VIDÉKI TURIZMUS, VÁLSÁG, KISTÉRSÉGI FEJLESZTÉS Borsodi-Mezőség – Tisza-tó Dr. Dávid Lóránt 2009. 04. 28.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
HOL TARTUNK MOST? GÁRDONYI HELYI TDM TDM Szakmai Nap november 21.
Advertisements

A válság hatása a turisztikai piacokra, előrejelzések és intézkedések
Hogyan tovább egészségturizmus? Tények és vágyak a régióban
Szakpolitikai reflexiók a turizmusfejlesztés területi kohéziós szempontú értékeléséhez április 25. Dr. Nemes Andrea főosztályvezető NGM Turisztikai.
A Turizmus sajátosságai a marketingben
Jelentés a fizetési mérleg alakulásáról
© GfK 2013 | Fogyasztói Bizalom Index | III. negyedév1 Fogyasztói Bizalom Index III. negyedév szeptember.
QUO VADIS TURIZMUS? MSZP kormányzati ígéretei •Dr. Kiss Elemér Kancellária miniszter: „reálértékén megőrizzük a turisztikai támogatásokat…” május.
Nobody’s Unpredictable Vélemények a pénzügyi-gazdasági válságról az internethasználó lakosság és a legalább 50 főt foglalkoztató vállalkozások körében.
Dél-Dunántúli Gyógy-és Termálfürdők Egyesülete évi szezon-értékelés május 15 – szeptember 15. Iharosi István DD Gyógy-és Termálfürdők Egyesülete,
Bozzay Andrásné főosztályvezető
Turizmus gazdaságtan 2..
Nyugdíj.
A Budapest-Közép-dunavidéki Regionális Marketing Igazgatóság 2009 évi tevékenysége. MagyarországBudapest-Közép-Dunavidék április 20. Domonyvölgy.
Magyar Turizmus ZRt. Újvári Ágnes nemzetközi igazgató Zánka február 22.
A MAGYAR TURIZMUS ZRT ÉVI MARKETINGTERVE ÉS A FESZTIVÁLOK ÉVE
1 „ Gazdasági kihívások 2009-ben ” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Dunagáz szakmai napok, Dobogókő Április 15.
Vargáné Gálicz Ivett PhD hallgató Szent István Egyetem
A válság és ami utána következik….
Gazdasági várakozások, a kis- és közepes vállalkozások helyzete Makó Ágnes – Tóth István János MKIK GVI Korrekt Partner Védjegy második ünnepélyes díjátadása.
Wellness lehetőségek A wellness, mint az egészségturizmus része.
A napenergia-piac jellemzői Magyarországon
2 A biztosítási piac 2013 első félévében 5,15%-ot nőtt (436 milliárdos díjbevétel)..
Idegenforgalmi statisztika
TDM Szakmai Nap november 21.
MNB Statisztika A külső finanszírozási igény/képesség változása
Szállodagazdálkodás és vezetés I (2007 ősz)
4000 körüli vállalkozás, - ennek 80%-a mikro-vállalkozás (10 főnél kevesebb foglalkoztatott), - 15%-a kisvállalkozás (10-49 fő foglalkoztatott) 100 ezer.
Tájékoztatás az Európai Gazdaságélnkítő Csomagról ÚMVP MB Budapest, június 29. ÚMVP MB
Turizmusstatisztika a KSH-ban Központi Statisztikai Hivatal
Horgony 2013 Simor András december A növekedéshez kiszámíthatóság és stabilitás kell Horgony 2013 – Simor András Ahová tartozni szeretnénk:
Városi turizmus. Város A turista szemében a város szabadidős termék, amelyet arra használ fel, hogy élményei, tapasztalatai bővüljenek. Így - marketingszempontú.
Budapest turisztikai marketingje Készítette: Géra Gabriella.
HÚZ-E AZ ÁGAZAT? A MAGYAR TURIZMUS VERSENYKÉPESSÉGE
A Fertő mente turizmusa Kundi Viktória PhD hallgató április 27.
A közúti fuvarozás helyzete Napi Gazdaság Konferencia Karmos Gábor - főtitkár.
Cím Petz Raymund, kutatásvezető december 6. Az üzleti és lakossági felmérésekből származó „sentiment” indikátorok.
A globalizáció hatása a nemzeti számlarendszerre KSH, szeptember 22.
A LAKOSSÁG UTAZÁSI SZOKÁSAI (LUSZ)
ÚMVP III-IV.tengely Budapest, Dr. Horváth Zita Agrár-vidékfejlesztési Főosztály.
A szociális és gyermekjóléti feladatellátás kistérségi működtetése központi szemszögből Kecskemét június 10.
Szép esténk lesz…? Varga Mihály október 14. Fidesz- Magyar Polgári Szövetség Országgyűlés Képviselőcsoport Gazdasági Kabinet FIDESZ GAZDASÁGI KABINET.
Válság felé sodródik a magyar gazdaság A gazdaság állapota 4 Tovább csökkent a gazdasági növekedés, a legfrissebb adatok szerint 2,4 %-ra esett vissza.
Magyar Turizmus Zrt. Dél-Dunántúli RMI Marketingterv prezentáció
Turizmus gazdaságtan 4.. Szálláshely-statisztikai megfigyelések Előny Helyettesítheti a határstatisztikai megfigyeléseket (részben) Legtöbb országban.
Turizmus gazdaságtan 3..
Transznacionális és multinacionális vállalatok
Balaton régió turizmusában
turizmusért felelős helyettes államtitkár
A Nemzetközi Turizmus eredményei 2013-ben és kilátások 2014-ra UTAZÁS Fórum Budapest 2014 Február 27 Zoltán Somogyi Executive Director.
A Nemzetközi Turizmus eredményei 2012-ben és kilátások 2013-ra Somogyi Zoltán, Executive Director UNWTO.
A Magyar Turizmus Zrt. marketing aktivitásai Horváth Gergely Magyar Turizmus Zrt február 28.
Az NHP második szakaszának eredményei és kilátásai
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
1458/17. tétel. 17/A Ez ideig ismeretlen külföldi partner kereste fel ben, és ajánlott fel a Földközi-tenger egyik szigetén szolgáltatásokat az.
A turizmus és a nemzetközi konferenciák alakulása között SZEKUNDER KUTATÁS DÁNIELNÉ GARAI ÁGNES LEV69128.
KERESLET ÉS KÍNÁLAT AZ EGÉSZSÉGTURIZMUSBAN 3. Előadás/Szeminárium
A magyar mezőgazdaság szerkezete
Hagyományos húsvéti húságazati helyzetkép (a prezentáció az AKI és a KSH adatainak felhasználásával készült) Változatlan stagnálás? avagy Történt-e.
Gyógyturisztikai szekció április 1. Bozzay Andrásné Nemzetközi Balneológiai Konferencia.
A turizmuspolitika aktuális kérdései 2013-ban Veszprém Megyei Kereskedelmi és Iparkamara szezonfelkészítő rendezvény április 25., Tihany Fodor Olivér.
Pécs és térsége turizmusának helyzete. Magyarország vendégforgalmi adatai ( KSH)‏ Látogatók száma: fő (=2007)‏ Vendégek száma a kereskedelmi.
Dr. Bienerth Gusztáv prezentációja 2016.december 12.
Turisztikai fejlesztési lehetőségek a programozási időszakban
TURISZTIKAI SZEZONÉRTÉKELÉS
Horváth Gergely vezérigazgató Magyar Turizmus Zrt.
Busexpo A közforgalmú közlekedés hazai trendjei
A Nemzetközi Turizmus UTAZÁS Fórum Budapest 2015 Február 26
A turisztikai desztináció menedzsment rendszer Magyarországon
(SZIE MY-X, ELTE TTK, ELTE IK, BME GPK)
Előadás másolata:

VIDÉKI TURIZMUS, VÁLSÁG, KISTÉRSÉGI FEJLESZTÉS Borsodi-Mezőség – Tisza-tó Dr. Dávid Lóránt

Helyzetelemzés Turizmus: napjaink egyik leggyakrabban emlegetett húzóágazata világszerte. Jelenleg Magyarországon valószínűleg nincs olyan polgármester, önkormányzat és településfejlesztési program, aki/amely nem a turizmusban látná a település egyik lehetséges kitörési pontját („csodaszer effektus”). Turizmus: divatos téma, slágertéma, tudományos vizsgálata azonban még igen hiányos, és sok adóssággal küzd világszerte Magyarországon is.

A turizmus szerepe egy desztináció fejlődésében: téveszmék és realitások Turizmusfejlesztés

A turizmus rendszerének piaci modellje (Dávid L.-Jancsik A.-Rátz T )

Tudatos vidéki termékfejlesztés 2000-től (Dávid L )

A turisztikai vonzerő és termék A turisztikai erőforrás/vonzerő és a turisztikai termék nem azonos tartalmú kategóriák! A turisztikai termék leírása a „4A” modellel történik (Godsave, A ) -Attraction = Vonzerő -Access = Megközelítés, Elérhetőség -Accommodation = Szálláslehetőség -Attitude = Hozzáállás, Vendégszeretet

Tudatos vidéki termékfejlesztés (Dávid L )

Mint termék… Kényszerűség – kiegészítő jövedelem Helyi erőforrás Igen komplex Közösségi alkotás Családi vállalkozás és közösség Megfogható és megfoghatatlan elemek „Csomag” jelleg

Forrás: WTO, Tourism 2020 Vision, Dél-Ázsia Közel-Kelet Afrika Kelet-Ázsia+Pacifik É és Dél-Amerika Európa TényekElőrejelzés 1 Mrd 1,6 Mrd 694 Mó 900 Mó 2007 Nemzetközi turistaérkezések

A év vendégforgalmának értékelése a KSH adatai alapján

Vendégek száma a kereskedelmi szálláshelyeken A rendszerváltás utáni legnagyobb vendégszám: 7,6 millió fő → 4,1 millió belföldi (+2%) és 3,5 millió (+1,1%) külföldi! 3,5 millió (+1,1%) külföldi! Forrás: KSH *Előzetes statisztikai adatok

Vendégéjszakák száma a kereskedelmi szálláshelyeken A rendszerváltás utáni 2. legmagasabb vendégéjszaka szám: 19,8 millió éjszaka → 9,9 millió külföldi (-2,3%) és ~9,9 millió belföldi (-0,7%)! Forrás: KSH *Előzetes statisztikai adatok

Folyamatosan erősödő belföldi turizmus Forrás: KSH Vendégéjszakák megoszlása a kereskedelmi szálláshelyeken

Vendégéjszakák megoszlása szállástípusonként Előtérben a minőség Forrás: KSH

Forrás: KSH Magyarország TOP 10 küldőpiaca Rangsor Ország Vendégéjszaka2008/ (2007) ezer éjszaka % 1. (1.) Németország ,4 2. (2.) Ausztria688 -3,3 3. (3.) Nagy-Britannia623 +0,5 4. (4.) USA ,4 5. (5.) Olaszország ,2 6. (7.) Románia ,2 7. (10.) Lengyelország ,9 8. (6.) Spanyolország ,3 9. (9.) Hollandia350 +2,1 10. (8.) Franciaország332 -4,1

 2008 első kilenc hónapjában a hazánkba látogató külföldiek 3,1 Mrd eurót (~1 000 Mrd Ft; +17,6%) fizettek turisztikai szolgáltatásokért.  A kereskedelmi szálláshelyek bruttó árbevétele 244,8 Mrd Ft (-0,7%) volt → szállásdíj-bevétel 139,3 Mrd Ft (-0,7%) → a belföldi szállásdíj- bevétel 5,4%-kal nőtt!  A legtöbb szállásdíj-bevétel (a szállásdíj-bevételek 87%-a) a szállodák- ban keletkezett. A turizmus bevételei

A VÁLSÁG HATÁSAI ÉS AZ AZOKRA ADOTT VÁLASZOK

Információforrásaink Nemzetközi trendek figyelemmel kísérése –World Tourism Organization (2009. január vége, március 10.), European Travel Commission –OECD, IMF elemzések –Külképviselői hálózatunk Hazai trendek figyelemmel kísérése –KSH előzetes adatok (2008. január-december), MNB (2008. január-szeptember) –magyarorszag.hu, GKI, ECOSTAT, M.Á.S.T. stb. –Megkérdezés a magyar lakosság körében (2008. december): A válság hatásai a évi utazásokra

