Okosodáshoz okos informatikus kell!

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Fehér Péter PhD Edutus Főiskola Budapest
Advertisements

AZ EPICT TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS HATÁSVIZSGÁLATA IKT-METRIA FELVÉTELEK ALAPJÁN Az IKT-metria mérőeszköz.
„Fejlődés ellen nincs orvosság” (Neumann János) 1987.az alapítás éve 1989.a névadás éve 1993.az első (30 fős) kollégium 2000.NIVÁK 2002.Kollégium a Pozsonyi.
Gyakorlati vizsga és szervezésének kérdései mindkét szinten
Tájékoztató az emelt szintű érettségiről a 10-dik évfolyamosoknak
Változások az iskola pedagógiai programjában (2013/14-től): 1.Nem lesz es rendszer (azaz NYEK-be nem jelentkezhetnek a mostani 5-8. osztályos tanulók)
A kompetenciafejlesztés lehetőségei az iskolai tantárgyakon keresztül
Katona József MKSZIG 1 Katona József Szakközépiskola és Felnőttoktatási Gimnázium.
Digitális kompetenciák a pedagógusképzésben Jelli János Apor Vilmos Katolikus Főiskola (HU) Námesztovszki Zsolt Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző.
Jó gyakorlat „A 21. század gyermekeiért” – IKT eszközök használata egy inkluzív iskolában II. Rákóczi Ferenc Tagiskola 7400 Kaposvár, Kanizsai u
Informatika tanításom
Alapképzések a Debreceni Egyetem Informatikai Karán
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
AMIT FELTÉTLENÜL TUDNI KELL AZ ÉRETTSÉGI VIZSGÁKRÓL 2014.
Tehetséges tanulóink szakkörökön, a több éve működő tehetséggondozó műhelyekben (természettudományos, környezetvédelmi), valamint a különböző szintű.
Szeretettel köszöntjük az iskolánk, és ezen belül az informatika-matematika szakirány után érdeklődő nyolcadikos tanulókat.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Az új történelem érettségiről és eredményeiről augusztus Kaposi József.
Természettudományok és műszaki tudományok területén végzett diplomások száma a éve korcsoportban 1000 főre számolva 2010-re az EU-ban 15 %-os növekedést.
A tételek eljuttatása az iskolákba
Kalmár László  Informatikai Tanszékcsoport, Főépület 2000-nél több informatikus hallgató.
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia Eger, november 7-9. A természettudományos tudás és alkalmazásának.
Informatika tanítása ea.
A kompetencia alapú oktatás esélyei Modernizáció a közoktatásban dr. Pála Károly 2007.
NYELVI EL Ő KÉSZÍT Ő ÉVFOLYAMMAL INDULÓ EMELT IDEGEN NYELVI KÉPZÉS NYELVI EL Ő KÉSZÍT Ő ÉVFOLYAMMAL INDULÓ EMELT IDEGEN NYELVI KÉPZÉS.
TÓPARTI GIMNÁZIUM ÉS MŰVÉSZETI SZAKKÖZÉPISKOLA A évi ORSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉS eredményei A felmérés időpontja: május 29.
Környei László elnök HunDidac Szövetség EGER október 11.
e-Learning a tanárképzésben
A közép- és emelt szintű vizsga tanári értékelése
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
szakmérnök hallgatók számára
Az informatika tanítása Montessori-jellegű iskolában
2007. május 22. Debrecen Digitalizálás és elektronikus hozzáférés 1 DEA: a Debreceni Egyetem elektronikus Archívuma Karácsony Gyöngyi DE Egyetemi és Nemzeti.
1 Érettségi tájékoztató 2008 Érettségi tájékoztató február 8.
IKT struktúra.
Köszöntöm Önöket az FSZ konferencián! Dr. Zárda Sarolta rektor.
Érettségi jelentkezések és érettségi eredmények 2007 Érettségi jelentkezések - érettségi eredmények.
Érettségi jelentkezések és érettségi eredmények 2008 Tanévnyitó értekezlet Érettségi jelentkezések - érettségi eredmények augusztus 29.
INFORMATIKA SZAK 2013 Antal Margit. Áttekintés Elhelyezkedés és továbbtanulás Oktatott tantárgyak Egyebek.
Kétciklusú képzés a műszaki felsőoktatásban Jobbágy Ákos Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, BME.
EREDMÉNYEK TANULMÁNYI. Tanulmányi eredmények 2012 kompetenciamérés érettségi tanulmányi átlagok egyetemi továbbtanulás országos versenyeredmények.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Az ECDL-ről „Az ECDL célja az informatikai írástudás elterjesztése, és annak elősegítése, hogy minél több ember az Információs Társadalom teljesértékű.
Nyitott Kapuk 2010 Beiskolázási kérdőívek értékelése.
Tájékoztató az emelt szintű érettségiről a 10-dik évfolyamosoknak
Táblázatkezelés Középszint: 50 perc, 30 pont Emelt szint: 30 perc, 15 pont.
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Algoritmikus gondolkodás és fejlesztésének lehetőségei
Mérés és adatgyűjtés laboratóriumi gyakorlat - levelező Sub-VI és grafikonok 1 Mingesz Róbert V
Érettségi eredmények május-június. Az utóbbi évek érettségi eredményei TanévÉrettségi átlag (RFG- AGK) Országos érettségi átlag Kitűnők száma (RFG-
Emelt- vagy középszintű felkészítés? Szülői értekezlet Lovassy László Gimnázium március 1.
Összeállította: Kovács Tibor igh. A NDRÁSSY GYULA G IMNÁZIUM ÉS K OLLÉGIUM Nyílt nap
Bonyhádi Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola
Ambrusné Dr. Somogyi Kornélia
A DIGITÁLIS NEMZEDÉK OLVASÓI PROFILJAI A nyomtatott és digitális olvasói szokások kapcsolata a teljesítménnyel a PISA2009 eredményei alapján Balázsi Ildikó-Ostorics.
Összeállította: Kovács Tibor igh. A NDRÁSSY GYULA G IMNÁZIUM ÉS K OLLÉGIUM Nyílt nap
Mobilitas Illés Zoltán Heizlerné B. Viktória Dr Illés Zoltán Készült az "Országos koordinációval a.
Informatika tanítása ea.
IKT alapú kompetenciák a XXI. századi pedagógusképzésben
Informatika tanítása ea. Csernoch Mária
Informatikaoktatás a 21. század elején Magyarországon Sebestyén Katalin.
VÁCI SZAKKÉPZÉSI CENTRUM Tanulási karrierutak a Váci Szakképzési Centrumban.
A különböző eszközök egymáshoz való viszonya IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
VÁCI SZAKKÉPZÉSI CENTRUM
magyar nyelv és irodalom
ÉRETTSÉGI MÁJUS-JÚNIUS
INFOÉRA 2006 Miért tanítsunk informatikát?
Előadás másolata:

