Objektumvezérelt rendszerek tervezése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ADATBÁZISOK.
Advertisements

UML Példa © Fülöp Lajos.
Egy kisvállakozás dinamikus weboldalának fejlesztése: tervezés, problémák, megoldások Szilágyi Gábor.
Programozás III OOP ALAPOK.
Á GENS ALAPÚ TECHNOLÓGIÁK Tar Péter 1. M IK IS AZOK AZ ÁGENSEK ? Többféleképp definiálhatjuk az ágenseket:  Az ágensek olyan egymással kommunikáló és.
Rendszerfejlesztés.
Rendszerfejlesztés II gyak
Sapientia - Erdélyi Magyar TudományEgyetem (EMTE) Csíkszereda IRT 1 12-es Kurzus OMT modellek és diagramok OMT metodológia OMT (Object Modelling Technique)
1 Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Méréstechnika és Információs Rendszerek Tanszék IT rendszerek modellezése Micskei Zoltán
IT infrastruktúra modellezése
OBJEKTUMORIENTÁLT PROGRAM
Vizuális modellezés Uml és osztálydiagram UML eszközök
Virtuális méréstechnika
Kincses Zoltán, Mingesz Róbert, Vadai Gergely
Mérés és adatgyűjtés laboratóriumi gyakorlat Makan Gergely, Mingesz Róbert, Nagy Tamás 2. óra szeptember 9., 10. v

Fejlett Programozási Technológiák II. Világos Zsolt 1. gyakorlat.
Modellvezérelt webalkalmazás-tervezés
2011. szeptember Az információtechnológia menedzselése Az információs rendszer fejlesztése Image of the slide: www2.raritanval.edu/departments/busadmin/.../Ch07-IntrotoBusiness.ppt.
WSDL alapismeretek A WSDL (Web Services Description Language – Web szolgáltatások leíró nyelv) egy XML-alapú nyelv a Web szolgáltatások leírására és azok.
© Kozsik Tamás Csomagok. © Kozsik Tamás A program tagolása Típusdefiníciók (osztályok, interfészek) Metódusok Blokk utasítások Csomagok.
A JAVA TECHNOLÓGIA LÉNYEGE Többlépcsős fordítás A JAVA TECHNOLÓGIA LÉNYEGE Platformfüggetlenség.
WEB MES (webes gyártásirányító rendszer) Kiss Miklós (G-5S8)
WEB MES (webes gyártásirányító rendszer)
Bevezetés a C++ programozási nyelvbe
ESzabványok Workshop 1. előadás: Bevezető, eAdatmodell október 13.
Objektum Vezérelt Szoftverek Analízise Ferenc Rudolf és Beszédes Árpád Szegedi Tudományegyetem FrontEndART.
Objektumok. Az objektum információt tárol, és kérésre feladatokat hajt végre. Az objektum adatok (attribútumok) és metódusok (operációk,műveletek) összessége,
OAIS. Megőrzés feladatai Viability –Meg kell őrizni a bitfüzér változatlanságát és olvashatóságát a tároló eszközön Rendbebility –Meg kell őrizni a bitfüzér.
Anyagadatbank c. tárgy gyakorlat Féléves tematika Adatbázis alapfogalmak, rendszerek Adatmodellek, adatbázis tervezés Adatbázis műveletek.
1Objektumorientált elemzés és tervezés - Alapfogalmak Gyurkó György Objektumorientált elemzés és tervezés Alapfogalmak.
Új programozási paradigmák a láthatáron (aspektus-orientált és intencionális programozás) Csontos Péter AITIA Informatikai Rt. 2002/10/17.
Rendelkezésre álló erőforrások pontos ismerete Kiosztott feladatok közel „valósidejű” követése Átláthatóság Tervezési folyamatok támogatása.
Sapientia - Erdélyi Magyar TudományEgyetem (EMTE) Csíkszereda IRT
2008/2009 – 2. félév levelező tagozat
Topológia felderítés hibrid hálózatokban
Bevezetés a PRADO keretrendszerbe Kardos Gergely.
1 Hernyák Zoltán Programozási Nyelvek II. Eszterházy Károly Főiskola Számítástudományi tsz.
1 Hernyák Zoltán Web: Magasszintű Programozási Nyelvek I. Eszterházy.
UML Unified Modelling Language Szabványos jelölésrendszer elemeivel írja le diagramok formájában a rendszer működését a különböző modell-nézetek szempontjából.
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS 5.4 Szolgáltatói Keretrendszerek Prof. Dr. Gyimóthy Tibor,
Adatbázisok gyakorlat
SICStus Objects Objektum orientált kiterjesztés a SICStus Prolog nyelvhez Pereszlényi Attila Az előadás.
IT rendszerek modellezése
Supervizor By Potter’s team SWENG 1Szarka Gábor & Tóth Gergely Béla.
Objektumvezérelt rendszerek tervezése 7. óra – Iterator, State, Interpreter © Szőke Gábor.
Objektumvezérelt rendszerek tervezése 4.óra – Composite, Decorator © Fülöp Lajos.
Objektumvezérelt rendszerek tervezése
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Okostelefon köztesréteg Dr. Bilicki Vilmos Szegedi Tudományegyetem.
Objektumvezérelt rendszerek tervezése 9.óra – Builder, Observer © Nagy Csaba.
Az OSI modell 3. fejezet.
Adamkó Attila UML2 Adamkó Attila
6-os Kurzus (UML) Visszatekintés: ”történelmi szempontok”
Fejlett Programozási Technológiák II. 2009, Nagy Csaba JSP – Java Server Pages.
Gyurkó György. Az állapotmodellezés célja Általánosságban ugyanaz, mint a többi dinamikus modellezési technikáé: Jobban megismerni a problémát. Finomítani.
UML modellezés 3. előadás
1Szegedi Tudományegyetem Természettudományi és Informatikai KarAntal Gábor Programozás I. 1. gyakorlat.
Gyurkó György. Az OO programozás és tervezés története 1960-as évek: SIMULA (véletlen folyamatokat szimuláló programok írása) az OO nyelvek őse 1970-es.
Unified Modeling Language
Programozás I. 3. gyakorlat.
Incremental change © 2013 Betyár Gábor Rendszerfejlesztés II. 3. Óra.
1Szegedi Tudományegyetem Természettudományi és Informatikai KarAntal Gábor Programozás I. 1. gyakorlat.
Objektumvezérelt rendszerek tervezése 6.óra – Factory Method © Szőke Gábor.
Reverse Engineering Rendszerfejlesztés II. 2. óra.
UML használata a fejlesztésben, illetve a Visual Studio 2010-ben
Kovács Gergely Péter Az egyed-kapcsolat modell
Rendszerfejlesztés gyakorlat
Rendszerfejlesztés gyakorlat
UML tervezés.
Rendszerfejlesztés gyakorlat
Előadás másolata:

