INFORMATIKA 3. előadás.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tájékoztatás a szakmai programok megvalósításáról június 26. BARTÓK TAMÁSNÉ.
Advertisements

Hálózati és Internet ismeretek
DTFSZTIR Diszkrét termelési folyamatok számítógépes tervezése
Jövő hálózati megoldások – Future Internet
B – csoport E-kereskedelem logisztikája és E-logisztika
CUSTOMER RELATIONSHIP MANAGEMENT (CRM)
Az üzleti informatika alapismeretei
„Egy hálóban webezünk!” - a reformok informatikai kihívásai
Önkormányzati informatika ASP alapokon
Microsoft Üzleti Megoldások Konferencia Az informatika szerepe a vállalati kultúra és versenyképesség javításában Dr. Kornai Gábor AAM Tanácsadó.
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
2010. november Balatonfüred
Szent István Egyetem Gépészmérnöki Kar Településüzemeltető Szakirányú továbbképzési szak /szakmérnöki képzés/
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
A projektmenedzsment fogalma
1. előadás.
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
Egészségügyi informatika oktatása és kutatása az Egészségügyi Főiskolai Karon.
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
Az IKT kompetenciaterület specialitásai
3. Az információs rendszerek típusai
2005. Stratégiai menedzsment és informatikai támogatás (A Vezetői információs rendszerek tantárgyhoz) Gaul Géza.
Információs rendszerek Rövid áttekintés
1950-es évek 1960-as évek 1970-es évek 1980-as évek 1990-es évek
Családi vállalkozás.
A CAD/CAM modellezés alapjai
Üzleti intelligencia Kecskemét 2007 ősz. BI Business Intelligence Üzleti Intelligencia Bevételnövelő és költségcsökkentő lehetőségek feltárása, döntéstámogatás.
Adatbázis-kezelés Papp-Varga Zsuzsanna. Elérhetőségek    as.
Megvalósíthatóság és költségelemzés Készítette: Horváth László Kádár Zsolt.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
A marketing új dimenziója: a geomarketing Kovács András főiskolai tanársegéd Modern Üzleti Tudományok Főiskolája, Tatabánya
Számítógéppel segített minőségbiztosítás (SPC és SQC)
INFORMATIKA E-management E-business E-gyártás. Információ alapú gazdálkodás E-management E-business E-gyártás – E-minőségirányítás.
Konzulens: Dr. Boda György Készítette: Kovács Katalin
Stratégiai kontrolling az egészségügyben
Vállalatok pénzügyi folyamatai
Kérdések a második zh-hoz
Számítástechnikai szoftver üzemeltető
Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem
Termelésmenedzsment Production Management
Szakirányú továbbképzési szak /szakmérnöki képzés/
Szervezeti viselkedés Bevezetés
1 Tudásalapú információ-kereső rendszerek elemzése és kifejlesztése Célkitűzés: Információk téma-specifikus, különböző típusú forrásokból (internet, intranet.
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Az EEM helye a menedzsmentben
Munkavédelem és controlling
Yazix fordítás-segítő alkalmazás burgermeister zsolt varga koppány.
Az információrendszerek kialakulása
Energia és környezet © Gács Iván (BME) 1 Energia és környezet Az energiafelhasználás hatása a levegőkörnyezetre és a környezet hatása az energiafelhasználásra.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
PÉNZÜGYI MENEDZSMENT 4. Dr. Tarnóczi Tibor PARTIUMI KERESZTÉNY EGYETEM
Menedzser feladatai döntés (információ birtokában) komplex szemléletmód – rendszerszemlélet információ tőke nyersanyag.
WORKFLOW MENEDZSMENT MUNKAFOLYAMAT KEZELÉS
Közigazgatási technológia E-kormányzat. E-kormányzat jelentősége Kormányzási reform Közigazgatási modernizáció Közszféra fejlődése.
1 Számítógépek felépítése 13. előadás Dr. Istenes Zoltán ELTE-TTK.
Adattár alapú Vezetői Információs Rendszer (AVIR) Fejérvári Bence március 26.
Biztonsági szabályozás szerepe a biztonsági rendszeren belül
Vállalkozásmenedzsment I.
1 VIIR Vállalatirányítási Integrált Információs rendszerek I. (Történeti áttekintés - TEI) Szent István Egyetem TATA Kiválósági Központ és Informatikai.
Üzleti igények avagy Mit kellene megbeszélnem az informatikai vezetőmmel? Bőgel György CEU Business School.
INFORMATIKA- SZOLGÁLTATÁS és INFORMÁCIÓ- BIZTONSÁG Krauth Péter
Microsoft alapú VIR megoldás az egyetemeken Lénárt Marcell.
A TÁVOKTATÁS LEHETŐSÉGEI ÉS TAPASZTALATAI A FELNŐTTKÉPZÉSBEN DR. ZÁRDA SAROLTA A FELNŐTTKÉPZÉS KIHÍVÁSAI … DEC. 15.
Gazdasági informatika - bevezető …avagy miért emlegetünk szakdolgozat írást informatika címén???
Szent István Egyetem Közgazdaságtudományi Jogi és Módszertani Intézet
Operatív menedzsment és versenyképesség
INFORMÁCIÓ MENEDZSMENT
MIÉRT stabilak (jók??) a minőségrendszereik?.
beruházás-tervezési ABCD
Vállalatirányítási rendszerek alapjai
Előadás másolata:

INFORMATIKA 3. előadás

Internet (hálózatok hálózata) Informatika – EG200AAAAA Internet (hálózatok hálózata) Topológia Protokoll: TCP/IP

Hierarchikus szervezet irányítása politika Irányítás- stratégia Irányítás- taktika Folyamat ? Alap- jel Különbség- képző

Információs rendszer Információs rendszer Fizikai rendszer 6

1990-es évektől: integrációs és stratégiai szerep IS – történet 1950-es, 1960-as évek: EDP  TPS 1960-as évek közepe: MIS 1970-es évek: DSS 1980-as évek: EIS, ES 1990-es évektől: integrációs és stratégiai szerep 7

TPS = Transaction Processing System = Tranzakció feldolgozó rendszer Adatok bevitele manuális automatikus Adatok feldolgozás batch real-time Adatbázisok karbantartása „naprakészség” Jelentések készítése rendszeres, szabványos ellenőrző listák Lekérdezések feldolgozása előre definiált ablakok lekérdező nyelvek (SQL) 8

MIS = Management Information System = Vezetői információs rendszer Rendszeres jelentések Kivételes esetek jelzése speciális esemény normálistól eltérő lefolyás Igény szerinti jelentések Esetenkénti lekérdezések 9

Alkalmas Nem alkalmas strukturált problémák kezelésére MIS Alkalmas strukturált problémák kezelésére nagy mennyiségű adat kezelésére illeszkedik a vállalati struktúrához Nem alkalmas nem strukturált problémák kezelésére stratégiai szint információs igényeinek kielégítésére 10

DSS = Decision Support System Számítógépes eljárások adatbázisok döntési modellek interaktivitás Vezető ítélőképessége Cél: döntés minőségének javítása Felhasználóbarát, rugalmas DSS 11

DSS a döntési folyamatban Feladat-meghatározás adatbázis-lekérdezés Tervezés statisztikai modellezés szimuláció pénzügyi tervezés kockázat-elemzés Választás „mi lenne, ha…” érzékenységvizsgálat célkeresés optimum-keresés Megvalósítás 12

Táblázatkezelő – limitált DSS generátor Közismertség Kommunikáció ikonok, menük Adatbázis-kezelés Modellépítés adatok és adatok közötti összefüggések megadása; aritmetikai, statisztikai, logikai, pénzügyi függvények; célérték-keresés; esetvizsgáló stb. 13

GDSS = Group Decision Support System Döntés: csoportmunka – döntési szoba Kommunikáció! jobb kommunikáció = jobb döntés Egy időben – egy helyen hálózatba kötött személyi számítógépek Egy időben – különböző helyeken távkonferencia (audió, videó) Különböző időben – azonos helyen Egymás adatainak elérése Különböző időben – különböző helyeken e-mail, hirdetőtáblák 14

EIS = Executive Information System Felső szintű vezetők részére tömör, összegzett információ „mélyfúrás” lehetősége eltérések kiemelése interaktív használat lehetősége „prezentációs” jellegű kimenet gyors válaszok, rövid válaszidő adatvédelem (bizalmas információk!) múlt – jelen – jövő (modellezés) 15

Felhasználói interfész Tudásbázis Munkamemória Következtető gép ES = Expert System Döntési javaslatot ad strukturálatlan vagy félig strukturált döntésekhez Részei: Fejlesztő gép Felhasználói interfész Tudásbázis Munkamemória Következtető gép 16

