A Balkán térség az európai regionális politikában Rechnitzer János egyetemi tanár, intézetigazgató MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet 9022 Győr, Liszt F. u. 10. Tel.: 96/ MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Előadások a Balkánról 3. Budapest, február 21.
„Kék banán” – az európai magterület Forrás: RECLUS, 1989
A területi modell keleti bővítése – Európai Gazdasági Tér Forrás: WERNER, 2000
Európa monocentrikus és policentrikus területi modellje Forrás: DATAR, 2002
Potenciális európai integrációs zónák a magterületen kívül Forrás: DATAR, 2002
Kapcsolódás az EU regionális politikájához ETP (ESDP, 1997) + CEMAT irányelvek (1999) –Interreg I, ( ; 1,082 mrd €); II. ( ; 3,315 mrd €): CADSES I.- Interreg II C ( ): területfejlesztési együttműködések elveinek és kereteinek meghatározása –VISION PLANET (CADSES térség, 2000) – ESTIA (délkelet-európai térségre fókuszál, 2001) –Interreg III. ( , 5,382 mrd €) A: határ menti; B: transznacionális (10+1 kooperációs terület, ); C: régiók együttműködése (4 makrorégió) CADSES II. - Interreg IIIB ( ) –Előcsatlakozási stratégiák integrációja: »Phare (CBC), SAPARD, ISPA, TINA, CARDS (!), TACIS – : Európai területi együttműködés (célkitűzés, ERFA)
Interreg III B együttműködési területek ( ) Forrás: CADSES program
Közép-európai-adriai-dunai-délkelet-európai térség (CADSES) országai Forrás: CADSES program
CADSES országok Forrás:
Az integráció alapelvei a CADSES térségben a különböző területpolitikai elképzelések közös nevezőre hozása; a területi tervezés mindenki által elfogadott szabályai és alapelvei kialakításához szükséges alapfeltételek megteremtése; a közlekedési és kommunikációs hálózatok fejlesztésével kapcsolatos egységes jövőkép kialakítása; a lehető legideálisabb feltételek megteremtése a fenntartható növekedés biztosításának érdekében; a természeti örökség védelme és a káros hatások megelőzése, beleértve az árvízvédelmet és a természeti katasztrófák megelőzését; a kulturális és történelmi örökség felmérése, ideértve a közös szabályozási rendszer kialakítását és ennek stratégia elemként történő alkalmazása a gazdaságfejlesztés területén
Közös problémák a CADSES térségben Nagyvárosok – átalakulási folyamatok irányítói és élharcosai CADSES terület túlnyomórészt vidéki térség Közlekedés és szállítás – a térségi integráció motorja és egyre növekvő környezetterhelési forrás Információs társadalom – térbeli terjedése és a szaktudás átadása Harmonikus területi integráció – fenntartható térségfejlesztés és a környezetvédelem
A CADSES térség területfejlesztési koncepciójának prioritásai Forrás: CADSES program
A megvalósítás menete minden ország - függetlenül attól, hogy tagállam vagy nem - deklaráltan teljes jogú tagként vegyen részt a programban térségben megvalósuló európai uniós finanszírozású programok (TACIS, PHARE, CARDS, ISPA, SAPARD TINA) lehető legnagyobb fokú integrációjára törekedni kell, de kizárólag az adott feltételeknek megfelelően; erősíteni kell a projekt szintű partnerkapcsolatokat rendelkezésre álló források: EU: 129 millió € (Interreg III 2,4 %-a!) Nemzeti források: 104 millió € Magán szektor 4 millió € szervezet nemzeti és program szinten
A projektek száma településenként ( ) Forrás:
A balkáni országok részvétele a CADSES projektekben (projektek darabszáma) Forrás:
A CADSES programok együttműködési irányai Az új EU tagokkal Ország Projekt szám (db) Arány az összes projektből (%) Németország4238,7 Ukrajna237,5 Ausztria4736,2 Moldova133,3 Horvátország2232,7 Olaszország5931,7 Szerbia/Mont.826,7 Görögország4026,2 Románia2525,7 Bosznia/Herceg525,6 Bulgária1922 Albánia921,1 Macedónia211,8 Dél és kelet-európai nem EU tagokkal Ország Projekt szám (db) Arány az összes projektből (%) Görögország4034,4 Olaszország5929,9 Szlovénia2427,4 Magyarország3125,7 Ausztria4724,9 Németország4224,5 Lengyelország2022,8 Csehország2420,3 Szlovákia1318,3
Javasolt transznacionális fejlesztési területek Forrás: CADSES program
A magyar aktivitás zónái és irányai Határ menti együttműködések jelentős aktivitás, bár átgondolt támogatást még nem kapott (eurégiók hálózata, teljes határszakasz lefedettsége), tapasztalatok Phare CBC programban, annak kiterjesztése (Interreg IIIB: ukrán, román, szerb, horvát határszakasz), kétoldalú területfejlesztési együttműködések (magyar-román; magyar-horvát), Országos Területfejlesztési Koncepció (2005) Kárpát-medencében gondolkodik, prioritást kap a határ menti együttműködés, intézményrendszer a CADSES és Interreg programok fogadására (VÁTI), aktivizálódó részvétel, a lehetőségek nagyobb terjesztése, szakmai, tudományos együttműködések (ESPON program) a területi folyamatok elemzésére, tervezési rendszerek összehangolására, tapasztalatok átadása: területi politika intézményrendszere, finanszírozás, EU integrációs tapasztalatok, tervezési-programozási tanácsok, szakember képzés, együttes megjelenése, információs bázisok kiépítése, innovatív részvétel a CADSES régiót, azon belül a Balkánt érintő programokban: Duna-térség kiemelt fejlesztési övezet, Kárpát-medence, Közép-európai Fejlődési Zóna (Bécs-Pozsony-Győr-Budapest), TINA tengelyek összekapcsolása.
Köszönöm a figyelmet! MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Rechnitzer János egyetemi tanár, intézetigazgató MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet 9022 Győr, Liszt F. u Győr, Pf Tel.: 96/ Fax: 96/ Web: