Anyagvizsgálat a gyakorlatban Szakmai szeminárium Kecskemét

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Norvég Alap Zöld ipari innováció. Célok – Zöld ipari innováció Zöld vállalkozások versenyképességének erősítése, meglévő iparágak zöldebbé tétele, zöld.
Advertisements

MTA Regionális Kutatások Központja Együttműködési irányok és kapcsolathálózati struktúrák a hazai kis és közepes méretű vállalkozások körében GENERÁCIÓK.
Mi jellemző a magyar autóipari beszállítók helyzetére napjainkban?
A Pannon Autóipari Klaszter integrációs szerepe
Magyarországi jármű- és járműalkatrész-ipar, ezek szerveződései
Környezetipari Export Klaszter pályázat 2011-ben Morvai Balázs - Pál Attila KSZGYSZ – dec. 14.
A menedzsment tanácsadás egy tapasztalt ügyfél szemével November 17. Kapus István Senior Tanácsadó– Nestlé Hungária Kft. Üdvözöljük a világában!
Rába Futómű Kft. Fejlesztési irányok és kkv-kal közös együttműködési lehetőségek november 12.
Az MFB Invest Zrt. tevékenységének bemutatása Buda Sándor Tanácsadási igazgató október 24.
2013. október 10. Bogsch Erik A gyógyszeripar válasz a kihívásra.
Megújuló energia tanúsítványok az EON ügyfelei számára
A REGIONÁLIS INNOVÁCIÓ IRÁNYÍTÁSI RENDSZERÉNEK HÁLÓZATI MEGKÖZELÍTÉSE korreferátum ME RFK ülés Kecskeméti Főiskola, Gépipari és Automatizálási Műszaki.
 by Auto Consulting Cluster HU , péntek Széchenyi István Egyetem VIP Terem Győr, Egyetem tér 1. Részvételi díj: Autóipari Tanácsadó Klaszter.
Az ipari parkok fejlődése Magyarországon a Győri Ipari Park kialakulásának tükrében március 12. Győri Ipari Park Minőségi.
AZ ÚJRAIPAROSÍTÁST TÁMOGATÓ INTÉZMÉNYI KÖRNYEZET
Magyar sikerek Kínában
© ABB Group July 11, 2014 | Slide 1 Az ABB Magyarországon 2012.
Az Egyetem, mint az innováció motorja ELTE Innovációs Nap Az Egyetem, mint az innováció motorja Fábián István, rektor Debrecen, február 26.
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
1 Új törekvések a logisztikai közreműködésben Prof.emeritus, Dr. Knoll Imre egyetemi tanár, MTA doktor Prof.emeritus, Dr. Knoll Imre egyetemi tanár, MTA.
Pénz, piac és partnerség Túlélés és fejlődés a közösség részeként április 24. Budaörs.
MIBEN ERŐS ÉS MIBEN GYENGE AZ MRTT Elnöki beszámoló a évi közgyűlésen Magyar Regionális Tudományi Társaság.
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
Regionális gazdaságfejlesztés gyakorlati óra Esettanulmány II.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
Nyugat-Pannon Térségi Iparfejlesztési Stratégia 2020 Möglichkeiten und Lokalisationsvorteile der Region im Fahrzeugindustrie A térség lehetőségei, lokalizációs.
A Georgikon Kar kutatási lehetőségei Keszthely, március 30.
A magyar tudomány az Országgyűlés előtt Vizi E. Szilveszter a Magyar Tudományos Akadémia elnöke.
1 Magyarország 2020 perspektívájában Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt november 29.
Mi jellemző a hazai autóiparra és a beszállítók helyzetére napjainkban? MKT szeptember 30. Pécs.
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
Alberti Rita Apró Zoltán Balogh Zsolt Baranyi Zsuzsanna Balázs Dorottya Szabó Gergely.
Energiamanagement jelentősége Audi Hungaria Motor Kft. KLENEN Konferencia
A kormányzati K+F+I politika prioritásai, különös tekintettel a gyógyszeriparra Dr. Nikodémus Antal Nemzetgazdasági Minisztérium, Innovációs és K+F Főosztály.
