A TEHETSÉGGONDOZÁS ELMÉLETÉNEK ÉS GYAKORLATÁNAK AKTUALITÁSAI Székelyföldi Tehetségnap 2014. szeptember 27. Dr. Balogh László Debreceni Egyetem, Pszichológiai.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tehetséggondozás hazai és nemzetközi kitekintéssel
Advertisements

Magyar Tehetséggondozó Társaság
ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÓ PROGRAMOK HATÁSVIZSGÁLATA
A TÁMOP Iskolai tehetséggondozás és a TÁMOP
25 ÉV A TEHETSÉGEK SZOLGÁLATÁBAN MAGYAR TEHETSÉGGONDOZÓ TÁRSASÁG KONFERENCIÁJA PÉCS SZEPTEMBER KORMOS DÉNES A NEMZETI TEHETSÉGÜGYI KOORDINÁCIÓS.
Mindenki tehetséges lehet valamiben!
Egészségpszichológiai konzultációs szolgálat orvostanhallgatók számára
Differenciált oktatás, felzárkóztatás, tehetséggondozás
TÁMOP – 08/2 Iskolai tehetséggondozás. A pályázat azonosító jele: TÁMOP – 08/2 Iskolai tehetséggondozás TÁMOP – 08/2 Iskolai tehetséggondozás.
TÁMOP /2 „Lenni, akik vagyunk, és azzá válni, amivé válni tehetségünk adatott: ez életünk egyetlen célja.” Robert Louis Stevenson.
A Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány bemutatása az egyenlő esélyű hozzáférés tükrében Budapest, június 17. Szentkatolnay Miklós.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Az iskolai könyvtárhasználat hazai innovatív példái
Beszámoló a Szatmári Kistérségi Tehetségsegítő Tanács évi munkájáról.
Prof. Csermely Péter a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács elnöke Esély a tehetségeseknek
A könyvtár szerepe a tehetséggondozásban
Komplexen funkcionáló megyei tehetségpont
1 „Komplexen funkcionáló Zala megyei tehetségeket segítő program” Projektnyitó konferencia szeptember 23. Zala Megyei Önkormányzat Pedagógiai Intézete.
Kiss Albert Zalaegerszeg, szeptember 23.
Tehetségpontok hálózatának kiépítése
Tehetséggondozás országos és nemzetközi kitekintéssel
Miskolc-Diósgyőri Református Általános Iskola és Óvoda Nagy Attila
„ IKT-val támogatott új tanulási környezetek szerepe az oktatásban” „ IKT-val támogatott új tanulási környezetek szerepe az oktatásban ” augusztus.
TEHETSÉGFEJLESZTÉS - KORPARANCS Debrecen, július 10.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Befogadó iskolák, befogadó pedagógus-közösségek
A differenciálás lehetséges útjai a tehetségfejlesztésben
A DEBRECENI EGYETEM ÉS A BETHLEN GÁBOR REFORMÁTUS ISKOLA NEGYEDSZÁZADOS EGYÜTTMŰKŐDÉSE Törökszentmiklós, május 10. Dr. Balogh László Debreceni Egyetem,
A tehetséggondozás 25 éve a törökszentmiklósi Bethlen Gábor Református Általános Iskolában   „Az első lépések”
Korai tehetségnevelés
Kémia szakmódszertani kutatások a Debreceni Egyetemen Tóth Zoltán.
A TEHETSÉGGONDOZÁS KRITIKUS PONTJAI I
A Kreatív-Hálózat projekt bemutatása Dr. Mező Ferenc szakmai vezető TÁMOP /
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
A gyakorlati képzés megújítása a pedagógia szakos képzésben
ERŐSSÉGEK ÉS GYENGE PONTOK A TEHETSÉGGONDOZÁSBAN Nyíregyháza, 2010