Objektumvezérelt rendszerek tervezése 3.óra – UML haladó © 2014 – Szőke Gábor

Nehány hasznos infó Projektválasztás, projektterv Határidő 2014. 09. 23. 23:59 © 2014 – Szőke Gábor

Nehány hasznos infó Projektterv Minta: A lényeg http://kancsuki.sed.hu/sites/kancsuki.sed.hu/files/teaching/ovrt/02/ProjPlan-HU-MINTA-07.doc A lényeg Függelék 1! Ki melyik diagramot rajzolja, melyik modult implementálja… Függelék 3, 4! Tartalmazza a P1 és P2 ütemezését is! Összesen 5 leadás: P1 projektterv P1 tervek P1 prototípus P2 tervek P2 implementáció © 2014 – Szőke Gábor

Pontok szétosztása Az ajánlott pontoktól (a projektterv kivételével) egy-egy leadásnál +-20%-ban el lehet térni, de P1 és P2 összpontszáma nem változhat 30-30p © 2014 – Szőke Gábor

Pontok szétosztása (MSc) Pontok ajánlott szétosztása a projekttervben P1 Projektterv – 3p / fő P1 Tervek – 12p / fő Use Case (25%) Class (60%) Package (15%) P1 Prototípus 15p / fő P2 Tervek 15p / fő Class (50%) Sequence (40%) Deployment (10%) P2 Implementáció 15p / fő © 2014 – Szőke Gábor

Sztereotípusok Sztereotípusok a UML kiterjesztéseként szolgálnak. A segítségükkel domain v. platform specifikus terminológiát használhatunk a diagramokon Pl. hálózati topológiákat leíró diagramoknál nagyon sokat segíthet… Jelölés: <<sztereotípus>> v. icon a jelölendő elem fölé Több sztereotípus esetén: <<s1, s2, …>> Pl.: metódusoknál: <<getter>>, <<constructor>> Figyelem! Az <<interface>> nem sztereotípus, az egy előre definiált classifier! © 2014 – Szőke Gábor

