Nyelvi előkészítő évfolyam - mit tudunk és hogyan tovább?

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A BOLYAI JÁNOS GIMNÁZIUM
Advertisements

Tájékoztató az emelt szintű érettségiről a 10-dik évfolyamosoknak
NYELVVÁLASZTÁS A 10B 10C. LEHETŐSÉGEK • EDDIGI NYELV FOLYTATÁSA 12. OSZTÁLY VÉGÉIG • ÚJ NYELV VÁLASZTÁSA ELŐREHOZOTT ÉRETTSÉGI UTÁN.
Változások az iskola pedagógiai programjában (2013/14-től): 1.Nem lesz es rendszer (azaz NYEK-be nem jelentkezhetnek a mostani 5-8. osztályos tanulók)
Pályaválasztás 2014/15.
Kossuth Lajos Kéttannyelvű Fővárosi Gyakorló Műszaki Szakközépiskola
Katona József MKSZIG 1 Katona József Szakközépiskola és Felnőttoktatási Gimnázium.
Széchenyi István Gimnázium Nyitott nap negyedikeseknek november 27.
2003. január Tanulói munkaterhek. A kutatás módszere  Válaszadók: 2700 tanuló és szüleik (elsősorban az édesanya)  Kérdezés módja: személyes interjúk.
Gimnáziumi tagozat 9. a normál tantervű 9.b nyelvi előkészítő.
AMIT FELTÉTLENÜL TUDNI KELL AZ ÉRETTSÉGI VIZSGÁKRÓL 2014.
1 Pályaválasztás 2010/2011-es tanév Fné T.K.. 2 BEISKOLÁZÁSI TERV A 2010/2011-ES TANÉVRE SZAKKÖZÉPISKOLA2 osztály Nyelvi előkészítő angol Nyelvi előkészítő.
Tehetséges tanulóink szakkörökön, a több éve működő tehetséggondozó műhelyekben (természettudományos, környezetvédelmi), valamint a különböző szintű.
NYELVI KÉPZÉS AZ ÓBUDAI EGYETEMEN Elfogadta a Rektori Tanács
A Magyar Köztársaság kormánya. Folytatódnak a kormány oktatási esélyegyenlőségi programjai Arató Gergely államtitkár prezentációja Budapest, augusztus.
Beiskolázási tájékoztató december
TOVÁBBTANULÁS 2012 Felvételi eljárás a középfokú intézményekbe a es tanévre.
A 2004/2005-ös tanév rendje Oktatási Minisztérium március 17.
1 FELVÉTELI A KÖZÉPFOKÚ ISKOLÁKBAN A 2008/2009. TANÉVBEN 1 Oktatási Hivatal.
Méltányossági elvek a közoktatásban
Bonyhádi Oktatási Nevelési Intézmény
A Magyar Köztársaság kormánya. A középfokú felvételi változásai Arató Gergely államtitkár prezentációja december 9.
A tételek eljuttatása az iskolákba
BOLYAI JÁNOS GIMNÁZIUM
BOLYAI JÁNOS GIMNÁZIUM
NYELVI EL Ő KÉSZÍT Ő ÉVFOLYAMMAL INDULÓ EMELT IDEGEN NYELVI KÉPZÉS NYELVI EL Ő KÉSZÍT Ő ÉVFOLYAMMAL INDULÓ EMELT IDEGEN NYELVI KÉPZÉS.
KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS GIMNÁZIUM
Nyílt napok 2008/2009. szakközépiskolai képzés felvételi eljárás általában felvételi eljárás iskolánkban.
TÓPARTI GIMNÁZIUM ÉS MŰVÉSZETI SZAKKÖZÉPISKOLA A évi ORSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉS eredményei A felmérés időpontja: május 29.
PETŐFI SÁNDOR ÁLTALÁNOS ISKOLA, GIMNÁZIUM és SZAKKÖZÉPISKOLA Tovább.
Pontszámítás BSc,osztatlan képzések és felsőfokú szakképzések esetén, 2011 Nagy Pontszámítási Nap Felvételi összpontszám ( pont): -Tanulmányi.
Világ – Nyelv, az idegennyelv-tudás fejlesztésének kormányprogramja. FPN Budapest, 2004.
