Megszorítások, reformok, versenyképesség – Magyarország 2006.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szervezeti hatékonyság javítása a megyei közszolgáltatásban. Szervezeti hatékonyság javítása a megyei közszolgáltatásban. „Változtatni nehéz, a közigazgatást.
Advertisements

A magyar gazdaság versenyképessége Vojnits Tamás április 2.
GKI Zrt., Bér- és bérteher-reform Akar László vezérigazgató március 10.
„Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián,
A felzárkózás keretei Bauer Tamás. Konvergencia? Felzárkózás? •A konvergenciaprogram felzárkózási program •Leszakadás vagy felzárkózás? A helyes pályára.
© GfK 2013 | Fogyasztói Bizalom Index | III. negyedév1 Fogyasztói Bizalom Index III. negyedév szeptember.
„Létrehozzuk a magyar vállalkozások bankját.” Gyurcsány Ferenc, január 30.
IX. Adójogi Konferencia, Tapolca, ápr Mihályi Péter A magyar járulékrendszer problémái.
1 „ Gazdasági kihívások 2009-ben ” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Dunagáz szakmai napok, Dobogókő Április 15.
Helyi beruházások a gazdasági visszaesés időszakában Péteri Gábor
Az elveszett termelés az építőipar gondjairól. Forrás: eurostat.
Az új gazdaságpolitika körvonalai Dr. Mellár Tamás egyetemi tanár, kutatási igazgató.
Görögország és az euró Artner Annamária április 15. MTA VKI 1.
Jelentés az infláció alakulásáról február 23. Szakértői bemutató Közgazdasági főosztály.
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS KÉRDŐJELEI A TÁRSADALOM, A GAZDASÁG ÉS AZ ÖKOLÓGIA ÖSSZEFÜGGÉSE A GLOBÁLIS WILÁGBAN.
1 A magyar gazdaság helyzete, perspektívái 2008 tavaszán Dr. Papanek Gábor Előadás Egerben május 7.-én.
EU KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS A CSATLAKOZÁS MAGYAR VONATKOZÁSAI Dr. Fogarassy Csaba
Honnan hová? A magyar gazdaság 2006 előtt és után Varga Mihály szeptember szeptember 28.
Rácz Margit: A betarthatóságról és a hitelességről a konvergencia-program kapcsán „Gazdasági és Politikai Kilátások a Választások Évében” című konferencia.
Hogy állunk a konvergencia folyamatban? Hamecz István ügyvezető igazgató.
Az EU USA-hoz viszonyított gazdasági versenyképességéről Rácz Margit kutatási igazgató MTA Világgazdasági Kutatóintézet Budapest Országház u. 30.
Ciklus és trend a magyar gazdaságban,
Az új kormány gazdaságpolitikai mozgástere: egyensúlyi korrekciós alternatívák Urbán László XI. Vezérigazgató Találkozó Göd, április 4-5.
A növekedés esélyei jelentés az Eurozónából Havas István XX. Vezérigazgató Találkozó Sárvár, 2010 szeptember 29.
GKI Zrt., Magyarország 2010 Dr. Vértes András elnök november 21.
Helyzetértékelés és kérdésfelvetések dr. Oszkó Péter november 14.
MAKROGAZDASÁGI KILÁTÁSOK INFLÁCIÓS JELENTÉS december Virág Barnabás December 22.
Magyarország 2015 Intézményi Reform Munkacsoport.
1Magyar Közgazdasági Társaság Előadó: Magyari László Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Budapest, november 6. A MAGYAR NEMZETGAZDASÁGI.
A magyar költségvetés kiadási szerkezete nemzetközi összehasonlításban
Az infláció tényezői 2006-ban Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Rt.
Dr. Losoncz Miklós egyetemi tanár kutatásvezető, GKI Zrt. Fejlesztéspolitika válságban és válság után.
Gazdaságpolitikai dilemmák: Felzárkózásvagylemaradás Mádi László Mádi László Közgazdász Vándorgyűlés,
Palócz Éva A magyar gazdaság növekedésének néhány kulcskérdése MKT közgyűlés május 27. Palócz Éva KOPINT-TÁRKI Zrt.
Gondolatok az euro bevezetése kapcsán Csermely Ágnes dec. 3.
A külföldi működő tőke szerepe a magyar gazdaságban avagy Mit adtak nekünk a Rómaiak? Havas István Amerikai Kereskedelmi Kamara, elnök Közgazdász Vándorgyűlés.
