ONK 2011 Békési Kálmán Budapest 2011. november 3-5. A prezentált eredmények alapja a TÁMOP 3.1.1 6.8.1 kutatási projekt. A projekt az Oktatáskutató és.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kozma Judit Bizonyíték-alapú szociális munka modell az oktatásban TÁMOP /2-C "Reflektív szociális képzési rendszer a 21. században"
Advertisements

Finanszírozási reformok a felsőoktatásban: nemzetközi összehasonlító elemzés „Felsőoktatás finanszírozás – egyetemi gazdálkodás” Budapesti Corvinus Egyetem.
Területi koordinációs kapacitások vizsgálata Szepesi Balázs A területfejlesztési értékelések bemutatása – workshop április 2 5.
A felsőoktatás fejlesztési lehetőségei
Innováció konferencia
Szervezetfejlesztési Program
A tanári munka értékelése
A tranzitfoglalkoztatás területén megvalósuló módszertani fejlesztő munka bemutatása Szeged, Regionális szakmai műhely, február 18.
TÁMOP projekt szakmai feladatai és eredményei Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Topár Gábor szakmai projektvezető Minőségügyi Konferencia ZMNE.
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
Készítette: Babinszki Helga TEJ3W9
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Kaposi József főigazgató A pedagógiai szakmai szolgáltatás új rendszerének.
Köszönjük az első mérésben való együttműködésüket!
A TÁMOP /01 „FoglalkoztaTárs- Társ a foglalkoztatásban” kiemelt projekt április 24.
Mérés, értékelés és minőségbiztosítás a közoktatásban
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS FOLYAMATA
A fejlesztés hatása a szervezetre
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
A TÁRSADALMI KOHÉZIÓT ERŐSÍTŐ BŰNMEGELŐZÉSI ÉS REINTEGRÁCIÓS PROGRAMOK MÓDSZERTANI MEGALAPOZÁSA” TÁMOP / kiemelt projekt Elítéltek többszakaszos,
Felsőoktatási Minőségfejlesztési Rendszer
Az ÚMFT SLA rendszere - a független értékelő szemszögéből -
SDT-monitor Informatikai eszközök alkalmazása a tanulási folyamatban Budapest, febr. 6.
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
Szilágyi Barnabás Minőségi oktatás hatékony vezetéssel az európai dimenzióban HEFOP/2004/3.3.1-P /1.1 NYF MIR rendszere, minőségfejlesztési.
Innovációs stratégia hatások Termék életciklus Nemzeti sajátosság
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS Dr. Molnár Béla Ph.D.. 1. PEDAGÓGIAI KUTATÁS CÉLJA, TÁRGYA Célja, hogy az új ismeretek feltárásával, pontosabbá tételével, elmélyítésével.
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
Felsőoktatás-kutatás és szakpolitikai hasznosulás Magyarországon Tényeken alapuló (evidence based) szemlélet a felsőoktatásban „Adatalapú döntéshozatal.
TÁMOP fenntartás és további fejlesztések tervek november 17. Szeged Németh Antal Educatio Nonprofit Kft. felsőoktatási osztályvezető.
A TÁMOP / „FoglalkoztaTárs-Társ a foglalkoztatásban” kiemelt projekt Az innovációs foglalkoztatási kezdeményezések tématerületen megvalósuló.
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
A évi Integritás Felmérés eredményei a belső kontrollok és a korrupciós kockázatelemzés tükrében Budapest, január 19. Dr. Benkő János, ÁSZ.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
A Jövő Internet kutatás hazai támogatási lehetőségei Fonyó Attila Nemzeti Erőforrás Minisztérium Tudománypolitikai Főosztály.
Oktatási reformok tapasztalatai Pest megyei Tanévnyitó Tanácskozás Augusztus 31. Halász Gábor Országos Közoktatási Intézet.
Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány 2100 Gödöllő, Tessedik S.u. 6. Tel.: 28/ ; Fax: 28/ Élethosszig tartó.
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
Kis és nagy iskolák HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ
Tényekre alapozott oktatáspolitika és gyakorlat ONK 2011, Szimpózium a tények, bizonyítékok természetéről, szerepéről az oktatásban Evidence Based Education.
Megközelítésmódok a tanári kompetenciák leírására
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Kinek áll érdekében? - KERETRENDSZER az egész napos iskola nevelési-oktatási.
Intézményi minőségfejlesztés (TÁMOP-3.1.8)
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
„A” munkacsomag bemutatása Képzésfejlesztési javaslatok, finanszírozási alternatívák
Pedagógusok egy nemzetközi tanárvizsgálat (OECD TALIS) tükrében
18 éves tankötelezettség A probléma és a kutatás rövid bemutatása Mártonfi György Budapest január 27.
VERSENYKÉPES DEBRECENI EGYETEM Adatbázis fejlesztés a technológia transzfer és a pályázati tevékenység elősegítésére Dr.Debreczeni Ferenc.
Pedagógus értékelési rendszer
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete ÁROP „Helyi közszolgáltatások versenyképességet szolgáló modernizálása” MTA KRTK Az Integrált.
Adattár Alapú Vezetői Információs Rendszer Az elkészült felsőoktatási AVIR központi adattár: az alapok december 8. Kerékgyártó Sándor ügyvezető.
Hátralévő fejlesztések a Mentor(h)áló projektben Jagodics Balázs Programvezető Qualitas T&G Tanácsadó és Szolgáltató Kft.
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
Az egészségügyi szakképzés minőségügye, kihívások és intézkedések György Annamária szeptember 17. "ISOFÓRUM XXII. NMK"
A BKK szerepe a TIDE nemzetközi projektben Új megoldások a közösségi közlekedésben - fenntarthatóság - integráció - finanszírozás - Pécs, november.
A PISA ÉS AZ O RSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉSEK KAPCSOLATA ÉS FELHASZNÁLHATÓSÁGA Balázsi Ildikó.
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
A magyarországi K+F politika
A problémamegoldás 7 lépéses módszere:
A közpolitika fogalma és osztályozása
Intézményi szintű oktatási innovációk Magyarországon: az óvodáktól a doktori iskolákig Innováció, kutatás, pedagógusok HuCER május Halász.
Kölcsönös tanulás Gyakorlatának kezdeményezése: Néhány ajánlás
Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 3
Báthory Zoltán: Pedagógiai értékelés (A mérés, értékelés szerepe a pedagógiai folyamatban és az intézmény-rendszerben). MÉCS konferencia, Kecskemét,
A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás.
A politika feladatai a kutatásban, a fejlesztésben és az innovációban
Az SZMBK Intézményi Modell
Az intézményi pedagógiai innováció A református köznevelési intézmények vezetői és fenntartók képviselői számára szervezett intézményvezetői konferencia.
Előadás másolata:

ONK 2011 Békési Kálmán Budapest november 3-5. A prezentált eredmények alapja a TÁMOP kutatási projekt. A projekt az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézetben valósult meg.

Elméleti keret  Tények (bizonyítékok) használata a fejlesztésekben –Mechanikus - innovatív –A tény kontextus-függő. A tudás: konstrukció. tények használata sikeres iskolai innovációkban  Innovációs ciklus –Probléma-azonosítás és/vagy Vízió, cél-állítás –Válasz/elérési út keresése (PDCA) –Az innováció fenntartása (SDCA): közép-szintről szervezeti és/vagy egyéni szintre juttatni –Az innováció vége/folytatása/szublimálása

Elméleti keret A tudás-konstruálás és tudás-transzfer gyakorlatai (angolszász országok, skandináv országok, Finno.)  Politika (policy) és kutatás: –K –> P: Kérdés-vezérelt kutatás (question-driven) –P –> K: Központi agenda + explicit, mérhető politikai célok  Kutatás és iskola: –K –> I: akciókutatás, kutató pedagógus modell –I –> K: iskolai igény, érdekeltség a bizonyító erejű tények használatára  Politika és iskola: –P –> I: helyben szabadon felhasználható források –I –> P: célok elfogadása és érdekérvényesítés

Kutatási kérdések  Ki használ tényeket az iskolában?  Az innováció mely szakaszában?  Milyen tényeket használnak?

