A felsőoktatási intézmények gazdálkodásának szabályozása az új felsőoktatási törvényben Prof. Dr. Katona Tamás.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Civil szervezetek Magyarországon
Advertisements

Németh Tamás — Főtitkári beszámoló … Főtitkári beszámoló az Akadémia évi költségvetésének végrehajtásáról Németh Tamás Magyar Tudományos Akadémia.
Az egészségügy finanszírozásának problémái Adalékok a járulékreform kéréseihez Dr. Kincses Gyula ESKI.
1 „ Gazdasági kihívások 2009-ben ” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Dunagáz szakmai napok, Dobogókő Április 15.
Költségvetés ,3 milliárd forint agrár-és vidékfejlesztésre.
Kormányszóvivői tájékoztató Magyar Universitas Program Csatlakozás az Európai Felsőoktatási Térhez - Infrastruktúra-fejlesztési Program magántőke bevonásával.
Az öngondoskodás és a magánforrások szerepe az egészségügyi reformban
A szénhidrogén bányászat magyar gazdaságban betöltött szerepe
A Nemzeti Petíció Varga Mihály, április 5.
VII. Nevelésügyi Kongresszus 7. Szekció
Construma április 14. Dr. Maráczi Zsolt Otthonteremtési Program Javaslat Társaság a Lakásépítésért Egyesület 1/16.
A szakmai szolgáltatás változásai; a megyei közoktatási közalapítványok szerepe… Hajdu Sándor
1 Az egészségipar az Állami Számvevőszék ellenőrzéseinek tükrében Prof. Dr. Báger Gusztáv Az ÁSZ Fejlesztési és Módszertani Intézetének főigazgatója.
GKI Zrt., Öngólok után – kell egy gazdaságpolitika Szeged, október 1. Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt.
A költségvetési intézmények feltételrendszereinek változása recessziós gazdasági környezetben, egy felsőoktatási intézmény szemszögéből Mag Zoltán Debreceni.
Sajtótájékoztató Nyilvánosak a diplomás pályakövetési eredmények a portálon Educatio Nonprofit Kft. Budapest, október 14.
Fiskális Politika Államháztartás - központi költségvetés - társadalombiztosítási alapok - egészségbiztosítási alap - nyugdíjbiztosítási alap - elkülönített.
Gazdaságpolitika 2014 tavasz
Nemzeti számlák, Szektorszámlák Klein Marcell.
Magyar államadósság és a kötvénypiac
Kovács Álmos, szakállamtitkár Pénzügyminisztérium
Munkaerőpiac - újraosztás Források: MNB, Index, Konvergencia Programok.
ÚMFT első éves tapasztalatai, az uniós pénzek felhasználásának várható üteme Közbeszerzés.
2008. november 20. Az európai uniós integráció és a magyar gazdaság; avagy esélyek és kockázatok a magyar gépjármű szektor beruházási lehetőségeiben Dr.
GKI Zrt., A válság: veszély és esély Balatonfüred, október 8. EGVE Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt.
˝ FELSŐOKTATÁS 2007 Hiller István Oktatási és kulturális miniszter November 8.
A HONVÉDELMI MINISZTÉRIUM ÉVI TERVEZETT KÖLTSÉGVETÉSE (háttéranyag a sajtó munkatársai részére) A HONVÉDELMI MINISZTÉRIUM ÉVI TERVEZETT KÖLTSÉGVETÉSE.
Az Állami Számvevőszék szerepe a környezetre káros támogatások ellenőrzésében Dr. Báger Gusztáv egyetemi tanár, főigazgató Állami Számvevőszék Fejlesztési.
főigazgató-helyettes
International Center for Economic Growth Európai Központ International Center for Economic Growth Európai Központ A magyarországi fogyasztási és hitelezési.
Makrogazdasági folyamatok és versenyképesség Csillag István Budapest, március 4.
Debreceni Egyetem Orvos- és Egészségtudományi Centrum évi gazdálkodása.
Varga Mihály október 4. Versenyfutás az idővel?
? Államadósság Jól állunk-e vagy sem? Nagy a jólét, vagy éppen ellenkezőleg, romlik az élet minősége? Dübörög-e a gazdaság, vagy éppen ellenkezőleg, válság.
Felzárkózás helyett távolodás az eurós követelményektől Varga Mihály, április 21.
2010 : KIHÍVÁSOK ÉVE A PÉNZÜGYI SZEKTORBAN Kisbenedek Péter, MABISZ október 5.
Az évi XCVI. tv. alapján m ű köd ő önkéntes egészségpénztárak által 2005-ben 21 milliárd forint értékben finanszírozott szolgáltatások szerkezete,
A Nemzeti Civil Alapprogram szerepe a civil szektor fejlesztésében
Transznacionális és multinacionális vállalatok
Adományozási kultúra az Európai Unióban Előadó: Dr. Talyigás Katalin.
Közmeghallgatás december 2. Költségvetési beszámoló.
A felsőoktatási fejlesztési részhozzájárulásról (képzési hozzájárulás) október 19. dr. Halász Zsolt.
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
Laufer Tamás, IVSZ elnök Elvándorol a szakma?
Gazdasági és vagyoni helyzet, gazdálkodás, költségvetés.
Az államháztartásról szóló törvény
Lesz-e növekedés az „elrugaszkodás éve (2012)” után? március 26. Dr. Molnár László Vezérigazgató GKI Gazdaságkutató Zrt. „2012 igazi rejtélye nem.
A KOHÉZIÓS POLITIKA KERETÉBEN MEGVALÓSÍTOTT FEJLESZTÉSEK KÖLTSÉGVETÉSI HATÁSA MAGYARORSZÁGON KÉSZÍTETTE: ZUBEK ISTVÁN.
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
A gazdaságpolitika elméleti alapjai és gyakorlata.
Államháztartási alapismeretek
A munkaerőpiac aktív politikájának szervezése, rendszere és finanszírozása Magyarországon BORBÉLY-PECZE, Tibor Bors, Ph.D. szakmai tanácsadó Budapest,
Önkormányzati fórumok február- március – a válság éve A régió ipari termelése 25 %-kal csökkent A foglalkoztatottak száma mintegy 17 ezer.
Lantos Csaba. Egészségügyi kiadások a GDP százalékában között OECD átlag Egészségügyi kiadások a GDP százalékában 2012-ben Forrás: OECD Health.
G YŐR M EGYEI J OGÚ V ÁROS adó- és gazdaságpolitikája Nagy Tamás Gazdálkodási Főosztályvezető Győr Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala Győr, 2016.
Készült a PH Gazdasági Igazgatóságán „Szolnok tovább épül” Összefoglaló a 2016.évi költségvetésről 16,5 milliárd bérek 3,9 milliárd fejlesztés 5,7 milliárd.
Az euró bevezetésének lehetőségei Magyarországon Tabák Péter Gazdaságpolitikai főosztály Pénzügyminisztérium Budapest, május 23.
A magyarországi K+F politika
Nemzetközi hallgatók helyi értéke Révész Balázs – Kéri Anita SZTE GTK
Polónyi István A hazai felsőoktatás kondíciói a 2000-es évek második évtizedének közepén Felsőoktatás a koncepciók keresztútján Magyar Felsőoktatás 2015.
Tájékoztató Nagykovácsi Nagyközség Önkormányzatának
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
Az önkormányzati működtetés átvételének tapasztalatai
BESZÁMOLÓ A BTK Kari Tanácsának részére
SZÉKESFEHÉRVÁR MEGYEI JOGÚ VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNAK 2012
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
Gazdasági rendszerek.
Előadás másolata:

A felsőoktatási intézmények gazdálkodásának szabályozása az új felsőoktatási törvényben Prof. Dr. Katona Tamás

2 A felsőoktatás megjelenése a költségvetés rendszerében Intézmény: állami intézményrendszer Költségvetési támogatás: nem állami intézmények finanszírozása, beruházások, programok, hallgatói juttatások, alapokból támogatások, adókedvezmények stb. Szabályozási terület: az előző két vetületből adódóan - oktatási és államháztartási

3 A felsőoktatás számokban (2005) 72 intézmény - 31 állami fenntartású 421 ezer hallgató ezer államilag finanszírozott 361,8 milliárd Ft kiadás – mintegy 300,0 milliárd Ft az államháztartásból (192,5 milliárd Ft központi költségvetési támogatás, közel 110 milliárd Ft más államháztartási forrásból, pl. OEP bevétel) a kiadás a GDP 1,6%-a, az államháztartás kiadásának 2,8%-a, a központi költségvetés 5,5%-a

4 Nemzetközi összehasonlítás intézményi kiadások GDP aránya (2001) Államháztar- tási forrás Magán és vállalati forrás Együtt Magyarország0,90,261,16 EU 25 átlag legmagasabb legalacsonyabb 0,9 1,8 0,8 0,2 0,3 <0,1 1,1 1,8 0,9 USA0,91,82,7 Japán0,50,61,1 Forrás: Education at Glance, 2004

5 A felsőoktatás költségvetési támogatásának alakulása (milliárd Ft)

6 Az állami felsőoktatási intézményrendszer forrásstruktúrája

7 Gazdálkodási szabályok (I.) költségvetési forrás – államháztartási szabályrendszer – költségvetési szerv minden költségvetési szerv „más” a felsőoktatás kiváltságai – előny vagy hátrány? autonómia – tudományos vagy gazdasági? államháztartási törvény vs szaktörvény jogalkalmazási problémák

8 Gazdálkodási szabályok (II.) Az új törvény előtt is létező lehetőségek szabad gazdálkodás – intézményi hatáskörű előirányzat-átcsoportosítás (teljes) maradványgörgetés bevétel-befizetési kötelezettség alóli mentesülés (15% és vállalkozási) céltartalék számla vagyon ügyek (automatikus bevétel-visszahagyás) hosszú távú kötelezettségvállalás (PPP) kormányengedélyhez nem kötött társaságalapítás (innovációs cél)

9 Gazdálkodási szabályok (III.) Az új törvény újdonságai kockázatfedezeti alapban való részvétel hitelfelvétel állampapír vásárlás saját bevétel külön MÁK számlán kezelése kincstári vagyon értékesítés egy újabb automatizmusa egyéb, a meglévő lehetőségeken belüli kisebb bővítések

10 Finanszírozási modell finanszírozás – gazdálkodás elv: a gyakorlat leképezése – elosztási típusú normatív rendszer cél: reálérték tartása, status quo (a költség és a teljesítmény nem szempont) várakozás: átmeneti állapot (évek óta)

11 És ami mindehhez szükséges… (a törvény céljai között rögzítve) felelősség ésszerűség és takarékosság önállóság hozzáértés elvárások, ígéretek teljesítése: –külső források fokozott bevonása, –hatékonyság és versenyképesség javítása

12 Az új gazdálkodási szabályozás következménye példa nélküli intézményi gazdálkodási önállóság, jelenleg még költségvetési forrásból e körben szerepüket vesztik egyúttal más, a költségvetési rendben való működést jellemző intézkedések, az állami gondoskodás szükségtelenné és indokolatlanná vált

13 Elvárás A törvény céljainak teljesítése a gazdálkodási szabadság adta önállósággal a rendelkezésre álló források hatékony felhasználásával feladatokhoz és a forrásokhoz igazodó szervezeti struktúrában teljesítménykövetelmények érvényesítésével

Köszönöm a figyelmet!