Alkalmazott kutatásmódszertan
Tanulási sajátosságok, tanulási stratégiák /Nagy Imre Általános Művelődési Központ, Általános Iskola, Csepel/ Készítette: Fekete Mária Halasi Nelli Nagy Viola Sztrelcsik Eszter
A kutatás téma: a diákok tanulási stratégiái, sajátosságai (olvasási szokások figyelembevételével), a tanárok véleménye a problémáról a kettő kapcsolata minta: két 5-es osztály, két tanár módszer: kérdőív, interjú
A kutatás a témaválasztás oka: a napjainkban jellemző mechanikus tanulás nem mondható előnyösnek kérdés1: jellemző-e ez a két osztály diákjaira? kérdés2: mi a véleménye a tanároknak erről a problémáról?
A kutatás az iskolának szánt segítség: a kérdőívek, interjúk értékelése után: -módszertani tanácsok adása a diákoknak hatékonyabb, könnyebb tanulás, jobb együttműködés lehetősége a pedagógusokkal beszélgetés osztályfőnöki óra keretén belül
Kutatási ütemterv elvégzett feladatok: a téma kiválasztása /2008. február/ szakirodalomgyűjtés /2008. február-március/ kérdőívek kitöltetése a két osztály tanulóival /2008. április/ interjúk elkészítésa a két pedagógussal /2008. április/
Kutatási ütemterv elvégzett feladatok: kérdőívek, interjúk kiértékelése/2008.április/ a kapott eredmények ismertetése az intézménnyel, problémák és kérdések felvetése/2008.május/ beszélgetés a diákokkal, tanácsadás/2008.május/
Szakirodalmi áttekintés Kálmán Orsolya (2006) Hogyan tanuljunk? A tanulóról, és tanulásról alkotott elképzelések. In: Nahalka István: (szerk) Hatékony Tanulás A gyakorlati pedagógia néhány alapkérdése sorozatban sorozatszerkesztő: M. Nádasi Mária, ELTE-PPK, Neveléstudományi intézet, Budapest aktív cselekvő tevékenység- passzív befogadó folyamat különböző csoportok: csak ismeretbővítés; ismeretbővítés, ha kell segítségkérés; ismeretbővítés és felhasználás a tanár a feladat kiosztója, ő irányít, a társaknak nincs szerepe passzív itt négy csoport: a tudás átalakítása fontos; a valóság mélyebb megértése; saját személyiség megváltozása; tudás alkalmazása a tanulás alkotó folyamat, a társak nagy szerepe aktív
Szakirodalmi áttekintés Lukács István(2006) In: Nahalka István: (szerk) Hatékony Tanulás A gyakorlati pedagógia néhány alapkérdése sorozatban sorozatszerkesztő: M. Nádasi Mária, ELTE-PPK, Neveléstudományi intézet, Budapest globális tanulás: átfogó kép szerzése analitikus tanulás: konkrét tények közötti logika SQ4R: letapogatás, kérdezés, elolvasás, átgondolás, felidézés, ismételt áttekintés http://www.nupi.hu/WEBSET_DOWNLOADS/189/12.%20Tanul%C3%A 1sm%C3%B3dszertan.doc 5. osztályban elsajátítandó kompetenciák tanulásmódszertanból: tanultak felidézése, korrekciós technikák megismerése, kooperatív tanulás, olvasott szöveg előzetes áttekintése és összefoglalása, ismeretlen szavak meghatározása szótárhasználattal, lényegkiemelés, ábrák készítése, jegyzetelés
Szakirodalmi áttekintés Dán Krisztina (2001): Olvasásfejlesztés a kerettantervekben In: Könyv és nevelés 2. szám, Opkm, Budapest önálló ismeretszerzés, szókincs fejlesztése, az internet megfelelő használata, problémamegoldás dr. Pusztai Éva (é n): Elolvastam, de nem értem! http://www.tanulasmodszertan.hu/tanulmanyok/nemertem.htm a meg nem értés okai: gyors és felületes olvasástanítás, kevés beszélgetés, sok tévézés, kevés olvasás, negatív szülői példa
Szakirodalmi áttekintés Deese, James- Deese, Ellin K. (1993) : Hogyan tanuljunk?, Panem kft, Budapest, 262 p előzetes gyors átolvasás, a számunkra fontos részek kikeresése fő gondolatok felismerése kivonatolás, néhány összegző gondolat leírása információk kiértékelése, véleményalkotás az anyagok kibővítése, utánagondolás
A kutatás körülményei választott iskola: AMK, Általános Iskola, Csepel jellemzői: minőségi alapozás, biztos olvasási-, írási-, számolási készségek kialakítása egyéni fejlettség figyelembevétele tehetséggondozás felzárkóztatás /dyslexia, dysgráfia/ sokoldalú személyiségfejlesztés
A kutatás körülményei az osztályok és a tanárok: 5.a osztály: rendkívül fegyelmezett, érdeklődő, aktív gyerekek 5.b osztály: szintén érdeklődő, aktív gyerekek, bár kicsit elevenebbek pedagógusok: segítőkészek, kedvesek terveinken csak kevés helyen kellett változtatnunk /problémák/
Kutatási problémák felmerült: kezdetben: az eredeti kutatási kérdéstől való eltávolodás /olvasás/ a két téma egymáshoz való közelítése az osztályok száma: egy osztály helyett az intézmény két osztályt akart elfogadtuk
