A gazdasági pályára készülő diákokról A FISZ kutatási elemzése a gazdasági szakterületén képző felsőoktatási intézmények részére 2004. Továbbtanulási jellemzők,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A magyar felsőoktatás.
Advertisements

Egy innováció nyomában
A felsőoktatási intézmények felvételi eljárása
Fehér Péter PhD Edutus Főiskola Budapest
Az érettségi rendszere
Tájékoztató az emelt szintű érettségiről a 10-dik évfolyamosoknak
Érettségi utáni továbbtanulási lehetőségek
Érettségi utáni továbbtanulási lehetőségek
NYELVVÁLASZTÁS A 10B 10C. LEHETŐSÉGEK • EDDIGI NYELV FOLYTATÁSA 12. OSZTÁLY VÉGÉIG • ÚJ NYELV VÁLASZTÁSA ELŐREHOZOTT ÉRETTSÉGI UTÁN.
A kétszintű érettségi és a bolognai folyamat Kutatási eredmények
ÉRETTSÉGI UTÁN TANÉV.
Katona József MKSZIG 1 Katona József Szakközépiskola és Felnőttoktatási Gimnázium.
SZÜLŐK SZEREPE A TUDATOS PÁLYAORIENTÁCIÓBAN
VERES PÉTER GIMNÁZIUM Tanulmányi eredmények 2006.
Bláthy Ottó Villamosipari Szakközépiskola
A dunaújvárosi fiatalok szabadidő eltöltési szokásai
2003. január Tanulói munkaterhek. A kutatás módszere  Válaszadók: 2700 tanuló és szüleik (elsősorban az édesanya)  Kérdezés módja: személyes interjúk.
GfK HungáriaMédia„ Egészségtudatos olvasók“. Bacher János Egészségtudatos olvasók,,Marketing, public relations és reklám az egészségügyben’’
GfK Hungária-Szonda Ipsos Internet Audience Research IV. negyedév időszakban végzett felmérés alapján készült A Magyar Online (Hajdú Online – Szabolcs.
Frissdiplomások a munkaerőpiacon - a jövedelmet befolyásoló tényezők
Az adományozás fogadtatása a médiában Kutatási eredmények október.
1. Érettségi vizsga • Itt az iskolában kiosztott jelentkezési lapon • február 15-ig • Érettségi tárgyak: • magyar, matematika, történelem, idegen.
AMIT FELTÉTLENÜL TUDNI KELL AZ ÉRETTSÉGI VIZSGÁKRÓL 2014.
„Lépj feljebb! Tanulj tovább! Segítünk! A sarkadi Ady Endre - Bay Zoltán Középiskola és Kollégiumban”
Szeretettel köszöntjük az iskolánk, és ezen belül az informatika-matematika szakirány után érdeklődő nyolcadikos tanulókat.
NYELVI KÉPZÉS AZ ÓBUDAI EGYETEMEN Elfogadta a Rektori Tanács
TOVÁBBTANULÁS 2012 Felvételi eljárás a középfokú intézményekbe a es tanévre.
Kiadványaink Országos Felsőoktatási Információs Központ.
A tételek eljuttatása az iskolákba
1 Tudás és/vagy kompetenciák? Végzős hallgatók részvétele a felnőttoktatásban Ábrahám Katalin – Tőzsér Zoltán Debreceni Egyetem Nevelés-és művelődéstudományi.
A BA/BSc végzettség hasznosíthatóságának vizsgálata a Debreceni Egyetemen és Nyíregyházi Főiskolán végzett fiatalok körében Seres Edina
A felsőoktatási intézmények felvételi eljárása A 237/2006. (XI. 27.) Kormányrendelet alapján.
PETŐFI SÁNDOR ÁLTALÁNOS ISKOLA, GIMNÁZIUM és SZAKKÖZÉPISKOLA Tovább.
Pontszámítás BSc,osztatlan képzések és felsőfokú szakképzések esetén, 2011 Nagy Pontszámítási Nap Felvételi összpontszám ( pont): -Tanulmányi.
Pályaorientációs tapasztalatok, hiányszakmák népszerűsítése Győrben
K&H trambulin tapasztalatok
Befolyásolhatták-e a jelentkezői döntéseket a felvételi rendszer és a képzési szerkezet változásai?  Képzési szerkezet  Felvételi követelmények  Állami.
Tiltják? Tűrik? Támogatják? Hogyan viszonyulnak a szülők gyermekük internethasználatához?
Ismerje meg a Napi Gazdaság olvasóit! május 27.
LEGYÉL TANÍTÓ!.
II. A Bolognai Folyamat hatása a középiskolás pályaválasztókra Felvételi Információs Szolgálat kutatási eredmények – hallgatók várakozásai.
A kétszintű érettségi és a bolognai folyamat Kutatási eredmények Felvételi Információs Szolgálat Országos Középiskolai Kutatás.
Felvételi pontok számítása alapképzésre, illetve egységes, osztatlan képzésre A felvételi összpontszámot, vagyis a rangsorolás alapjául szolgáló eredményt.
VERES PÉTER GIMNÁZIUM Tanulmányi eredmények 2005.
EREDMÉNYEK TANULMÁNYI. Tanulmányi eredmények 2012 kompetenciamérés érettségi tanulmányi átlagok egyetemi továbbtanulás országos versenyeredmények.
Tájékoztató az emelt szintű érettségiről a 10-dik évfolyamosoknak
Felnőttoktatási tájékoztatója
A középiskolások tervei a hadsereg átalakítása kapcsán A FISZ kutatási elemzése a Honvédelmi Minisztérium részére 2004.
Emelt- vagy középszintű felkészítés? Szülői értekezlet Lovassy László Gimnázium március 1.
Összeállította: Kovács Tibor igh. A NDRÁSSY GYULA G IMNÁZIUM ÉS K OLLÉGIUM Nyílt nap
Boronkay György Műszaki Középiskola és Gimnázium.
Péter Katalin December 2. Aszód.  Hol dolgozik?  Hogyan?  Kikkel?  Milyen tevékenységeket végez?  Milyen eszközöket használ?  Mit szeret csinálni?
Milyen perspektívákat nyit az új OKJ rendszere? Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Tanácsadási osztály Nádráné Tóth Borbála.
Összeállította: Kovács Tibor igh. A NDRÁSSY GYULA G IMNÁZIUM ÉS K OLLÉGIUM Nyílt nap
Az egészségügyi szakcsoportba készülő diákokról A FISZ kutatási elemzése az egészségügyi szakterületen képző felsőoktatási intézmények részére Továbbtanulási.
Pályakövetéses vizsgálat DPR konferencia, Veszprém márc. 11. A Pannon Egyetemen végzettek szakmai életútja – a kezdetek Formádi Katalin
FERENCES ÖSZTÖNDÍJ PROGRAM
4 éves általános tantervű képzés 4 éves, emelt szintű angol nyelvi képzés 5 éves, magyar-német két tanítási nyelvű képzés 4 éves emelt szintű kommunikáció.
– Letölthető változat –
ANDRÁSSY GYULA GIMNÁZIUM ÉS KOLLÉGIUM
VMR.cool 2009 – Felmérés az internetező fiatalokról
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
Köszöntünk mindenkit a Nyíregyházi Egyetem Nyílt Napján!
TÁJÉKOZTATÓ A FAKULTÁCIÓ VÁLASZTÁSHOZ
Tájékoztató az emelt szintű érettségi felkészítésről 10. évfolyam
Köszöntünk mindenkit a Nyíregyházi Egyetem Nyílt Napján!
423/2012 (XII. 29.) Korm. rendelet alapján
Merre tovább a középiskola után?
Tájékoztató a 2020-as felsőoktatási felvételi eljárásról
Előadás másolata:

A gazdasági pályára készülő diákokról A FISZ kutatási elemzése a gazdasági szakterületén képző felsőoktatási intézmények részére Továbbtanulási jellemzők, tendenciák a középiskolások körében

ÉvRészt vevő középiskolák száma Részt vevő diákok száma Az adatok forrása: Országos Középiskolai Kutatás Évente ismétlődő kutatás a éves, továbbtanulni szándékozó középiskolás diákok körében Szervező: FISZ (Felvételi Információs Szolgálat, Szakmai tanácsadó: Marketing Centrum Országos Piackutató Iroda Módszer: önkitöltős, kérdőíves eljárás Komplex: több mint 100 kérdés Témakörök: továbbtanulás, pályaorientáció, tájékozódás, médiahasználat, közéleti kérdések, nyelvtudás, EU, ifjúság Publikálás: sorozatos sajtómegjelenések, Középiskolai évkönyv Nyitott kutatás: „külsős” kérdések is szerepelnek, a szervező lehetőséget biztosít más szervezeteknek is, hogy kérdéseikkel részt vegyenek a kutatásban

A kutatás eredményei – Ön is találkozott már velük? A kutatás több témájának eredményeiről (közélet, pályaválasztás, EU…) több mint 250 híradás tájékoztatta a közvéleményt. Ízelítőül: „Minden második magyar középiskolás tervez tanulmányokat az EU valamely tagországában – ez derült ki a Felvételi Információs Szolgálat és a Marketing Centrum országos felméréséből” - Népszabadság, aug. 7. „A diákok többsége, amikor egyetemet vagy főiskolát választ, az oktatás szakmai színvonala mellett tájékozódik az intézmény kiegészítő szolgáltatásairól: a kollégiumi elhelyezésről, a sport- és szórakozási lehetőségekről is - derül ki abból a felmérésből, amit Felvételi Információs Szolgálat (FISZ) végzett.” - Index.hu, júl. 28. „A Felvételi Információs Szolgálat felméréséből az is kiderült, hogy a zenehallgatás, a barátokkal együtt töltött idő, valamint a tévézés, videózás teszi ki a középiskolások mindennapjainak legnagyobb hányadát” - Metro, aug. 24. „Ki az a személy a XX. Századi közéletből, akit a leginkább elismersz? – így hangzott a FISZ harmadok Országos Középiskolai Kutatásának kérdése. Az eredményekből pedig kiderült, hogy hazai pályán Orbán Viktor, Göncz Árpád, Medgyessi Péter vezeti a diákol által elismert közéleti személyek rangsorát.” -Magyar Nemzet, Aug. 24.

A továbbtanuló középiskolások milyen pályákra készülnek A népszerűségi listát a kommunikációval kapcsolatos szakterületek vezetik, gazdasági pályára a középiskolások 25 százaléka készül.

Mi jellemző a gazdasági pályára készülő középiskolásokra? - nemek szerint az összes továbbtanuló középiskolás hány százaléka készül kommunmikációs pályára A gazdasági pályára készülők körében továbbra is igen nagy a lányok száma.

A nyelvvizsgával rendelkezők- nek tipikusan angol vagy német középfokú vizsgájuk van. Mi jellemző a gazdasági pályára készülő középiskolásokra? - milyen arányban rendelkeznek nyelvvizsgával?

A gazdasági pályára készülő diákok legnagyobb része matematikából és történelemből tervez emelt szintű érettségit. Mi jellemző a gazdasági pályára készülő középiskolásokra? - milyen tárgyból tervezik az emelt szintű érettségit?

A gazdasági pályára készülő diákok 47 százalékának a felvételi/ érettségi vizsga tantárgyai a legfontosabb szempont. Mi jellemző a gazdasági pályára készülő középiskolásokra? - milyen szempontokat mérlegelnek a felsőoktatási intézmény kiválasztásánál?

A gazdasági pályára készülő diákoknak 13 százaléka dönt önmaga ebben a kérdésben, legnagyobb részük a szülőkkel együtt mérlegel és választ. Mi jellemző a gazdasági pályára készülő középiskolásokra? - „ki dönti el, hogy államilag finanszírozott vagy költségtérítéses képzésre jelentkezel?”

Mi jellemző a gazdasági pályára készülő középiskolásokra? - „Amikor kiválasztod a konkrét felsőoktatási intézményt, mennyiben befolyásolják a választásod a megjelölt intézmény kiegészítő szolgáltatásai?” A gazdasági pályára készülő diákok számára ugyan befolyásoló tényező a kollégium, sportolási lehetősek stb. (ún. kiegészítő szolgáltatások) megléte, de nem csak ez alapján döntenek.

