A felsőoktatási intézmények gazdálkodásának szabályozása az új felsőoktatási törvényben Prof. Dr. Katona Tamás
2 A felsőoktatás megjelenése a költségvetés rendszerében Intézmény: állami intézményrendszer Költségvetési támogatás: nem állami intézmények finanszírozása, beruházások, programok, hallgatói juttatások, alapokból támogatások, adókedvezmények stb. Szabályozási terület: az előző két vetületből adódóan - oktatási és államháztartási
3 A felsőoktatás számokban (2005) 72 intézmény - 31 állami fenntartású 421 ezer hallgató ezer államilag finanszírozott 361,8 milliárd Ft kiadás – mintegy 300,0 milliárd Ft az államháztartásból (192,5 milliárd Ft központi költségvetési támogatás, közel 110 milliárd Ft más államháztartási forrásból, pl. OEP bevétel) a kiadás a GDP 1,6%-a, az államháztartás kiadásának 2,8%-a, a központi költségvetés 5,5%-a
4 Nemzetközi összehasonlítás intézményi kiadások GDP aránya (2001) Államháztar- tási forrás Magán és vállalati forrás Együtt Magyarország0,90,261,16 EU 25 átlag legmagasabb legalacsonyabb 0,9 1,8 0,8 0,2 0,3 <0,1 1,1 1,8 0,9 USA0,91,82,7 Japán0,50,61,1 Forrás: Education at Glance, 2004
5 A felsőoktatás költségvetési támogatásának alakulása (milliárd Ft)
6 Az állami felsőoktatási intézményrendszer forrásstruktúrája
7 Gazdálkodási szabályok (I.) költségvetési forrás – államháztartási szabályrendszer – költségvetési szerv minden költségvetési szerv „más” a felsőoktatás kiváltságai – előny vagy hátrány? autonómia – tudományos vagy gazdasági? államháztartási törvény vs szaktörvény jogalkalmazási problémák
8 Gazdálkodási szabályok (II.) Az új törvény előtt is létező lehetőségek szabad gazdálkodás – intézményi hatáskörű előirányzat-átcsoportosítás (teljes) maradványgörgetés bevétel-befizetési kötelezettség alóli mentesülés (15% és vállalkozási) céltartalék számla vagyon ügyek (automatikus bevétel-visszahagyás) hosszú távú kötelezettségvállalás (PPP) kormányengedélyhez nem kötött társaságalapítás (innovációs cél)
9 Gazdálkodási szabályok (III.) Az új törvény újdonságai kockázatfedezeti alapban való részvétel hitelfelvétel állampapír vásárlás saját bevétel külön MÁK számlán kezelése kincstári vagyon értékesítés egy újabb automatizmusa egyéb, a meglévő lehetőségeken belüli kisebb bővítések
10 Finanszírozási modell finanszírozás – gazdálkodás elv: a gyakorlat leképezése – elosztási típusú normatív rendszer cél: reálérték tartása, status quo (a költség és a teljesítmény nem szempont) várakozás: átmeneti állapot (évek óta)
11 És ami mindehhez szükséges… (a törvény céljai között rögzítve) felelősség ésszerűség és takarékosság önállóság hozzáértés elvárások, ígéretek teljesítése: –külső források fokozott bevonása, –hatékonyság és versenyképesség javítása
12 Az új gazdálkodási szabályozás következménye példa nélküli intézményi gazdálkodási önállóság, jelenleg még költségvetési forrásból e körben szerepüket vesztik egyúttal más, a költségvetési rendben való működést jellemző intézkedések, az állami gondoskodás szükségtelenné és indokolatlanná vált
13 Elvárás A törvény céljainak teljesítése a gazdálkodási szabadság adta önállósággal a rendelkezésre álló források hatékony felhasználásával feladatokhoz és a forrásokhoz igazodó szervezeti struktúrában teljesítménykövetelmények érvényesítésével
Köszönöm a figyelmet!