Mi a liberalizmus? "manchesteri" változat Alaptípus ("classic") "adóztató és költekező" (tax and spend) Liberalizmust inkább termékcsalád, semmint konkrét.
Növekedési dilemmák Simor András Műhelybeszélgetés az Európai Társadalmi Jelentés apropóján 2008 június 10.
Jövedelmek és államháztartási kiadások Magyarországon Jövedelmek és államháztartási kiadások Magyarországon június 10 Palócz Éva KOPINT-TÁRKI Zrt.
Az egykulcsos adó bevezetésének várható hatásai
Eladósodási pálya helyett új munkaerőpiaci megoldások Varga Mihály február február 17.
1 Adóterhelés és a hazai gazdaság nemzetközi versenyképessége Halász Anita tudományos munkatárs ICEG Európai Központ Az EU-csatlakozás és a hazai gazdaság.
A közfeladatok ellátásának nehézségeiről. Társadalmi célok üzleti módszerek.
Republikon november 24. P alócz Éva A magyar gazdaságpolitika mozgástere a válság után Republikon november 24. P alócz Éva KOPINT-TÁRKI Zrt.
A felzárkózás keretei Bauer Tamás. Konvergencia? Felzárkózás? A konvergenciaprogram felzárkózási program Leszakadás vagy felzárkózás? A helyes pályára.
Varga Mihály október 4. Versenyfutás az idővel?
A Fidesz - Magyar Polgári Szövetség Új munkabarát és vállalkozásfejlesztő adópolitikai elképzelései Új munkabarát és vállalkozásfejlesztő adópolitikai.
Osztalékadó. Osztalékadó A Medgyessy-Gyurcsány-kormány adóreformja I. 550 milliárd Ft elvonás évente (55 ezer Ft/fő) 22 adóemelés Áfa radikális.
A világgazdasági régiók növekedése (előző év = 100)
Foglalkoztatáspolitika és makrogazdasági stabilitás Herczeg Attila Gazdaságpolitikai főosztály Pénzügyminisztérium szeptember 8.
Kormányszóvivői tájékoztató 1 Tanulni és versenyben maradni felnőttkorban is.
Placebó vagy védőoltás? Tartós megoldást jelentenek-e a reformlépések, vagy csak hiszünk bennük? november 14. Skultéty László GKI-EKI Egészségügykutató.
Kibontakozás helyett gazdasági káosz Az Orbán-kormány gazdaságpolitikájának csődje.
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
1 Gyorsul a gazdaság növekedése. 2 Nő a beruházás.
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
Gazdaságpolitika Az állam gazdasági szerepe. A gazdaságpolitika típusai. Költségvetési deficit, lehetséges kezelési módjai és következményei.
„BÍZUNK MAGYARORSZÁGBAN” Garamhegyi Ábel Államtitkár Gazdasági és Közlekedési Minisztérium.
Gazdasági és pénzügyi kilátások Auth Henrik MNB alelnöke február 2.
„I. Alternatív finanszírozási stratégiák” Sopron, október 3.
Új egyensúly Sikerek és kihívások. 2 Felzárkózik a gazdaság.
Új egyensúly Tervezettnél jobban csökken az államháztartás hiánya.
Az euró bevezetésének lehetőségei Magyarországon Tabák Péter Gazdaságpolitikai főosztály Pénzügyminisztérium Budapest, május 23.
A magyar gazdaság helyzete 2009 őszén MKIK, 2009 október 14
Európai Uniós ismeretek
A foglalkoztatáspolitika jövője az Európai Unióban
Magyar gazdaságpolitika a rendszerváltás után 2. A 2010 utáni korszak
Költségvetés – vállalkozói hatások
Előadás másolata:

Megszorítások, reformok, versenyképesség – Magyarország 2006

Megszorítások, konvergencia program A GDP 11 %-át kitevő államháztartási hiány az EU-n belül kiugróan magas deficitnek számít (1995-ben a Bokros-csomag okaként kialakult hiány nagysága a GDP 8 %-a volt) A hiány mérséklése a lakosság minden rétegét érintő megszorításokat indokol, rövid távon megmutatkozó egyensúly javulással, tehát azonnal Szeptember 1-én olyan konvergencia programot kellett átadni Brüsszelnek, amiben a költségvetési hiány csökkentését hitelesen meg kellett indokolni.