Okosodáshoz okos informatikus kell! Csernoch Mária, Biró Piroska Debreceni Egyetem Informatikai Kar {csernoch.maria, biro.piroska}@inf.unideb.hu

„Okos” érettségi eredmények

Végzett hallgatók 2010 2011 Képzési idő alatt végzett   2010 2011 Képzési idő alatt végzett Képzési időn túl végzett ÁJK 79% 21% 76% 24% ÁOK 75% 25% 98% 2% BTK 78% 22% 83% 17% IK 56% 44% 46% 54% KTK 80% 20% 63% 37% MK 57% 43% TTK 71% 29% 61% 39% IK 56% 44% 46% 54% MK 57% 43%

PISA2009 Students On Line digitális olvasás, navigáció és számítógéphasználat magyar tanulók átlag alatti teljesítménye átlag: 499 (19 ország) magyar: 468 (5. leggyengébb) [368; 568] iskolai számítógéphasználat – PISA eredmény magyar tanulók: negatív kapcsolat átlag: 9 legalacsonyobb: 27 (Magyarország) [8; 42]

Testing Algorithmic and Application Skills TAaAS Debreceni Egyetem Informatikai Kar 2011/2012

TAaAS projekt – résztvevő intézmények 2011 DE IK 2013 ELTE, Nyíregyháza, Eger 2014 Sopron, Gyöngyös, Kecskemét, Szeged, Pécs, Veszprém, Zalaegerszeg (BGF), Corvinus, DE MK, GDF Erdély, Szlovákia, Csehország, Lengyelország, Szerbia, Franciaország

TAaAS projekt – fázisok pre-test: elsőéves hallgatók, első szemeszter, első hét általános általános információk önértékelés attitűd vizsgálat informatikai teszt hallgatói értékelés post-test Sprego (Spreadsheet Lego), ERaC (Error Recognition and Classification) késleltetett post-test (1 évvel később) Sprego informatikatanárok tesztelése nem igazán haladunk az adatgyűjtéssel nem túl nagy a kitöltési kedv