Mindkettő speciális problémákat old meg ES kontra DSS Mindkettő speciális problémákat old meg Probléma megoldá-sához ajánl segít-séget Magyarázza a meg-oldást Szimbolikus, szöve-ges adatokkal dol-gozik Nagy mennyiségű adat feldolgozásá-ban segít Úgy dolgozik, ahogy a menedzser elkép-zeli Numerikus adatokkal dolgozik 17

Információs rendszerek ESS EIS ES GDSS DSS MIS TPS 18

Információs rendszerek szerepkörei Automaták Vezetői döntéstámogatás eszközei Stratégiai fegyver Üzleti folyamatok katalizátorai Szervezeti memória Szervezeti hatalom forrásai Panoptikon Önálló organizmus 19

megváltozott a környezet, versenytársak (már) léptek, Új rendszer kell, … mert a régi lassú, pontatlan; mert megváltozott a környezet, versenytársak (már) léptek, a stratégiai tervben szerepel, megváltozott a menedzsment, „baj van”.

Strukturált rendszerszervezés

Rendszerszervezés lépései

Átállás az új rendszerre

Klasszikus kiszervezés Kapacitásbérlés Alkalmazás-szolgáltatás Outsourcing Klasszikus kiszervezés Kapacitásbérlés Alkalmazás-szolgáltatás Üzleti folyamat kiszervezése Offshore outsourcing

Informatikai beruházások megtérülése Költségek Beruházás (egyszeri) Hardver Szoftver Infrastruktúra Projektköltségek Működtetés (folyamatos) Személyi költségek Külső szolgáltatások Fenntartás, üzemeltetés

Informatikai beruházások megtérülése Hasznok Bevétel-növekedés Gyorsabb, jobb kiszolgálás Új termék Költségcsökkenés (háttérfolyamatok) Működési kockázat csökkenése Üzleti folytonosság biztosítása

Informatikai beruházások megtérülése Megtérülés-számítás Megtérülési ráta Nettó jelenérték Belső megtérülési ráta Business Case Forgatókönyvek elemzése

Stratégia és technológia

Elektronikus kereskedelem Időbeli határtalanság Térbeli határtalanság

Nyitottság Részvétel Számonkérhetőség Visszacsatolás Hatékonyság E-közigazgatás Nyitottság Részvétel Számonkérhetőség Visszacsatolás Hatékonyság Elérhetőség

Elektronikus közszolgáltatások 1. szint: Információ 2. szint: Egyirányú interaktivitás 3. szint: Kétirányú interaktivitás 4. szint: Teljes körű elektronikus ügyintézés

Elektronikus aláírás

Számítógép generációk

számítógép, PC, laptop, mobil eszközök  új „szervezés” Trendek X, Y, Z (generációk) számítógép, PC, laptop, mobil eszközök  új „szervezés” töredékidők új eszközök élménytervezés folyamatos jelenlét felhő

Zárthelyi dolgozat 2014. október 20., hétfő 800 – 1000 - 1530 P épület Pótlás (csak igazolt hiányzás ese-tén): 2014.november 10., hétfő, 1000; 16-os tanterem ? (E épületnél gyülekező) KEZDÉS

Csoportbeosztás változtatása Zárthelyi dolgozat Csoportbeosztás változtatása Nem lehetséges igazolatlan hiányzás és késés Időtartam: 60’; terem elhagyása: 40. perc után Fényképes igazolvány + toll(ak) Semmilyen segédeszköz nem hasz-nálható

Mértékek összehasonlítása Ábrák kiegészítése Kifejtendő válasz Zárthelyi dolgozat Fogalmak  Definíciók Mértékek összehasonlítása Ábrák kiegészítése Kifejtendő válasz

Segítség Zárthelyi dolgozat Jegyzet (nettó 100 oldal) ZH hete: elméleti konzultációs hét

Eredmény közzététele: elektroniku-san és az E épület hirdetőtábláin Zárthelyi dolgozat Eredmény közzététele: elektroniku-san és az E épület hirdetőtábláin Megtekintés és reklamáció: közzété- tel után 8 napig (csak személyesen) Javítás: előzetes bejelentkezéssel, péntek délutánonként, szóban.

The End Önök az Informatika tantárgy 2013/14-es tanév őszi szemeszterének előadá-sait látták, hallották Prezentálta: (Facskó Ferenc) Találkozunk még! 