A megszorítások sajátosságairól A hiány mértéke és gyors csökkentésének szüksége csak olyan program létrehozását engedi meg, ami bevételnövekedést és kiadáscsökkentést egyszerre előirányoz A bevételnövekedés adóemelést igényel a közvetlen és a közvetett adók területén egyaránt Az adóemelésnek a növekedésre és a foglalkoztatásra egyaránt negatív hatása van rövid távon

A konvergencia programról Az átalakított konvergenciaprogram a GDP-ben mért 3 % körüli folyó hiány értékét 2009-re irányozza elő, az előző programnál egy évvel később Ahhoz, hogy ez teljesüljön három év alatt a GDP 7 %-át kell megtakarítani Ez olyan mértékű takarékoskodást igényel, amit a megszorító csomag mellett csak a nagy strukturális reformok megkezdésével lehet biztosítani Ezért a konvergencia program a közigazgatás, az egészségügy és az oktatás átalakítását is előirányozza. Ez azonban nincs részleteiben kifejtve a programban.

Meddig megszorítás? A strukturális reformok olyan infrastrukturális területeket érintő átalakulást jelentenek, amelyek valamennyi állampolgár számára üzenetértékkel helyzetük javulását, vagy romlását hordozzák Az egészségügyi és az oktatási reform is a lakosságra hárítandó új terhek bevezetésével kezdődik. Tehát a megszorító csomag szinte folytatódik a strukturális reformokban Ha a növekvő terhek mellett párhuzamosan az egészségügyi ellátás és az oktatás színvonala nő, akkor az állampolgár a korábbinál nagyobb hozzájárulásért jobb szolgáltatást kap. Azt, hogy a lakosság különböző csoportjainak a megszorítások folyamatában meddig vannak mozgósítható tartalékai, nehéz megmondani. Egy azonban biztos. Ha romló szolgáltatást kell drágábban megvenni, az szükségképpen feszültségeket teremt. Az egészségügyből és az oktatásból a megszorítási csomag részeként források kivonására került sor. Pedig ezek az ágazatok ezen elvonás előtt is forráshiányosak voltak.. Így nem tűnik megnyugtatónak, hogy a több évre elhúzódó megszorítások és a minőségileg javuló szolgáltatások mikor fognak találkozni

Reformok és versenyképesség Ahhoz, hogy a magyar gazdasági növekedés a konvergencia program szerinti kétéves mélyrepülés után újra a régió legjobb növekedési országai közé soroljon bennünket, javulnia kell a versenyképességnek, azaz csökkenni kell a cégeket terhelő költségeknek Adócsökkentésre van szükség. Erre annak a mértékében nyílik lehetőség, ahogy a költségvetés egyensúlya javul és így adóbevételekről tud lemondani. Persze a kisebb adókulcs egyáltalán nem biztos, hogy kisebb adóbevételt is jelent. Csökkennie kell a munkabért terhelő adóknak is. Azoknak is, amelyeket a munkaadó, és azoknak is, amelyeket a munkavállaló fizet. Ennek a feltételei ugyanazok, mint az előző pontban elmondottak. Az állami szerepvállalás csökkentése az egészségügyben és az oktatásban akkor valósítható meg kezelhető társadalmi feszültséggel, ha közben több pénz marad a munkavállalónál a drágább szolgáltatások kifizetésére. Az adócsökkentés a költségvetés számára akkor hajtható végre a legkönnyebben, ha nő Magyarországon a foglalkoztatottak száma és az adómorál. Tehát a versenyképesség javulása két olyan probléma megoldásától is függ, amire nincs recept. De sokkal biztonságosabban lehetne a magyar középtávú gazdasági jövőt előre látni, ha az inaktív lakosság száma csökkenne, és az adóbázis kibővülne.