FaragóT:Nemzetközi klímapol 1 A NEMZETKÖZI KLÍMAPOLITIKAI EGYÜTTMŰKÖDÉS ÉS AZ ABBÓL ADÓDÓ FŐBB HAZAI FELADATOK dr. Faragó Tibor c. egyetemi tanár

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
FaragóT: ENSZ f.f. folyamat1 A FENNTARTHATÓSÁGGAL FOGLALKOZÓ ENSZ FOLYAMAT KRITIKÁJA dr. Faragó Tibor, c. egyetemi tanár az.
Advertisements

Zéró CO2-Fenntartható Építészet ZÖLD BERUHÁZÁSI RENDSZER Dióssy László címzetes egyetemi docens szakállamtitkár Budapest november 5.
FaragóT:Klímapol-klímatudatosság 1 MIÉRT FOGLALKOZIK A LEGMAGASABB SZINTEN A NEMZETKÖZI POLITIKA AZ ÉGHAJLATVÁLTOZÁS VESZÉLYÉVEL? dr. Faragó Tibor, c.
Pályaorientáció: a fiatalok minőségi munkaerő követelményeinek biztosítása a munkaerőpiacon A pályaorientáció jelenlegi helyzetének és a jövőre vonatkozó.
A fenntartható fejlődés és a Nemzeti Fenntartható Fejlődési Stratégia
A KLÍMAVÁLTOZÁS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI tudományos konferencia A VAHAVA JELENTÉS FONTOSABB JAVASLATAI Láng István – Csete László – Jolánkai Márton Budapest,
Fenntartható energiagazdálkodással az éghajlatváltozással szemben: retorika vagy realitás? Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Környezetgazdaságtan.
Az európai unió környezetvédelme. A tisztább, élhető környezetért Az Európai Unió több évtizedes munka eredményeként rendkívül átfogó környezetvédelmi.
© Michel Roggo / WWF-Canon 1 Vállalati autóflották környezettudatos használata Benkő Dániel WWF Magyarország október 17. Zöld flotta program.
A klíma összeköt bennünket Fórum az éghajlatvédelemről március 7. KLÍMAPOLITIKA MAGYARORSZÁGON Láng István ______________________________________.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program számokban Időtartam: Költségvetés: € – Ft/év Magyarországon.
‘rEUsearch’ Az Európai Unióhoz való csatlakozás hatásai a határon átnyúló kapcsolatokra, agráriumra és kereskedelemre – kutatási projekt (HURO/0801/075)
Nemzetközi éghajlatvédelmi tárgyalások
Gyermekszegénység – uniós prioritások és a magyar elnökség lehetőségei.
A Nemzeti Éghajlatváltozási Stratégia végrehajtása - nemzetközi folyamatok és hazai feladatok - MeH-MTA Klímafórum május 28.
A természettudományok helye a közoktatásban Szabó Gábor egyetemi tanár, Szegedi Tudományegyetem & ELFT főtitkár.
Energia és környezet A levegőtisztaság-védelem céljai és eszközei Levegőszennyezés matematikai modellezése.
Erdővagyon-gazdálkodási Intézet Erdészeti politikai és Ökonómiai Tanszék ERDŐVAGYON-GAZDÁLKODÁS Mészáros Károly egyetemi tanár.
1 Prof. emeritus Dr. Knoll Imre egyetemi tanár, MTA doktor Új törekvések a logisztikai közreműködésben Heller Farkas Főiskola Logisztika Szakirány II.
1 A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉSSEL, A KÖRNYEZETVÉDELEMMEL ÉS A KLÍMAPOLITIKÁVAL KAPCSOLATOS NEMZETKÖZI EGYÜTTMŰKÖDÉS EREDMÉNYEI, ELLENTMONDÁSAI ÉS TÁVLATAI dr.
Előadó: Dr. habil. Lakatos László ny. okl. mk. vezérőrnagy
Szentszék a Szentföldön Vallás és politika a Vatikán és a modernkori Izrael kapcsolatában a cionizmustól napjainkig.
Magyarország felkészülése a 2011-es EU-elnökségre - értékelés a cseh soros elnökség tapasztalatai alapján Oláh Eszter Jelige: soros elnök.
AZ ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSÉI TERV (NSRK 2007–2013) KÉSZÍTÉSÉNEK NÉHÁNY VITAPONTJA Dr. Faragó László MTA RKK 44. Közgazdász vándorgyűlés, Nyíregyháza.
Dr. Losoncz Miklós egyetemi tanár kutatásvezető, GKI Zrt. Fejlesztéspolitika válságban és válság után.
Pannon Egyetem Kihelyezett Képzés Székesfehérvár.
Globális Szövetség a gyermekek on line szexuális kizsákmányolása ellen szeptember Balatonalmádi ÚJ UNIÓS KEZDEMÉNYEZÉS A GYERMEKEK ONLINE.
Dr. Péterfalvi Attila: A NAIH internetes gyermekjogi projektje Balatonalmádi, szept.27.
FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásban Hévíz, október 9.
