Politikai vezetés, innováció és paradigmaváltás normál és rendkívüli állapotban Bajnai és Orbán válságkezelésének összehasonlítása, 2009-2013 HÉTFA Kutatóintézet.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A Stratégiai vezetés gyakorlati kérdései
Advertisements

A versenyképesség elméleti és mérési kérdései Török Ádám az MTA levelező tagja Veszprémi Egyetem.
Döntés, kormányzat, kormányzati döntés Kormányzati és politikai döntéshozatal  kurtán óra.
Az életminőség mérése Kelemen Rita
Hatásláncok és integrációs szintek a pedagógiai esetkezelésben©
Megnyitó Új közgazdasági perspektívák szakpolitikai relevanciái Fazekas Károly főigazgató MTA KRTK AZ MTA KRTK Közgazdaságtudományi Intézet és az MTA Emberi.
VI. Köztudatos vállalati magatartás A vállalatok társadalmi felelősségvállalása Szlávik János az MTA doktora tanszékvezető, egyetemi tanár Budapesti.
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
A REGIONÁLIS INNOVÁCIÓ IRÁNYÍTÁSI RENDSZERÉNEK HÁLÓZATI MEGKÖZELÍTÉSE korreferátum ME RFK ülés Kecskeméti Főiskola, Gépipari és Automatizálási Műszaki.
A neo-weberiánus állam vonzásában Stumpf István Századvég Alapítvány, Elnök MKT 46. Közgazdász-vándorgyűlés Eger június
A brit Konzervatív Párt megújulási kísérlete: A progresszív konzervativizmus.
Szabó Pál ELTE TTK Regionális Tudományi Tanszék Budapest.
A Kaposvári Egyetem innovációs tevékenysége – Dráván innen, Dráván túl
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
A tudomány természete Társadalomtudomány = Elmélet + kutatásmódszertan + statisztika Paradigma Eredetileg mintapélda (pl igeragozás) Adott tudós közösség.
Szoftverfejlesztés és szolgáltatás kiszervezés Folyamatjavítási mérföldkövek a világon és Magyaroszágon Bevezető gondolatok Dr. Biró Miklós.
A VEZETÉS FOGALMA ÉS MEGHATÁROZÁSA
6. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
A társadalmi változások elmélete
Gyermekvédelmi politika I. Levelező tagozat 2008/09. tanév/őszi félév.
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
A társadalomtudományi kutatás módszerei
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 1. Előadás vázlata
Válságkezelés. Mi a célja? A válság negatív hatásainak csökkentése vagy kiküszöbölése A szervezet (imázsa) és az érintettek védelme.
Összehasonlító politikatudomány. 3 egymással összefüggő elem Más országok berendezkedésének izolált tanulmányozása – angolszász kultúra – így csak implicit.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A szakértők lehetséges szerepe a helyi fejlesztésben A részvételi akciókutatásban rejlő lehetőségek Bajmócy Zoltán – Málovics György Szegedi Tudományegyetem.
DELIVERING PATIENT–CENTRED INNOVATION IN MEDICINE THROUGH PARTNERSHIP Andrew Witty President, Pharmaceuticals Europe GlaxoSmithKline PARTNERI KAPCSOLATOKON.
„Listen to Your Heart”: Populáris kultúra és politikai azonosulás Reich Jenő Budapesti Corvinus Egyetem, Politikatudomány MA konzulens : Karácsony Gergely.
GAZDASÁGI ETNOCENTRIZMUS ÉS ETNIKAI FOGYASZTÁS ERDÉLYBEN Deák Attila-Róbert Kolozsvári Babes-Bolyai Tudományegyetem Szociológia és Szociális Munkás Képző.
A konstruktivista pedagógia alapjai
A TUDOMÁNY KOGNITÍV MODELLJEI: elnöki zárszó MTA november 7 Pléh Csaba BME Kognitív Tudományi Tanszék MTA-BME Neuropszichológiai és Pszicholingvisztikai.
Hogyan legyünk társadalmilag felelős vállalat? Közgazdász Vándorgyűlés Eger 2008 Prof. Angyal Ádám.
Verseny és Szabályozás konferencia
MTA Regionális Kutatások Központja A decentralizált hatalomgyakorlás és a regionális fejlődés Pálné Kovács Ilona.
1 Ph. Schmmiter, G.Lehmbruch és a korporatizmus © kurtán sándor 2011 érdekérvényesítés és érdekegyeztetés az eu-ban
Pannon Egyetem, Szervezési és Vezetési Tanszék
A bioszféra 2 kísérlet. A bioszféra 2 kísérlet.
Politikai és szociálgeográfia I.
EEM. 12. Változásmenedzselés kultúraváltás
A HATÓSÁG SZEREPE AZ ÉLELMISZERLÁNC-BIZTONSÁG MEGTEREMTÉSÉBEN Biztonságos élelmiszerlánc - GeoExpo Dr. Búza László Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal.
A konstruktív szociális munka Összeállította: Ágoston Magdolna Nigel Parton: Constructive Social Work towards a new practice,
Mítoszok és ellenmítoszok az Európai Unióban
Szociológia - Jogszociológia
Thomas S. Kuhn: A tudományos forradalmak szerkezete
A mérési iskoláktól az iskolák méréséig - Szakértői tudás és politika kapcsolata az Országos Kompetenciamérés kialakulása során Berényi Eszter, ELTE TÁTK.
Szakértés és döntéshozatal az oktatáspolitikában *** Az Oktatás és Gyermekesély Kerekasztal Neumann Eszter ELTE TÁTK.
Marginalitás és jól-lét – kibékíthető koncepciók? Inkluzív társadalom – jól-lét – társadalmi részvétel A Kodolányi János Főiskola szakmai konferenciája.
KAP Albizottság* Szilvássy I. ÚMVP KAP ALBIZOTTSÁG ÉS AZ ÚJ KAP Tájékozódás Monitoring és Értékelés Koherencia, konzisztencia erősítése Véleményalkotás.
HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ A gazdasági növekedés társadalmi feltételei: értékek, intézmények, kizáródás, tudás, egészség - Panelbeszélgetés.
SZERVEZETI MOZGÁSOKAT BEFOLYÁSOLÓ FŐBB ERŐK
A nemzeti film fogalma Példa: francia külvárosfilmek.
1 Politikai mélypont Magyarországon? november 22. Somogyi Zoltán, igazgató Political Capital Institute.
Endogén területfejlődésCélmeghatározás: A TERÜLETFEJLESZTÉS CÉLJA 1 Mandulavirágzási Tudományos Napok – a Fenntarthatóság Európája március 4-5. STRATÉGIAI.
Kutatásmódszertani dilemmák
Innováció az oktatásban – innováció a gazdaságban Készítette: Szabó Gábor Szeged, szeptember 21.
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
JÖVŐKUTATÁSI PARADIGMÁK Magyar UNESCO Bizottság Társadalomtudományi Albizottságának Jövőkutatási Bizottsága Budapest, június 4. Dr. Hideg Éva egyetemi.
Interkulturális kommunikáció Győr-Moson-Sopron Megyei Kereskedelmi és Iparkamara HR-klub október 24.
„R” helyett „Q”? – Új lehetőségek a faktoranalízis alkalmazásában
ISZLAMISTA INDÍTTATÁSÚ RADIKALIZÁLÓDÁS EURÓPÁBAN
A kezdetektől…. …”napjainkig” ( )
Javaslat a konszenzust igénylő alapkérdésekre
KREATIVITÁS ÉS VERSENYKÉPESSÉG
A közpolitika fogalma és osztályozása
Kultúra és kommunikáció
A politika feladatai a kutatásban, a fejlesztésben és az innovációban
„Networking and participation – for the more effective representation of the interest of people experiencing poverty Getting funding from the European.
Előadás másolata:

Politikai vezetés, innováció és paradigmaváltás normál és rendkívüli állapotban Bajnai és Orbán válságkezelésének összehasonlítása, HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ Körösényi András MTA TK Politikatudományi Intézet Corvinus Egyetem Társadalomtudományi Kar

KUTATÁSI KÉRDÉSEK 1.Miként hat a válság a politikai vezetésre? (az exogén sokk hatása a vezetésre) 2. Milyen szerepük van a vezetőknek a rendkívüli helyzet kialakításában, formálásában? (endogén, politikai magyarázat a válságra)

VEZETÉS „vezetésről akkor beszélhetünk, ha a politika egy meghatározott személy részvétele nélkül határozottan más lenne”. (Pelinka 1995)

POLITIKAI HELYZET Összetevői: Kontingencia: „a dolgok olyan állapota, mely elismerten nem természeti szükségszerűségből ered, hanem emberi választásokból és cselekedetekből, és amelyre egynél több válasz adható” (Oakeshott) Válasz reflexió

Politikai helyzetek két ideáltípusa Normál állapotRendkívüli állapot kiszámíthatóság (ill. kontingencia „normál” szintje”) kiszámíthatatlanság, kontingencia extrém megemelkedése játékszabályok érvényesülnekjátékszabályokat megsértik rutininnováció stabilitásinstabilitás egyensúlyegyensúlytalanság tét alacsonytét magas döntések kooperatívakdöntések önkényessége

Teoretikus források Oakeshott politikai helyzet-értelmezése Ankersmit esztétikai képviselet fogalma Változó kalkulus-modell, ami a riker-i heresztetika továbbfejlesztése Kuhn paradigma fogalma Konstruktivista episztemológiai megközelítés

Politikai valóság (pl. válság) kétféle episztemológiai megközelítése objektivistakonstruktivista a valóság (pl. válság) objektív (pl. mögöttes strukturális tényezők formálják) a valóság (pl. válság) konstruált, politikai ágencia révén teremtett valóság (szubjektív percepció, ill. cselekvés révén) a politikai cselekvők erre a helyzetre reagálnak (egyirányú kapcsolat) a politikai cselekvők reagálnak a helyzetre, ua. cselekvésük és értelmezés révén generálják is azt (kétirányú kapcsolat) válság exogén magyarázatválság endogén (politikai) magyarázat 1. kérdés: vezetés miként reagálnak a rendkívüli helyzetre? +2. kérdés: a vezetők miként generálják a rendkívüli helyzetet?

Kuhn a tudományos paradigmáról (1984) “egységes elméleti és módszertani meggyőződésrendszer” (44) „A közös paradigmák alapján kutatókat azonos szabályok és minták vezérlik” 30 „…’normál tudományon’ olyan kutatást értünk ….. amelyeket egy bizonyos tudományos közösség valameddig saját további tevékenysége alapjának tekint” 29

Normál tudományTudományos forradalom Egyetlen paradigma uralkodik -amit mindenki elfogad -az alapkérdéseket nem kell többé igazolni -kézikönyvek foglalják össze -új eredmények szakcikkekben -a tudás kumulatív nő -nem törekszik újra, a kutatás célja nem valami új, hanem a paradigma kifejtésére irányul Paradigmaváltás -fejl nem kumulatív eseménye -egymással összeegyeztethetetlen paradigmák közti választást jelent -látásmód megváltozása: „a paradigmák változásával maga a világ is megváltozik” -az új paradigmában a tudósok más méréseket végeznek, más kutatásokat folytatnak

Examples for the three types of policy changes (P.Hall) First order change (change of settings) second order change (change of instruments) third order change (change of policy- paradigm) population policy (long-term policy to stop the fall in population) increase in maternity leave from 6 months to one year public program on building child-care homes legalizing and boosting immigration electoral law (to reduce political fragmentation in parliament and to make easier to form more durable cabinets) raising the legal threshold from 4 to 5 % of votes introduction of legal threshold, e.g. in the Netherland, where no legal threshold exists change of the whole electoral system from PR to first-past-the- post majoritarian system (like the electoral system in Britain) fiscal policy (reaction to increasing budget deficit) modification of budget deficit goals and/or general raise of the VAT or PIT level to meet increasing budget deficit introduction of new measures, like property tax, OR levying crisis tax on employers as temporary measures (e.g. Netherlands) levying crisis tax on specific sectors* and making them to be permanent measures as a part of a larger goal to restructure social- economic redistribution, to reduce the proportion of international banks and multinational firms in these sectors

Kuhn és Hall jelentősége Megkülönbözteti a változás normál és rendkívüli esetét. A politika folyamatos változást jelent, amit jól megragad Oakeshott hajózás metaforája, de Kuhn és Hall elmélete képes a rendkívüli változás (a „vihar”) megragadására.

