Alkalmazott kutatásmódszertan

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Esélyteremtés lehetőségei a közoktatásban Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Salgótarján, május 27.
Advertisements

A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
A kompetenciafejlesztés lehetőségei az iskolai tantárgyakon keresztül
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
Mit olvas az utca embere – Mit olvasunk mi?. Bevezetés  Az én személyes kíváncsiságom  Szövegértési kompetencia fejlesztése az 5-8. évfolyamokon (TÁMOP.
Komplex Instrukciós Program
Iskolai teljesítmény pszichológiai determinánsai
„Ezt egy életen át kell játszani”
Így tanítom az erkölcstant… 1.osztályban
Értékek az értékelésben Mik a fontos kérdések?
Számítógép az oktatásban Készítette: Halász Rita Tanár- informatikatanár MA 2010/2011.
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TÉMÁK FELDOLGOZÁSA PEDAGÓGIAI PROJEKTEKKEL Rádai Péter (Nyíregyházi.
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
A fejlesztés hatása a szervezetre
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A tételek eljuttatása az iskolákba
TÁMOP B program Képzési kompetenciaprofilok bemutatása
Pályaorientáció ÁMK Báta Hunyadi János Általános Iskola
A „Storyline” - módszer alkalmazása a tanulásban akadályozott gyermekek ismeretszerzésében Szakál Judit Siteri Anikó Bárczi Gusztáv EGYMI Debrecen.
Az iskolai könyvtár és a gyermek könyvtár együttműködésének lehetőségei.
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
Új tudás – új kompetenciák az érettségi vizsgán dr Drexlerné Solymos Mária.
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
SZAKDOLGOZAT CÍME szakdolgozat
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
Az e-portfólió használati köre
A szövegértés tanítása II.
Logikai szita Izsó Tímea 9.B.
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
„Digitális erőd – információkereső kalandjáték a reneszánsz témakörében ” Készítette: Tóth Krisztina.
Kompetencia alapú idegen nyelvi
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
A szövegértési feladatok összeállítása
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Kompetensek lettünk? június 27..
A Számvitel Didaktikája
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola április.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
Nyitott Kapuk 2010 Beiskolázási kérdőívek értékelése.
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Tanulói elégedettségvizsgálat ismertetése HJK
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Rózsavizes Húsvét napját jöttem ma kívánni… Húsvét projekt a baracskai Kozma Ferenc Általános Iskola 3. osztályában március 17-március 25. készítette:
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Útmutató a szakdolgozat elkészítéséhez
Készítette: Szalayné Tahy Zsuzsa – Szalay Sándor 1 A program megvalósulását az Apertus Közalapítvány támogatta. Számítógéppel segített módszerek a természettudományok.
Út a sikeres tanuláshoz A tanítás és a tanulás módszertana
Módszerek 5/5.
A KOMPETENCIA ALAPÚ PROGRAMCSOMAG ALKALMAZÁSA AZ ANGOL ÓRÁN Készítette: Kövérné Zajácz Ida Tokaj, január 22.
Tanórai szokásaim 5/14.
Szülők iskolája program ÉVFOLYAM SZÜLŐI KÖZÖSSÉGE SZÁMÁRA.
E Z ITT A REKLÁM HELYE Társadalmi célú reklámok a rasszizmus és kirekesztés ellen Készítette: Hős Orsolya május 14.
Varga Noémi Judit. Mi köze a szövegnek a matematikához?
DROGPREVENCIÓ Készítette : Szegedi Károlyné. A modul megvalósításának tartalmi célja : A káros szenvedélyekkel kapcsolatos fogalmak, ismeretek bővítése,
ÁLLATI HETEK HÁROM HETET MEGHALADÓ PROJEKT. A TÉMA: Állatok és állatvédelem A TÉMA: Állatok és állatvédelem.
Az általános iskolából kilépő SNI tanulók pályaválasztását segítő ÁTVEZETÉSI terv Jálics Ernő Közoktatási Intézmény Kadarkút Mecsárné Jády Geraldine.
Tovább együtt eredményesen … A FELSŐ TAGOZAT ÍGY.
Mérés-értékelés konferencia március 28. Eger.
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
Didaktika-II. M. Nádasi Mária. Kooperatív és Kollaboratív módszer.
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
A 2007/2008. tanév bemeneti kompetenciamérés tapasztalatai
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Előadás másolata:

Alkalmazott kutatásmódszertan

Tanulási sajátosságok, tanulási stratégiák /Nagy Imre Általános Művelődési Központ, Általános Iskola, Csepel/ Készítette: Fekete Mária Halasi Nelli Nagy Viola Sztrelcsik Eszter

A kutatás téma: a diákok tanulási stratégiái, sajátosságai (olvasási szokások figyelembevételével), a tanárok véleménye a problémáról a kettő kapcsolata minta: két 5-es osztály, két tanár módszer: kérdőív, interjú

A kutatás a témaválasztás oka: a napjainkban jellemző mechanikus tanulás nem mondható előnyösnek kérdés1: jellemző-e ez a két osztály diákjaira? kérdés2: mi a véleménye a tanároknak erről a problémáról?