A közép- és emelt szintű vizsga tanári értékelése
A kerettantervek fejlesztése
FELVÉTELI 2008 Berzsenyi Dániel Gimnázium ISKOLÁNKRÓL …  2008-ban ünnepeljük iskolánk alapításának 150. évfordulóját  ‘Minőségi nevelési-oktatási.
Bemutatkozik a MIOK Gimnázium és Szakképző Iskola
VERES PÉTER GIMNÁZIUM Tanulmányi eredmények 2005.
Tanulói utánkövetés 2009/2010. A 2009/2010-es tanévben iskolánkban 210 tanuló végzett. 77 fő a szakközépiskola valamelyik tagozatán 133 fő szakmát szerzett.
Érettségi tájékoztató 2013/2014-es tanév. Az érettségi vizsga menete Írásbeli időszak: május –Az érettségi időpontokat külön táblázatban olvashatják.
Tájékoztató az emelt szintű érettségiről a 10-dik évfolyamosoknak
Kétszintű érettségi.
Az iskolai dokumentumok elérhetősége
Felnőttoktatási tájékoztatója
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ
BEVEZETŐ.
Összeállította: Kovács Tibor igh. A NDRÁSSY GYULA G IMNÁZIUM ÉS K OLLÉGIUM Nyílt nap
Bonyhádi Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola
Nyelv és szakma - mit tudunk a szakképzésben folyó nyelvoktatásról és hogyan tovább? A magyarországi nyelvtanítás eredményessége, tanulási környezete.
+ Idegennyelv-oktatás az általános iskola 1-3. évfolyamán OFI-konferencia Budapest, Morvai Edit.
Óvodai szülői értekezlet Szentgotthárdi Oktatási Intézmény.
2015. február KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGA
Összeállította: Kovács Tibor igh. A NDRÁSSY GYULA G IMNÁZIUM ÉS K OLLÉGIUM Nyílt nap
Kétszintű érettségi. tartalom érettségi érettségi és nyelvvizsga emelt szint szerepe emelt szintű oktatásra jelentkezés pontszámítás jogszabályi háttér.
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ
FELVÉTELI A KÖZÉPFOKÚ ISKOLÁKBAN A 2014/2015. TANÉVBEN A 2014/2015. tanévben lezajlott eljárás 1.
4 éves általános tantervű képzés 4 éves, emelt szintű angol nyelvi képzés 5 éves, magyar-német két tanítási nyelvű képzés 4 éves emelt szintű kommunikáció.
1 A Világ – Nyelv Program és a nyelvi előkészítő évfolyam július 07.
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ a 2017/2018-as tanévre szeptember 14. Balázs Lászlóné igazgatóhelyettes.
TOVÁBBTANULÁS Határidők Feladatok 28/2015. (V. 28.) EMMI rendelet A 2015/2016. tanév rendjéről 2. sz.melléklet ! A tanulók jelentkezése.
Köszöntjük a pályaválasztási szülői értekezlet résztvevőit! Nyíregyháza, szeptember 29.
Kétszintű érettségi.
Érettségi tájékoztató 2016/2017
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
Idegen nyelvek tanítása az alternatív iskolákban
A KECSKEMÉTI BOLYAI JÁNOS GIMNÁZIUM
Kétszintű érettségi 2018 május
TÁJÉKOZTATÓ A FAKULTÁCIÓ VÁLASZTÁSHOZ
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ
Emelt szintű érettségi előkészítő választás 2019/2020.
Előadás másolata:

Nyelvi előkészítő évfolyam - mit tudunk és hogyan tovább? 4. szekció Intenzív nyelvi képzések a magyar közoktatásban Nyelvi előkészítő évfolyam

A kezdetek a Világ – Nyelv program része, 2003 a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény 2003. évi módosítása alapján bevezethető a 2004/2005. tanévtől a következő feltételekkel a kötelező tanórai foglalkozások legalább 40%-ában idegen (illetve nemzetiségi vagy kisebbségi) nyelvi képzés folyjon a fennmaradó időkeret legalább 25%-át informatikai képzésre, a maradékot képességfejlesztésre kell fordítani az iskolának a 10-13. évfolyamon kell felkészítenie a tanulókat az emelt szintű nyelvi érettségire a hat vagy nyolc évfolyammal működő gimnáziumokban a nyelvi előkészítő osztály a kilencedik évfolyam helyett másik évfolyamon is megszervezhető egy középiskolában 2004. szeptember 1-jén egy, később minden évben eggyel több nyelvi előkészítő osztály indítható

Módosítások a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény 2006. évi módosítása a 2010/2011. tanévtől kötelezővé tette a középiskolák fenntartói számára a nyelvi előkészítő évfolyamok indítását az általuk fenntartott középiskolákban, amennyiben igény van rá 28-29. § (7) Az adott évfolyamban indítható osztály, osztályok számának figyelembevételével meg kell szervezni a gimnáziumban / szakközépiskolában- a (4) bekezdésben meghatározott - nyelvi előkészítő évfolyamot, illetve a nyelvi előkészítő évfolyam további osztályát, ha a jelentkezők létszáma alapján ez indokolt. A nyelvi előkészítő évfolyam, illetve a nyelvi előkészítő évfolyam osztálya több középiskola tanulóiból is megszervezhető egy gimnázium /szakközépiskola keretei között. 2008 után a NYEK évfolyamot indító középiskolák nem szervezhettek olyan írásbeli felvételi vizsgákat, amelyek a jelentkezők idegen nyelvi előismereteit vizsgálják

Ajánlás - OKM a tanulók az intenzív nyelvtanulási keretek között idegen nyelv(ek)ből olyan használható tudáshoz jussanak, amelynek birtokában tanulmányaik végén sikerrel tehetnek emelt szintű nyelvi érettségi vizsgát a tanulókban kedvező attitűdöt és motivációt alakítson ki a nyelvek, a hozzájuk tartozó kultúrák és általában a nyelvtanulás iránt a megfelelő tanítási és tanulási stratégiák alkalmazásával és átadásával a tanulók váljanak képessé nyelvtudásuk önálló fenntartására és továbbfejlesztésére

Az előkészületek ajánlások (9-13. évf., 10-13. évf.) segédlet (9. évf.) tanmenet a NYEK számítógépes óráihoz továbbképzések nyelvtanárok számára konferenciák NYEK portál jó gyakorlat példatár felmérések

Számok – a NYEK képzés résztvevői Iskolák száma Csoportok száma Tanulók száma 2004/2005. tanév 408 749 11 834 2005/2006. tanév 431 818 17 514 2006/2007. tanév 436 858 18 103 2007/2008. tanév 886 16 991 2010/2011. tanév 409 gimnázium 261 szakközépiskola nincs adat 13 833

Számok – tanult első nyelvek   Az idegen nyelv és az "első nyelv" Csoportok Tanulók létszáma Gimn. Szki. Összes Angol 294 227 521 5 459 4 524 9 983 Német 144 136 280 2 202 2 030 4 232 Francia 8 3 11 109 38 147 Olasz 7 1 99 16 115 Spanyol 2 22 31 53 Horvát 18 Román 10 Japán Orosz 14 Portugál Magyar Latin Összesen: 457 371 828 7 927 6 671 14 598

Számok - tanult második nyelvek   A "második nyelv" Csoportok* Tanulók létszáma* Gimn. Szki. Összes angol 42 16 58 603 241 844 német 64 20 84 1 168 354 1 522 francia 19 7 26 201 127 328 olasz 17 1 18 186 24 210 spanyol 5 12 56 52 108 horvát 9 román japán orosz 3 25 portugál magyar 21 latin 202 Összesen: 169 51 220 2 480 798 3 278

A NYEK hatékonyságának vizsgálata Jelentés a nyelvi előkészítő évfolyamos tanulók körében a 2004/2005. tanév őszi félévében elvégzett felmérésről angol és német nyelvből, 2004 Jelentés a nyelvi előkészítő évfolyamos tanulók körében a 2004/2005. tanév tavaszi félévében elvégzett felmérésről angol és német nyelvből, 2005 Jelentés a nyelvi előkészítő évfolyamot indító iskolák vezetői, nyelvtanárai és tanulói körében 2006 tavaszán végzett felmérésről, 2006 A nyelvi előkészítő évfolyam értékelése – 2004/2005-2008/2009, 2009

