R e f e r e n s z s z o l g á l t a t á s Személyes, nyomtatott, elektronikus és online tájékoztatás, amely segítséget nyújt a könyvtár olvasói számára.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A digitális dokumentumok hosszú távú megőrzéséről X. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál Moldován István OSZK.
Advertisements

Az on-line referensz tájékoztatás
2006. szeptember 20. Vámospércs "Új szolgáltatások a könyvtárban az Internetre építve" Moldován István OSZK MEK osztály
A videó digitalizálás könyvtári vonatkozásai
Statisztikák. Foursquare • 2014 Januári adatok forrás: foursquare.com/about • Több mint 45 millió felhasználó • Több mint 5 milliárd check-in • Több mint.
Tájékoztató a Kormányzati Ügyféltájékoztató Központról
Önkormányzati informatika ASP alapokon
Közösségi média és a könyvtár Trendek Közösségi média és a könyvtárak Trendek
2008 novemberOrbán Zoltán – LogiPen Kft.. Mit is kell adminisztrálni…?  Szabályzat  Dolgozói tájékoztató  Munkavállalói nyilatkozatok (új belépők is!)
Elektronikus szolgáltatások mindenkinek Electronic services for everybody Moldován István OSZK Budapest, november 24.
ZENEI ADATBÁZISOK. The Music Index Online A Music Index a zenei időszaki kiadványok legátfogóbb bibliográfiai és részben teljes szöveges adatbázisa több.
Budapest, MFPI, Tudásdepo-Expressz Az e-könyvek használata a könyvtáron kívül és belül "Budapest iskolakönyvtári hálózatának fejlesztése az.
A Windows 7 automatizált telepítése Windows AIK használatával
Történelem az Interneten Aranyi Zoltán SZTE Egyetemi Könyvtár
Történelem az Interneten Aranyi Zoltán SZTE Egyetemi Könyvtár
Új funkciók az EBSCOhost-ban november 21. Egyetemi Könyvtár Szeged.
Történelem az Interneten Aranyi Zoltán SZTE Klebelsberg Könyvtár
MOKSZ és a Semmelweis Egyetem kari / tanszéki könyvtáros értekezlet, Korszerű könyvtári szolgáltatások tanszéki, klinikai vetülete Áncsán Gizella.
Főző Attila László főszerkesztő-helyettes Számítógéppel segített kollaboratív tanulás.
Készítette: Gyugel Dina Dalma.  Manapság a könyvtárakban, számítógép nélkül nem tudnának a könyvtárosok semmit sem használni, mivel a legtöbb könyvtárban.
Átállás.
Közösségi portálok használata
Virtuális jelenlét a Facebook-on avagy adalékok az egészségügy számára Egészségtelen emberek egészséges profilja a Facebook-on.
. Droginfo Európai Addikciós Portál Kovács Beatrix Informatio Medicata szeptember 26.
MATARKA Brüsszelben MATARKA Jubileumi Rendezvény Budapest Főváros Levéltára október 5. Vizvári Dóra, könyvtáros GYEMSZI IRF.
A jövő könyvtára, a könyvtárak jövője MA Könyvtári szolgáltatások menedzselése II.
Közösségi oldalak használata
2010. Június 4. – MNB Konferencia „Fókuszban a lakossági megtakarítások” Személyes pénzügyek Lehetőségek és kihívások.
Minerva projekt és digitalizálási tapasztalatok Moldován István OSZK MEK Osztály NDA Konferencia december 14.
„A finnugor örökség digitalizálása és automatizált feltárása” szeptember 14. Hungarológia és a Magyar Elektronikus Könyvtár Moldován István Országos.
A digitális dokumentumok hosszútávú megőrzésének problémái Moldován István OSZK MEK Osztály „Networkshop” Szeged, március 30.
A Magyar Elektronikus Könyvtárról Kaposvár, november 5. Moldován István MEK könyvtáros
OSZK - Tudományos Ülésszak, 2002 Nemzeti könyvtárak - archiválás, Internet - ? Országos Széchényi Könyvtár Tudományos ülésszak december 9. Renkecz.
A könyvtárak szerepe az információs társadalomban