A komplex tehetségfejlesztő program
TEHETSÉGGONDOZÁS MAGYARORSZÁGON 2010-BEN Nyíregyháza, október 3.
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
2012. augusztus Nyári Tanártovábbképzés.
Óvodai tehetséggondozó program kialakítása
A Varga Tamás Általános Iskola és az SZTE Neveléstudományi Intézet együttműködése a TAMOP pályázat keretében Fejes József Balázs
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Kinek áll érdekében? - KERETRENDSZER az egész napos iskola nevelési-oktatási.
KUTATÓ KERESTETIK című projekt a Pro Scientia Aranyérmesek Társasága szervezésében, a Nemzeti Tehetség Program támogatásával "A tehetséggondozás területén.
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
DETEP-es hallgatónak lenni megtiszteltetés
MTT Felsőoktatási Szekció Tisztelettel köszöntöm a Szekció előadóit, résztvevőit! szeptember 20.
A tehetséggondozás az esélybiztosítás kiemelt területe tehetségazonosítás tehetség-tanácsadás együttműködések mentorálás tehetségfejlesztés hálózati tanulás.
Készítette: Kocsis Erzsébet
A MAGYAR TEHETSÉGGONDOZÓ TÁRSASÁG SZAKMAI ÉRTÉKEI Jubileumi emlékülés: „Debreceni Tehetségműhely”
ILOSVAI SELYMES PÉTER ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
A Magyar Tehetséggondozó Társaság tehetségfejlesztést segítő tevékenysége a gyakorlati programokban Debrecen, szept Dr. Polonkai Mária a.
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
A MAGYAR TEHETSÉGGONDOZÓ TÁRSASÁG DEBRECENI JUBILEUMI KONFERENCIÁJA Az MTT-Kelet-magyarországi szekció rendezvényeinek szerepe a Taktaharkányi Apáczai.
Tehetséggondozás Mezőkovácsházán
A kiemelten tehetséges gyermekek, tanulók gondozásának pedagógiai szakszolgálati feladata BMPSZ Pécsi Tagintézménye Berta Zita.
Iskolai tehetséggondozó tevékenység az online kérdőíves felmérés tükrében Sági Matild.
Pedagógiai szakszolgálatok és pedagógiai szakmai szolgáltatók a tehetséggondozásban Kállai Gabriella.
Az Arany János Tehetséggondozó Program szerepe a Sárospataki Árpád Vezér Gimnázium és Kollégium tehetséggondozó munkájának pedagógiai, módszertani fejlesztésében.
Mitől tehetség a tehetség? Székelyföldi Tehetségnap, június 18. Dr. Balogh László Debreceni Egyetem Pszichológiai Intézet Magyar Tehetséggondozó.
CURIE TEHETSÉGPONT. A Nemzeti Tehetségsegítő Tanács Tehetségpontok mind Magyarországon, mind a határon túl élő magyarlakta részekre kezdeményezi és támogatja.
AZ EGYÉNI TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK KRITIKUS PONTJAI Kaposvár, szeptember 16. Dr. Balogh László Debreceni Egyetem, Pszichológiai Intézet Magyar.
EGYÉNI TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK JELENTŐSÉGE
EGYÉNI TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK, A TERVKÉSZÍTÉS LÉPÉSEI
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
„Esély és ösztönzés” tehetséggondozó modell
MINŐSÍTETT TEHETSÉGGONDOZÓ MŰHELY PÁLYÁZAT
Közoktatási vezetőképzés I. /1
Előadás másolata:

A TEHETSÉGGONDOZÁS ELMÉLETÉNEK ÉS GYAKORLATÁNAK AKTUALITÁSAI Székelyföldi Tehetségnap 2014. szeptember 27. Dr. Balogh László Debreceni Egyetem, Pszichológiai Intézet Magyar Tehetséggondozó Társaság elnöke laszlo.balogh@arts.unideb.hu www.mateh.hu

I. ELMÉLET ÉS GYAKORLAT KAPCSOLATA A TEHETSÉGGONDOZÁSBAN - A tehetségkutatás (pszichológia, pedagógia, speciális területek stb.) alkalmazott tudomány. - A tehetség-keresés, -fejlesztés gyakorlati problémái állnak a kutatások középpontjában. - A XX. század elejétől indultak a tudományos kutatások világszerte e területen, ez az „összefonódás” azóta is jellemző!

I./a Hazai példák a tudomány és a gyakorlat szoros kapcsolatára Vezető kutatóhelyek tehetség-témakörben az 1980-as évek második felétől – együttműködés iskolákkal: - MTA Pszichológiai Intézete - Debreceni Egyetem Pedagógiai-Pszichológiai Tanszéke 2007. Magyar Géniusz Program pályázata 2011. Magyar Géniusz Program eredményei 2012. Tehetséghidak Program pályázata 2014. Tehetséghidak Program eredményei Géniusz Könyvek sorozat (közel 40!) MATEHETSZ- felmérések, közvéleménykutatás

I./b Nemzetközi elemzések – korszerű elméleti alapokon 1. ECHA-Konferenciák kétévenként! Kiemelten: - 2nd ECHA-Conference, Budapest, 1990. - 7th ECHA-Conference, 2000. Debreceni Egyetem - résztvevők 50 országból 2. Heller - Mönks - Sternberg - Subotnik /edrs./: International Handbook of Giftedness and Talent, Amsterdam – New York – Oxford - Tokyo, 2000, Pergamon, ( Balogh, L - Persson, R. - Joswig, H. : Gifted Education in Europe: Programs, Practices and Current Research ) 3. Educational Research Workshop: „Education of the Gifted in European Schools” (University of Nijmegen, The Netherlands, 5-9 June 2002.) 4. Mönks, F. J. - Pflüger,R. 2005.: Gifted Education in 21 European Countries: Inventory and Perspective (University of Nijmegen, The Netherlands)

5. „Gifted Education in Europe” (Budapest, Miskolc) (Conference of civil organizations, professionals, administrators and policy makers, Hungary, 3-6 April, 2006) - résztvevők 30 országból 6. Simona D’ Alessio, 2009.: Gifted Learners. A Survey of Educational Policy and Provision, European Agency for Development in Special Needs Education 7. Gordon Győri János, 2011: A tehetséggondozás nemzetközi horizontja I., Géniusz Könyvek 8. Uniós Tehetségkonferencia, Budapest, 2011. 9. Gordon Győri János, 2012: A tehetséggondozás nemzetközi horizontja II., Géniusz Könyvek 10. Uniós Tehetségkonferencia, Budapest, 2014.

II. FŐBB GYAKORLATI PROBLÉMÁK A TEHETSÉGGONDOZÁSBAN Tehetségkeresés, azonosítás Komplex programok (gazdagítás) Differenciált fejlesztés Gyorsítás Új szerepek a fejlesztésben Családdal való együttműködés Hatásvizsgálat

1. TEHETSÉGKERESÉS, AZONOSÍTÁS - alapvető hiányosságok Az előrelépés feltételei: - A tehetséget keresni kell! - Komplex azonosítás szükségessége: minél több forrásból szerzünk a gyerekre vonatkozó információkat teljesítményéről, képességeiről, jellemzőiről, annál megbízhatóbb az azonosítás. - Az azonosításhoz a Mönks-Renzulli modell ad kapaszkodókat, minden összetevőre figyelnünk kell! (ábra!) - Az azonosításban a pedagógusé a vezető szerep, a pszichológus csak segítheti ezt. - Folyamat-jelleg: tehetségkereső programok szükségesek! (Tannenbaum ábrája!)

2. KOMPLEX TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK – ritkán További előrelépés feltételei: A/Komplexitás érvényesítése a/ a tehetséges gyerek erős oldalának fejlesztése, b/ a tehetséges gyerek gyenge oldalának fejlesztése (Csaknem minden tehetséges gyereknél van ilyen, s ez akadályozhatja az erős oldal kibontakozását, például motiválatlanság, alacsony önértékelés, biztonságérzet hiánya, stb.), c/ megfelelő „légkör” megteremtése (kiegyensúlyozott társas kapcsolatok pedagógusokkal, fejlesztő szakemberekkel és a társakkal), d/ szabadidős, lazító programok, amelyek biztosítják a feltöltődést, pihenést. B/ Fontos elem: egyéni fejlesztési terv (képesség- és pszichológiai hatásvizsgálatokra építve) alapján differenciált munkaformák tanórán és tanórán kívül egyaránt

