A UNCCD és az EU tagsággal járó hazai kötelezettségek Konzultáció az országos aszálykezelési tervezésről a WMO-GWP integrált aszálykezelési programjának.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az ökológiai állapotértékeléshez szükséges monitoring rendszer felülvizsgálata - Komárom-Esztergom megye - Vásárhelyiné Tóth Ildikó Nemzeti Környezetügyi.
Advertisements

A időszak végrehajtási intézményrendszere
Winkler Gyula EP képviselő
közötti uniós programozási időszak tervezése az egészségügy területén dr. Török Krisztina főigazgató.
Gyulai Tamás elnöki tanácsadó elnöki tanácsadó Dél-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács.
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
Az EU „Városi környezet” tematikus stratégiája – a városi környezetgazdálkodás perspektívái Dr. Buzás Kálmánné KvVM Környezetpolitikai Osztály Szakmai.
A víz mint magyar EU-elnökségi prioritás
A határon átnyúló együttműködési programok a as időszakban Hende Csaba Körmend, november 7.
CODEX – „Coordinated Development and Knowledge Exchange on Spatial Planning Methodology” A CODEX projekt fő célkitűzéseinek valamint eredményeinek bemutatása.
Ecological assessment of the Szamos/Somes River to determine its influance on the ecological state of the Tisza River Dr. Csipkés József Felső-Tisza-vidéki.
A környezetállapot-értékelés módszertana Dr. Bulla Miklós Baja, április 26. Széchenyi István Egyetem, Környezetmérnöki Tanszék.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
DELIVERING PATIENT–CENTRED INNOVATION IN MEDICINE THROUGH PARTNERSHIP Andrew Witty President, Pharmaceuticals Europe GlaxoSmithKline PARTNERI KAPCSOLATOKON.
Integrált területi beruházás és Közösségvezérelt helyi fejlesztés a as programozási időszakban Zsolt SZOKOLAI C.2 Urban development, territorial.
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
Aktualitások, a SOER 2015 tervezett struktúrája
Az Ulmi Folyamat és az európai Duna-stratégia
A fejlesztések hasznosulása az ágazati tervezésben október 18.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
Dr. Éri Vilma igazgató, Környezettudományi Központ
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
A 2014-ben esedékes Peer Review (szakértői vizsgálat) A Hivatalos Statisztikai Szolgálat tagjainak érintettsége Országos Statisztikai Tanács 
Katasztrófavédelem válaszai a globális klímaváltozás
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
A Strukturális Alapok tervezési folyamata és a partnerség Részvételi demokrácia, társadalmi párbeszéd: avagy hogyan tudnak a civil szervezetek élni részvételi.
Aszály konferencia - Kecskemét2 Nemzetközi előzmények és kapcsolódások az aszály és a szárazodás vonatkozásában Prof. Em. Dr. Vermes László Budapesti.
Felszín alatti vizek védelme Felszín alatti vizek védelme A HASZNOSÍTÁS ALAPELVEI A HASZNOSÍTÁS ALAPELVEI Felszín alatti vizek védelme Felszín alatti vizek.
Strukturális és Kohéziós Alapok
A magyar vidékfejlesztés és mezőgazdaság jövője Európában Konferencia 2011.május 24. Javaslatok az EU vízpolitikájának integrálására a Nemzeti Vidékstratégia.
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
EU szabályozás Általános környezetvédelmi jogtár Forrás:
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Az OHÜ évi tapasztalatairól és az idei feladatairól dr. Wégner Krisztina Főosztályvezető, Koordinációs főosztály január 24. Szombathely.