UML Extensions for Software Development Processes Osztálydiagramon sztereotípusok feltüntetése Osztály neve felett Osztályok felfedezése Nehéz feladat! ajánlatos sztereotípusonként így kezdeni: boundary, control, entity <<Boundary>> (határ) osztályok: rendszer környezete és belseje közötti kommunikációt valósítják meg interfészt képeznek a felhasználó vagy más rendszer (Szereplő) felé felhasználói interfész is ide tartozik © 2014 – Szőke Gábor

UML Extensions for Software Development Processes <<Control>> (vezérlő) osztályok: használati eset(ek) szekvenciális viselkedését valósítják meg „használati eset végrehajtását” végzi általában egy szereplő/használati eset párhoz hozzátartozik egy Control osztály entitás osztályhoz tartozzon a funkcionalitás, vagy új vezérlő osztályba kerüljön? © 2014 – Szőke Gábor

UML Extensions for Software Development Processes <<Entity>> (entitás) osztályok: olyan információt/viselkedést modellez, amely általában hosszú életű valós világ entitásai, kevésbé érzékenyek a környezetük változásaira általában alkalmazás-függetlenek jó kiindulás lehet: Use Case leírásokban a feladatkiosztások főnevei © 2014 – Szőke Gábor

Csomagok (Package) Nagy rendszereknél elkerülhetetlen az osztályok csoportosítása Hierarchikus szerkezetet biztosít Magasabb szintű absztrakciót valósít meg © 2014 – Szőke Gábor

Példa Video kölcsönző számára egy nyilvántartó alkalmazást kell írni A regisztrációs pultnál/alkalmazottnál lehet új tagokat felvenni A kölcsönző pultnál lehet kölcsönözni videókat Itt kell fizetni is Opcionálisan lehet számlát kérni Beszállítótól lehet rendelni új videót Az adatokat egy adatbázisban tároljuk © 2014 – Szőke Gábor

Videokölcsönző példa – Use case © 2014 – Szőke Gábor

Eseményáramlás - kölcsönzés Kölcsönző pultos kiválasztja a kölcsönzés menüpontot Megadja a tag nevét és születési dátumát A rendszer visszaadja a taghoz tartozó azonosítót, id-t A pultos megadja a kikölcsönzésre kerülő film azonosítóját,id-t Érvényesíti a kölcsönzést © 2014 – Szőke Gábor

© Fülöp Lajos © 2014 – Szőke Gábor

Tipp Ha egy diagramon nem fér el az összes osztály „szépen” akkor csomagok szerint mutassuk be a rendszert, ahol a többi csomagból csak azokat az osztályokat tüntetjük fel amelyekkel valamilyen kapcsolat van Előző diánál: Kolcsonzés package Következő diánál: Adatbazis package © 2014 – Szőke Gábor

© 2014 – Szőke Gábor

Szekvencia Diagramok Objektum-kölcsönhatásokat mutat be az idő függvényében A szcenárióban szereplő objektumokat és osztályokat ábrázolja a közöttük küldött üzenetekkel Idő-orientált nézet Az üzenetek (Message) a szcenárió funkcionalitását valósítják meg Használati esetekkel szoros kapcsolatban állnak (általában a Használati Eset nézetnek a részei) © 2014 – Szőke Gábor 17

Szekvencia diagram - példa © 2014 – Szőke Gábor

Package diagram Csomagok és a közöttük fennálló függőségek © 2014 – Szőke Gábor

Deployment diagram Rendszer környezetét írja le Elemei (2.2 UML szabvány alapján): Artifact-ok, Node-ok Tipikus kapcsolatok: Association, Dependency, Generalization, Deploy, Manifest A leadandóban itt lehet egy jövőbeli elképzelést megadni Egy nagyobb architektúra esetén hogyan épülne fel a rendszerünk Az adott idő alatt egy ilyen méretű architektúrát nem kell kiépíteni (és ennek elég nagy költsége is lenne)

Deployment diagram © 2014 – Szőke Gábor

Deployment diagram © 2014 – Szőke Gábor

Hasznos UML anyagok UML szabvány honlapja: http://www.uml.org/ Jelenleg legfrissebb UML szabvány: http://www.omg.org/technology/documents/modeling_spec_catalog.htm#UML OMG Introduction to UML: http://www.omg.org/gettingstarted/what_is_uml.htm Borland UML tutorial: http://edn.embarcadero.com/article/31863 Sparx System UML tutorial: http://www.sparxsystems.com/uml-tutorial.html IBM UML introduction: http://www.ibm.com/developerworks/rational/library/769.html UML a wikipedian: http://en.wikipedia.org/wiki/Unified_Modeling_Language © 2014 – Szőke Gábor