1. Az RFH Zrt. bemutatása 2000 óta működő, 100 %-ban állami tulajdonú pénzügyi szolgáltató és tanácsadó társaság Cél a vállalkozások erősítésén keresztül.
H-2310 Szigetszentmiklós, Gyári út 70. Tel./Fax:
INTERREG IIIC Szolnok, INTERREGIONÁLIS EGYÜTTMŰKÖDÉS ÉS INTERREG PROGRAMOK MAGYARORSZÁGON „Centurio Szeminárium” RÓZSA Diána Program menedzser,
Az élelmiszeripari versenyképesség és innováció egyes kérdései
Az Egyetem oktatási-kutatási szervezete
Magyar KKV-k sikerei és együttműködései a globális IT iparban
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
És mégis mozog…? Egyed Géza gazdaságfejlesztési szakállamtitkár ’Kinőni Magyarországot - hazai innovatív vállalatok lehetőségei a világban’ konferencia.
Főosztályvezető-helyettes
März 2004 Herbert Rupp Az Európai Uniós csatlakozás hatása a magyar járműiparra.
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
Energiahatékonysággal a vállalkozások költségcsökkentéséért Nagy Judit Külkapcsolati munkatárs Győr-Moson-Sopron Megyei Kereskedelmi és Iparkamara.
Sikeres ipar-egyetemi együttműködés Pannon Egyetem - KÜRT Zrt. Dr Remzső Tibor pályázati igazgató egyetemi docens Microsoft Innovációs Nap november.
Vegyipari trendek az EU-ban és Magyarországon
Műegyetem - Kutatóegyetem Járműtechnika, közlekedés és logisztika.
Kis- és középvállalkozások válaszúton: versenyképesség, innováció, nemzetköziesedés EGY SIKERES MAGYAR IPARÁG: AZ ORVOSIMŰSZER-GYÁRTÁS Sass Magdolna Pécs,
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
A Bologna-folyamat a munkáltatók szempontjából Gerner Péter
Az ÉMGK tagvállalatainak szakképzési igényei Miskolc, június. 09. Dr. Barkóczi István – ÉMGK elnök.
Dr. Husvéth Ferenc Tudományos ügyekért felelős rektorhelyettes június 22.
1 A Hungary for FP6 projekt a bemutatása Dr. Groó Dóra Tudományos és Technológiai Alapítvány.
1 INNOVÁCIÓS TEVÉKENYSÉG A TECHNOLÓGIAI CENTRUM KERETÉBEN Innotech Konferencia Pannon Fejlesztési Alapítvány Bemutatkozó prezentáció Dr. Háry.
Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája Kollár Katalin Győr, október
KKV-k külpiacra lépése és finanszírozási lehetőségeik *** A HITA szerepe a kereskedelemfejlesztésben Miskolc, november 13.
GKI Zrt., A gépipar kilátásai, fejlődése ban Budapest, május 23. GÉPIPARI ÁGAZATI PÁRBESZÉD BIZOTTSÁG Némethné dr. Pál Katalin.
A magyarországi K+F politika
Győr-Moson-Sopron megyei TOP 100 kiadvány bemutatása
Innovációs célú nemzeti és regionális szintű pályázati források
Fejlesztő mérnök A MOM Zrt. duális képzés keretében hirdet felvételt olyan elsőéves hallgatók részére, akik képzésüket a Nyíregyházi Egyetem gépészmérnöki.
A tudás szerepe a járműiparban – bevezető gondolatok
A kérdőív összeállításának módszertana, kiértékelése
A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Alprojekt-záró konferencia A beszállítói hálózatok menedzsmentjének és vállalati.
Az állami fenntartású felsőoktatási intézmények gazdálkodása az erőforrásokkal Budapest, november 18. Földesi Gabriella főosztályvezető Intézményfinanszírozási.
FELDOLGOZÓIPAR HELYZETE ÉS SAJÁTOSSÁGAI A DÉL-DUNÁNTÚLON
címben in Hungary Indiai konferencia holnapi
A Mercedes-Benz duális szakmunkás képzés bemutatása
Előadás másolata:

A magyar járműipar fejlődése különös tekintettel a kutatás fejlesztésre Anyagvizsgálat a gyakorlatban Szakmai szeminárium Kecskemét Lepsényi István 2014. június 19.

Utasforgalom alakulása 2030-ig Teherfuvarozás alakulása 2030-ig Nemzetközi tendenciák Utasforgalom alakulása 2030-ig az EU-27-ben Teherfuvarozás alakulása 2030-ig az EU-27-ben Milliárd utaskilométerben Milliárd kilométerben

Közép-európai járműgyártás Automative industry Közép-európai járműgyártás Autógyárak elhelyezkedése az új EU tagállamokban 2012-ben Source: ACEA Pocket Guide, 2013

A magyar járműipar átstrukturálódása 1983 2013 Alapvetően haszonjármű orientált Mind jármű, mind főegység A járműipar az ipari termelés 18%-a, a teljes export 10%-a OE – alapvetően személygépkocsi Audi, Suzuki, Mercedes, Opel Főegység – jelentős haszonjármű beszállítás Bosch, Continental, Lear, Luk, Delphi, DENSO Valeo BPW, ZF etc

A magyar járműgyártás Járműgyártás 2013 Az értékesítés árbevétele a járműgyártásban: 5 408 429 millió Ft A járműgyártás részesedése az ipari termelésből: 19,08 % A járműgyártás részesedése a belföldi értékesítésből: 3,23% A járműgyártás részesedése az exportból: 30,3% Alkalmazásban állók száma ~ 78 900 *Forrás: KSH. 2014

Magyarország járműipari régiói Miskolc Hatvan Győr Esztergom Budapest Szentgothárd Kecskemét Veszprém

A legnagyobb járműipari beszállítók elhelyezkedése Magyarországon Source: NIH, 2012

Nettó árbevétel (mill HUF) Járműgyártó CÉGEK TOPLISTÁJA, 2012. Rangsor A gazdálkodó neve Nettó árbevétel (mill HUF) 1 AUDI HUNGARIA MOTOR Kft. 1 612 480 2 Bosch csoport* 580 681 3 Magyar Suzuki Zrt. 409 150 4 Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. 267 919 5 Continental Automotive Hungary Kft. 202 494 6 Lear Corporation Hungary Autóipari Gyártó Kft. 156 260 7 LuK Savaria Kuplunggyártó Kft. 141 370 8 Delphi Hungary Autóalkatrész Gyártó Kft. 125 484 9 DENSO Gyártó Magyarország Kft. 118 429 10 BorgWarner Turbo Systems Alkatrészgyártó Kft. 104 766 11 SMR Automotive Mirror Technology Hungary Bt. 80 816 12 HAMMERSTEIN Autórészegységgyártó és Fejlesztő Bt. 75 624 13 Valeo Auto-Electric Magyarország Gépjárműalkatrész-gyártó Kft. 67 790 14 Visteon Hungary Termelő és Értékesítő Kft. 66 000 15 BPW-Hungária Kft. 56 606 16 ZF Hungária Ipari és Kereskedelmi Kft. 55 428 17 Dana Hungary Gyártó Kft. 53 424 18 KNORR-BREMSE Vasúti Jármű Rendszerek Hungária Kft. 47 806 19 RÁBA Járműipari Holding Nyrt.* 42 346 20 Linamar Hungary Autóipari és Gépgyártó Zrt. 40 486 *Source: Figyelő TOP 200 2013.