A jelen és a jövő A 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről alapján a középiskolákban a 9. évfolyamot NYEK előzheti meg, ha az intézmény a külön jogszabályokban meghatározott feltételeknek megfelel; az ezeket a 2014/2015 tanévig nem teljesítő intézményekben a NYEK felmenő rendszerben megszűnik a külön jogszabályok még nem elérhetők a köznevelési koncepció tervezete alapján a tervezett feltételek a következők: „a képzésben részt vett tanulóik eddigi érettségi eredményei átlaga alapján igazolható, hogy e tanulóknak az első tanult nyelvből több, mint 90%-a, a második tanult nyelvből több, mint 70%-a komplex középfokú vagy felsőfokú nyelvvizsgát szerzett vagy azzal egyenértékű érettségi vizsgát tett”

A NYEK a Nemzeti Alaptantervben Hatályos NAT „Ha a tanuló nyelvi előkészítő évfolyamra (NYEK) jár, első idegen nyelvből a B2-es szintet legkésőbb a 10. évfolyam végére el kell érnie. Ez esetben a 11. és 12. évfolyam feladata az elért nyelvtudási szint megtartása és elmélyítése.” „Ha második idegen nyelv is szerepel a nyelvi előkészítő évfolyam kínálatában, a második idegen nyelvből a 10. évfolyam végére a B1-es szint a reális cél, amely a 12. évfolyamra B2 szintre fejlesztendő.” Véleményezés alatt álló NAT tervezet közvetlenül nem kerül említésre a táblázatok 12 osztállyal számolnak az élő idegen nyelv fejezetben nincs benne emeltebb képzés esetén a 12. évfolyam végére 1. idegen nyelvből B2-C1, 2. nyelvből B1-B2 egyéb meghatározás (tanult nyelvek köre, száma stb.) nincs a köznevelési tervezet idevágó megállapításai nincsenek benne http://dokumentumtar.ofi.hu/index_NAT_idegen_nyelvek.html előadások: http://www.ofi.hu/hirek-aktualitasok/nemzeti-alaptanterv

A felmérésről 2009, OKM megbízásából résztvevők: az előző felmérésekkel közös (267 intézmény; 62 intézmény 320 nyelvtanára, 1079 tanulója, 910 szülő) + érettségi eredmények elemzése online és papír alapú kérdőívek két fordulóban + OH által biztosított érettségi eredmények cél: a NYEK hatékonyságának vizsgálata (célok megvalósulása, népszerűség) az elsőként induló osztályok 13. évfolyamán egyedülálló hajlandóság a válaszadásra

Mazsolák intézményi online kérdőív: osztályok száma, nyelvi órák száma, fejlesztések, órán kívüli nyelvtanulási lehetőségek, nyelvtanárok kiválasztása, összevetés a nem NYEK-es tanulókkal stb. nyelvtanári online kérdőív: háttéradatok, vélemények (eredmények, sikerek stb.) tanulói online kérdőív: nyelvtanulási utak, érettségi vizsgák, nyelvtanulási attitűd, „ha rajtad múlt volna” szülői papír alapú kérdőív: választás okai, tapasztalt eredmények, nehézségek, javaslatok, ma hogy döntenének?

13. évfolyamos tanulók szülői kérdőíve nyitott kérdésekkel választás okai eredmények nehézségek javaslatok

A NYEK választásának háttere - szülők összesen 966 ok 810/966 (84%) – nyelvtudás fejlesztése (informatika = 1 válasz) nyelvtudás fejlesztése általában (375, 39%) nyelvvizsga megszerzése (160, 17%) nagy óraszám, intenzív jelleg (127, 13%) korábbi nyelvtanulás folytatása (28, 3%) korábbi nyelvtanulás pótlása (27, 3%) új nyelv lehetősége (22, 2%) nyelvi érettségi (19, 2%) ingyenes nyelvtanulás (14, 1%) gyermek nyelvi érdeklődése (14, 1%) nem nyelvtanulással kapcsolatos említések gyermek választása (65, 7%) plusz egy év a középiskolában (22, 2%) felzárkózás lehetősége, átmenet megkönnyítése (20, 2%) segítség a továbbtanulásban (20, 2%) az adott intézménybe való bekerülés (18, 2%) más lehetőségek hiánya (14, 1%) konkrét elképzelések hiánya, „véletlen” (5, 0,5%)

