Hírnév! Jólét! VV! Képernyő- és valóságshow - kutatás VII. Nemzetközi Médiakonferencia Balatonalmádi, 2013. szeptember 25 – 27. Előadó: Nagy Gergő, szociológus
Közreműködők Megbízó: dr. Bodonovich Jenő, média- és hírközlési biztos Finanszírozó: Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Kutatásvezető: Zsolt Péter, médiaszociológus Fókuszcsoport-vezetők: Novák Zoltán, Puss Máté, Szigetvári Katalin, Szirbik Gabriella, Varga Zsóka Háttértanulmány, anyaggyűjtés: Nagy Gergő
Kiindulópont és a kutatás célja a nézettség nem minden (Mit gondol a közönség?) egy pedagógiai helyzet, a demokratikus vitaszituáció hatása csoportdinamika attitűdváltozás Kutatási cím: „Valóságshow-kutatás – A „Való Világ” nevű valóságshow recepciójának és a nézői attitűdváltozásnak a feltárása, gyártásra irányuló nézői ajánlások összegyűjtése, elemzése és feldolgozása”
Elméleti és módszertani háttér Jürgen Habermas: kommunikatív etika Kurt Lewin: a csoportos meggyőzés ereje James S. Fishkin: deliberatív közvélemény-kutatások
Fókuszcsoportok Életkor/Társadalmi helyzet Átlagosnak vagy az átlagosnál magát szegényebbnek tartó Átlagosnál magát jobb módúnak tartó 9 egy csoport 10-11 12-13 14-15 16-18 19-23 24-29 30-39 40-49 50-59 60-
Forgatókönyv 1. Bevezető kérdőív 2. Szakértői előadás (25 - 30 perc) 3. Irányított beszélgetés 4. Ötletelés 5. Záró kérdőív 6. Utómegkeresés
Nézési és beköltözési hajlandóság változása
8 attitűdskála Nem kedvel - kedvel Haszontalan - tanulságos Hamis - igaz Ellenségeskedő - barátságos Érzéketlen - érzékeny Taszító - vonzó Műveletlen - művelt Unalmas - szórakoztató
A műsor kedvelése
Az attitűdök változása
Ajánlások műsorkészítőknek Nézettség, érdekesség, szórakoztatás növelése Korrekt, tiszta játék Morális fejlődés
Ajánlások szülőknek és pedagógusoknak a médiafogyasztás játékszabályainak kialakítása közös nézés, beszélgetés, véleménycsere az ismerősökkel Pedagógusok: a morális vita szorgalmazása