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
1 A magyar energiapolitika „ Az energiahatékonysági indikátorok az EU-ban és Magyarországon” nemzetközi szeminárium Budapest, október 5. Hatvani.
MLSZ Marketing és Média Bizottságának munkája
Nemzetközi és hazai civil szervezetek hatása a klímapolitikára Schmuck Erzsébet, MTVSZ társelnöke Hogyan értékelhető a nemzetközi és hazai civil mozgalom.
Tanulási célú migráció a világban és itthon
A Kiotói Jegyzőkönyv Énekes Nóra Kovács Tamás.
A GLOBÁLIS KLÍMAVÁLTOZÁS MÉRSÉKLÉSÉRE, AZ ÜVEGHÁZ HATÁSÚ GÁZOK EMISSZIÓJÁNAK CSÖKKENTÉSÉRE SZERVEZŐDŐ NEMZETKÖZI MEGÁLLAPODÁSOK – SIKEREI, KUDARCAI Balogh.
Az európai vidékfejlesztés környezeti jelentősége "A magyar vidékfejlesztés és mezőgazdaság jövője Európában" Az európai vidékfejlesztés környezeti jelentősége.
Éghajlatváltozás Budapest és Pest megye Környezettudatossági felmérés A Magyar Természetvédők Szövetsége részére.
A kormányzati K+F+I politika prioritásai, különös tekintettel a gyógyszeriparra Dr. Nikodémus Antal Nemzetgazdasági Minisztérium, Innovációs és K+F Főosztály.
Mítoszok és ellenmítoszok az Európai Unióban
1 Merre tovább, magyar gazdaság? Versenyképesség és gazdaságpolitika Chikán Attila egyetemi tanár Budapesti Corvinus Egyetem Egyedül nem megy? Gazdaságpolitikai.
FaragóTibor: GlobálisKlímaPolitika1 Nemzetközi éghajlatvédelmi együttműködés, a klímapolitikai tárgyalások előzményei, helyzete és kilátásai dr. Faragó.
RONCSOLÁSMENTES ANYAGVIZSGÁLÓK KÉPZÉSÉNEK FEJLESZTÉSE
AZ ÉGHAJLATVÁLTOZÁS VESZÉLYE ÉS A HAZAI KLÍMAPOLITIKA Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium február 27.
A zöld energia jövője Magyarországon Dr. Jávor Benedek elnök Országgyűlés Fenntartható Fejlődés Bizottsága november 17.
Nemzetközi és hazai előírások az e-jármű tervezésekor és jármű átalakításkor Németh Erika
Országgyűlés Fenntartható Fejlődés Bizottsága 1358 Budapest, Széchenyi rkp. 19., Tel.: , Fax: ,
Tanári kompetenciák október 6. Caroline Kearney
A Pannon Egyetem Georgikon Karának szerepe, célkitűzései CEPO Nyitókonferencia Keszthely, május 24. Dr. Dublecz Károly egyetemi tanár.
A vállalatok piacorientációjának hatása a külső és belső környezet, valamint az eredményesség szubjektív megítélésére Készítette: Bareith Tibor III. évfolyam,
SZOLNOK VK és IVS sz. bemutató 2013 szeptember.
Globalizáció és környezeti problémák
A GLOBÁLIS KLÍMAVÁLTOZÁS: HAZAI HATÁSOK ÉS VÁLASZOK KvVM-MTA „VAHAVA projekt” SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ Budapest, szeptember 15.
Kiselőadás Társadalomföldrajzi szintézis gyakorlatra
Migráció és nemzetközi jog
ZÖLDEK Klaszter Nemzetközi Konferencia A megújuló energia jövője a Közép-dunántúli régióban Edutus Főiskola,
EGT és Norvég Alapok Polgár Tamás Norvég Királyi Nagykövetség
Faragó Tibor: TájKép-JövőKép1 A térségre - Tiszai Alföldre - külső, egymással is összefüggő társadalmi, gazdasági, környezeti folyamatok hatnak; a globális,
2014 május 6., Miskolc. A Cseh Magyar Üzleti klub legfőbb céljának tekinti a kétoldalú üzleti kapcsolatok fejlesztését, és a cseh illetve magyar vállalkozások.
Az EGT és Norvég Alapok jelenlegi időszaka. 2 Az EGT és Norvég Finanszírozási Mechanizmusok (FM) es időszaka Támogatási összeg: mintegy 153.
Határmenti régiók fejlesztési együttműködésének lehetőségei 2016-ban, Nyíregyháza, szeptember 20. Határmentiség Szatmárban Pataki Csaba elnök Szatmár.
Megújuló energia alkalmazása
Energia és környezet Szennyezőanyagok légköri terjedése Bevezető Dr. Gács Iván BME Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék
AZ „ÚJ SZAKASZ” ÉS KUDARCA
„HAGYOMÁNY ÉS INNOVÁCIÓ”
Városi Fenntarthatósági és Alkalmazkodási Tudásközpont
ASPERGILLUS FLAVUS ÉS FUSARIUM SPP. ELŐFORDULÁSA HAZAI KERESKEDELMI FORGALOMBAN KAPHATÓ FŰSZERPAPRIKA MINTÁKBAN Készítette: Lehotkai Péter
Előadás másolata:

FaragóT:Nemzetközi klímapol 1 A NEMZETKÖZI KLÍMAPOLITIKAI EGYÜTTMŰKÖDÉS ÉS AZ ABBÓL ADÓDÓ FŐBB HAZAI FELADATOK dr. Faragó Tibor c. egyetemi tanár Országgyűlés FFB, október A nemzetközi klímapolitika sarokkövei: akiknek, amiben és amiért nehéz megállapodni A globális éghajlatváltozás veszélyének politikai elismerése A globális válaszok meghatározására irányuló együttműködés kibontakozása A nemzetközi együttműködés megtorpanása, de az EU elkötelezettségének erősödése Következtetések

FaragóT:Nemzetközi klímapol 2 A nemzetközi klímapolitika sarokkövei: akiknek, amiben és amiért nehéz megállapodni Kibocsátás-csökkentés  glob. változás kritikus szintje <2ºC (.. 1,5ºC) * 2020: glob. kibocsátás tetőzése * fejlettek: 25-40% csökkentés (/1990) * fejlődők: 15-30% mérséklés (/1990)  eddig * fejlettek: %; %; <20% EU+: 20% és feltételesen 30% Dohai M. öt nagykibocsátó nélkül * fejlődők: néhányan számottevő célok, de nemzetközi kötelezettség nélkül 2020 (UNEP, 2012) : mennyi hiányzik? * új vállalások nélkül: 58 GtCO 2 e/év * eddigi „ajánlatok”: GtCO 2 e/év Finanszírozás (fejlődők részére)  mértéke (2007-) ~fejlettek „ajánlata”: * 2020-ra 100 M$/év állami+magán forrásból?  módja, intézménye: * fejlődők: szigorú mechanizmus (GEF) helyett egyezmény alatt + nagyobb beleszólás (GCF) Globális kibocsátások GtCO 2 e/év 1990: ≈ 37 GtCO2e/év 2010: ≈ 49 GtCO2e/éví <2ºC-hoz kellene: 2030: ≈ 37 GtCO2e/év (33-44) 2050: ≈ 21 GtCO2e/év (18-25) (UNEP, 2012: Emissions gap report)

FaragóT:Nemzetközi klímapol 3 A globális éghajlatváltozás veszélyének nemzetközi politikai elismerése ENSZ konf. az emberi környezetről, 1972 (ajánlások)  * A Kormányoknak figyelemmel kell lenniük azokra a tevékenységekre, amelyek égh. hatása jelentős kockázatot rejt.. * Mérőállomásokat kell létrehozni.. az olyan légköri összetevők, tulajdonságok hosszútávú glob. trendjeinek megfigyelésére, melyek éghajlatváltozást okozhatnak. * (lassúbb glaciális átmenet vagy gyorsabb antropogén hatás ?) Éghajlati Világkonferencia, 1979 (nyilatkozat)  A CO 2 légköri mennyiségének növekedése feltehetően folytatódni fog a jövőben; indokoltnak látszik, hogy a nagyobb légköri CO 2 mennyiség hozzájárulhat egy glob. melegedéshez, de a változások részleteit még alig értjük. Erősödő bizonyosság – fennmaradó bizonytalanság:  * növekvő ühg kibocsátások, növekvő koncentrációk * jelentős múltbeli klíma-ingadozások; változások és hatások  * ok-okozat? * hajtóerők jövője? ( term,/társ-gazd. ) és *állapot/hatások jövője? * várni vagy cselekedni? C.Y. Lam, Hong Kong Observatory 2007

