A POLITIKA SZEREPE A BALKÁN KÖZLEKEDÉSÉBEN Erdősi Ferenc MTA Regionális Kutatások Központja Pécs, 2006.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ÉRDEKELLENTÉTEK A BALKÁN KÖZLEKEDÉSI ELÉRHETŐSÉGÉBEN
Advertisements

Infrastruktúrafejlesztés a magyar-szlovén határszakaszon
A FOLYÓ, AMI ÖSSZEKÖT …. Gergely Erzsébet.
A „Közép-Európa Év ” V4 és KEK elnökség
ERA A vasútvállalatokra vonatkozó kötelező üzemeltetési szabályok a hazai vasúti hálózatra vonatkozóan.
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
Foktő – Kalocsai repülőtér önkormányzati fejlesztése
Olaszország külpolitikai helyzete az első világháborút követően
A VASÚTI KÖZLEKEDÉS JÖVŐJE EURÓPÁBAN NEMZETKÖZI KONFERENCIA
Az I. Világháború Békekötések.
A világ az I. világháború előestéjén
EUROPA A DUNA hosszában A Duna, mint a második legnagyobb folyó földrészünkön(az els ő a Volga) kilométer hosszan nyújtózik. A Fekete-erd ő ben.
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
VÁLTOZÁSOK EURÓPA TÉRKÉPÉN ÚJ NEMZETÁLLAMOK: OLASZORSZÁG, NÉMETORSZÁG
Az INTERREG közösségi kezdeményezés 2/C modul Ponácz György Márk SAKK-tréner.
Az európai integráció története
Az I. világháborút lezáró békék
8.1 Az OMM felbomlása és következményei
A nem EU-tagállamok lehetőségei és korlátai az Európai Unió Duna Régió Stratégiájában Lőrinczné Dr. Bencze Edit.
Magyar Regionális Tudományi Társaság november 23.
BARTOS-ELEKES ZSOMBOR (BABEŞ–BOLYAI TUDOMÁNYEGYETEM, KOLOZSVÁR) REGIONÁLIS ARÁNYTALANSÁGOK ROMÁNIÁBAN (TÉRKÉPÉSZETI FÖLDRAJZI ÁTVILÁGÍTÁS)
Földünk a második világháború után
EUROPA NAGY FOLYAMA A DUNA.
Az Ulmi Folyamat és az európai Duna-stratégia
MTA Regionális Kutatások Központja RÉGIÓINK ÉS A KÖZLEKEDÉS Erdősi Ferenc MTA Regionális Kutatások Központja Pécs, 2007.
MTA Regionális Kutatások Központja A MAGYAR RÉGIÓK MEZŐGAZDASÁGI HELYZETKÉPE A KÁRPÁT RÉGIÓBAN Kovács Teréz tudományos főmunkatárs MTA Regionális Kutatások.
MTA Regionális Kutatások Központja A Nyugat-Balkán kutatásának eredményei Hajdú Zoltán MTA RKK, Pécs
EURÓPAI DUNA STRATÉGIA Parkoló pálya vagy gyorsítósáv – Napi Gazdaság Logisztikai konferencia 2010 április 27 Budapest Dr.Doór Zoltán Elnök Magyar Logisztikai.
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
A Magyar Honvédség részvétele NATO missziókban
Geopolitikai kihívások az Európai Unió külső határai mentén Nyíregyháza március 29. Prof. Dr. Süli-Zakar István (DSc.) Tanszékvezető egyetemi tanár.
