Kutatási módszerek a gazdaság- és társadalomtudományokban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A PÁLYAKÖVETÉSI KUTATÁSOK MÓDSZERTANI SAJÁTOSSÁGAI KABAI IMRE ZSIGMOND KIRÁLY FŐISKOLA TÁRSADALOMTUDOMÁNYI KUTATÓKÖZPONT (ZSKF TKK) DPR Szakmai Nap 2009.
Advertisements

SZAKDOLGOZAT a tudományos munka iskolája
Statisztika II. I. Dr. Szalka Éva, Ph.D..
Tengeralattjáró győzelmi hírek elmaradása – kilövés
Primer és szekunder kutatás
Marketingkutatás módszerei
Készítette: Babinszki Helga TEJ3W9
MARKETINGKUTATÁS PIACKUTATÁS.
Piackutatás (teszt).
Képességszintek.
Reklámelőteszt és reklámhatás-vizsgálat
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS FOLYAMATA
Kutatómunka a pszichológiában: gyakorlatok HEFOP 109-es pályázat
Projektértékelő kutatások alprojekt, reintegrációs adatbázis „TEtt - Program az áldozatokért és tettesekért” nyitókonferencia december 15. Siófok.
Piackutatás.
Mérési pontosság (hőmérő)
Dr. Balogh Péter egyetemi adjunktus Gazdaságelemzési és Statisztikai Tanszék STATISZTIKA I. 11. Előadás.
Dr. Szalka Éva, Ph.D.1 Statisztika II. VII.. Dr. Szalka Éva, Ph.D.2 Mintavétel Mintavétel célja: következtetést levonni a –sokaságra vonatkozóan Mintavétel.
Készítette: Magyar Orsolya
Hogyan írjunk szemináriumi és diplomadolgozatot?
A kutatás terve Kutatási célok Elemzési egységek Idődimenzió
A társadalomtudományi kutatás módszerei
Előadó: Prof. Dr. Besenyei Lajos
Mintavételes eljárások
Marketinggyakorlat Marketingkutatás.
MARKETINGINFORMÁCIÓ-RENDSZER (MIR) ÉS A MARKETINGKUTATÁS
Hajléktalanok és társadalom Hajléktalanok és média Szántó Tamás.
3. Előadás Marketing Információs rendszer
SZAKDOLGOZAT CÍME szakdolgozat
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS Dr. Molnár Béla Ph.D.. 1. PEDAGÓGIAI KUTATÁS CÉLJA, TÁRGYA Célja, hogy az új ismeretek feltárásával, pontosabbá tételével, elmélyítésével.
Megfigyelés Irodalom: Falus Iván (200,szerk.): Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe. Műszaki Könyvkiadó, Budapest.
A hazai és a nemzetközi hadtudományi kutatások műhelyei, főbb képviselői, a legfontosabb hadtudományi kutatási témák GŐCZE ISTVÁN ZMNE, Gőcze.
„A tudomány kereke” Szociológia módszertan WJLF SZM BA Pecze Mariann.
Kvantitatív Módszerek
A MEGISMERÉS Az ember kíváncsisága természetes tulajdonság Az emberek törekszenek a körülöttük lévő világ általánosabb megértésére, meg akarják ismerni.
Szabados Tímea és Wéber Andrea (EBH) október 26. Intézményekbe vetett bizalom és jogtudatosság a mai magyar társadalomban (Kutatási eredményeink.
Pedagógiai kutatás -kötelező tantárgy II. év, távoktatás
Szociológia Közgazdászoknak BEVEZETÉS A SZOCIOLÓGIÁBA
Statisztikai módszerek áttekintése módszerválasztási tanácsok Makara Gábor.
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
Nyugat-magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar
Paradigmák mentén tudomány = kvantifikálhatóság? Minden mérhető?
Egyetemes értékek az egyetemen Lovasné Avató Judit A kutatás módszertana.
A piackutatás alapjai E-Learning.
A Számvitel Didaktikája
Paleobiológiai módszerek és modellek 4. hét
Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Üzleti Információgazdálkodási és Módszertani Intézet Mintavételes Eljárások.
Útmutató a szakdolgozat elkészítéséhez
Kutatásmódszertani dilemmák
Marketing információs
 A matematikai statisztika a természet és társadalom tömeges jelenségeit tanulmányozza.  Azokat a jelenségeket, amelyek egyszerre nagyszámú azonos tipusú.
Egészségtudatosság a debreceni egyetemisták körében Készült az "Egészségtudatosság a évesek körében - Hozzáállás- elemzés interjús vizsgálat alapján"
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Bevezetés, tippek Ea-gyak kapcsolata Statisztika II -más tárgyak kapcsolata Hogyan tanulj? Interaktív órák, kérdezz, ha valami nem világos! tananyag =előadások.
Magyarország Problématérképe Kutatási terv M.A.F. - SzIA Budapest, December 10.
Balatonboglár, március 24.1 A szakértői munka tudományos megalapozottsága, lépései, módszerei, eszközei „A tájékozott szakértő” Szakmai és jogi ismeretek.
Bevezetés a tudományos kutatás és írás gyakorlatába 2. alkalom október 7.
„R” helyett „Q”? – Új lehetőségek a faktoranalízis alkalmazásában
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
Nyelvi adatok és az adatgyűjtés módszertana
Balatonboglár, március 24.
Közbiztonság Budapesten Budapesti adatok
Bemutatkozás A kutatás bemutatása
A pedagógiai kutatás metodológiai kérdései
A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás.
„Kutatónak lenni azt is jelenti, hogy te vagy az első, aki megért valamit. Ez egy fantasztikus érzés, amit ha soha nem éreztél, nehéz megérteni.” (Forrás:
A kutatás filozófiája.
Az SZMBK Intézményi Modell
2. Helyzet- és igényfelmérés (Kutatás 1.)
Előadás másolata:

Kutatási módszerek a gazdaság- és társadalomtudományokban Dr Bacsi Zsuzsanna Egyetemi docens PE GK Gazdasági és Társadalomtudományi Tanszék h5519bac@ella.hu Szakirodalmi források: Earl Babbie (2003): A társadalomtudományi kutatás gyakorlata, Balassi Kiadó, Budapest Majoros Pál (1997): Kutatásmódszertan, avagy hogyan írjunk könnyen, gyorsan jó diplomamunkát? Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. Eco, Umberto (2003): Hogyan írjunk szakdolgozatot? Kairosz Kiadó, Budapest.

A társadalom- és gazdaságtudományi kutatás Célja: a valóság megismerése, összefüggések feltárása problémák megoldása tudatos, tervezett, tudományos megfigyelés tárgya: társadalmi problémák, emberek közötti kapcsolatok A probléma forrásai a mindennapi gyakorlat elméleti tételek, a szakirodalom által nyitva hagyott kérdés a kutató egyéni érdeklődése külső kényszer (diplomadolgozat) A kutatás folyamata A probléma kiválasztása A szakirodalom áttekintése Hipotézisek Adatgyűjtés Primer, szekunder Minta kiválasztása Végrehajtás (megfigyelés....) Elemzés Publikálás A kutatás célja, jellege FELDERÍTÉS, feltáró kutatás: ismeretlen kutatási terület LEÍRÁS: események és helyzetek pontos bemutatása MAGYARÁZAT: a változások okainak keresése kutatásmódszertan

A kutatások osztályozása ALAPKUTATÁS közvetlen gyakorlati cél nélkül célja tudásunk bővítése ALKALMAZOTT KUTATÁS gyakorlati problémára keres választ (gyakoribb) Idődimenzió szerint: KERESZTMETSZETI adott időpontban több, párhuzamos jelenség vizsgálata HOSSZMETSZETI (longitudinális) ugyanannak a jelenségnek több időpontban/adott intervallumban való vizsgálata PANEL ugyanazon a mintán több időpontban kutatásmódszertan

INDUKCIÓ ÉS DEDUKCIÓ Elméletek Általánosítások Hipotézisek INDUKCIÓ Megfigyelések DEDUKCIÓ kutatásmódszertan

A TÁRSADALOMTUDOMÁNYI kutatás SAJÁTOSSÁGAI A kutatást emberekkel végezzük viselkedésüket sok tényező befolyásolja, nem vehető mind figyelembe a homogén mintavétel nehézségei az adatgyűjtés nehézségei (pl. adatvédelem) Nem reprodukálható Nem mérhető minden tényező (pl. a résztvevők hangulatváltozásai) Nem befolyásolható minden tényező (pl. társadalmi helyzet) A vizsgált csoportok változhatnak Etikai kérdések: a részvétel önkéntessége (befoly. szituációt!) senkit sem érinthet hátrányosan a kutatásban való részvétel a résztvevők jogai és biztonsága az eredmények nem hamisíthatóak, nem tulajdoníthatóak el (plágium) az eredmények tudatosan nem értelmezhetőek félre kutatásmódszertan

A szakirodalom A hipotézis MIÉRT? HOGYAN? Elméleti háttér, a mások által használt módszertan, a már ismert eredmények Hipotézisek felállítása – mit nem tudunk még? HOGYAN? ELŐZETES FORRÁSOK katalógusok (betűrendes, szak-, folyóirat) ETO (Egyetemes Tizedes Osztályozás referáló folyóiratok (annotációk megjelent szakirodalomról) ELSŐDLEGES FORRÁSOK (a kutatás eredményeiről közvetlenül számol be) kutatási beszámolók, monográfiák, disszertációk, folyóiratcikkek MÁSODLAGOS FORRÁSOK (elsődleges források alapján készített összefoglalók → áttekinthető kép az adott kutatási területről) lexikonok, enciklopédiák, tankönyvek, jegyzetek, tanulmánykötetek, cikkek Kritikai értékelés, nemcsak leíró ismertetés! A hipotézis a kutatási témára vonatkozó, önálló feltételezéseinket kifejező állítás Feltételezés előzetes tapasztalatok, vagy korábbi tudás alapján, magyarázatot ad a probléma megoldásához kutatásmódszertan