Mi jellemző a gazdasági pályára készülő középiskolásokra? - Milyen összegű költségtérítést hajlandóak fizetni? A gazdasági pályára készülő diákok 59 százaléka nem venne részt költségtéríté- ses képzésben.

Mi jellemző a gazdasági pályára készülő középiskolásokra? - „Amennyiben egy költségtérítéses szakot választasz, megnézed-e minden felsőoktatási intézmény ugyanazon szakán a költségtérítést?” A gazdasági pályára készülő diákok 65 százaléka tudatosan végignézi az egyetemek kínálatát.

Pályaorientáció a éves diákok körében

Egyetemre vagy főiskolára felvételizel? - Egyre rugalmasabban gondolkodnak az intézmény kiválasztásáról -A budapestiek inkább egyetemre, a vidékiek inkább főiskolára mennek

-A lányok lényegesen rugalmasabban gondolkodnak az intézményválasztásról - A fiúk biztosabban választanak főiskola és egyetem között Egyetemre vagy főiskolára felvételizel?

Budapesten inkább műszaki-informatikai pályára, vidéken bölcsésznek készülnek a fiatalok Melyik pályán kívánsz majd továbbtanulni?

azok a diákok, akiket nagymértékben befolyásol, hogy a kiválasztott intézmény diplomája jó elhelyezkedést biztosít-e A felsőoktatási intézmény kiválasztásánál a válaszadók 41% -a tartotta fontos szempontnak, hogy a megszerezhető diploma jó elhelyezkedési esélyt jelentsen a munkaerőpiacon A tudatosan pályát választók képezik a biztosan továbbtanuló fiatalok legtájékozottabb rétegét Tudatosan pályát választók

- 60,4% szerint a karrierintézményekbe való bejutáshoz nem lesz elég a középszintű érettségi vizsga (ennek ellenére csak 36% tervezi emelt szintű vizsga letételét, 35,6% középszintűt, és 28,4% a bizonytalanok aránya) - A diákok közel 60 % biztos benne, hogy még az érettségi évében felveszik A tudatosan pályát választók a legmagabiztosabbak

Ki befolyásol leginkább a pályaválasztásban? - A diákok meglátása szerint többségük kizárólag saját maga dönt a pályaválasztás kérdésében  határozott véleményalkotó

Milyen irányban befolyásol, ha egy felsőoktatási intézmény nem állami, hanem magán fenntartású?

Költségtérítés Mekkora anyagi terhet vállalnak a piacképes diplomáért?

- A diákok 36 százaléka venne részt költségtérítéses képzésben - Az összes válaszadó diák 14,5 %-a számára fontos, hogy a választott intézmény diplomája keresett legyen a munkaerőpiacon, és ezért a képzésért hajlandó költségtérítést is fizetni. - Ugyanakkor a diákok túlnyomó többsége nem bízik a magán fenntartású intézményekben.

Mekkora összegű költségtérítést hajlandóak fizetni a diákok félévente? - Az összes válaszadó 35,89 százaléka hajlandó fizetni a képzésért

Mekkora összegű költségtérítést hajlandóak fizetni a diákok félévente? - A költségtérítést választó diákok között - A diákok több mint háromnegyede Ft-nál kevesebbet szán tandíjra

Hogyan vélekednek az élethosszig tartó tanulásról azok a diákok, akik hajlandóak költségtérítést fizetni? - A költségtérítést vállaló, tudatosan pályát választó diákok 81 százaléka nyitott újabb diploma megszerzésére, vagy tanfolyam, szakképzés elvégzésére

Hogyan érhetők el leghatékonyabban a biztosan továbbtanuló éves diákok? Médiahasználat, Internet-használat a korosztályban

A listát vezető Egyenes út az egyetemre országos továbbtanulási hírújság évente hatszor jelenik meg 135 ezer példányban. Médiahasználat

A középiskolában a végzős diákok érdeklődése a legnagyobb a továbbtanulási témák iránt. A lányok valamivel szívesebben forgatják az Egyenes út az egyetemre lapot, területi eltérés nem tapasztalható. Médiahasználat

