Mágnes vasút Maglev
Mágnes vasút A lebegő mágnesvasút, vagy gyakran használt angol rövidítéssel maglev[1]vasút olyan vasúti rendszer, amelynél a járművek pályán tartását és hajtását a hagyományos kerekek helyett mágneses mező végzi. Ezzel a módszerrel akár arepülőgépekét megközelítő, 500 km/h-nál nagyobb sebesség is elérhetővé válik.
Költségek Pálya [szerkesztés] A Maglev számára teljesen különálló pálya szükséges. Nem használhatja a hagyományos vonatok pályáját, és a vonatok sem a maglev pályákat. Ez jelentősen megdrágítja a beruházást. Továbbá a maglev útját nem keresztezheti semmi. Emiatt vagy zárt pálya szükséges, vagy emelt. A kitérők is jóval bonyolultabbak és nagyobbak. Előnye viszont, hogy a járművek nagyobb emelkedőket is le tudnak győzni, kisebb ívek is elegendőek. Ez bizonyos helyeken olcsóbb pályát eredményezhet. Karbantartás [szerkesztés] Mivel nincs súrlódás, a pálya élettartama jóval nagyobb és kevesebb karbantartást igényel. Energiaköltségek [szerkesztés] Szintén a súrlódás hiánya miatt az energiafelhasználása jóval kedvezőbb a hagyományos vasútnál.
Sebességrekordok 1971 – Nyugat-Németország – Prinzipfahrzeug – 90 km/h 1971 – Nyugat-Németország – Transrapid 02 – 164 km/h 1972 – Japán – ML100 – 60 km/h – (emberi személyzettel) 1973 – Nyugat-Németország – Transrapid 04 – 250 km/h (emberi személyzettel) 1974 – Nyugat-Németország – EET-01 – 230 km/h (emberi személyzet nélkül) 1975 – Nyugat-Németország – Komet – 401 km/h (Rakéta meghajtással).(emberi személyzet nélkül) 1978 – Japán – HSST01 – 307 km/h (Rakéta meghajtással, készítő: Nissan).(emberi személyzet nélkül) 1978 – Japán – HSST02 – 110 km/h (emberi személyzettel) 1979 – Japán – ML500 – 517 km/h (emberi személyzet nélkül) 1987 – Nyugat-Németország – Transrapid 06 – 406 km/h (emberi személyzettel) 1987 – Japán – MLU001 – 400 km/h (emberi személyzet nélkül) 1988 – Nyugat-Németország – TR-06 – 412 km/h (emberi személyzettel) 1989 – Nyugat-Németország – TR-07 – 436 km/h (emberi személyzettel) 1993 – Németország – TR-07 – 450 km/h (emberi személyzettel) 1994 – Japán – MLU002N- 431 km/h (emberi személyzet nélkül) 1997 – Japán – MLX01 – 531 km/h (emberi személyzettel) 1997 – Japán – MLX01 – 550 km/h (emberi személyzet nélkül) 1999 – Japán – MLX01 – 548 km/h (emberi személyzet nélkül) 1999 – Japán – MLX01 – 552 km/h (emberi személyzettel/Five formation). Guinness világrekord 2003 – Németország – Transrapid 08 – 501 km/h (emberi személyzettel) 2003 – Japán – MLX01 – 581 km/h (emberi személyzettel/Three formation). Guinness világrekord
Köszi csáó!