A MÁV Zrt. pályahálózat helyzete, fejlesztése
dr. Kovács Ferenc Közlekedési Helyettes Államtitkár
Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács Országgyűlési képviselő
Vámeljárások korszerűsítése, gyorsabb, hatékonyabb vámvizsgálat az ukrán-magyar határon Dr. Nagy János püőr. dandártábornok Vám- és Pénzügyőrség Országos.
„Közlekedés- és logisztikai fejlesztés Záhony – Csap térsége”
Az országos közúthálózat fejlesztése,
Közelgő vihar Út a világháborúba
Nyári Tábor, Hajdúszoboszló
Közlekedés-szervezési és Hálózatfejlesztési Tagozat
Logisztikai hálózat és folyosók
REGIONÁLIS FEJLESZTÉSI TANÁCS RENDKÍVÜLI ÜLÉS Sopron
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
1914.
TÉRSÉGI KÖZLEKEDÉS, A VIDÉK ÉLHETŐSÉGE KONFERENCIA
Dél-dunántúli Régió közlekedése Morandini Kristóf III éves földrajz-informatika tanár.
Az első világháborút lezáró békerendszer, a háború mérlege
Hol ér véget a selyem út? A MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG IX. KÖZ- ÉS VÁNDORGYŰLÉSE Révkomárom, november 24–25. Selye János Egyetem.
Államhatárok a Kárpát - medencében Hajdú Zoltán MTA RKK Pécs.
Erdősi Ferenc MTA Regionális Kutatások Központja
Kelet-Közép-Európa értelmezése
MTA Regionális Kutatások Központja A DUNA - AZ EU VII. KORRIDORA Horváth Gyula MTA Regionális Kutatások Központja 2008.
Európa regionális földrajza
Az Észak-Balkán és a Kárpát-medence közös államhatárairól Hajdú Zoltán MTA RKK Pécs.
Tankötelezettségi korhatárok nemzetközi összehasonlításban
főosztályvezető-helyettes „A Balaton-régió közlekedési helyzete” fórum
Diplomáciai kihívások a V4 észak-déli közlekedési magas szintű munkacsoport felállításában Budapest, május 6. Szabó István L. V4 közlekedési koordinátor.
A Szigetvári kistérség A térség lehetőségei az új fejlesztési időszakban február 6. Baranya Megyei Önkormányzat.
Duna Stratégia – Duna menti Kamarák Szövetsége Budapest Kiss Ervin DCCA és BKIK főtitkár.
A TRIANONI BÉKE JÚNIUS 04.. Mindenki számára világossá vált, hogy hazánkat meg fogják büntetni az I. világháború után A szomszédos országok azt.
A világ az első világháború után
A világháború kezdete július 28. – november 11.
Közép-Európa társadalom-földrajzi vonásai
Orosz geopolitikai és geoökonómiai érdekek a Duna mentén
Az első világháború.
Szövetségi rendszerek
33. EURÓPA FELOSZTÁSA.
SZÁRAZFÖLDI KÖZLEKEDÉS
4. SZERBIA FÖLDRAJZI FEKVÉSE.
1. A BALKÁN- FÉLSZIGET.
Előadás másolata:

A POLITIKA SZEREPE A BALKÁN KÖZLEKEDÉSÉBEN Erdősi Ferenc MTA Regionális Kutatások Központja Pécs, 2006

A. A fő politikai tényezők –Balkánon kívüli politikai/katonai erők, –balkáni („regionális”) pánszláv mozgalom, –nemzetállami törekvések I. Idegen hatalmak – „sugalmazók” (Németország, Anglia) közvetett befolyása – ideiglenes megszállók (osztrák–magyar, orosz, olasz) csekély befolyása – hosszú ideig megszállók közvetlen befolyása

II. Délszláv és román politikai erők aktivizálódása – antant közreműködés 1. A délszlávok szintetikus állama, a) Hálózatfejlesztési célok – kohézió erősítése – nemzetközi tranzit biztosítása b) Vasúthálózat fejlesztés – a beolvadt korábbi entitások közötti határokon át, – 1918 előtti entitáson belül, – egy régión belül, két világháború között –szerb parciális érdek: Belgrád–Bar vasút 1976 c) Kikötőfejlesztések – Közép-Dalmáciában – Isztria környékiek 1920-as évek 1950-es évektől

A két világháború között épült vasutak a Balkánon A második világháború után 1985-ig épült vasutak

2. A romániai határváltozások a) A két világháború között – Erdély és a Regát összeköttetésének javítása a Kárpátokon át – A Partiumbeli É–D pályalánc kiépítése – Resica–Karánsebes acélszállító pálya b) 1940-ben – Észak-Erdély visszatérése: Szeretfalva–Déda vasút – Német érdek a transz-besszarábiai vasút normál nyomtávban meghagyása A Székelyföld vasúti összeköttetésének megteremtése az 1940-ben Magyarországhoz visszacsatolt Erdéllyel Jelmagyarázat: 1 – az új pálya; 2 – az általa összekötött hálózat; 3 – keskeny nyomtávú vasút; 4 – országhatár

III. Jugoszlávia szétesésének következményei a közlekedésben 1. Polgárháború és a NATO légi csapások romboló hatása – újjáépítetlen vasutak A horvátországi vasúthálózat a délszláv háború idején, 1993 augusztusában Jelmagyarázat: 1 – egyvágányú; 2 – kétvágányú; 3 – villamosított, 4 – nem üzemelő pályák; 5 – a szerb hadsereg által megszállt terület

2. Tranzitnehézségek – nemzetközi forgalom elterelődése – Románián és Bulgárián át Görögország és Törökország felé szárazföldi kerülőút – Tengeri kerülőút Görögország–Dél-Olaszország Görögország– észak-adriai kikötők később Split–Ancona A Románia és Bulgária közötti átkelőhelyek Jelmagyarázat: 1 – vegyes használatú híd; 2 – működő komp; 3 – Bulgária által tervezett híd; 4 – épülő híd; 5 – Románia által tervezet híd; 6 – tervezett komp; 7 – szárazföldi átkelőhelyek; 8 – Duna;– 9 – államhatár; 10 – vasúti fővonal; 11 – vasúti mellékvonal; 12 – autópálya; 13 – tervezett autópálya; 14 – főút

A délszláv térség szegmentálódása 3. –öt posztjugoszláv állam, 5000 km új határ, megtöbbszöröződött a határátkelőhelyek száma –meghosszabbodott a tranzit időigénye, –a politikafüggő átkelési idő, –három határon még nincs vasúti átmenet, –határátkelőhelyek fejlesztése EU segítséggel. Az egyes határszakaszokon át naponta közlekedő közúti gépjárművek száma ezerben, 2000-ben Jelmagyarárzat: 1 – személygépkocsi; 2 – tehergépjármű

4. Az új határok által átvágott pályák okozta közlekedési nehézségek megoldásának módjai – peage vonal (Una-vasút) –a szárnyvonallá degradálódott csonkok felszámolása, –saját területen új összekötő vonal építése (Horvátország: Fiume–Isztria). 5. Bosznia-Hercegovina vasúthálózatának etnikai alapú regionalizálódása, a három vasúttársaság együttműködésének nehézségei

6. Horvátország igen kedvezőtlen alaprajzának következményei – A bosznia-hercegovinai tranzitra ráutaltság – A Zágráb–Split autópálya nyomvonalazásának dilemmái Horvátország autópálya-hálózata Jelmagyarázat: 1 – 2001 előtt épült autópálya; 2 – 2001 előtt épült félautópálya; 3 – a 2000-től autópályává átépített félautópálya; 4 – 2001-től átadott autópálya; 5 – épülőben levő és tervezett autópálya; 6 – a Zágráb–Split autópálya tervezett, de elvetett Una-völgyi vonala; 7 – a hegyvidéken át tervezett, de elvetett vonalváltozat

– A Duna–Száva-csatorna (Vukovár–Samac) szerb vízi út kiiktatása, Ausztria/Németország felé a vízi út lerövidítése (417 km-rel, 48órával)

IV. JÖVŐ – A BALKÁN CSATLAKOZÁSA AZ EU-HOZ – Képes lesz-e az összeurópai érdek felülírni a kontraproduktív nemzeti érdekeket a magisztrális hálózatok fejlesztésekor? – Harmonizálhatók lesznek-e a gyakran etnikai alapú helyi, regionális és országos érdekek a régiók közötti, a regionális és a kistérségi hálózatok fejlesztésekor? – Versenyképes lesz-e a Balkán Dél-Európával szemben a kínai árudömpinggel kapcsolatos disztribúciós/logisztikai üzletben?