Az olvasók 59 %-a egynél többször is kézbe szokta venni az Egyenes út az egyetemre lapszámait. Médiahasználat

fiúkátlaglányok diákmunka lehetőségek Európai Unió, külföldi tanulás54 pályakezdés, munkakeresés, elhelyezkedés felsőoktatási intézmények nyelvtanulás szakképzések kultúra, mozi, színház, nemzeti örökség autók, jogosítvány életmód, szabadidő, sport turisztika informatika, számítástechnikai eszközök31169 környezetvédelem15 14 pénzügy, bankok, gazdaság1287 Az Egyenes út az egyetemre olvasóinak érdeklődési köre az olvasók százalékában Az érdeklődési skálán szereplő témákból a diákok külön melléklet megjelenését is támogatnák. Médiahasználat

Inkább fiúk olvassák: Magyar Nemzet, Nemzeti Sport Inkább lányok olvassák: Blikk, Mai Nap Médiahasználat

Rendszertelen napilap-olvasási szokások.Legkevésbé olvasnak napilapot: bölcsész, művészeti pályára készülők. Leginkább olvasnak (de főleg Nemzeti Sport):Agrár, katonai- rendvédelmi Médiahasználat

Hány főt érek el? Napilapok: Blikk Metro Népszabadság Magyar Hírlap: Oktatási, ill. diákmédium: Egyenes út az egyetemre Kréta magazin Továbbtanulás KSH: éves, középiskolás korosztály: kb. 300 ezer fő Rendszeres olvasók* (%) 38% 27% 18% 9% 38% 14% 11% *akik rendszeresen találkoznak a legfrissebb számokkal Fő

A Danubiust kiugróan a lányok hallgatják, a többi rádióadónál nincs ilyen eltérés. Médiahasználat

A évfolyamosok több időt töltenek a tévé előtt, mint a végzős diákok. Médiahasználat

A diákok 92 százaléka használja az Internetet. Rohamosan növekszik a napi rendszerességgel használók száma. 2003: a tavalyi kutatás adatai 2004: az idei kutatás adatai Internet használat

A fiúk és a budapestiek használják rendszeresebben az Internetet, de a „nem használom” kategóriában sem nem, sem terület szerint nincs eltérés. Internet-használat

2003-ban a budapestiek 37%-a, a vidékiek 27 %-a használta otthonról az Internetet. Ma az országos átlag 42% Internet használat Hazánk egész népességét nézve az Internethasználat százalék, tehát a fiatal korosztály kiugróan magas arányban használja a világhálót

A középiskolások 3/4 –e használja kommunikációra az Internetet, az címmel rendelkezők száma évről évre növekszik A direkt elérés jó eszköze lehet 2003: a 2003-as kutatás adatai 2004: a 2004-es kutatás adatai Internet használat

Legjelentősebben a napi rendszerességű használat növekedett. 2003: a 2003-as kutatás adatai 2004: a 2004-es kutatás adatai Internet használat

A hírlevelek közvetlenül a diák e- mail címére érkeznek, és mivel a feliratkozás általában önkéntes, így aktív, érdeklődő közönséget érnek el. Internet használat A legnagyobb adatbázissal rendelkező hírlevélnek az Országos Oktatási Hírlevél bizonyult.

FISZ portálrendszer: - továbbtanulási információs site - játéksite - képzések online adatbázisa Internet használat A promócióval is foglalkozó oldalak sorrendje: Origo, Index, FISZ portálrendszer, Pálya, Oktaton

Maradt még kérdése a korosztályt érintően? Önnek is van lehetősége részt venni saját kérdéseivel az Országos Középiskolai Kutatásban! Keresse a FISZ MédiaCsoport ügyfélkapcsolati vezetőjét, Sáfrány Zsuzsannát a részletekért. Elérhetőségek: 0620/ Ön mit kérdezne a továbbtanuló középiskolásoktól?

Elérhetőségek: Felvételi Információs Szolgálat (FISZ) 1053 Bp. Veres Pálné u / Ahol letölthető kutatásokat találhat: Reméljük, összeállításunk hasznos volt, és sikeresen segíti hivatását, munkáját.