Az Európai Duna Régió Stratégia a környezet- és természetvédelem szempontjából Dr. Rácz András környezet- és természetvédelemért felelős helyettes államtitkár.
AZ ÉGHAJLATVÁLTOZÁS VESZÉLYE ÉS A HAZAI KLÍMAPOLITIKA Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium február 27.
Az Országos Fogyatékosügyi Tanács sajátos szerepe az Európai Uniós szabályozások érvényesítésében hazai nemzeti és helyi szintű szabályozásokban Horváth.
PARP Planning and Review Process Szöllősi Antal alezredes Honvédelmi Minisztérium.
INNOAXIS IPA HUSRB/0901/2.1.3 APPLICATION ID: HU-SRB/0901/213/028 PROJECT TITLE: The borderline as an axis of innovation LEAD BENEFICIARY: Centre for Regional.
Döntéselőkészítő tanulmányok Mihálffy Krisztina – KKK,Kerékpáros Infrastruktúra Fejlesztési Osztály.
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
KAP Albizottság* Szilvássy I. ÚMVP KAP ALBIZOTTSÁG ÉS AZ ÚJ KAP Tájékozódás Monitoring és Értékelés Koherencia, konzisztencia erősítése Véleményalkotás.
Foglalkoztatás-politika
Érd, június 7. Tájékoztató az EUSDR előrehaladásáról (A vizek minőségének javítása és fenntartása) Dr. Perger László.
TECHNOLÓGIA ÉS KÖRNYEZET
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
Nemzetközi folyamatok a globális vízgazdálkodás terén Baranyai Gábor Igazságügyi Minisztérium.
BUDAPESTI SZKEPTIKUS KONFERENCIA Az ORTT állásfoglalása: „A Panaszbizottság egyhangú megítélése szerint a tudomány kontra ezotéria kérdéskörének.
From eco-efficiency to sustainable production Maria Csutora Pietro Bertazzi The workshop is based on research done in the HU-0056 “Sustainable consumption,
Társadalom bevonás stratégia és módszertan Ereifej Laurice vizes élőhelyek programvezető Siófok, november for a living planet© ÖKO ZRt. vezette.
A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATÁNAK ELŐZMÉNYEI A VÍZGYŰJTŐ - GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA SZAKMAI FÓRUM A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV.
1 From building roads to building society Federation for the Development of Community Participation 2012.
A VÍZGYŰJTŐ - GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA TERÜLETI FÓRUM A 2. VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV Gulyás Zoltán osztályvezető Észak-magyarországi Vízügyi.
„Tisztább kép” – együttműködési program Az új szintetikus drogok feltérképezéséért Tamás Figeczki Budapest, 19 April 2016 ‚Breaking the drug cycle’ - joint.
Az EU Duna Régió Stratégia elfogadása, hazai és európai uniós prioritásai Nádasi György Külügyminisztérium Győr, október 11.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
A GWP KKE régió aszálykezelési útmutatója Dr. Gayer József GWP Magyarország „Dr. Szalai György kerekasztal beszélgetés” - Új utak a hazai aszálykezelés.
Központi koordináció feladatai a as programozási időszakban.
A Nemzeti Statisztika Gyakorlati Kódexe
ÁEEK Nemzetközi Rendszerelemzési és Tervezési Főosztály
A VÍZGYŰJTŐ - GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA szakmai FÓRUM
Annex VI: Examples of the national research programme supporting drought management 2. Nemzeti Aszálykonzultáció Budapest, október 16. Bihari Zita.
Szalai Sándor UNCCD CST, HUCID
Tamás János GWP Magyarország/DE
Preparation for national consultancy meeting in Budapest on 03/12/2013
Előadás másolata:

A UNCCD és az EU tagsággal járó hazai kötelezettségek Konzultáció az országos aszálykezelési tervezésről a WMO-GWP integrált aszálykezelési programjának (IDMP) keretében Vidékfejlesztési Minisztérium december 3. Molnár Péter Nemzeti Környezetügyi Intézet UNCCD nemzeti kapcsolattartó

UNCCD UNCCD - United Nations Convention to Combat Desertification – Párizs, évi CVII. Törvény… – Magyarország, mint „érintett” (affected) Részes Fél "desertification means LD in arid, semi-arid and dry sub-humid areas resulting from various factors, including climatic variations and human activities” – Magyarország kötelezettségei: Nemzeti jelentés – PRAIS: Performance Review and Assessment of Implementation System /2002, 2006, 2010, 2012 … (2014)/ Nemzeti Cselekvési Terv (NAP) Éves tagdíj – EU: Tanácsi munkacsoport (WPIEI DES) első félév: HU Pres – Felelős szervezet: Vidékfejlesztési Minisztérium – NFP: Molnár Péter (NeKI), STC: Szalai Sándor (SziE) Indikátorok: -Szegénységi küszöb alatt élők aránya -Terület borítottsága -Tudatosság, oktatás, politika, tudomány, technológia, kapacitásépítés, finanszírozás, legjobb gyakorlatok, stb.

COPCOP CST CST Bureau -CST elnök -reg. képv.CST CST Bureau -CST elnök -reg. képv. CRIC CRIC Bureau -CRIC elnök -reg. képv.CRIC CRIC Bureau -CRIC elnök -reg. képv. Pénzügyi szervezetek -GM -GEF Pénzügyi szervezetek -GM -GEF Titkárság Főtitkár - hivatalok (ES, DESO, AFS, ARCE, COSE, FCMI, KMST, PAGI, RCUs)Titkárság Főtitkár - hivatalok (ES, DESO, AFS, ARCE, COSE, FCMI, KMST, PAGI, RCUs) COP elnök COP Bureau -COP elnök, Főtitkár, Titkárság -Regionális képviselet (ENSZ) COP Bureau -COP elnök, Főtitkár, Titkárság -Regionális képviselet (ENSZ) Regional Implementation Annexes - I. Afrika - II. Ázsia - III. Latin-Amerika és Karibi térség - IV. Észak-mediterrán - V. Közép-Kelet-Európa Regional Implementation Annexes - I. Afrika - II. Ázsia - III. Latin-Amerika és Karibi térség - IV. Észak-mediterrán - V. Közép-Kelet-Európa Tudományos Konferencia SPI - Tudományos tanácsadásSPI Segéd testületek

HMNDP Genf, március HMNDP Nyilatkozat OP 1: Encourage all Governments around the world to develop and implement National Drought Management Policies, consistent with their national development laws, conditions, capabilities and objectives, guided, inter alia, by the following: - Develop proactive drought impact mitigation, preventive and planning measures, risk management, fostering of science, appropriate technology and innovation, public outreach and resource management as key elements of effective national drought policy. - Promote greater collaboration to enhance the quality of local/national/regional/global observation networks and delivery systems. - Improve public awareness of drought risk and preparedness for drought. - Consider, where possible within the legal framework of each country, economic instruments, and financial strategies, including risk reduction, risk sharing and risk transfer tools in drought management plans. - Establish emergency relief plans based on sound management of natural resources and self-help at appropriate governance levels. - Link drought management plans to local/national development policies. …

BEVEZETÉS Aszálykezelés, mint a vízgazdálkodás egyik fő eleme. Javaslat aszálykezelési tervek kidolgozására Legfőbb eszközök: indikátorok és határértékek az aszály kezdetének, végének, súlyosságának kifejezésére intézkedések a vizek állapotának megőrzése érdekében aszályos időszakban, ill. az aszály hatásainak enyhítésére, szervezeti keretek ASZÁLY DEFINÍCIÓK A fogalom-meghatározás jelentős szerepe a nemzeti aszálystratégiák kialakítása során: vízhiány - aszály Elmozdulás szükséges a krízis-menedzsment felől az aszály kockázati menedzsment felé!

