ONK 2011 Békési Kálmán Budapest november 3-5. A prezentált eredmények alapja a TÁMOP kutatási projekt. A projekt az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézetben valósult meg.
Elméleti keret Tények (bizonyítékok) használata a fejlesztésekben –Mechanikus - innovatív –A tény kontextus-függő. A tudás: konstrukció. tények használata sikeres iskolai innovációkban Innovációs ciklus –Probléma-azonosítás és/vagy Vízió, cél-állítás –Válasz/elérési út keresése (PDCA) –Az innováció fenntartása (SDCA): közép-szintről szervezeti és/vagy egyéni szintre juttatni –Az innováció vége/folytatása/szublimálása
Elméleti keret A tudás-konstruálás és tudás-transzfer gyakorlatai (angolszász országok, skandináv országok, Finno.) Politika (policy) és kutatás: –K –> P: Kérdés-vezérelt kutatás (question-driven) –P –> K: Központi agenda + explicit, mérhető politikai célok Kutatás és iskola: –K –> I: akciókutatás, kutató pedagógus modell –I –> K: iskolai igény, érdekeltség a bizonyító erejű tények használatára Politika és iskola: –P –> I: helyben szabadon felhasználható források –I –> P: célok elfogadása és érdekérvényesítés
Kutatási kérdések Ki használ tényeket az iskolában? Az innováció mely szakaszában? Milyen tényeket használnak?
Módszerek, minta Mixed methods: esettanulmányok, dokumentum- elemzés, osztálytermi megfigyelés, kérdőíves lekérdezés, telefoninterjú, statisztikai adatok elemzése. VIKI ( A teljes vizsgálat során több mint 100 iskola. Ebből: – 5 iskolában elmélyült terepmunka, –27 iskolában vezetői interjú, –kb. 150 iskolát érintő környezeti elemzés (folyamatban). ISCED 1,2 – 1-8 évfolyamot tanító általános iskolák
Eredmények, következtetések OKMCSHHÉSzakértői vélemény Kistelepülés 1+Átlagos+Nem volt Kistelepülés 2+Átlagos+Nem volt Főváros--+Javasolták Nagy város++ÁtlagosJavasolták
Eredmények, következtetések OKMCSHHÉSzakértői vélemény Kistelepülés 1+Átlagos+Nem volt Kistelepülés 2+Átlagos+Nem volt Főváros--+Javasolták Nagy város++ÁtlagosJavasolták
Eredmények, következtetések OKMCSHHÉSzakértői vélemény Kistelepülés 1+Átlagos+Nem volt Kistelepülés 2+Átlagos+Nem volt Főváros--+Javasolták Nagy város++ÁtlagosJavasolták
Eredmények, következtetések Innovációs ciklus –Probléma-azonosítás és/vagy Vízió, cél-állítás –Válaszok, utak keresése (PDCA) –Az innováció fenntartása: makro/mezo/mikro szintre terjesztés (SDCA) –Befejezés/folytatás/szublimáció (előző vezető „kitagadása” – „integrálása”)
Eredmények, következtetések Tények a mérés-értékelésekből Tények egyetemek, kutatóintézetek kutatásaiból Iskolai mezo-szint: előnyök, kockázatok Nem várt eredmények: –Kvázi-kontrollcsoportos kísérletek –Művészet-oktatás
Javaslatok - szakmapolitika Konszenzusos, explicit célok kialakítása az oktatás elvárt, mérhető eredményeiről Tudástermelés támogatása: –Eredményesség-kutatások (what works) finanszírozása hosszú távú tudás-menedzsment stratégia alapján –A meglévő tudás kumulálásának ösztönzése –Források allokálása az iskolákba „résztvevő” kutatásokra (akciókutatás, helyi kontrollcsoportos kísérletek, kutató pedagógus) Minőség-fejlesztés: –A kutatói utánpótlás finanszírozási feltételeinek megteremtése –Minőségi-eredményességi szempontok érvényesítése a központi finanszírozású kutató-fejlesztő intézetek értékelésében
Javaslatok - oktatáskutatás Diskurzus indítása a kutatás minőségi standardjairól A szétaprózott tudás kumulálása: meta- elemzések, meta-etnográfia A felhasználók bevonása a kutatási folyamatokba (kérdés megfogalmazása, esettanulmányok utólagos kontrollja stb.) A minőség (folyamatok) és az eredményesség (kimenet) szétválasztása a kutatások tervezésében, módszertanában (ld. hatásvizsgálat – impact analysis)
Javaslatok - iskola Konszenzusos és mérhető eredményességi célok kialakítása helyi diskurzusban Nézni és látni; kérdezni és meghallgatni; mérni és értékelni (Andrew Pollard) Pl. helyi kontrollcsoportos kísérletek. Írásbeliség erősítése: elemzések, értékelések Az eredményességet javító fejlesztések fenntartása –PDCA és SDCA tudatos vezetői alkalmazása –Iskolai mezo-szint támogatása –Belső kérdések és kritikák támogatása, büntetlensége –A fejlesztések piacosítása, az innovátorok anyagi elismerése
Köszönöm a figyelmet! Szakmai megvalósítók: Rapos Nóra, Lénárd Sándor, Békési Kálmán Külön köszönet Balázs Évának és Halász Gábornak. Szakmai vezető: Békési Kálmán