Comparison of crisis narratives of Bajnai and Orbán BajnaiOrbán crisis narrativepure financialfinancial + political+cultural situation is perceived as exogenous crisis (single)exogenous + endogenous crisis (structural) responserestoration (within the paradigm) revolution / founding (change of paradigm) measures applied conventional measuresconventional and unorthodox measures policy goalpolicy-adjustment (setting and instruments) change of policy-paradigm (priority of goals) leadershipreactiveactive + innovative authorizationlimitedunlimited (two-third majority, revolution metaphor) responsibilitynobody is responsible (exogenous origin of the crisis) political responsibility of the predecessors and other actors (endogenous origin of the crisis)

Válságnarratíva és politikai cselekvés összefüggése az oakeshotti politikai helyzetben Bajnai-kormányOrbán-kormány Mérlegelés (értelmezés) -exogén válság (egyszeri) -konvencionális pü váls.narratíva („működési zavar” a közpolitikai paradigmán belül) -endogén válság (strukturális) -nemcsak pü, hanem komplex váls.narratíva (paradigma válsága => új paradigma: célok új prioritásrendje… kontingens helyzet exogén sokk (válság) kényszerpálya korlátozott mandátum* gyenge politikai legitimitás államcsődveszély elmúlt korlátlan politikai felhatalmazás erős legitimitás rezsimváltó célok és lehetőség Válaszhelyreállítás (paradigmán belül): rendkívüli közpolitika (átmeneti) új rezsim alapítás (paradigmaváltás): rendkívüli (köz)politika (permanens)

Régi és új (köz)politikai paradigma A régi világ és az új politika (B ; NEP) Régi világ: régi nézőpontÚj világ: új nézőpont és valóság értelmezés 1. internacionalista korszak az állam gyenge, a piac mindenható nemzetállamok korszaka erős állam, erős nemzet 2. piac-központú gazdaságállam-központú gazdaság 3. nyugati jóléti-fogyasztói világ válsága (pénzügyi-szemléletmód) munka alapú gazd-társ-állam (materiális szemléletmód) 4. érték és intézmény-alapú politika: elveknek és intézményeknek kell uralkodniuk, s nem embereknek. felelősség és döntés-alapú politika: embereknek (nemzetállamok felelős vezetői) kell kormányozniuk 5. elituralom, félelem az emberektől, a tömegektől régi elit, haszonélvezők populista vezetők a nép érzelmeit, indulatait, meglátásait fejezik ki 6. Régi világ szellemi alapjai, értékei: 1968-as kultúra és politikai korrektség kultúrája Új politika szellemi krédója: Család, közösség, nemzet, szociális piacgazdaság visszahozása 7. Baloldali ideológiai dominancia: internacionalista; antidemokrata, és antiszociális Új jobboldali párt Mo-n, amely: nemzeti; demokrata (népakaratnak megfelelő)

KUTATÁSI KÉRDÉSEK: 2. Milyen szerepük van a vezetőknek a rendkívüli helyzet kialakításában, formálásában? ESETTANULMÁNY: Ma a rendkívüli helyzet (normák erodálódása, kiszámíthatatlanság, játékszabályok felrúgása, önkényes döntések) az inkumbens politikai cselekvés által generált (endogén), és már semmilyen közvetlen kapcsolata nincsen a 2008-as pü válsággal (exogén)

Köszönöm a figyelmet!

Bajnai-kormányOrbán-kormány 1. szerepfelfogás: technokrata, szakértő- kormány rezsimváltó-kormány 2. válságnarratíva és politikai helyzetértelmezés exogén eredetű pénzügyi válság; Cél: normál állapot visszaállítása endogén eredetű gazdasági és politikai válság; Cél: új politika /rezsim megteremtése 3. (Köz)politikai paradigma: uralkodó közpolitikai paradigma működési zavara; Cél: a régi közpolitikai paradigma működésének helyreállítása. uralkodó paradigma válsága; Cél: új paradigma létrehozása. 4. felhatalmazás:rendkívüli, de korlátozott és konkrét felhatalmazás. Célja a „helyreállítás” rendkívüli, és korlátlan felhatalmazás. Célja a „rezsimváltás” / új rezsim „alapítás”