Kutatási problémák felmerült: pedagógusok közötti véleményeltérés: bent legyen-e az osztályfőnök a kérdőívek kitöltése alatt? /torzítások/ az igazgatónő döntése alapján: igen
Kutatási problémák felmerült: diákok félreértelmezik, nem értik meg a kérdőív valamely kérdését, vagy nem veszik komolyan alig jellemző /könnyen érthető, megfelelően megszerkesztett kérdőív, segítségnyújtás, óramegfigyelés/ összességében kevés probléma
Kutatási problémák felmerült: a kérdőívek kiértékelésének nehézségei /válaszok sokfélesége/ segítség szakirodalomból
A kutatási eszközök kérdőív: tanulás előtt az anyag rövid átnézése saját kérdések az új anyaggal kapcsolatban tények vs elméletek a szöveg megértésének mélysége a megértés problémáinak megoldása „problémás” tantárgyak lépésről lépésre tanulás vs átfogó megértés
A kutatási eszközök kérdőív: a kérdőív tartalmi logikája: csoportos munka vs önálló tanulás eredményes tanulás a kérdőív tartalmi logikája: a tanulás tudatos, logikus felépítése az ismeretek „mély”megértése az új anyag iránti érdeklődés, továbbgondolás
A kutatási eszközök a kérdőív tartalmi logikája: a problémák feloldása a csoportos munka előnyei ha ezek érvényesülnek logikus tanulás
A kutatási eszközök interjú: az interjú tartalmi logikája: a kérdőív kérdései pedagógusoknak + a diákok szókincse és annak fejlesztése az interjú tartalmi logikája: a diákok tanulási szokásai a pedagógusok szemével a fejlesztés kérdései
Az eredmények néhány kérdéskör, diákok: 1. szöveg átfutása tanulás előtt: 5.a: 82,61%igen 5.b: 65,22% igen
Az eredmények 2. kérdésfeltevés az olvasottakról: 5.a: soha: 17,39% ritkán: 47,83% gyakran: 30,43% mindig: 4,35%
Az eredmények 2. kérdésfeltevés az olvasottakról: 5.b: soha: 0% ritkán: 60,87% gyakran: 34,78% mindig: 4,35%
Az eredmények 3. tények vs elméletek: 5.a: tények: 56,52% 5.b: tények: 65,22% elméletek: 34,78%
Az eredmények 4. az összes szó megértése: 5.a: igen: 30,43% nem: 69,57% 5.b: igen: 52,17% nem: 47,83%
Az eredmények 5. utánanézés: 5.a: leggyakoribb: könyvtár, kéziszótár 31,43% legritkább: sehol 2,86%
Az eredmények 5. utánanézés: 5.b: leggyakoribb: könyvtár, kéziszótár 41,18% legritkább: sehol 0%
Az eredmények 6. „problémás” tantárgyak: 5.a: leginkább: történelem részletesség, régi kifejezések 33,33% legkevésbé: német nyelv, ének, vagy nincs ilyen 3,70%
Az eredmények 6. „problémás” tantárgyak: 5.b: leginkább: történelem 43,48 legkevésbé: angol nyelv, ének 0%
Az eredmények 6. „problémás” tantárgyak:
Az eredmények 7. lépésről lépésre tanulás vs átfogó megértés 5.a: lépésről lépésre: 73,91% logikai kapcsolatok: 26,09% 5.b: lépésről lépésre: 69,57% logikai kapcsolatok: 30,43%
Az eredmények 8. csoportos munka vs önálló tanulás: 5.a: csoportban: 52,17% egyedül: 47,83% 5.b: csoportban: 60,87% egyedül: 39,13%
Az eredmények 9. eredményes tanulás: 5.a: leggyakoribb: alapos tudás, sikeres visszamondás 46,43% legritkább: ha nem izgul 0%
Az eredmények 9. eredményes tanulás: 5.b: leggyakoribb: alapos tudás, sikeres visszamondás 43,33% legritkább: jó jegy, ha motivált 0%
Az eredmények tanárok válaszai: természetismeret tanárnő: kevés diák olvassa át az anyagot kérdésfeltevés megvalósul logikus és mechanikus gondolkodás egyaránt, a logikus a jobb fogalmazási problémák fontos a szövegértelmezés gyakoroltatása csoportmunka előnyei érdeklődés fontossága
Az eredmények tanárok válaszai: magyartanárnő: átolvassák a tankönyvi anyagot kérdeznek a logikus tanulást szeretik, ami jobb is a mechanikusnál ritkán olvasnak, szűk a szókincsük szókincsbővítés a tanórákon a csoportos és az egyedül tanulás is jó jó jel, ha érdeklődnek
Javaslatok az iskolának tankönyvi tanulás egymás segítése az 5.a osztály jobb kérdésfeltevés „begyakoroltatása” filmek, olvasottak, saját élmények kapcsán összefüggések megtalálása logikus gondolkodás fejlesztése történetek feldolgozása
Javaslatok az iskolának információszerzés könyvtár, megbízható internetes oldalak tanulási nehézségek történelem: szókártyák (évszám, fogalom, esemény) magyar: beszédhibás diákok segítése: többszöri elismétlés, felírás
Javaslatok az iskolának memóriafejlesztés: 1-2 kérdés óra elején „szólánc- játék” több csoportmunka: spontán szerveződés drámajátékok viták
Javaslatok az iskolának eredményes tanulás: belső motiváció erősítése ösztönzés csoportmunka, közös projektek pozitív tanár- diák együttműködés