Odúlakó madarak Szociális-lakás építési program Környezettudatos neveléssel LÉGY TE A TENKES KAPITÁNYA 2014 ŐSZ.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TANULÓSZOBA FÉLÉVI BESZÁMOLÓ
Advertisements

„Legyél te is természettudós”
Szélerőművek elhelyezésének természetvédelmi problémái a Kisalföldön
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott.
Az egészségstílus Szegmentáció és barométer a hatékony egészségügyi kommunikáció támogatásához Szonda Ipsos.
Virtuális oktatási környezet kialakítása
Területi együttműködések, társulások, hálózati tanulás TÁMOP-3.2.2/08/A/2 Megújuló pedagógia: hálózati együttműködés Észak-Magyarországon.
Sajtónyilvános projektnyitó rendezvény
Utcai és lakótelepi szociális munka
Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
„SZAKMÁK VONZÁSÁBAN” – A szakképzés jelene és jövője Szakmai konferencia május 10.
Tóth Enikő természetvédelmi mérnök szakos hallgató 7. féléves szakmai gyakorlat.
Alapinformációk az átmenetben nyújtott munkaerőpiaci szolgáltatásról Munkaerőpiaci szolgáltatás az iskola és a munkaerőpiac közötti átmenetben.
TÁMOP /A
TÁMOP /2 „Lenni, akik vagyunk, és azzá válni, amivé válni tehetségünk adatott: ez életünk egyetlen célja.” Robert Louis Stevenson.
GENETIKAI TOVÁBBKÉPZÉS GYAKORLÓ ORVOSOKNAK: GYÓGYÍTÓ HÉTKÖZNAPOK A GENETIKA EXPONENCIÁLIS FEJLŐDÉSE ALATT kötelező szintentartó OFTEX továbbképzés Pécs,
Herman Ottó Emlékházban
Talentum tábor Kulturális és Oktatási Minisztérium főtámogatásával.
Útépítési munkálatok természetvédelmi kérdései Lovászi Péter.
A projektpedagógia elmélete és gyakorlata
Tájékoztató 2007/2008-os tanév őszi félév
A mai nap programja ig Köszöntő Polgármester Úr 5 perce Gyorsított tanév előkészítő információáradat ig integrációt segítő.
V IZSGASZABÁLYZAT ISMERTETÉSE A VIZSGA IDEJE május (csütörtök-péntek) Azokon a napokon a tanulóknak nincs órarend szerinti tanítás.
„NYUGAT MAGYARORSZÁGI EGYETEM, ERDŐMÉRNÖKI KARÁHOZ TARTOZÓ ÉLŐ NÖVÉNYGYŰJTEMÉNY (BOTANIKUS KERT) TERMÉSZETVÉDELMI TERÜLET REKONSTRUKCIÓJA ” „GYŰJTEMÉNYES.
Rendszer és modell szeptember-december Előadó: Bornemisza Imre egyetemi adjunktus.
Tehetséggondozás a pszichológiában TÁMOP / Járai Róbert, PhD PTE BTK Pszichológiai Intézet.
Készítette: Nagy Zsanett
Madarak Madár Tímea 5.a Felkészítő tanár: Salamon Róza
Tájékoztató 2008/2009-es tanév őszi félév
A regionális tudomány társadalmasítása Kedvezményezett: MTA Regionális Kutatások Központja.
„A pedagógusképzés tartalmi és szerkezeti fejlesztése” című projekt eredményeinek disszeminációja a Kecskeméti Főiskola Tanítóképző Főiskolai Karának oktatói.
Szakmai Monitoring Műhely. RÉV projekt célja többek között: országosan egységes mérési és értékelési rendszer álljon rendelkezésre a szakpolitikai döntéshozók.
Kárpátaljára megyünk… A Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon Missziói Terepgyakorlatának bemutatása MTGY.
Biotikus környezeti tényezők
Az Állami Számvevőszék szerepe a környezetre káros támogatások ellenőrzésében Dr. Báger Gusztáv egyetemi tanár, főigazgató Állami Számvevőszék Fejlesztési.
Holcim Hungária Zrt. © 2010 Ismeri Ön a Holcim Hungária Otthon Alapítványt?
Jókai Mór Városi Könyvtár, Pápa
Felügyelő tanári feladatok ellátása a középszintű írásbeli érettségi vizsgán május összeállította: Krausz Attila.
Beszámoló a Zöld szemüveggel a fenntartható életért projekt megvalósításáról Dr. Budayné dr. Kálóczi Ildikó a projekt szakmai vezetője Debrecen, 2009.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
TEVÉKENYSÉGÜNK a tanév során. augusztus – szeptember őszi szűrés az óvodákban az 5. életévüket betöltött gyermekek részére logopédiai szűrés csoportos.
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
Program Péceli Gábor rektor köszöntő beszéde
A Vésztői Református Egyházközség 19
Madárodúk a kertben. Készítette: Ceglédi Ádám SZMTCs.
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
Az egészségvédelmi program megvalósításának értékelése A program ideje: – A Béres József TIT Kisvárdai Egyesületének Egészségvédelmi.
„Építő közösségek a tényői IKSZT-ben”
Anyagtudomány és Technológia Tanszék ANYAGTUDOMÁNY tárgy 2004/2005. I. félév. 1.– 7. tankör.
TÁMOP – A- 12/1. ALAPVETŐ CÉL  HH és HHH tanulókat nevelő iskolák kapcsolatfelvétele, programkínálatuknak bővítése  testvériskolai kapcsolat.
FASORI LABORGYAKORLATOK
Tanodavezető, Motiváció Tanoda-Tiszasziget
FERENCES ÖSZTÖNDÍJ PROGRAM
Sári Gusztáv Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola TÁMOP B „Közoktatási intézmények esélyegyenlőségi alapú fejlesztéseinek támogatása”
MESTERSÉGES MEGTERMÉKENYÍTÉS SIKERESSÉGÉNEK NÖVELÉSE NON-INVAZÍV MÓDSZEREKKEL TÁMOP D-15/1/KONV ZÁRÓ RENDEZVÉNY november 19.
MOBILROBOT-PROGRAMOZÓ VERSENY. A verseny célja: programozás iránt fokozottan érdeklődő diákok számára, lehetőséget biztosítani arra, hogy tudásukat, kreativitásukat.
Projekt hét a Békésyben decemberében „A globalizáció veszélyei, környezettudatos élet”
Easy Learning Hungary Kft. Nagy Zsolt István, ügyvezető igazgató VI. Országos Tanácsadási Konferencia, BKIK Budapest, március 21. (ISBN száma: )
„Mutasd, csinálom, tudom, nem adom fel” tanári továbbképzési program Malaga Február
B ă rbos Lőrinc, Fülöp Tihamér, Hegyeli Zsolt Milvus Csoport Madártani és Természetvédelmi Egyesület VI. Madárvédelmi konferencia, , Budapest.
ALKOHOLIZMUS ELLENI MEGYEI EGYESÜLETEK ÉS KLUBOK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGE, MAGYAR KÉKKERESZT EGYESÜLET, KATOLIKUS ALKOHOLISTAMENTŐ SZOLGÁLAT HÁLÓZAT ÉPÍTÉSE.
Ócsai Madárvárta. Ócsai Madárvárta Táborok 2. Miközben a természettel ismerkednek, a résztvevők azt is megtanulják, hogyan tudják ellátni magukat és.
„Referenciaintézmény kialakítása a II
A 20 éves MKNE és az ökoiskolák
Név TERPLÁN Zénó Program 2016/2017 Dr. Tóth Zsolt adjunktus
Az integritás szerepe a jó kormányzás megvalósításában
Tájékoztató a csillagfény tanodáról toborzó Győr, Széchenyi Egyetem február 07. efop
Tanszékvezető: Prof. Dr. Polgár Csaba, egyetemi tanár Tel.:
Az AE Szövetség szervezet fejlesztése
Előadás másolata:

Odúlakó madarak Szociális-lakás építési program Környezettudatos neveléssel LÉGY TE A TENKES KAPITÁNYA 2014 ŐSZ

Programozási időszak millió forint TÁMOP B

Az ember: csúcsragadozó. Egyetlen természetes ellensége van: önmaga. Folyamatos és erőteljes beavatkozó jelenléte rendkívüli módon terheli meg a természetes környezetet. Földünk élőlényeinek csak nagyon kis hányada képes alkalmazkodni az emberi munka által megváltoztatott környezethez. MADÁRODÚ PROJEKT 1.

Ezek közül kiemelkedők azon énekesmadarak, melyek egész évben megtalálhatók a házak körül, illetve a kiskertekben. Arra azonban szinte senki sem gondol, hogy ezen fajok is komoly kihívásokkal küszködnek, melyen egyszerűen lehet segíteni. A kiskerti környezetben a táplálék adott, ha döntően nem permetezéssel próbálja megoldani a kártevők visszaszorítását a gazda. A másik fontos tényező a fészkelőhely, mely egy gondosan kezelt kiskertben gyakorlatilag nem létezik. Ugyanis egy gyümölcsös szempontjából hasznosnak tartott madárfajok nagy része odúlakó. Márpedig az ilyen típusú fészkelőhelyek öreg, sokszor már beteg fákban fordulnak elő, melyet rendszeresen kivágunk, eltávolítunk. A kör bezárult: mivel így az énekesmadarak száma folyamatosan alacsony marad, nem fognak sok kártevőt fogyasztani, így a termelő a kémiai védekezést fogja előnyben részesíteni. MADÁRODÚ PROJEKT 2.

A tábor célja nemcsak az, hogy ezen összefüggéseket megértesse a résztvevőkkel, hanem, hogy: -megtanuljanak különböző típusú madárodúkat készíteni, -megfelelő pontokra kihelyezni -elsajátítsanak olyan kommunikációs módszereket, melyek segítségével a gazdákat rá tudják venni arra, hogy odúkat kihelyezzenek saját birtokukon. MADÁRODÚ PROJEKT 3.