AZ ASZÁLY ÉS HATÁSAIVAL KAPCSOLATOS MEGLÉVŐ INDIKÁTOROK ÁTTEKINTÉSE Indikátorok két fő típusa: Szükséges : Környezeti és társadalmi hatások Teljes indikátor rendszer az aszályok meghatározása és összehasonlíthatósága miatt Hatásuk függ: időtartamuktól, intenzitásuktól, helyüktől Országonként különböző paramétere k Indikátorok a különböző hatások szerint: Ivóvízre gyakorolt hatás Környezetre gyakorolt hatás – Halfajok, hatások a biodiverzitásra, vizes élőhelyekre, erdőtüzek kockázata, ökológiai állapot, stb. Társadalomra, gazdaságra gyakorolt hatás – ipari felhasználás, mezőgazdaság, turizmus, közlekedés, stb. az aszályra való felkészüléshez az aszályok leírására, jellemzésére Monitoring rendszer paraméterek mintavételek

ASZÁLY KEZELÉSI KERETTERV Alapelvek: Előzetesen, megalapozottság, nemzeti jogszabályi megfelelés szoros kapcsolat a VKI céljaival és kritériumaival alkalmazásuk szintje: vízgyűjtő, vagy rész-vízgyűjtő szint határon átnyúló koordináció, társadalmi részvétel Fő célja: Társadalmi, gazdasági, környezeti káros hatások minimalizálása aszály esetén Konkrét céljai: Víz mennyiségi biztosítása az alapvető társadalmi igények kielégítésére a víztestek állapotára gyakorolt negatív hatásainak elkerülése/csökkentése gazdasági folyamatokra gyakorolt negatív hatások minimalizálása Többszintű megközelítés: nemzeti szint (politikai, jogalkotási, intézményi, finanszírozási szempontok) vízgyűjtő szint (rendkívüli intézkedési tervek, aszály hatásainak késleltetése, csökkentése) helyi szint (taktikai és válasz intézkedések, tájékoztatás) Aszálykezelési Terv alapvető részei: aszály korai figyelmeztető rendszer aszály indikátorok és határértékek konkrét célok elérését segítő intézkedések az aszály egyes szakaszaiban

A felhasználható indikátorok a következők kombinációi: felszíni tározó kapacitás víztározó vízszint folyók vízhozama tározó kifolyás csapadék hóban tárolt víz minőségi és környezeti ind. További feladatok: indikátorok kalibrációja, súlyozása, normalizációja, az aszály súlyosság szerinti osztályozása, színkódolás. Az indikátorok EU szintű azonos definiálása a közös mérési rendszer alapja. Szervezeti felépítés A DMP korszerűsítése, illetve felülvizsgálata Terv a lakosság ellátására Elhúzódó aszályok kezelése A Terv lehetséges tartalma: A vízgyűjtő általános jellemzése aszályos helyzetben Történeti aszályok áttekintése a vízgyűjtőn, ezek jellemzése Aszály figyelmeztető rendszer alkalmazása Intézkedési program (EU WS&D munkacsoport, )

AZ ASZÁLY KEZELÉSI TERVHEZ KAPCSOLÓDÓ INTÉZKEDÉSI PROGRAMOK Intézkedések közös jellemzői: átmeneti alkalmazás, menedzsment jelleg, csökkentési intézkedések. Csoportosításuk: megelőző vagy stratégiai intézkedések (normál állapot) operatív (taktikai) intézkedések (riasztás előtti és riasztás alatti állapot) szervezeti intézkedések utólagos intézkedések helyreállító intézkedések Alkalmazásukat az aszály következő állapotai határozzák meg: normál állapot (hidrológiai tervezés ideje, stratégiai és hosszú távú int.) – Cél: az aszályos időszak „eltolása”, negatív hatások csökkentése riasztás előtti állapot – Cél: víztestek leromlásának megakadályozása „riasztási” állapot (víztestek további leromlásának megakadályozása) vészhelyzeti, extrém állapot – ha a megelőző intézkedéseket kimerítettük, és a vízigények elérik a kritikus szintet Fontos: -az EU országokban azonos mérési rendszer működjön, azonos indikátorokkal, melyek hozzáférhető adatokra épülnek. -az indikátorok kialakításánál figyelembe kell venni az adott vízgyűjtő karakterisztikáját, illeszkednie kell a történeti idősorokhoz, meg kell tudnia különböztetni az aszály és a vízhiány hatásait.