Módszerek, minta  Mixed methods: esettanulmányok, dokumentum- elemzés, osztálytermi megfigyelés, kérdőíves lekérdezés, telefoninterjú, statisztikai adatok elemzése.  VIKI (  A teljes vizsgálat során több mint 100 iskola. Ebből: – 5 iskolában elmélyült terepmunka, –27 iskolában vezetői interjú, –kb. 150 iskolát érintő környezeti elemzés (folyamatban).  ISCED 1,2 – 1-8 évfolyamot tanító általános iskolák

Eredmények, következtetések OKMCSHHÉSzakértői vélemény Kistelepülés 1+Átlagos+Nem volt Kistelepülés 2+Átlagos+Nem volt Főváros--+Javasolták Nagy város++ÁtlagosJavasolták

Eredmények, következtetések OKMCSHHÉSzakértői vélemény Kistelepülés 1+Átlagos+Nem volt Kistelepülés 2+Átlagos+Nem volt Főváros--+Javasolták Nagy város++ÁtlagosJavasolták

Eredmények, következtetések OKMCSHHÉSzakértői vélemény Kistelepülés 1+Átlagos+Nem volt Kistelepülés 2+Átlagos+Nem volt Főváros--+Javasolták Nagy város++ÁtlagosJavasolták

Eredmények, következtetések Innovációs ciklus –Probléma-azonosítás és/vagy Vízió, cél-állítás –Válaszok, utak keresése (PDCA) –Az innováció fenntartása: makro/mezo/mikro szintre terjesztés (SDCA) –Befejezés/folytatás/szublimáció (előző vezető „kitagadása” – „integrálása”)

Eredmények, következtetések  Tények a mérés-értékelésekből  Tények egyetemek, kutatóintézetek kutatásaiból  Iskolai mezo-szint: előnyök, kockázatok  Nem várt eredmények: –Kvázi-kontrollcsoportos kísérletek –Művészet-oktatás

Javaslatok - szakmapolitika  Konszenzusos, explicit célok kialakítása az oktatás elvárt, mérhető eredményeiről  Tudástermelés támogatása: –Eredményesség-kutatások (what works) finanszírozása hosszú távú tudás-menedzsment stratégia alapján –A meglévő tudás kumulálásának ösztönzése –Források allokálása az iskolákba „résztvevő” kutatásokra (akciókutatás, helyi kontrollcsoportos kísérletek, kutató pedagógus)  Minőség-fejlesztés: –A kutatói utánpótlás finanszírozási feltételeinek megteremtése –Minőségi-eredményességi szempontok érvényesítése a központi finanszírozású kutató-fejlesztő intézetek értékelésében

Javaslatok - oktatáskutatás  Diskurzus indítása a kutatás minőségi standardjairól  A szétaprózott tudás kumulálása: meta- elemzések, meta-etnográfia  A felhasználók bevonása a kutatási folyamatokba (kérdés megfogalmazása, esettanulmányok utólagos kontrollja stb.)  A minőség (folyamatok) és az eredményesség (kimenet) szétválasztása a kutatások tervezésében, módszertanában (ld. hatásvizsgálat – impact analysis)

Javaslatok - iskola  Konszenzusos és mérhető eredményességi célok kialakítása helyi diskurzusban  Nézni és látni; kérdezni és meghallgatni; mérni és értékelni (Andrew Pollard) Pl. helyi kontrollcsoportos kísérletek.  Írásbeliség erősítése: elemzések, értékelések  Az eredményességet javító fejlesztések fenntartása –PDCA és SDCA tudatos vezetői alkalmazása –Iskolai mezo-szint támogatása –Belső kérdések és kritikák támogatása, büntetlensége –A fejlesztések piacosítása, az innovátorok anyagi elismerése

Köszönöm a figyelmet! Szakmai megvalósítók: Rapos Nóra, Lénárd Sándor, Békési Kálmán Külön köszönet Balázs Évának és Halász Gábornak. Szakmai vezető: Békési Kálmán