Buda Béla dr. A krónikus beteg kommunikációs megnyilvánulásai

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A pszichiátriai beteg vizsgálata
Advertisements

Rendszerszemléletű megközelítés az iskolai agresszió megelőzésében és kezelésében November 30. Ódry Színpad.
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
Pszichiátriai intézmények lakóinak felkészítése PÉF – Lélek-Hang Egyesület.
Pályaorientációhoz kapcsolódó kompetencia mérések és értékelés (mit, miért mérünk, eredmények)
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
Egészségpszichológiai konzultációs szolgálat orvostanhallgatók számára
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Szociális munka az onkológiában
„KAPCSOLATTARTÁS A KRÓNIKUS BETEGSÉGBEN SZENVEDŐKKEL”
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
EGÉSZSÉGTUDATOSSÁG, FELELŐSSÉG, A LELKI ÉLET FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉSE
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
A képzőművészet-terápia
 L.U.N.A. - (Lét - Utak, Nevetés, Alkotás) Kommunikációs és önismereti komplex művészeti program drámacsoportja a Jóvá–Tett-Hely Közösségi Foglalkoztatójában.
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
Ideális – Valóságos – Sugallt Dányi Zoltán ref. lelkipásztor, pasztoral - pszichológus Budapest
Anamnézis, interjú. Rajzteszt
Mentorképzés a Debreceni Egyetemen
Dr. Ozsváth Károly PSZICHIÁTER, PSZICHOTERAPEUTA
KONFLIKTUSPSZICHOLÓGIA
Pszichopatológia II. Az emóciók és motivációk zavarai
AKUT BETEGSÉGEK ELLÁTÁSA
A tanácsadó és a mentor szerepe
Pszichoterápia Dr. Berghammer Rita SE Magatartástudományi Intézet
A pánikbetegség kezelése
Szervezeti viselkedés Bevezetés
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Magatartástudományi Intézet
Változó terápiák Pszichiátriai terápiák – kritikus fényben A pszichoszociális módszerek újraéledése? VII. Közösségi Pszichiátriai és Addiktológiai Konferencia,
II. A segítő kapcsolat nem-specifikus terápiás tényezői
Buda Béla dr. III. Krízis – veszély és alkalom
Pedagógiai személyiségértelmezések
A pszichológia mint tudomány
A pszichiátriai beteg emberek szükségletei a támogatott lakhatási formákban Gordos Erika.
KOLLABORÁCIÓT ÉS KOOPERÁCIÓT TÁMOGATÓ ESZKÖZÖK
A lelki egészség védelme az iskolában
TÁMOP /1 TÁMOP nyitó szakmai konferencia TÁMOP /1TÁMO Halmozott fogyatékos, súlyos látássérült gyermekek komplex kommunikáció fejlesztése.
Mindennapi veszteségeink
Pszichológiai és gyógypedagógiai diagnosztika
Buda Béla dr. Nevelési tanácsadók Magyarországon -- szubjektív visszatekintés és szakmai értékelés -- (Közösségeink rejtett hálózata. A nevelési tanácsadók.
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
2007.okt. 4. Biztonságos iskola... konferencia
X. Országos KEF Konferencia nov. 30.
Buda Béla dr. Öngyilkosságveszély – öngyilkosság-megelőzés
Pedagógiai hét 18. kerület PIHGY Iskolasegítő munkacsoport
A harmadik erő elméletei
Kommunikációs alapismeretek – KEF-ek részére Hatékony és káros üzenetek XIII. Országos KEF Konferencia június 19. Budapest, Novotel Budapest Centrum.
A közösségek szerepe életünkben - a megtartó erő..
Személyiségfejlődési zavarok
Pszichológiai módszerek a szenvedélybetegek kezelésében
Prof. Dr. Szabó Lajos c. egyetemi tanár ELTE Társadalomtudományi Kar Szociális Munka Tanszék.
A KLUBTAG HATÁSA A KLUBRA Győr 2015 szeptember 19.
Hatékony kommunikáció, mint a megismerés eszköze Dr. Szabó József PhD egyetemi adjunktus Budapest, november 20. Pécsi Tudományegyetem.
Lelki egészség kontra kiégés A lelki egészség megőrzésének és a kiégés elkerülésének lehetőségei Stionné Tokaji Judit
Prof. dr. Szabó Lajos klin. szakpszichológus ELTE Társadalomtudományi Kar Szociális Munka Tanszék.
A kamaszok és mi Dr. Gyenge Eszter. Történeti szempontok Archaikus társadalmak Felnőttéválás beavatási rítusok: Átmenet a gyermeki – profán- világból.
A második születés kora A kamaszkor és a kamaszmediáció sajátosságai Busai Barbara október 27.
A képzőművészet-terápia
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
Értékek.
Csoportos technikák, kompetencia-fejlesztő foglalkozások
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
A krónikus beteg hányattatásai
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
Előadás másolata:

Buda Béla dr. A krónikus beteg kommunikációs megnyilvánulásai MRE tudományos ülés 2006. November 11.

