Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet ELTE Társadalomtudományi Kar Empirikus Tanulmányok Intézete Társadalomtudományok Módszertana Tanszék Településtudományi és humánökológia szakirány Az épített környezet humánökológiája - közlekedés Budapest, 2007 február 26. ANDRÁSSY ÚT – AVAGY A VILÁGÖRÖKSÉGET MI IS ÖRÖKÖLTÜK
2 A múlt órán: a közutakról és az autópályákról 4 A közúthálózatoknak megkülönböztettük három funkcionálisan eltérő rétegét: a falvakat összekötő alsóbbrendű utakat, a városokat összekötő főúthálózatot, valamint a régiókat összekötő gyorsforgalmi hálózatot. 4 Az új szintek kialakulása új funkciók létrejöttét is jelentette, amelyek jó kiszolgálásához új térbeli struktúrák tartoznak. 4 Mindegyik szint hagyományos feladatát továbbra is el kell látni, a kialakuló új szint nem veszi át a korábbi funkciókat. 4 Nálunk egyelőre nem alakult ki a régióközi kapcsolatok ellátásának feladatköréhez illeszkedő új struktúra, és egyáltalán nem működik a hálózati szinten történő tervezés. 4 A jelenleg tervezett autópálya-folyosók nem felelnek meg a régióközi kapcsolatok követelményeinek: a tervezők nem érzékelik a többrétegű és többfunkciós rendszer belső összefüggéseit, és az új pályák egy hibás főváros-centrikus struktúrában készülnek.
3 Andrássy út – hová vezet ? 4 Átvezetés az autópályáktól a Belvároshoz 4 Tengelyek üzenete – gyorstalpaló történeti áttekintés kertekről, sétányokról és sugárutakról 4 Hová vezet ? – az Andrássy út régi problémája 4 A városligeti felőli vége 4 A belváros felőli vége 4 Keresztbe, ne hosszába ! – az Andrássy út szerepének egy lehetséges kiigazítása 4 Clark Ádám tér (egy múlt heti vita apropóján)
4 Jelenleg négy autópálya vezet be a fővárosba. A hivatalos tervek további négy gyorsforgalmi utat kívánnak építeni „a problémák megoldására”. Az Andrássy út – hová vezet ? BUDAPE ST SK A SL O HR YU RO UA A gyorsforgalmi úthálózat 2002-ben Vác Tornyosnéme ti Dunaújváro s Eger Veszpré m Győr Tatabány a Kaposvár Péc s Szekszár d Székesfehér vár Kecskem ét Békéscsaba Nyíregyhá za Miskolc Szege d Debrecen Füzesabon y Emőd Polgár BÉCS felé POZSO NY, PRÁGA felé IV Szolno k IV V V Duna Tisza M3 0 M3 15 M1 M0 M2 M7 M5 M9 M9
5 Reggelente huszonöt autópálya kapacitásának megfelelő autó akar bejutni London központjába. Az idejük felét az utasok torlódásban töltik. Nyolc bevezető autópálya megépítése nem oldott meg semmit.
6 „A Sugárút úgy feküdt Budapest testében, mint a Duna Magyarországéban. Mellette, nélküle, kívüle nem lehetett elmenni senkinek. A Sugárúttal Pesten nem versenyezhetett senki, a város reménysége volt…” (Krúdy Gyula a Sugárútról) Az Andrássy út
7
8 Hadriánus császár villája Tivoliban, Róma mellett. Épült között : Az építészet változó viszonya a meglévőhöz
9 Egyiptomi templomkert i.e Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner Kitérő a kertek felé
10 Egyiptomi templomkert i.e Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner Udvarház i.e Kitérő a kertek felé
11 Római villa i.sz Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner Kitérő a kertek felé
12 Római villa i.sz Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner Kolostorkert Kitérő a kertek felé
13 Korai reneszánsz kert Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner Kitérő a kertek felé
14 Korai reneszánsz kert Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner Kifejlett reneszánsz kert Kitérő a kertek felé
15 Korai barokk kert Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner Kitérő a kertek felé
16 Róma XV. század körül V. Miklós pápa tervet készíttet a Szt.Péter tér és Vatikán méltó kialakítására. Leon Battista Alberti terve három út találkozik a székesegyház nál. Forrás:
17 Az egyik etalon: Róma belvárosa Forrás: Pogány Frigyes (1967) Róma. Corvina Budapest 392p.
18 Az egyik etalon: Róma belvárosa Piazza del Popolo középen a Corso
19 Korai barokk kert Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner Kifejlett barokk kert Kitérő a kertek felé
20 Tájképi kert Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner Kitérő a kertek felé
21 Tájképi kert Garden History Reference Encyclopedia © Tom Turner Posztmodern kert Kitérő a kertek felé
22 Forrás: A Handbook for Visitors to Paris, Second Edition, London, John Murray XVIII. század. XIV. Lajos és főkertésze LeNotre Versailles parkjának kialakítója.
23 Párizs 1741 Forrás :
24
25 Haussmann báró Párizs-terve 1853-ból
26 Az eredeti: Párizs Champs Elysées
27 Az eredeti: Párizs Champs Elysées
28 Egy követő: Berlin, Unten den Linden
29 Egy követő: Berlin, Unten den Linden
30 És egy kései követő:
31 És egy kései követő:
32 És egy kései követő: Bukarest Bulvardul Unirii
33 És egy kései követő: Bukarest Bulvardul Unirii
34 Pest-Buda 1848 márciusában
35 Az Andrássy út és a Belváros
36 A Sugárút terve a Körtér [=Kodály Körönd] és a Kereszttér [=Oktogon] között. Metszet Feszl Frigyes akvarellje nyomán
37
38
39
40 Andrássy út: A földalatti és megállója
41 Fodor Sándor miniszteri tanácsosnak, a Közmunkatanács mérnöki osztálya főnökének terve az Andrássy út meghosszabbítására (1907)
42 Fodor Sándor miniszteri tanácsosnak, a Közmunkatanács mérnöki osztálya főnökének terve az Andrássy út meghosszabbítására (1907)
43 A Kacsoh Pongrác úti csomópont
44 A Kacsoh Pongrác úti csomópont
45 A Kacsoh Pongrác úti csomópont
46 Az Andrássy út másik vége…
47 Az Andrássy út másik vége…
48 Az Andrássy út másik vége…
49 Az Andrássy út másik vége…
50 Az Andrássy út másik vége…
51 Az Andrássy út másik vége…
52 És mit lehetne tenni? 4 Az Andrássy út nem gyalogossétány: az út léptéke járműforgalmat kíván. 4 DE: nem hosszában kellene feltölteni, hanem keresztben ! 4 Mentesítse a szomszédos utcákat, alakuljon ki a csillapított forgalmú zóna. 4 A Lánchíd ledugózása: csak busz és taxi, kerékpár; illetve a járdán természetesen gyalogosforgalom
53 És mit lehetne tenni? 4 Az Andrássy út nem gyalogossétány: az út léptéke járműforgalmat kíván. 4 DE: nem hosszában kellene feltölteni, hanem keresztben ! 4 Mentesítse a szomszédos utcákat, alakuljon ki a csillapított forgalmú zóna. 4 A Lánchíd ledugózása: csak busz és taxi, kerékpár; illetve a járdán természetesen gyalogosforgalom 4 Az M3 lekötése: már Gödöllőnél kezdődik, az M0 déli hídjára irányítva a forgalmat. (Sőt)
54 Clark Ádám tér
55 Clark Ádám tér
Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet ELTE Társadalomtudományi Kar Empirikus Tanulmányok Intézete Társadalomtudományok Módszertana Tanszék Településtudományi és humánökológia szakirány Az épített környezet humánökológiája - közlekedés Budapest, 2007 február 26. KÖSZÖNÖM A FIGYELMET ! ANDRÁSSY ÚT – AVAGY A VILÁGÖRÖKSÉGET MI IS ÖRÖKÖLTÜK