ASZÁLYKEZELÉSI MONITORING Kompetens szerv (bizottság, munkacsoport) kijelölése, mely meghatározza a vízgyűjtőt ért hatásokat, intézkedéseket javasol. Érintett hatóságok, szervezetek közötti koordináció, az érintett szakemberek, lakosság bevonása. Felelősök kijelölése. A vízmérleg főbb paramétereinek folyamatos figyelemmel kísérése (nem csak aszályos időszakban) - az aszály kialakulásának kezdete. Adatok folyamatos gyűjtése-tárolása-feldolgozása, vízigények folyamatos felmérése, értékelése. Utólagos follow-up program, mely a DMP működését ellenőrzi. Megfelelő szervezet az előrejelzés feladatának ellátására: - várhatóan rendelkezésre álló vízkészlet aszályos időszak alatt. - lakossági/ipari/mezőgazdasági/egyéb vízigények folyamatos értékelése. Prioritások meghatározása. Vízhasználat hatékonyságának javítása: víz elosztó rendszerek vízfelhasználás az érdekeltek szintjén Monitoring mechanizmus feladata eldönteni, hogy a DMP elérte-e célját, hatását. Tapasztalatok kiértékelése, gazdasági szempontból is!

1) National Drought Policy – Overview 2) Elements of National Drought Policy in Selected Countries Australia, USA 3) Drought Plans in Selected Countries/Regions Brasil, Spain, China, Sahel Region 4) Towards a Compendium on National Drought Policy 5) Proposed Elements in the Compendium on National Drought Policy a) Drought Monitoring and Early Warning Systems b) Vulnerability Assessment and Impacts c) Emergency Relief and Response

UNCCD események, programok Economic assessment of desertification, sustainable land management and resilience of arid, semi-arid and dry sub humid areas Development of a framework for cost/benefit analysis of ecosystem based CC adaptation actions in the Carpathian region LAMBERT Stijn; BOGAERT, Sarah; ADRIAENSSENS, Véronique; LAMMERANT, Johan; SZALAI, Sándor; INTERWIES, Eduard; GÖRLITZ, Stefan Döntések, többek között: Tudományos tanácsadás - SPI Rio+20 follow up – IWG Költségvetés ( ) A Stratégia félidei értékelése 92. We recognize the economic and social significance of land, particularly its contribution to growth, food security, and poverty eradication, and note that the intensity of desertification of most of Africa’s arable land is a serious challenge to sustainable development in the region. We call for enhanced support by the international community to the implementation of the United Nations Convention to Combat Desertification (UNCCD). 93. We agree to support partnerships and initiatives for the safeguarding of soil resources such as the Global Soil Partnership (GSP). We also encourage scientific studies and initiatives aimed at raising wider awareness of the economic benefits of sustainable land management policies that achieve healthy and productive land and soil. Elkövetkező feladatok: SDG – ZNLD UNCCD tudományos tanácsadás Következő 10 éves Stratégia UNCCD 3. Tudományos Konferencia (2015. április) World Day to Combat Desertification (17 June) UN Decade for Deserts and the Fight Against Desertification ( ) Be part of the solution (2013-) Application deadline: 15 March (USD ) UNCCD Photo Contest

Dr. Gyulai Iván: Fenntartható talajgazdálkodás (talajtakarás, biogazdálkodás) Dr. Zsembeli József: A talaj vízháztartásának szabályozására irányuló kísérlet További bajnokok: Eritrea (4) Kenya (3) Portugália (12) Thaiföld (4)

Köszönöm a megtisztelő figyelmet