Felsőoktatási képzés, szolgáltatás és munkaerőpiac a kutatások tükrében Nagy Zoltán Educatio Nkft.
A projekt CélJa A felsőoktatás minőségének javítása. 2. A TÁMOP 4.1.3./08/1 „Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése” c. kiemelt projekt eredményeinek bővítése valamint továbbfejlesztése az alábbi területeken: • Diplomás pályakövető rendszer • Adattár alapú vezetői információs rendszerek • Ágazati nyilvántartások 3. Integrált és teljes körű felsőoktatási információs bázis biztosítása.
A projekt részei EDUCATIO Nkft. AlprojektEK: • AVIR • Hallgatói Szolgáltatások • Diplomás Pályakövető Rendszer • FIR • HÖSZ (később)
A projekt jellemzői Kutatás és fejlesztés arányai alprojektenként változnak Egyes alprojektek szakmai megrendelője az OH, informatikai fejlesztője, üzemeltetője az Educatio: FIR HÖSZ A többi alprojekt szakmai megvalósítója, fejlesztője az Educatio Nkft.: Adattár alapú vezetői információs rendszer (AVIR) Hallgatói Szolgáltatások (HSZ) Diplomás pályakövető rendszer (DPR)
AVIR – TÁMOP-4.1.3-08/1
AVIR – TÁMOP-4.1.3-08/1 Első ütem eredményei • AVIR fejlesztésének első szakasza lezárult – avir.hu Forrásrendszerek (FIR, Felvi, MÁK), Stratégiai mutatók, riportok • AVIR Módszertani Kézikönyv és egyéb kiadványok • Támogató fejlesztések (Demo, VIR intézményi adatmodell, ajánlott mutatószám- és riportgyűjtemények, Fogalomtár) • Szakmai támogató rendezvények • Nftv. 19.§. – az „ágazati vezetői információs rendszer” a FIR alrendszere
AVIR – TÁMOP-4.1.3-11/1 Ágazati támogató fejlesztések • AVIR továbbfejlesztése ÚJ igényfelmérés a megváltozott jogszabályi környezet miatt ÚJ célmeghatározás: az AVIR legyen a felsőoktatásról szóló adatok gyűjtőtára ÚJ riportok- és mutatószámigények ÚJ forrásrendszerek és adatbázisok - KIR, MTMT, KSH táblák, mobilitási és kiválósági ösztöndíj-adatbázisok (TKA, BBI, KIH) …
AVIR – TÁMOP-4.1.3-11/1 Intézményi támogatások • Szakmai monitoring az intézményi VIR-ek körében Kérdőíves felmérés (28 intézmény), szakértői interjúk (10 interjú) Ajánlások megfogalmazása a fenntarthatóságra vonatkozóan Jó gyakorlatok bemutatása • VIR nemzetközi intézményi gyakorlatok • Duális képzési modellek vizsgálata • OMHV módszertani fejlesztések hazai és külföldi tapasztalatok alapján • Környezeti és energetikai mérő- és mutatószámok kidolgozása és tesztelése
Hallgatói szolgáltatások Új központi feladat: Hallgatói szolgáltatások módszertani támogatása Cél: • a felsőoktatási intézmények hallgatói szolgáltatások fejlesztésével kapcsolatos tevékenységeinek feltérképezése • központi támogató szolgáltatás a hallgatói szolgáltatások és alumni rendszerek fejlesztéshez, kialakításához jó gyakorlatok bemutatásán keresztül • FOI szolgáltató egységek együttműködésének, egymástól való tanulásának elősegítése
Hallgatói szolgáltatások Kutatások és fejlesztések a hallgatói szolgáltatások számára • Szakmai monitoring, magyarországi és nemzetközi helyzetfeltárás Vizsgált területek: karrierszolgátatások, komplex szolgáltatások, alumni Monitoring a TÁMOP 4.1.1-ek körében Nemzetközi és hazai jó gyakorlatok bemutatása Fejlesztési ajánlások, fenntarthatósági javaslatok megfogalmazása • Alumni füzet és Alumni interjúkötet • Ösztöndíjregiszter fejlesztése Cél: a felsőoktatáshoz kötődő ösztöndíjak nyilvántartása, a felsőoktatási intézményeken belül koordinált és elérhető ösztöndíjak és a felsőoktatási intézményektől független ösztöndíjak megtalálhatóak legyenek egy helyen, Megalapozó tanulmány Informatikai fejlesztés