A válság hatása a turizmusra Általános bizonytalanság a szakemberek körében is. A világ turizmusát illetően a turisztikai szakemberek várakozásai minden korábbinál negatívabbak. Legfontosabb küldőpiacainkon gazdasági stagnálás, illetve recesszió várható 2009-re. - Diszkrecionális jövedelmek csökkenése - Negatív hatás különösen a távoli piacokon A belföldi turizmusra is komoly hatásai lehetnek a válságnak. Csökkenő kereslet Először jelenik meg a UNWTO előrejelzésében, hogy most a korábbi évekkel ellentétben az utazási kedv nem csökken, hanem az anyagi lehetőségek szűkülnek be.

2009-ben csökkenő turisztikai kereslet A világ kiutazó turizmusa legjobb esetben is csak stagnál. A válság – turisztikai szempontból – Európát és Amerikát még súlyosabban érinti! A szolgáltatóknak versenyképességük megőrzése érdekében költségeiket csökkenteniük kell. Az árak emelését a piac nem fogadja el. Növekvő verseny

Átrendeződés A hivatásturizmust és a szabadidős turizmust egyaránt kedvezőtlenül érinti a válság, az üzleti utazások terén nagyobb visszaesés várható. A szabadidős turizmusban elsősorban a második- harmadik utazások (városlátogatások) maradnak el. Népszerűbbek a közeli desztinációk és a belföldi utazások. Csökken a tartózkodási idő. Csökkennek az egy utazásra fordított költségek. A jó ár-érték arányt kínáló desztinációk versenyelőnybe kerülnek. Az utasok kevesebb szolgáltatást vásárolnak, de ragaszkodnak a korábbi magas színvonalhoz.

Beutazó turizmusunk várható trendjei Küldőpiacaink jelentős részéből a vendégéjszakák stagnálása, illetve kisebb-nagyobb mértékű csökkenése. Az utazási döntések mind az üzleti, mind a szabadidős turizmusban későbbre tolódása. Valamennyi piacunkon nagy jelentősége van –a megfelelő ár-érték aránynak, –a szolgáltatások magas színvonalának, –a vendégszeretetnek, –és a kreativitásnak! Fontos a légi járatok maximális kihasználása. Egyes piacokon (például Ausztria, Németország stb.) nő a személygépkocsi, vasút, illetve az autóbusz jelentősége.

A belföldi turizmusban 2009-re tervezett utazásainkat befolyásolja-e a gazdasági válság?

Csak külföldi utazás (<0,5%) Későbbi döntés, több belföldi, mint külföldi utazás, kevesebben utaznak (4-8%) Csak belföld, alacsonyabb színvonalú szolgáltatások, kevesebb időre, repülős utak nem, kevésbé divatos helyek (15-19%) Akciók, közelebbi úti célok, kevesebb szolgáltatás (20-22%) Kevesebb pénz utazásra!!! (74%) Ha befolyásolja utazásaikat a gazdasági válság, miben mutatkozik ez meg?

Kilátások a hazai szolgáltatók körében Forráshiány a kis- és középvállalkozások esetében. Szállodaépítési „láz” visszafogása. A szálláshely-szolgáltatók véleménye szerint: – A rendezvényeket lemondják, későbbre halasztják, – Rövidebb szakmai rendezvényeket, konferenciákat szerveznek, – A válság a magasabb kategóriától az alacsonyabb felé „halad”, – A szolgáltatókat árverseny jellemzi. De: VANNAK, akik bizakodóak és miközben a költségek mérséklésére törekszenek, a megszokott, magas színvonal biztosítását tűzték ki célul! A hátrányból előnyt lehet kovácsolni. Ebben segítség a magas euró/forint árfolyam.