FaragóT:Nemzetközi klímapol 4 A globális válaszok meghatározására irányuló pol. együttműködés kibontakozása Az eddigi nemzetközi megállapodásokig vezető út  1987 (ENSZ) Brundtland-jelentés  1988 Torontó: fejlettek CO 2 kibocsátás csökk. 20% 2005-ig  1988 IPCC: a probléma értékelése a kormányok számára, hogy számításba vegyék a társ., gazd.fejl. és körny. programokban  ENSZ-határozatok  az egyezmény, a jegyzőkönyv előkészítése Magyarország: aktív részvétel.. Az Egyezmény (t: m:1992 h:1994)  célkitűzés: légköri koncentrációk stabilizálása..  az elővigyázatossági és a közös, de megkül. felelősség elve  fejlettek vezető szerepe kibocsátás hosszútávú trendjének módosításában  2000-re az 1990-es szinthez való visszatérés  adaptáció; program, jelentés/monitor., megfigy.-kut.-táj., támogatások  Magyarország: kibocsátások visszafogása, de eltérő ref. szint A Jegyzőkönyv (t: m:1997 h:2004)  fejlettek összesített kibocsátás-csökkentése legalább 5%-kal 1990 évi szintekhez képest a közötti időszakra  kiegészítő eszközök: emisszió-kereskedelem, nyelők szerepe..  Magyarország: kibocsátások a ref. szint 94%-a alatt maradnak

FaragóT:Nemzetközi klímapol 5 A nemzetközi együttműködés megtorpanása, de az EU elkötelezettségének erősödése Két tárgyalási vonal  (1) Kiotói Jegyzőkönyv kiterjesztése: Kiotó-2 * új kibocs-csökk kötelezettségek a fejletteknek * nyelő-beszámítás; erdőpuszt.csökk, rug.mech; +ühg-gázok  (2) új globális megállapodás: 2. jegyzőkönyv? * kötelezettség mindenkinek és hosszabbtávra is * nyelők, erdők, adaptáció; technológiák, finansz... A koppenhágai dráma 2009 („Koppenhágai Megegyezés”)  Kiotói Jegyzőkönyv 2012 után: nincs megállapodás * fejlettek nem hajlandóak egyoldalúan..  Másik „jegyzőkönyv” 2012 után: nincs megállapodás * fejlődők: előbb Kiotó-2.. Haladék 2011/12-  Kiotói J. folytatása ~ Kiotó-2 (- CA JP NZ RF US)  új glob. megállapodásra új határidő: 2015 (h: 2020) ehhez:  2014: fejlettektől nagyobb kib.-csökkentési célok?  2014/15: prominens fejlődőktől konkrétabb célok?  2014/15: finanszírozásra konkr. mérték és forrás? EU  20% vállalása, klíma-energia csomag, 30% feltételesen  Magyaro.:klíma-energia cs. átvétel, prog-k, kib.-leltár.. Dohai M. elfogadása (EU28), 2015-ös megállapodás/EU

FaragóT:Nemzetközi klímapol 6 Következtetések * A globális környezeti ügyek – köztük a globális éghajlatváltozás ügyének – eddigi nemzetközi pol. kezelése NEM elégséges.. * A változó globális viszonyok, a környezeti-társ.-gazd. összefüggések erősödése miatt, a fokozódó érdekismeret/-tudat és érdekellentétek miatt  nehezebb megfelelő kompromisszumokra jutni a klímapolitikában is. * A tudomány becslései szerint a továbblépés elmaradása, késlekedése a nemzetközi klímapolitika terén  jelentős körny. változáshoz vezethet vagy  majd csak sokkal költségesebb módon lenne kezelhető vagy  akár visszafordíthatatlan folyamatot idézhet elő (súlyos ökol. és társ. alkalmazkodási korlátokkal). * E változások és hatásaik minden társadalmat érintenek, illetve ebben minden országnak van arányos felelőssége és ennek megfelelően nekünk is  sokrétű nemzeti feladataink vannak (számos ágazatra is vonatkozóan)  a nemzetközi és EU szintű együttműködésben való aktív részvétel.