A kutatás az iskolának szánt segítség: a kérdőívek, interjúk értékelése után: -módszertani tanácsok adása a diákoknak hatékonyabb, könnyebb tanulás, jobb együttműködés lehetősége a pedagógusokkal beszélgetés osztályfőnöki óra keretén belül

Kutatási ütemterv elvégzett feladatok: a téma kiválasztása /2008. február/ szakirodalomgyűjtés /2008. február-március/ kérdőívek kitöltetése a két osztály tanulóival /2008. április/ interjúk elkészítésa a két pedagógussal /2008. április/

Kutatási ütemterv elvégzett feladatok: kérdőívek, interjúk kiértékelése/2008.április/ a kapott eredmények ismertetése az intézménnyel, problémák és kérdések felvetése/2008.május/ beszélgetés a diákokkal, tanácsadás/2008.május/

Szakirodalmi áttekintés Kálmán Orsolya (2006) Hogyan tanuljunk? A tanulóról, és tanulásról alkotott elképzelések. In: Nahalka István: (szerk) Hatékony Tanulás A gyakorlati pedagógia néhány alapkérdése sorozatban sorozatszerkesztő: M. Nádasi Mária, ELTE-PPK, Neveléstudományi intézet, Budapest aktív cselekvő tevékenység- passzív befogadó folyamat különböző csoportok: csak ismeretbővítés; ismeretbővítés, ha kell segítségkérés; ismeretbővítés és felhasználás a tanár a feladat kiosztója, ő irányít, a társaknak nincs szerepe passzív itt négy csoport: a tudás átalakítása fontos; a valóság mélyebb megértése; saját személyiség megváltozása; tudás alkalmazása a tanulás alkotó folyamat, a társak nagy szerepe aktív

Szakirodalmi áttekintés Lukács István(2006) In: Nahalka István: (szerk) Hatékony Tanulás A gyakorlati pedagógia néhány alapkérdése sorozatban sorozatszerkesztő: M. Nádasi Mária, ELTE-PPK, Neveléstudományi intézet, Budapest globális tanulás: átfogó kép szerzése analitikus tanulás: konkrét tények közötti logika SQ4R: letapogatás, kérdezés, elolvasás, átgondolás, felidézés, ismételt áttekintés http://www.nupi.hu/WEBSET_DOWNLOADS/189/12.%20Tanul%C3%A 1sm%C3%B3dszertan.doc 5. osztályban elsajátítandó kompetenciák tanulásmódszertanból: tanultak felidézése, korrekciós technikák megismerése, kooperatív tanulás, olvasott szöveg előzetes áttekintése és összefoglalása, ismeretlen szavak meghatározása szótárhasználattal, lényegkiemelés, ábrák készítése, jegyzetelés

Szakirodalmi áttekintés Dán Krisztina (2001): Olvasásfejlesztés a kerettantervekben In: Könyv és nevelés 2. szám, Opkm, Budapest önálló ismeretszerzés, szókincs fejlesztése, az internet megfelelő használata, problémamegoldás dr. Pusztai Éva (é n): Elolvastam, de nem értem! http://www.tanulasmodszertan.hu/tanulmanyok/nemertem.htm a meg nem értés okai: gyors és felületes olvasástanítás, kevés beszélgetés, sok tévézés, kevés olvasás, negatív szülői példa

Szakirodalmi áttekintés Deese, James- Deese, Ellin K. (1993) : Hogyan tanuljunk?, Panem kft, Budapest, 262 p előzetes gyors átolvasás, a számunkra fontos részek kikeresése fő gondolatok felismerése kivonatolás, néhány összegző gondolat leírása információk kiértékelése, véleményalkotás az anyagok kibővítése, utánagondolás

A kutatás körülményei választott iskola: AMK, Általános Iskola, Csepel jellemzői: minőségi alapozás, biztos olvasási-, írási-, számolási készségek kialakítása egyéni fejlettség figyelembevétele tehetséggondozás felzárkóztatás /dyslexia, dysgráfia/ sokoldalú személyiségfejlesztés

A kutatás körülményei az osztályok és a tanárok: 5.a osztály: rendkívül fegyelmezett, érdeklődő, aktív gyerekek 5.b osztály: szintén érdeklődő, aktív gyerekek, bár kicsit elevenebbek pedagógusok: segítőkészek, kedvesek terveinken csak kevés helyen kellett változtatnunk /problémák/

Kutatási problémák felmerült: kezdetben: az eredeti kutatási kérdéstől való eltávolodás /olvasás/ a két téma egymáshoz való közelítése az osztályok száma: egy osztály helyett az intézmény két osztályt akart elfogadtuk

Kutatási problémák felmerült: pedagógusok közötti véleményeltérés: bent legyen-e az osztályfőnök a kérdőívek kitöltése alatt? /torzítások/ az igazgatónő döntése alapján: igen

Kutatási problémák felmerült: diákok félreértelmezik, nem értik meg a kérdőív valamely kérdését, vagy nem veszik komolyan alig jellemző /könnyen érthető, megfelelően megszerkesztett kérdőív, segítségnyújtás, óramegfigyelés/ összességében kevés probléma