TAaAS projekt – pre-test fájlkezelés dokumentumfájl, URL, hibaüzenet értelmezése, fájltípus megváltoztatása számrendszerek 2  16, 16  2, 2  10, 10  2, összeadás 2-es, 16-os számrendszerben táblázatkezelés (Sprego) képletek írása: keresés vektorban, népsűrűség, feltételes függvények képlet értelmezése  Mit csinál a képlet? függvények összehasonlítása szövegkezelés hibafelismerés hibatípusok programozás (5–8. o. Nemes Tihamér verseny feladatai) egymásba ágyazott feltételek, logikai műveletek  kimenet 4 szám ciklusok pseudo nyelven  Mit csinál a programrészlet? blokk diagram  Mit csinál a programrészlet?

TAaAS 2014 – minta (N=1919)

Átlagos eredmények – részpontok

Hibátlan megoldás Fájlkezelés, számrendszerek

Hibátlan megoldás Táblázatkezelés

Hibátlan megoldás Szövegkezelés – hibafelismerés

Hibátlan megoldás Programozás

Részmegoldás Fájlkezelés, számrendszerek

Részmegoldás Táblázatkezelés

Részmegoldás Szövegkezelés – hibafelismerés, hibatípusok

Részmegoldás Programozás

IKT eszközök Milyen IKT eszközökkel rendelkezik? asztali gép, laptop, táblagép, okostelefon, e-book olvasó átlagos felszereltség: 2,7 Korrelációs vizsgálat nincs kapcsolat a felszereltség és a teljesítmény között eszközök száma 1 2 3 4 5 35 173 242 80

Számítógéphasználat Mennyi időt tölt számítógép-használattal (asztali számítógép, laptop)? naponta legalább 5 órát naponta legalább 2 órát kevesebb egyszempontos varianciaanalízis a feladatokban nyújtott teljesítményre a gép előtt töltött idő szignifikánsan hat (gyenge kapcsolat), kivéve: I7.d, I7.e, I8 szignifikáns nem szignifikáns fájlkezelés I1, I2, I3, I9 számrendszerek I4, I5, I6 táblázatkezelés I7.a, I7.b, I7c, I7.f I7.d, I7.e, I8 szövegkezelés I10 programozás I11, I12.a, I12.b, I12c, I13

Mobil eszközök használata Mennyi időt tölt mobil eszközök számítógép jellegű használatával (táblagép, okostelefon, e-book olvasó)? naponta legalább 5 órát naponta legalább 2 órát kevesebb egyszempontos varianciaanalízis a feladatokban nyújtott teljesítményre a gép előtt töltött idő nem hat szignifikánsan, kivéve: I4, I6, I11, I12.a, I13 szignifikáns nem szignifikáns fájlkezelés I1, I2, I3, I9 számrendszerek I4, I6 I5 táblázatkezelés I7.a, I7.b, I7.c, I7.d, I7.e, I7.f, I8 szövegkezelés I10 programozás I11, I12.a, I13 I12.b, I12.c

Mobil eszközök használata

Operációs rendszerek

Programozási nyelvek

„Okos” érettségi eredmények

Informatika érettségi PTI MI GI IK MK Összes középszint N 65 62 56 2 86 271 eredmény (%) 80 78 74 59 73 emelt szint 47 15 6 7 75 67 54 70 NA 5 12 24 140 188 117 89 9 233 534

Informatika érettségi és szakok

Informatika érettségi és szakok emelt szint nincs szignifikáns eltérés az intézmények között középszint szignifikáns eltérés PTI–GI PTI–MK

Matematika érettségi PTI MI GI IK MK Összes középszint N 104 78 77 9 190 458 eredmény (%) 76 70 68 40 71 emelt szint 6 11 32 83 67 61 NA 4 5 3 44 117 89 86 233 534

Matematika érettségi és szakok

Matematika érettségi és szakok emelt szint nincs szignifikáns eltérés az intézmények között középszint szignifikáns eltérés PTI–GI IK–mindenki

Érettségi Informatika – középszint egyszempontos varianciaanalízis többségében szignifikáns, de nagyon gyenge kapcsolat szignifikáns nem szignifikáns fájlkezelés I2 I1, I3, I9 számrendszerek I4, I5, I6 táblázatkezelés I7.a, I7.b, I7.c, 17.e, I8 I7.d, I7.f szövegkezelés I10 programozás I11, I12.a, I12.b, I12.c I13