3. DIFFERENCIÁLT FEJLESZTÉS – egyenetlenül érvényesül a/ A további előrelépés kiindulási pontjai: Minden gyermeknek egyformán meg kell adnunk a lehetőséget, hogy tanuljon, és kiteljesítse potenciálját. Az egyenlőséget úgy kell tekinteni, mint egyforma hozzáférési lehetőséget a megfelelő oktatáshoz. A tehetséges gyermekek a többi gyermektől eltérő ütemben tanulnak, és ennek az ütemnek az összehangolása programjukkal kulcsfontosságú a fejlődésük szempontjából. A tehetséges gyermekek a tanulás kulcsterületein mélységre vágynak. A tehetséges gyermekeknek szükségük van arra a kihívásra és ösztönzésre, hogy potenciális képességeiket próbára tegyék.

b/ Változatos szervezeti formák a tehetségesek differenciálásában „Adaptív oktatás: a differenciálás és az egyéni sajátosságokra tekintettel szervezett integrált oktatás együttes alkalmazása.” (M. Nádasi Mária) - a tanórai differenciálás különféle formái, /minél több kiscsoportos – kiemelten kooperatív tanulás - és egyénre szabott munka!/ - speciális osztály, - fakultáció, - délutáni foglalkozások /szakkör, blokk, önképzőkör stb./, - hétvégi programok, - nyári kurzusok, - mentor-program stb. Fontos szempont: gazdagítás és differenciálás egyszerre!

4. GYORSÍTÁS – az intellektuális területeken elvétve Korábbi iskolakezdés. Osztály-átléptetés. D-típusú osztályok. Tanulmányi idő lerövidítése. Egyetemi tanulmányok „idő előtti” elkezdése.

5. ÚJ SZEREPEK A TEHETSÉGFEJLESZTÉSBEN - alig fordulnak elő Tehetségkoordinátor - tisztázatlan szerepek! Tehetség-tanácsadó szakember (erre képzett pedagógus vagy pszichológus): elsősorban egyéni és kiscsoportos formákban Mentor: olyan szakember, aki személyre szabottan (individualizáció!), közvetlenül és folyamatosan irányítja egy-egy tehetséges diák fejlesztő tevékenységét

6. A CSALÁDDAL VALÓ EGYÜTTMŰKÖDÉS – kis számban, rendszertelenül - Az előrelépés feltétele: rendszerszerű együttműködés! - Az együttműködés főbb tartalmi szempontjai: A tehetség felismerése; célok tisztázása, egyeztetése, azonos követelményrendszer kialakítása; a fejlődés közös értékelése; közös programok szervezése – új szervezeti keretek;

7. PROGRAMOK HATÁSVIZSGÁLATA - elvétve - Legfőbb probléma: komplexitás hiánya! I. Speciális tehetség fejlődése II. Pszichológiai háttértényezők Általános intellektuális képességek Kreativitás Tanulási motiváció Egyéni tanulási stratégiák Személyiség-összetevők Szorongás Pályaorientáció stb.

III. ÖSSZEGZÉS: 2. KIEMELT FELADATOK: - SZÉLESKÖRŰ TEHETSÉGKERESÉS 1. SOK ÉRTÉK, DE PROBLÉMÁK: TARTALMI, ÉLETKORI ÉS INTÉZMÉNYEK KÖZÖTTI EGYENETLENSÉG . 2. KIEMELT FELADATOK: - SZÉLESKÖRŰ TEHETSÉGKERESÉS (ÓVODÁSKORTÓL A FELSŐOKTATÁSIG) - INTENZÍV PROGRAM-FEJLESZTÉS - SZAKSZERŰSÉG ERŐSÍTÉSE (KUTATÁS, TOVÁBBKÉPZÉSEK, TANÁCSADÁS, MENTOROK, STB.)