1. Krónikus beteg – egykor és most epidemiológia változások tbc és pszichiátriai kórképek mozgásszervi betegségek krónikus kezelések – szív – és érbetegségek, onkológiai kórképek metabolikus szindróma neurózis és depresszió kockázati tényezők funkciózavaroktól a távlati egészségtudatosságig változások a prognózisban és az életminőségben a kezelés és a gondozás nehézségei

2. A kommunikációs szemlélet a betegtájékoztatás és a folyamatos, távlati betegvezetés növekvő fontossága túl az anamnézisen – a beteg személyiségének jelentősége, egészségviselkedés, betegviselkedés, önkép, autonómiaigények, együttműködés, tanácsadás és irányítás, stb. szerepe terápiás kapcsolat – a kapcsolat definíciója, a kommunikáció paraméterei, a bizalom és a tekintély változásai, megakadások és krízisek, a kapcsolat monitorizálása új kommunikációs szükségletek az orvos részéről: aktív odafigyelés, mögöttes jelzések /pl. érzelmi viszonyulás/ fontossága, a kommunikatív kapcsolat kontextusa, sajátos érzelmi igények

3. Kommunikációs vetületek a krónikus ellátásban objektív adatok, leletek, funkciós paraméterek gyógykezelés, gyógyszerelés, mellékhatások – placebo és nocebofaktorok életminőség, családi és párkapcsolati, ill. munkahelyi helyzet, kompenzációs módok szubjektív élményvilág, önértékelés, szorongások és félelmek, rejtett funkciózavarok /pl. szexualitás/ figyelem a kapcsolatra, – az orvos saját viszonyulása, pl. ellenszenve, elfogultsága, gátlásai, stb.

4. Fókuszban a beteg kommunikációja idő és figyelem a beteg szabad megnyilvánulására rendelési vagy kezelési kereteken kívüli találkozások felhasználása /kötetlen megnyilvánulási alkalmak céljára/ megfigyelési lehetőségek – pl. párkapcsolati, családi szituációk, viselkedés a terápiás személyzettel, betegtársakkal empátiás megértés alkalmazása /sérelmek, érzékenységek/ dinamikus /nyitott/ személyiségkép – „komplexusok”, kisebbségi érzések, elégtelenség, ill. lelki és emberi erőforrások fejlődés, fejlesztés, aktiválás

5. Terápiás célok a kommunikáción át érdeklődés felkeltése, egészségnevelés, „empowerment” konfliktus- és krízismegoldás, a depresszió elkerülése autonóm felelősség, ill. egészségviselkedés a kórképpel kapcsolatosan önsegítés, civilszervezetek, érdekeltség, spirituális értékek és élményminőségek promóciója életmódváltozás, identitás, kreatív adaptáció

6. Gyakori problémák krónikus betegek kezelésében hibás problémakezelési módok: kémiai, ill. viselkedési addikciók, ill. abúzusok „áttételes” viszonyformák, feszültséglevezetési, ill. kompenzációs szükségletekből eredően fatalizmus, önfeladás, depresszív kognitív sémák, túlérzékenység „noncompliance” – az együttműködés nehézségei és hibái regresszív jelenségek – pl. exacerbációk, szövődmények, funkcióromlások kapcsán alternatív gyógymódok csábítása

7. Egyszerű kommunikációs technikák az orvoslásban dinamikus /nyitott/ orvosi önismeret – érzelmi viszonytudatosság, „viszontáttételek”, a hiteles kommunikáció problémája exploráció – az érzelmi problémák elmondásának jelentősége – „katarzis”, „korrektív emocionális élmény”, „értelem” és koherencia keresése „átkeretezési” technikák a lelki erősítés érdekében – a pozitív megerősítés fontossága empátiás viszonyulás és vezetés a dialógusban egyszerű szuggesztiók /kooperáció, tünet, funkció/ „proaktivitás” a kapcsolati kommunikációban és a terápiás célok elérésében, a „paradigmatikus konfliktus” vállalása gondoskodás, felelősség, egyedi figyelem, elfogadás és pozitív értékelés kifejezése

8. A kommunikáció fejlesztési lehetőségei az orvos számára a fantázia felhasználása – „audiovizuális laboratórium” bennünk, a betegvezetési problémák belső elemzése saját hibák és kommunikatív elégtelenségek kritikus önvizsgálata elméleti tájékozódás az egyszerű lélektani szabályszerűségek és viselkedésbefolyásolási módszerek tekintetében /empátia, szuggesztió, placeboeffektusok, stb./ csoportos fejlesztési és tanulási módszerek /a Bálint-csoporttól a kommunikációs tréningekig/ megfigyeléses tanulás, tanácsadás, szupervízió /liaison konzultáció, konzílium, pszichológiai vizsgálatok/