OAIS. Megőrzés feladatai Viability –Meg kell őrizni a bitfüzér változatlanságát és olvashatóságát a tároló eszközön Rendbebility –Meg kell őrizni a bitfüzér.
A hazai könyvtárak és az Európai Digitális Könyvtár Információs nap a 3. FP7-ICT pályázati felhívásról Budapest, január 29.
Digitális gyűjtemények és a Creative Commons
Magyar Digitális Képkönyvtár az OSZK-ban Dunaújváros, Networkshop március 17.
2009. április 24.XVI.Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál Kereslet és kínálat e-book témában Moldován István OSZK.
Elektronikus könyvtárak a mobil világban „BESZÉLJÜNK EGYMÁSSAL, TANULJUNK EGYMÁSTÓL!” Könyvtárak összefogása a tudásért Országos Könyvtári Napok
E-learning Kovácspál Eszter.
DAT 2006 konferencia A könyvtárak digitális világa szekcióülés Budapest, november 21.
2009. november 16. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 1 NEMZETKÖZI TARTALOMIPAR ÁGAZATOK ÉS TRENDEK 10. előadás.
Bánkeszi Katalin A számítógép és az Internet hatása az olvasáskultúrára (konferencia) Változó olvasói igények – változó könyvtáros világ.
Dippold Péter A könyvtárak változó szerepe az információs társadalmakban.
Flash és PHP? De még mennyire! Kiss-Tóth Marcell
1 Hernyák Zoltán Programozási Nyelvek II. Eszterházy Károly Főiskola Számítástudományi tsz.
1 Hernyák Zoltán Web: Magasszintű Programozási Nyelvek I. Eszterházy.
Digitalizálás és elektronikus hozzáférés az infokommunikáció világában
Digitális, vagy információs? Műveltség! Koltay Tibor.
TUDTAD?Ha Kínában egymillió közül sem találni nálad jobbat……akkor csak egy vagy az 1300-ból!Hamarosan Kínában beszélnek majd legtöbben angolul.India lakosságának.
Versenyelőny az informatika segítségével! Előadó: Dimitrova Dessislava Ügyvezető, Alphasonic Kft Október 8.
IKT az informatikus könyvtáros képzésben az egri főiskolán Dr. Tóvári Judit főiskolai tanár Dr. Tóvári Judit főiskolai tanár.
Eger, AgriaMédia Könyvtárak az elektronikus tanulás szolgálatában Moldován István OSZK
Az integrált terápiák elvének szakmai modelljei
ORSZÁGOS SZÉCHÉNYI KÖNYVTÁR E-SZOLGÁLTATÁSI IGAZGATÓSÁG BIBLIOTHECA NATIONALIS HUNGARIAE Az Országos Széchényi Könyvtár digitális folyóirat archiválási.
A Nemzeti Könyvtár internetes szolgáltatásai benne a Magyar Elektronikus Könyvtárról bővebben Góczán Andrea augusztus 2.
DNS. Az interneten használt osztott név adatbázis, a DNS (Domain Name Service) folyton használatos: –minden web lap letöltésnél, –levél közvetítésnél.
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Méréstechnika és Információs Rendszerek Tanszék R „Big Data” elemzési módszerek Kocsis Imre
Káldos János Országos Széchényi Könyvtár Magyar Elektronikus Könyvtár.
Szerviz robotok Knobloch Roland Vencel (IG7FV6) Mechatronika.
.NET FRAMEWORK Röviden Krizsán Zoltán 1.0. Tulajdonságok I Rövidebb fejlesztés 20 támogatott nyelv (nyílt specifikáció) 20 támogatott nyelv (nyílt specifikáció)
E-könyvtári újdonságok Drótos László Drótos László OSZK MEK Osztály.
TÁJÉKOZTATÁS: módszerek és eszközök
ZooGuide – az ismeretterjesztés és az oktatás eszköze  Érdekes és részletes leírások a park állatairól  „Audioguide” funkcióval kiegészített virtuális.
Microsoft SQL licenselés a gyakorlatban
Internet források használata az orvostudományban
dr. Geges József Ovidius Co. Ltd.
AZ EGYES ORSZÁGOK KÖNYVTÁRI RENDSZERÉNEK TÁJÉKOZTATÓ SZOLGÁLTATÁSAI
A világ sarkából is elérhető könyvtár, a könyvtár sarkából is elérhető világ Winkler Bea.
Előadás másolata:

r e f e r e n s z s z o l g á l t a t á s Személyes, nyomtatott, elektronikus és online tájékoztatás, amely segítséget nyújt a könyvtár olvasói számára […] Virtual Reference Desk (készítette: Csobán László | inf.kvtos I.évf.)

v i r t u á l i s r e f e r e n s z s z o l g á l t a t á s Chat text messaging (sms)VoIP blogs co-browsing wikis Facebook IMMySpace knowledge base (FAQ ) Virtual Reference Desk

Virtual Reference Desk Project VRD-project: összefogja az internet-alapú kérdés-felelet (Q&A) szolgáltatásokat. Elsődleges célközönsége az amerikai oktatási zsargonban K-12-nek nevezett iskolásréteg („Kindergartentől a 12. osztályig”) az alsó- és középiskolai tanulók Működési séma: specializált kérdéseket eljuttatja a specializált válaszközpontokba, ahol a szakértő könyvtáros-informatikus foglalkozik a kérdéssel. A szakembergárda önkéntesekből áll, a szolgáltatás az USA Oktatási Minisztériuma támogatásával működik. Maga a Virtual Reference Desk nem szolgáltat, hanem diszpécser központként elősegíti az összeköttetést. 1 Virtual Reference Desk

e b b ő l n ő t t k i: Reference Renaissance: Current and Future Trends 2008 | Denver Virtual Reference Desk

k ö v e t k e z ő: A Reference Renaissance 2010 Inventing the future | Denver Virtual Reference Desk

e l ő t t e v i s z o n t: ALA Reference and User Services Association: Guidelines for Implementing and Maintaining Virtual Reference Services 2 (2004) Virtual Reference Desk

m i t t a r t a l m a z? ALA útmutató a virtuális szolgáltatások bevezetéséhez: - a virtuális referensz meghatározása - előkészületek a virtuális referensz szolgáltatáshoz - a szolgáltatás bevezetésének főbb szempontjai - a szolgáltatás megszervezése - adatvédelem Virtual Reference Desk

R e f e r en c e R e n a i s s a n c e k o n f e r e n c i a ( 2008 ) - v á l o g a t o t t p é l d á k - Virtual Reference Desk

Ask a Librarian mindenhol! Reference Renaissance

Ask a Librarian mindenhol! Reference Renaissance

Kérdések chat és IM kapcsán Szükséges-e egész nap működtetni ezeket a szolgáltatásokat? Kell-e külső szakembert bevonni a meglévő könyvtárosok mellé? Egy vagy több ember felváltva „őrködjön” a gép előtt? Mi a prioritási sorrend? (telefon/pult/chat?) Reference Renaissance

Novotny (2002) felmérése az ARL (Kutatói Könyvtárak Szövetsége) könyvtárakról azt találta, hogy a könyvtárak 99%-a használja az eseménytáblákat (tally sheet) a referensz tranzakciók rögzítésére. (data from ACRL SPEC Kit 268: Reference Service Statistics & Assessment) K-State Libraries online felmérése szerint jelenleg a könyvtárak mintegy 70%-a használ papír eseménytáblát. Reference Renaissance

Eseménytábla Reference Renaissance

Arra a kérdésre, hogy miért szeretik ilyen módon rögzíteni a referensz kérdéseket az alábbi válaszok érkeztek: 168 of 459 (37%): Egyszerű/könnyű/gyors “Könnyű és egyszerű használni, mert mindig ott van a lap az asztalon és ha történik valami akkor egyből tudjuk rögzíteni.” “Régebben egy online rendszert használtunk, de a könyvtárosok jobban szeretik a papír verziót.” Reference Renaissance

Arra a kérdésre, hogy miért szeretik ilyen módon rögzíteni a referensz kérdéseket az alábbi válaszok érkeztek: 25 válasz: segít átlátni az aktivitást “Segít a trendek megfigyelésében és abban ha átszeretnénk szervezni a tájékoztatási órákat” Reference Renaissance

Arra a kérdésre, hogy miért szeretik ilyen módon rögzíteni a referensz kérdéseket az alábbi válaszok érkeztek: 9 válasz: nincs gépi közreműködés “Low tech is great! Nem kell félni a véletlen áramkimaradástól vagy attól, hogy valaki véletlenül benyomja a DELETE billentyűt” 9 válasz: a papír egy jó emlékeztető, mindig szem előtt van Reference Renaissance

A Libstats program segít dokumentálni a problémákat Reference Renaissance

A Libstats program segít dokumentálni a problémákat Reference Renaissance

Visszakeresés a LibStats-ben Reference Renaissance

Két fontos kérdés is felmerül: 1.Mennyi ideig várnak a segítségre azok, akik igénybe veszik a virtuális referensz szolgáltatásokat? 2.Sietnie kell a könyvtárosnak? - Mennyi időt szánjak keresésre? - Mennyi ideig tarthat egy átlagos beszélgetés, hol végződik? Reference Renaissance

Mennyi ideig várnak a felhasználók? Egy felmérésből az derül ki, hogy: átlagosan: 112 másodpercet maximum: 67 percet Mennyi ideig tart egy beszélgetés? átlagosan: 12 percig maximum: 71 percig Reference Renaissance

Magyarországi példák Reference Renaissance MEK gyors segítség FSZEK Chat és Leckeinfo

QandANJ.org project (Kérdés&Válasz, New Jersey) Knowledge is sexy Now Your Library is Open Late Night Too! O.L.I.V.E. Reference Renaissance

f e l h a s z n á l t i r o d a l o m Reference Renaissance: Current and Future Trends: Bánhegyi Zsolt: Digitális referensz az USA-ban In: Könyvtári Figyelő, 47. évf sz p 2. Guidelines for the Introduction of Electronic Information Resources to Users: diákhttp:// Virtual Reference Desk