Diplomás pályakövetési rendszer Országos szintű pályakövetés Európában (Forrás: Trackit)
Diplomás pályakövetési rendszer TÁMOP – 4.1.3-11/01 - feladatok • intézmények pályakövetéssel kapcsolatos fejlesztéseinek szakmai támogatása, szakmai monitoringja • nem mért hallgatói csoportok bevonása a pályakövetésbe • államigazgatási adatbázisokra épülő, diplomásokra vonatkozó munkaerő-piaci statisztikai rendszer továbbfejlesztése forrásadat bővítéssel • szociális dimenzió mérése, csatlakozás az Eurostudent 2013 felmérési rendszerhez, ennek keretében az európai standard felmérés elkészítése Magyarországon • nemzetközi megjelenés, sokrétű szakmai kommunikációs tevékenység biztosítása
DPR – Intézményi adatfelvételek Az időtáv: 2010 - A célcsoport: abszolutóriumot szerzettek hagyományos egyetemi, főiskolai, osztatlan illetve alap‐ és mesterképzéseken, PhD, felsőfokú szakképzés (fsz), szakirányú továbbképzés Az adatfelvétel módszere: intézményi teljes körű online kérdőív Résztvevő intézmények: 32 felsőoktatási intézmény, a célpopuláció kb. 90 százalékos lefedettségével Adatfelvétel éve Végzés éve Mintanagyság Válaszadási ráta 2011 2008, 2010 (N=100.785) 20.453 20,29% 2012 2007, 2009, 2011 (N=163.964) 24.890 15,18% 2013 2008, 2010, 2012 (N=148.548) 24.233 16,3% 2014 2009, 2011, 2013 kb. 19.000
DPR – Adminisztratív adatbázisok integrációja Megvalósult adatkapcsolások • 2010-2011 Célcsoport: 2009-ben hagyományos egyetemi vagy főiskolai; egységes, osztatlan; alap- vagy mesterképzésben végzettséget szerzők (N=49403) Bevont adatkörök: FIR, APEH, OEP, FSZH Elemzett időszak: 2009 október-2010 március • 2013 Célcsoport: 2010-ben felsőfokú szakképzésben, hagyományos egyetemi vagy főiskolai; egységes, osztatlan; alap- vagy mesterképzésben végzettséget szerzők (N=57189) Bevont adatkörök: FIR, NAV, OEP Elemzett időszak: 2012 májusa • 2014 Célcsoport: 2010-ben és 2012-ben felsőfokú szakképzésben, hagyományos egyetemi vagy főiskolai; egységes, osztatlan; alap- vagy mesterképzésben; szakirányú továbbképzésben és doktori képzésben végzettséget szerzők(N=137482) Bevont adatkörök: FIR, Diákhitel Központ, MÁK, NAV, NMH, OEP, ONYF Elemzett időszak: 2009 május-2013 május előkészített adatkapcsolás Célcsoport: 1988-1994 között született kohorszok Bevont adatkörök: KIR, FIR, ONYF Elemzett időszak: 2012 május, november; 2013 május, november
Diplomás Pályakövetési Rendszer EUROSTUDENT V. felmérés • nemzetközi felmérés, hallgatók szociális háttere, életkörülményei, valamint a nemzetközi hallgatói mobilitás, 26 ország, • Magyarországon 25 intézmény, a felsőoktatási hallgatók 85%-a, ISCED 6 és 7 csoport • 16745 válaszadó; információk a hallgatók tanulmányi életútjáról, szociális helyzetéről, életkörülményeiről, családi hátteréről, tanulmányi tervekről, nemzetközi mobilitásról • az országjelentés elkészült: A felsőoktatás szociális dimenziója - Az EUROSTUDENT V. magyarországi eredményei • a konzorciumi zárás 2015. februárjában lesz