Érettségi Informatika – emelt szint egyszempontos varianciaanalízis programozásnál nagyon erős kapcsolat emelt szintű informatika érettségi a programozási ismeretekre hatással van szignifikáns nem szignifikáns fájlkezelés I1, I2, I3, I9 számrendszerek I4, I5 I6 táblázatkezelés I7.a, I7.b, I7.c, I7.f I7.d, I7.e, I8 szövegkezelés I10 programozás I11, I12.a, I12.b, I12.c, I13

Érettségi Matematika – középszint egyszempontos varianciaanalízis nagyon gyenge kapcsolat szignifikáns nem szignifikáns fájlkezelés I1, I2, I3, I9 számrendszerek I5, I6 I4 táblázatkezelés I7.a, I7.b I7.c, 17.d, I7.e, I7.f szövegkezelés I10 programozás I11, I12.a, I12.b, I12.c, I13

Érettségi Matematika – emelt szint egyszempontos varianciaanalízis programozásnál nagyon erős kapcsolat emelt szintű matematika érettségi a programozási ismeretekre hatással van szignifikáns nem szignifikáns fájlkezelés I2 I1, I3, I9 számrendszerek I4 I5, I6 táblázatkezelés I7.d I7.a, I7.b, I7.c, I7.e, I7.f, I8 szövegkezelés I10 programozás I12.a, I12.b, I12.c, I13 I11

Attitűd vizsgálat Mit jelent számára az informatika?

Attitűd vizsgálat Mit jelent számára az informatika? PTI MI GI IK Összes % minden 2 5 1 10 3,32 jövő 17 6 34 11,30 munka 24 27 14 65 21,59 kommunikáció 3 1,99 szórakozás/hobbi 23 16 4 44 14,62 érdekel 12 9 31 10,30 programozás 7 2,33

Önértékelés

Önértékelés – eredmények fájlkezelés nagyon gyenge kapcsolat szövegkezelés táblázatkezelés közepesen erős és gyenge kapcsolat programozás, 5–8. osztályos feladat erős kapcsolat hálózatok gyenge kapcsolat

Tanulta – Nem tanulta

Mennyire lesz szüksége az egyetemen szövegszerkesztés tanulására? nagyon gyenge negatív korreláció táblázatkezelés tanulására?

Érettségi, ECDL – tudás Mennyire tükrözi érettségi eredménye informatikatudását? Mennyire tükrözi ECDL vizsga eredménye (nem érettségivel szerzett) informatikatudását?

Eredmények összehasonlítása Saját eredmény (S) Csoport eredmény (Cs) Feladat fontossága (F) Saját Csoport Fontosság fájlkezelés gyenge, közepes gyenge – hálózat erős számrendszerek közepes táblázatkezelés gyenge (I8 –) szövegkezelés programozás (5–8. o.) nagyon erős gyenge (I11 –

Tudásalapú klaszterek

Tudásalapú klaszterek jók limited random semmi DE_GI 33,7 23,3 15,1 27,9 DE_IK 11,1 66,7 DE_MI 41,6 27,0 14,6 16,9 DE_MK 18,9 11,2 12,0 57,9 DE_PTI 59,8 14,5 10,3 15,4

Varázslat?

Digitális írástudás és kompetencia fejlesztése önálló tantárgy Számítástechnika/Informatika tantárgy digitális kompetencia fejlesztése szakmai felkészültség módszertani felkészültség hagyományos tantárgyakba integrálva digitális írástudás fejlesztése nem megfelelő módszertani felkészültség informatikai felkészültség???? To develop these skills in schools two options are available: one option is to launch a new subject, announcing formal CSI education, while the other is to integrate the content into traditional school subject. I my presentation I will focus on the digital competency, on formal CSI education.

Informatikaoktatás – jellemzők új tudomány, tantárgy eddig egyetlen más tudománynál sem tapasztalt fejlődési sebessége profitorientált környezet fejlődése és hatása a tudományra, oktatásra a számítógéphasználat és az információ iránti igény erősödése Consequently, CSI teachers try to navigate and survive with all the specialties of the subject.

Informatikaoktatás – digitális kompetencia – informatikatanár Önálló tantárgy Informatikatanár To reach a satisfactory level in digital competency formal CSI education is needed. To launch formal CSI education CSI teachers are needed. To have CSI teachers teacher education is needed, and here closes the loop, and we are faced with the chicken and egg problem. Who teaches the teachers if there are no teachers? This ambiguity has its toll. Informatikatanár-képzés A csodát ne más szakosoktól várjuk!