A programot előkészítő és támogató Tátorján Alapítvány előzetes vizsgálatai a tervezett tábor szükségességét nagyon erősen alátámasztják. Az Alapítvány egy kísérleti kertben készített és helyezett el 45db madárodút olyan nagy sűrűségben, mely természetes élőhelyen nem is fordul elő. A téli madáretetésekkor az odúk 100%-a (!) lakott volt, s mindegyikben legalább kétszer költöttek énekesmadarak. Összességében közel 300 védett énekesmadarat tudtak felnevelni az ott fészkelők egy év alatt. MADÁRODÚ PROJEKT 4.

Mindebből következik, hogy: - fészkelőhelyre óriási szükség van a kiskertekben - az egyébként természetvédelmi oltalom alatt álló fajok elfogadják a fészkelőhelyeket -egy egyszerű beavatkozással drámai módon növelhető védett fajok egyedszámának növelése, a biológiai védekezés hatékonyságának fokozása MADÁRODÚ PROJEKT 5.

A tábor programja: - Előadások tartása a program létjogosultságáról, a biológiai védekezés fontosságáról, a védendő fajok életciklusáról - "A", "B" és "C" típusú odúk készítése a tanulók által, szakértői felügyelet mellett - odúk megfelelő pontokra történő kihelyezése - kihelyezett odúk ragadozók (macskák) elleni védelmének megoldása - kommunikációs tréning - gazdák felkeresése, odúk felajánlása, kihelyezési útmutatók átadása - fészekodúk monitorozásának szervezése, ellátása MADÁRODÚ PROJEKT 6.

Szeptember 1. Hétfő Előadások a negyedik órától, a program ismertetése Jelenlévő előadók, szervezők: Dr. HATVANI Zsolt Ákos PhD, programmenedzser TÁMOP B Szentágothai János Szakkollégium Igazgató Dr. SZENTPÉTERI L. József PhD, címzetes egyetemi tanár biológus, fotóriporter Tátorján Alapítvány KAKAS István táborvezető

Szeptember 2. Kedd Program: – Érkezés. Csoportbontásos foglalkozások (15-15 fő), Balesetvédelmi oktatás – Csoportok munkaállomás váltása A két csoport eltérő foglalkozáson vesz részt - az egyik madárodút készít, a másik szakmai vezetéssel túrázik a Szőlőhegyen. PURGER JENŐ: A madarak fészkelési stratgiái és költési sikere Jelenlévő előadók, szervezők: Dr. BUGYA Titusz, adjunktus, geográfus, térinformatikus Dr. PURGER Jenő egyetemi docens CSICSEK Gábor PhD hallgató KAKAS István táborvezető

Szeptember 3. Szerda Siklós Szőlőhegy, Csukma-dülő Program: – Érkezés, Előadások (45-45 perc) – Az előadások után csoportbontásos foglalkozás (15-15 fő), az egyik csoport először madártani foglalkozáson vesz részt, míg a másik madárodút készít – Csoportváltás LACZIK DÉNES: Vándorlók és helyben lakók előadás a madarak vonulásáról Jelenlévő előadók, szervezők: Dr. BUGYA Titusz, adjunktus, geográfus, térinformatikus LACZIK Dénes, Duna-Dráva Nemzeti Park, MMTE CSICSEK Gábor PhD hallgató KAKAS István táborvezető

Szeptember 4. Csütörtök Táncsics Mihály Gimnázium és Siklós Szőlőhegy, Csukma-dülő Program: 8.30 – Előadások a gimnáziumban – Érkezés a Szőlőhegyre, odúkihelyezés a helyszínen – Madárhang felismerési gyakorlatok Prof. Dr. MAJER József, biológus, ornitológus előadása Jelenlévő előadók, szervezők: Dr. HATVANI Zsolt Ákos PhD, programmenedzser Szentágothai János Szakkollégium Igazgató Prof. Dr. MAJER József, biológus, MTA PAB tag Dr. POZSÁR Vilmos adjunktus, geológus CSICSEK Gábor PhD hallgató KAKAS István táborvezető

Szeptember 5. Péntek Programértékelés Közös főzés Jelenlévő előadók: Dr. HATVANI Zsolt Ákos PhD, programmenedzser Szentágothai János Szakkollégium Igazgató Prof. Dr. GÁBRIEL Róbert PTE TTK dékán Dr. POZSÁR Vilmos adjunktus, geológus CSICSEK Gábor PhD hallgató KAKAS István táborvezető

Tátorján Alapítvány (Szentpéteri) Szentágothai Szakkollégium (Kakas, Csicsek) Szentágothai Szakkollégium Egyesület (Hatvani, Pozsár) PTE TTK (Gábriel, Majer) MME (Laczik, Purger) TÁMOGATÓINK VOLTAK