Mit tehet a hazai turisztikai szektor? A válság negatív hatásainak enyhítése proaktív módon Innováció a termékfejlesztésben és a marketingben Erőteljesebb együttműködés, partnerség, regionalitás Szemléletváltás a szolgáltatók és a lakosság részéről: vendégbarát attitűd A szolgáltatási minőség folyamatos javítása A Magyarország-márka további építése

Mit tesz a Magyar Turizmus Zrt. a válság negatív hatásának enyhítésére? Fókuszálás a szomszédos és közeli küldőpiacokra Az ETC-vel, V4 országokkal történő együttműködés LMA folytatása, szoros együttműködés a légitársaságokkal Személygépkocsival, vonattal, autóbusszal érkező szegmensek megszólítása BMA (Buszos Marketing Alap) létrehozása A források koncentrálása érdekében partnereinkkel közös akciók Még szorosabb együttműködés a fővárossal és a régiókkal.

Mit tesz a Magyar Turizmus Zrt. a válság negatív hatásának enyhítésére? A belföldi turizmus élénkítése – előnyt kovácsolni a forint gyengeségéből Témaév: Kulturális Turizmus Éve 2009, Fesztiválok Éve 2010 Üdülési csekk turisztikai felhasználásának ösztönzése

Uniós fejlesztési források

 A as akciótervi időszakban 81,5 milliárd Ft állt rendelkezésre a pályázók számára - 55 Mrd Ft attrakciófejlesztésre, - 26,5 Mrd szálláshely-fejlesztésre  869 projektjavaslat igényelt támogatást  Az ország területén összesen 247 projekt részesült támogatásban a turisztikai vonzerőfejlesztést és a szálláshelyfejlesztést segítő pályázatok keretében  A megítélt támogatás meghaladta a 67 milliárd Ft-ot  Az így megvalósuló beruházások nagysága megközelíti a 175 milliárd Ft-ot LEZÁRULTAK A TURIZMUSFEJLESZTÉSI PÁLYÁZATOK

TURISZTIKAI ATTRAKCIÓFEJLESZTÉS  A 163 nyertes pályázó összesen 43,3 milliárd Ft támogatást kapott  A pályázók által biztosított önerővel együtt több mint 76 milliárd Ft értékű beruházás valósulhat meg  Uniós társfinanszírozás segítségével valósulhat meg többek között: –termál- és gyógyfürdők fejlesztése –várak, kastélyok turisztikai célú hasznosítása –múzeumok látogatóbarát szolgáltatásainak fejlesztése –természetvédelmi látogatóközpontok kialakítása –téma- és kalandparkok kialakítása

FOGADÓKÉPESSÉG JAVÍTÁSA  24 milliárd Ft került megítélésre 84 pályázó számára  a támogatott projektek által megvalósuló beruházások nagysága meghaladja a 100 milliárd Ft-ot  Uniós társfinanszírozás segítségével valósulhat meg többek között: –magas minőségű szolgáltatásokat nyújtó kereskedelmi szálláshelyek létrehozása –meglevő egységek minőségének és szolgáltatáskínálatának fejlesztése, a kihasználtságuk javítása érdekében

TDM RENDSZEREK KIALAKÍTÁSÁT CÉLZÓ PÁLYÁZATI KIÍRÁSOK KERETÖSSZEGEI Forrás: ÖM Turisztikai Szakállamtitkárság Régiók Pályázati keretösszeg (millió Ft) Dél-Alföld248 Dél-Dunántúl400 Észak-Alföld600 Észak-Magyarország1 105 Közép-Dunántúl414 Közép-Magyarország229 Nyugat-Dunántúl182 Balaton Kiemelt Üdülőkörzet620 Összesen3 798

TURISZTIKAI FORRÁSOK A AKCIÓTERVI IDŐSZAKRA Régiók ra rendelkezésre álló keretösszeg Attrakciófejlesztés Fogadóképesség fejlesztése Működési háttér fejlesztése Kiemelt projektekre elkülönített keret Milliárd Ft Dél-Alföld 12,98,13,00,21,5 Dél-Dunántúl 12,75,72,51,33,3 Észak-Alföld 20,07,64,50,67,3 Észak-Magyarország 29,511,57,82,08,1 Közép-Dunántúl 8,15,00,81,40,9 Közép-Magyarország 3,41,00,73,91,3 Nyugat-Dunántúl 15,61,26,21,22,48,0 Balaton Kiemelt Üdülőkörzet* 5,74,50,8 Összesen 102,145,120,56,130,4