Magyarország tudásközpontjai Közép-Magyarország Észak- Magyarország Bp-i Corvinus Egyetem (élelmiszerlánc) Eötvös Lóránd Tudományegyetem (sejtkommunikáció; e-science) Bp-i Műszaki Főiskola (közlekedésinformatika, telematika) Bp-i Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (információtechnológia, elektronikus jármű és járműirányítás) Szent István Egyetem (környezetipar) Semmelweis Egyetem (molekuláris és info-bionikai kutatások) Eszterházy Károly Főiskola (élelmiszerbiztonság) Miskolci egyetem (mechatronikai és logisztikai rendszerek) Közép-Dunántúl Pannon Egyetem (informatika;környezetvédelem) Dunaújvárosi Főiskola (anyagtudomány) Észak- Alföld Debreceni Egyetem (genomika, nano és biotechnológia) Nyíregyházi Főiskola (FOOD-ENERG) Nyugat-Dunántúl Széchenyi István Egyetem (járműipar) Nyugat-Magyarországi Egyetem (erdő és fahasznosítás) Szegedi Tudományegyetem (környezet és nanotechnológia; neurobiológia) Dél-Alföld Dél-Dunántúl Pécsi Tudományegyetem (gyógyszerek, gyógyító eljárások)

Körkép a hazai járműgyártásról Végtermékgyártók, első szintű beszállítók Beszállítói háttéripar Külföldi tulajdon Magas technológiai szint Jelentős erőforrások Magas termelési érték Többségében magas külföldi anyagtartalom Export orientáció Jellemzően nem magyarországi K+F, de bővülő feladatok Hagyományos kapacitások Szétszórt, elégtelen erőforrások Alacsony hozzáadott érték Alacsony komplexitású termékek Alacsony kooperációs szint Jellemzően nincs K+F Növekvő számú kivétel

Miért fontos a K+F? K+F rangsor az ipari szektorban és a világ főbb régióiban K+F beruházások 2012 (EUR ban) K+F Beruházás 2012 (EUR-ban) 1. Gyógyszeripar és biotechnológia 2. Hardvertechnológia és berendezések 3. Autók és alkatrészek 4. Szoftver és számítógépes szolgáltatások 5. Elektronikai és elektromos berendezések 6. Vegyszerek Source: European commission The 2012 EU Industrial R&D Investment SCOREBOARD 2013

Összesített innovációs index Magyarország pozíciója valamelyest gyengült Összesített innovációs index Az Innovációs Unió 2013. évi rangsora alapján az EU innovációs teljesítménye javult, azonban Magyarország pozíciója valamelyest gyengült. Forrás: Innovation Union Scoreboard 2014

A vállalati K+F ráfordítások alakulása néhány ágazatban (Mrd EUR) Forrás: KSH

Minél nagyobb egy vállalat, annál nagyobb eséllyel innovatív Innovatív vállalatok aránya Magyarországon és az EU-ban méretkategóriák szerint Minél nagyobb egy vállalat, annál nagyobb eséllyel innovatív Magyarország Magyarországon a kisvállalatok negyede, a középvállalatoknak pedig már közel fele innovatív. Ugyanakkor a nagyvállalatoknál tízből hét végez innovatív tevékenységet. EU Forrás: EUROSTAT, CIS 2012

Beszállítók és fejlesztés Járműgyártási piramis Lehetőségek a hazai KKV-knek Járműgyártók Multinacionális vállalatok Multinacionális vállalatok (esetleg nagyvállalatok) Rendszerszállítók Alkatrész gyártás + fejlesztés Elemszállítók Nagyvállalatok, KKV-k Rész- , előszerelt egység szállítók Többségében KKV-k Multinacionális és nagyvállalatok Alapanyag szállítók