Kutatási problémák felmerült: a kérdőívek kiértékelésének nehézségei /válaszok sokfélesége/ segítség szakirodalomból

A kutatási eszközök kérdőív: tanulás előtt az anyag rövid átnézése saját kérdések az új anyaggal kapcsolatban tények vs elméletek a szöveg megértésének mélysége a megértés problémáinak megoldása „problémás” tantárgyak lépésről lépésre tanulás vs átfogó megértés

A kutatási eszközök kérdőív: a kérdőív tartalmi logikája: csoportos munka vs önálló tanulás eredményes tanulás a kérdőív tartalmi logikája: a tanulás tudatos, logikus felépítése az ismeretek „mély”megértése az új anyag iránti érdeklődés, továbbgondolás

A kutatási eszközök a kérdőív tartalmi logikája: a problémák feloldása a csoportos munka előnyei ha ezek érvényesülnek logikus tanulás

A kutatási eszközök interjú: az interjú tartalmi logikája: a kérdőív kérdései pedagógusoknak + a diákok szókincse és annak fejlesztése az interjú tartalmi logikája: a diákok tanulási szokásai a pedagógusok szemével a fejlesztés kérdései

Az eredmények néhány kérdéskör, diákok: 1. szöveg átfutása tanulás előtt: 5.a: 82,61%igen 5.b: 65,22% igen

Az eredmények 2. kérdésfeltevés az olvasottakról: 5.a: soha: 17,39% ritkán: 47,83% gyakran: 30,43% mindig: 4,35%

Az eredmények 2. kérdésfeltevés az olvasottakról: 5.b: soha: 0% ritkán: 60,87% gyakran: 34,78% mindig: 4,35%

Az eredmények 3. tények vs elméletek: 5.a: tények: 56,52% 5.b: tények: 65,22% elméletek: 34,78%

Az eredmények 4. az összes szó megértése: 5.a: igen: 30,43% nem: 69,57% 5.b: igen: 52,17% nem: 47,83%

Az eredmények 5. utánanézés: 5.a: leggyakoribb: könyvtár, kéziszótár 31,43% legritkább: sehol 2,86%

Az eredmények 5. utánanézés: 5.b: leggyakoribb: könyvtár, kéziszótár 41,18% legritkább: sehol 0%

Az eredmények 6. „problémás” tantárgyak: 5.a: leginkább: történelem részletesség, régi kifejezések 33,33% legkevésbé: német nyelv, ének, vagy nincs ilyen 3,70%

Az eredmények 6. „problémás” tantárgyak: 5.b: leginkább: történelem 43,48 legkevésbé: angol nyelv, ének 0%

Az eredmények 6. „problémás” tantárgyak:

Az eredmények 7. lépésről lépésre tanulás vs átfogó megértés 5.a: lépésről lépésre: 73,91% logikai kapcsolatok: 26,09% 5.b: lépésről lépésre: 69,57% logikai kapcsolatok: 30,43%

Az eredmények 8. csoportos munka vs önálló tanulás: 5.a: csoportban: 52,17% egyedül: 47,83% 5.b: csoportban: 60,87% egyedül: 39,13%

Az eredmények 9. eredményes tanulás: 5.a: leggyakoribb: alapos tudás, sikeres visszamondás 46,43% legritkább: ha nem izgul 0%

Az eredmények 9. eredményes tanulás: 5.b: leggyakoribb: alapos tudás, sikeres visszamondás 43,33% legritkább: jó jegy, ha motivált 0%

Az eredmények tanárok válaszai: természetismeret tanárnő: kevés diák olvassa át az anyagot kérdésfeltevés megvalósul logikus és mechanikus gondolkodás egyaránt, a logikus a jobb fogalmazási problémák fontos a szövegértelmezés gyakoroltatása csoportmunka előnyei érdeklődés fontossága

Az eredmények tanárok válaszai: magyartanárnő: átolvassák a tankönyvi anyagot kérdeznek a logikus tanulást szeretik, ami jobb is a mechanikusnál ritkán olvasnak, szűk a szókincsük szókincsbővítés a tanórákon a csoportos és az egyedül tanulás is jó jó jel, ha érdeklődnek

Javaslatok az iskolának tankönyvi tanulás egymás segítése az 5.a osztály jobb kérdésfeltevés „begyakoroltatása” filmek, olvasottak, saját élmények kapcsán összefüggések megtalálása logikus gondolkodás fejlesztése történetek feldolgozása

Javaslatok az iskolának információszerzés könyvtár, megbízható internetes oldalak tanulási nehézségek történelem: szókártyák (évszám, fogalom, esemény) magyar: beszédhibás diákok segítése: többszöri elismétlés, felírás

Javaslatok az iskolának memóriafejlesztés: 1-2 kérdés óra elején „szólánc- játék” több csoportmunka: spontán szerveződés drámajátékok viták

Javaslatok az iskolának eredményes tanulás: belső motiváció erősítése ösztönzés csoportmunka, közös projektek pozitív tanár- diák együttműködés