Számítógépes problémamegoldás Case & Gunstone (2002) problémamegoldás metakognitív megközelítése Kiterjesztett metakognitív megközelítések (Csernoch & Biró, 2013) számítógépes problémamegoldás metakognitív megközelítése Mélyszerkezetű megközelítés CAAD-based: Computer Algorithmic and Debugging-based Felületi megközelítés TAEW-based: Trial-and-Error Wizard-based (bricolage) (Csernoch, 1997; Ben-Ari, 1999; Csernoch, 2009) Metacognitive approaches to problem solving Deep approach Surface approach Algorithmic-based Information-based Conceptual-based Computer Algorithmic and Debugging-based (CAAD-based) Trial-and-Error Wizard-based (TAEW-based)

Informatikaoktatás – ismeretszintek ACM Report, 2013 familiarity a koncepció megértése usage a koncepció használata, alkalmazása konkrét esetekben assessment a megfelelő megközelítés kiválasztása a megértett lehetőségek közül We started to teach CSI without firm scientific background in didactics. In newly emerged reports we find the three levels of mastery which should be followed in CSI education.

Informatikaoktatás  következmények levels of mastery familiarity: a koncepció megértése usage: a koncepció használata, alkalmazása konkrét esetekben assessment: a megfelelő megközelítés kiválasztása a megértett lehetőségek közül következmények dokumentumok >90% hibás (Panko, 2008; Panko & Aurigemma, 2010; Powell, Baker & Lawson, 2008, 2009a, 2009b; Tort, 2010; Tort, Blondel & Bruillard, 2008) pénzben kifejezhető veszteségek adatok hibás értelmezése idő és emberi erőforrás veszteség (Van Deursen & Van Dijk, 2012; NJSZT 2012) számítógépidő veszteség The commercialized world developed on the science is the most ready to help teachers and users, and we are faced with the bitter consequences of these readiness. The consequences of these missing approaches are the following.

Számítógépes problémamegoldás Gyakorlat hagyományos programozói környezetek – deep approach conceptual-based CAAD-based nem-hagyományos programozói környezetek – surface approach TAEW-based approach Változások! Változtatások! problémamegoldás mélyszerkezetű metakognitív megközelítéssel nem-hagyományos programozói környezetekben is programozásból adaptált módszerek Kipróbált és tesztelt megoldások táblázatkezelés Spreadsheet Lego – Sprego szövegszerkesztés Error Recognition and Classification – ERaC In the traditional programming environment the deep approach problem solving methods are emphasized. However, in the newly emerged software environments the commercialized world takes the lead with their user friendly, but surface approach methods. This should not be this way. The problem is with applying surface approach methods that the output of the activities is not necessarily the solution of the problem. Rummaging on the graphical surface, clicking here and there is no problem solving. It is bricolage. We have developed in the newly emerged environments two deep approach problem solving methods. One is for solving spreadsheet problems, while the other for word processing.

21. század polihisztorai „kiszervezni” témaköröket tipográfia vizuális kultúra kép hang ének-zene, fizika, média video, animáció média, vizuális kultúra nyelvhelyesség (szintaktikai, szemantikai) anyanyelv idegen nyelvek algoritmikus készség fejlesztése hagyományos, nem-hagyományos programozói szoftver környezetek informatika

Összegzés oktatási rendszerek TAaAS rendkívül alacsony hallgatói teljesítmények a hallgatók felülértékelik tudásukat a hallgatók többsége az informatikában nem látja az algoritmust csak hagyományos programozói környezetekben tudják elképzelni az algoritmus alapú problémamegoldást a hallgatók többsége csak alkalmazói szoftvereket használ és ezeken is csak felületkezelést végez TAEW típusú problémamegoldás oktatási rendszerek többség csak hagyományos programozói környezetekben tudja elképzelni az algoritmus alapú problémamegoldást (Grove 2012, 2014)

DE IK – gyakorlat Nem-tradicionális szoftver környezetekben algoritmikus megközelítés CAAD-típusú problémamegoldás Programozás-oktatásnál bevált módszerek adaptálása Sprego Error Recognition and Classification – ERaC alkalmazások közötti átjárások Nem-tradicionális környezetekben programozási módszerek előkészítik a programozást end-user programozók számítógépes gondolkodás

Okosodáshoz okos informatikus kell! Csernoch Mária, Biró Piroska Debreceni Egyetem Informatikai Kar {csernoch.maria, biro.piroska}@inf.unideb.hu