Úttörő jelentőségű képzés a műszaki felsőoktatásban – Knorr-Bremse duális hallgatók a KF GAMF járműmérnök alapszakon Alternatív képzési modell, mely a magyar felsőoktatásban elsőként indult el együttműködésben vállalatunkkal és a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft.-vel ; 2013 szeptemberétől 22 fő KB duális hallgató vesz részt a képzésben: 20 fő járműmérnök 2 fő műszaki menedzser szakon; A képzés indulását megelőző 1 éves felkészülési időben mintegy 30 fő vállalati szakértő mérnök és HR munkatárs szoros együttműködésével alakítottuk ki a gyakorlati képzési modellt; Szemeszterenként több mint 200 gyakorlati óra 15 kiváló vállalati szakértő közvetlen közreműködésével 7 különböző funkcionális területen (MD, Q, IE, Gyártás, Termékfejlesztés, K+F BUD, HR); A műszaki életpálya mellett elkötelezett hallgatók, akik a gyakorlatorientált tanterv eredményeként félévente a 12 hét elméleti oktatást követően, 5-8 hét vállalati gyakorlat során személyes készségfejlesztésben is részesülnek. Knorr-Bremse 2. éves duális hallgatói

Anyagfelhasználási trendek Műanyag Aston Martin Vanquish zölddel jelölt része szénszálerősítésű műanyagból készül Üvegszálerősítésű poliamid karosszéria elem Üreges rész erősítése poliuretán habbal Ütésálló PET Lézer jelölésű POM

A kormányok támogatják a gépjárműipart, de kihívásokat is támasztanak – kiemelt terület az intelligens közlekedési rendszerek (ITS) és a járműautomatizálás A kormányokat keretrendszerek kidolgozására kérik az alábbi területeken: Biztonság növelése Halálos balesetek csökkentése Kommunikáció beépítése a járművekbe Telematika Hatékonyság növelése Asszisztencia szint/automatizálás növelése Károsanyag kibocsátás csökkentése No information = Nincs információ Level 0 = 0. szint Traffic information = Forgalmi információ Level 1 = 1. szint Real Time Traffic Info = Azonos idejű forgalmi információ Level 2 = 2. szint Emergency Call = Vészhívás Level 3 = 3. szint Safety Server Telematics = Biztonsági szerver, telematika Level 4 = 4. szint C-ITS Phase 1 = C-ITS 1. fázis Level 5 = 5. szint C-ITS Phase 2 = CITS 2. fázis Cooperative ITS = Együttműködő intelligens közlekedési rendszerek Driver = Vezető Driver Only = Csak vezető Assisted = Asszisztenciával Partial Automation = Részleges automatizálás Conditional Automation = Feltételes automatizálás High Automation = Nagyfokú automatizálás Full Automation = Teljes automatizálás Automation = Automatizálás Magas szintű/fejlett vezetői asszisztens rendszerek Versenyképesség támogatása

Google – Continental – Előrelépés a jövőre nézve - vezető nélküli autó Fő sajátosságok: A vezető nélküli autó technológia fejlesztése. Google projekt – vezetője: Sebastian Thrun, a Google mérnöke DARPA Grand Challenge fődíj (2005) Nevada állam engedélyezi a vezető nélküli autók részvétele a közúti forgalomban (2011.06. 29.), további államok csatlakozása (California, Florida 2012. szeptember ) Fejlesztő csoport bejelentése: mintegy tucat önjáró autó több, mint 500,000 km-t tett meg (2012. augusztus) Google & Continental bejelenti az együttműködést a „robot autó” technológia további fejlesztésére (Frankfurt Motor Show 2013. 09.12) A Continental becslése szerint az önjáró autók 2025-re valósággá válhatnak Fejlesztési koncentráció: Szenzorok Radarok Kamerák GPS Alakfelismerés Fejlesztések Magyarországon: Bosch, Knorr-Bremse, Continental, Takata stb. Egyetemek és Akadémiai Kutató Központok

Összegzés A gazdaság mozgatórugója a járműipar A K+F súlya érezhetően növekszik, elsősorban a nagyvállalatoknál, de kis és közepes méretű vállalatoknál is. Az oktatásban a duális képzésre van szükség a megfelelő szakemberek biztosítása tekintetében Magyarországon is kihívásokkal teli feladatok vannak

Thank you for your attention! Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft Lepsényi István Georg Knorr u. 08. H-6000 Kecskemét, Hungary Phone: +36 76 511 101 Fax: +36 76 481 363 Email: istvan.lepsenyi@knorr-bremse.com www.knorr-bremse.com