Ma is a NYEK-et választaná? (894 válasz) igen, feltétlenül 472 566 63% igen, valószínűleg 51 igen, feltételekkel 43 nem, semmiképpen 285 320 36% nem valószínű 35 nem tudják 8 1%

Eredmények - szülők nyelvtudás általában (230, 26%) 71%: a nyelvi fejlődésben látta az eredményességet nyelvtudás általában (230, 26%) nyelvvizsga (209, 24%) nyelvi érettségi (93, 11%) nyelvi érettségi + nyelvvizsga (78, 9%) egyéb: felzárkózás, kedvezőbb attitűd kialakulása, tanulási stratégiák elsajátítása, informatika, jó osztályközösség nincs eredménye (107, 12%) kevesebb fejlődés a vártnál (33, 4%) nehézségek miatt más osztályt választottak (1 fő)

Nehézségek a 9. évfolyamon - szülők 852 válasz 57% (484 válasz): nem volt nehézség 1%-nál többen válaszolták: sok nyelvóra, nyelvtanulás intenzivitása (82, 9%) új nyelv tanulásának nehézségei, felzárkózás a többiekhez, akik már tanulták (54, 6%) elszokás a tanulástól, felejtés egyéb tantárgyakból, ezek nem kellő fejlesztése (54, 6%) heterogén tudásszintű csoportok (36, 5%) bizonyos nyelvi készségekkel nehézségek (31, 4%) tanárok miatti problémák (22, 3%) beilleszkedési, társasági gondok (22, 3%) már tanult nyelv tanulása, unalom, lassú haladás (15, 2%)

Nehézségek a 10-13. évfolyamokon - szülők 843 válasz legtöbb említés: 35% (295 válasz) - nem volt nehézség 3%-nál többen válaszolták: nehéz visszazökkenés az intenzív nyelvtanulásból a hagyományos, több tantárgyas képzésbe (231, 27%) lelassult nyelvi fejlődés / nem megfelelő nyelvoktatás (121, 14%) problémák tanárokkal (37, 4%) NYEK bevezetésének iskolai szintű nehézségei: menet közbeni módosítások, bizonytalanságok, szervezetlenség (36, 4%) nem lett nyelvvizsga (32, 4%)

Milyen változtatásokat javasolna a NYEK képzés fejlesztéséhez? 812 válasz 77 fő (9%): nincs javaslat, 61 fő (8%): nincs szükség módosításra, 11 szülő (1%): szűnjön meg a NYEK 5 százaléknál több válasz: 10-13. évfolyamokon legyen több nyelvóra (90, 11%) komolyabb felkészítés, ösztönzés a nyelvvizsgára (77, 9%) a nyelvoktatáson túl, az egyéb tárgyak 9. évfolyamon való tanításának átgondolása (72, 9%) csoportbontás átgondolása, nyelvileg homogén csoportok kialakítása (72, 9%) tanárok gondosabb kiválasztása, hozzáállásuk megváltoztatása (63, 8%) anyanyelvi lektor biztosítása (57, 7%)

Összefoglalás helyett kérdések Az intenzív nyelvoktatás hatékonyabb az azonos óraszámú, hosszabb időre elhúzott nyelvoktatásnál? Minőség vagy mennyiség? Kinek szánjuk a NYEK-et? Felvételi? Milyen szervezési és tartalmi előírásokkal valósuljon meg a NYEK? Milyen kimeneti elvárásokat lenne érdemes támasztani? „A képzésben részt vett tanulóik eddigi érettségi eredményei átlaga alapján igazolható, hogy e tanulóknak az első tanult nyelvből több, mint 90%-a, a második tanult nyelvből több, mint 70%-a komplex középfokú vagy felsőfokú nyelvvizsgát szerzett vagy azzal egyenértékű érettségi vizsgát tett.” (Köznevelési koncepció tervezet) Ki hozza meg a fenti döntéseket? Központi vagy iskolai szinten? Mit üzen a felmenő rendszerben történő megszüntetés?

A tanulmány letölthető innen: Elérhetőség A tanulmány letölthető innen: http://www.nefmi.gov.hu/letolt/vilagnyelv/vny_nyek2009_jelentes_100510.pdf