindhárom kérdésre? Jelölje: S=az osztály tanulói, M={szeretik a mateket}, F={szeretik a fagyit}, P={szeretik a palacsintát}. Tehát Vegyük észre, hogy:

A szitaformula alapján: Ahonnan kapjuk, hogy: A feladatot a Ven-diagrammal is megoldhatjuk, 1) ha először a 10-et írjuk be, 2) aztán a 14-10=4, 15-10=5, 12-10=2, 3) majd sorra a 22-(4+10+5)=3, 18-(2+10+5)= 1, és végül a 18-(4+10+2)=2 értékeket Ez összesen 27, így 29-27=2 a felelet.

10.feladat A matematika dolgozatban 4 feladatot kellett megoldani. Az 1. feladatot 30, a 2.-at 32, a 3.-at 34, a 4.-et 32 oldotta meg jól. b) Az 1. és 2.-at 12, az 1. és a 3.-at 12, az 1. és a 4.-et 12, a 2. és a 3.-at 15, a 2. és a 4.-et 11, a 3. és 4.-et 10-en oldották meg helyesen. c) Az 1., 2., 3. feladatokat 6-on, az 1., 2., 4. feladatokat 5-en, az 1., 3., 4. feladatokat 3-an, a 2., 3., 4. feladatokat 4-en oldották meg helyesen. d) Az összes feladatot 3-an oldották meg hibátlanul. e) Voltak 10-en akiknek egyetlen feladatot sem sikerült megoldani. Hányan írtak dolgozatot matematikából?

A szita formulát alkalmazzuk 4 tagra: Tehát 71+10=81 tanuló írt dolgozatot matematikából.

A feladatot Venn-Euler diagrammal is megoldhatjuk: Belülről kifele haladva töltjük ki: A számok összege 71, tehát összesen 71+10=81-en írtak dolgozatot matematikából.

11.feladat Egy repülőgép utasairól a következőket tudjuk: 9 fiú, 5 magyar gyermek, 9 felnőtt férfi, 7 külföldi fiú, 14 magyar, 6 magyar férfi (beleértve a magyar fiúkat is) és 7 külföldi leány. Hány utas volt a repülőgépen? Leghamarabb a 7 külföldi leány és a 7 külföldi fiú írható be a halmazábra megfelelő tartományába. Ezután a 9 fiú alapján a 2-es írható be, az 5 magyar gyerek alapján a 3-as írható be, ugyanakkor a 6 magyar férfi alapján a 4-est írjuk be, majd a 14 magyar alapján a belső 5-ös írható be. A 9 felnőtt alapján a külső 5-ös is beírható. Tehát összesen 2 ×7 + 2 ×5 + 4 + 2 + 3 = 33 utasa volt a repülőgépnek.

VÉGE