Diplomás pályakövetési rendszer Felhasználók Hasznosulás Adminisztratív adatbázisok integrációja PR, toborzás Alumni fejlesztés Stratégiai tervezés Minőségbiztosítás Felsőoktatási intézmények AVIR www.diplomantul.hu Tanulmányok, konferenciák Stratégiai tervezés Adatalapú döntéshozás Információ az intézmények teljesítményéről Szakpolitika Jelentkezők, hallgatók, végzettek Döntéstámogatás Orientáció Éves intézményi online adatfelvételek Munkaerőpiac (munkáltatók) Információ a munkaerő-kínálatról
Diplomás Pályakövetési Rendszer
Kiadványok Frissdiplomáok 2011. Szerk.: Garai O. – Veroszta Zs., Budapest, 2013 Diplomás pályakövetési adatok 2011. Szerk.: Garai O. – Veroszta Zs., Budapest, 2013 Diplomás pályakövetési adatok 2012. Szerk.: Garai O. – Veroszta Zs., Budapest, 2013 Államigazgatási adatbázisok a diplomás pályakövetésben. Szerk.: Garai O. – Veroszta Zs., Budapest, 2013 A felsőoktatás szociális dimenziója. A Eurostudent V magyarországi eredményei. Szerk.: Kiss L., Budapest, 2014 Diplomás pályakövetési adatok 2013. Intézményi adatfelvételek. Veroszta Zs., Budapest, 2014 Diplomás pályakövetési adatok 2013. Adminisztratív adatok integrációja. Nyüsti Sz. – Veroszta Zs., Budapest, 2014 Hungarian Graduates 2011. Eds.: O. Garai – Zs. Veroszta, Budapest, 2013 The Social Dimension of Higher Education. The Results Eurostudent V in Hungary. Eds.: L. Kiss., Budapest, 2014 (online) Hungarian Graduate Career Tracking 2013. Integration of Administrative Data. Sz. Nyüsti – Zs. Veroszta, Budapest, 2014 (online
Rendezvények, Megjelenések Nyitókonferencia 2012. október 18 Eurostudent konferencia 2012. december 12. DPR intézményi fórum 2013. április 16. DPR-AVIR közös fórum 2013. július 4. FIR fórum 2013. június 7. DPR szakmai nap - kötetbemutató 2013. március 7. 2013. szeptember 18. DPR - Eurostudent workshop 2013. november 25. Nemzeti Felsőoktatási Konferencia 2014. január 16. AVIR workshop 2014. február 26. DPR tanácsadói értekezlet 2014. április 18. Eurostudent (NFKK-val közös) 2014. május 7. 2014. június 12. EFOTT 2014. július 15-20. PONT OTT PARTI 2014. július 24. DPR kerekasztal 2014. szept. 10. 2014. szept. 16. DPR - Eurostudent sajtóreggeli 2014. szeptember 29.
Továbblépés lehetőségei AVIR • Intézményi adatszolgáltatás fejlesztése • Forrásrendszerek egységesebb kezelése, fejlesztése • Adattartalom növelése
Továbblépés lehetőségei Hallgatói Szolgáltatások Intézményi és társadalmi ismertség növelése, erősítése A szolgáltatások minőségének monitorozása, az összehasonlíthatóság megteremtése A rangsorolásban ennek a faktornak a figyelembe vétele Finanszírozásban, támogatásban ennek a szempontnak az érvényesítése
Továbblépés lehetőségei • Intézményi együttműködések erősítése • Szakpolitika számára a statisztikai adatgyűjtési rendszer megerősítése • Jogszabályi keretek erősítése, állandó finanszírozás megteremtése • Felvételizői/hallgatói/frissdiplomás szolgáltatások támogatása • Hosszú távú kutatási program építése • Társadalmi informáltság növelése
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! nagy.zoltan@educatio.hu