Főbb kutatási típusok a társadalomtudományokban KÍSÉRLETEZÉS (experiment, BEAVATKOZÁSSAL jár) Véletlenszerű csoportok kialakítása, eltérő feltételekkel – eltérő kimenetellel Beállított (irányított), v. természetes (nem irányított) környezeti feltételek mellett Kvázi-kísérlet: valós élethelyzetben, eltérő körülmények mellett TEREPMUNKA (field study, BEAVATKOZÁS-MENTES) Tipikus módszere: kérdőíves felmérés Elemzése: statisztikai módszerekkel Mintavétel szabályai ESETTANULMÁNY (case study, BEAVATKOZÁS-MENTES) Megfigyelés, interjú, kérdőívek...(kvalitatív) AKCIÓ-KUTATÁS (action research, BEAVATKOZÁSSAL jár) kutatásmódszertan

Adatgyűjtési módszerek: MINTAVÉTEL: Alapsokaság (populáció): azon személyek, szervezetek,stb. köre, akikre ki akarjuk terjeszteni a kutatás eredményeit Minta: ha nem lehet teljes körű a vizsgálat, akkor a populáció valamely alcsoportját vizsgáljuk. Reprezentativitás: ha a kapott eredmények a populáció minőségi, mennyiségi jellemzőit megfelelően tükrözik pl. 5 % hibavalószínűség mellett 1000 fős populációhoz 278 elemű minta 10000 fős populációhoz 370 elemű minta 1000000 fős populációhoz 384 elemű minta Rétegzett mintavételnél minden csoportban legalább 30 elem! Primer vagy szekunder Szakértői megkérdezés Szekunder adatelemzés Esettanulmány Próba-kutatás (Pilot study) Fókuszcsoportos interjú Projektiv technikák (pl. asszociációs kérdések) Interjú, mélyinterjú (!) Résztvevő megfigyelés (látható, v.rejtett) kutatásmódszertan

A mintavétel módszerei Célja: a minta tükrözze az alapsokaság lényeges jellemzőit. VÉLETLEN MINTAVÉTEL: a mintába a populáció minden egyede azonos valószínűséggel kerülhet be Egyszerű véletlen Csoportosított véletlen (lépcsőzetes) (a megyét, majd az iskolát) Mechanikus véletlen (pl. minden tizedik hallgatót) RÉTEGZETT MINTAVÉTEL a populáció adott rétegének aránya a mintában és az alapsokaságban azonos Szakértői mintavétel Kvótás mintavétel Hólabda-mintavétel Kényelmi minta Nem véletlenszerű, nem reprezentatív! kutatásmódszertan

Kérdőívek: primer adatgyűjtés Interjúk: primer adatgyűjtés Kérdőívek: primer adatgyűjtés Kit és miért? Hány alkalommal? Mekkora minta? Mikor, hol, és meddig tartson? Strukturált v. strukturálatlan? Lépései: Előkészítés (kérdések megtervezése) Közben: az interjú rögzítése Utána: a szöveget megküldjük az alanynak is Típusai: személyes telefonos fókuszcsoportos Minta alapján Szóbeli v. írásbeli Többnyire kvantitatív, Leíró, feltáró, oksági kapcsolatok elemzésére is jó Típusai: Személyes Telefonos, Internetes, Postán küldött Strukturált – félig-strukturált  (mély)interjú Nyitott v. zárt kérdések kutatásmódszertan

Adatok, információk elemzése Kvantitatív: statisztikai elemzések SPSS, EXCEL Adatrögzítés! Kvalitatív adatok kvantitatívként történő értelmezése Likert-skála (standardizált válaszkategóriák: pl. nagyon egyetért, egyetért, semleges, nem ért egyet, nagyon nem ért egyet). Guttmann-skála (hierarchikus skála, pl. 1. Van diplomája? 2. Végzett egyetemet? 3. Érettségizett? 4. Járt középiskolába? 5. Járt iskolába? – ha 2. igaz, akkor 3-4-5 is igaz ) Nominális skála (csak kódolás, nagyságot nem fejez ki: a válaszadó lakóhelye: 1- Budapest, 2- Zala megye 3 – Somogy megye…) Kvalitatív: tartalomelemzés Szövegek összehasonlítása, kulcsszavak kiemelése Kódolás Szöveg editálása, átfogalmazása Megalapozott elmélet kialakítása AZ EREDMÉNYEK ÉRTELMEZÉSE!!! kutatásmódszertan

Mindegyik ábráról írjon egy értelmező, magyarázó mondatot! Értelmezze a következő adatokat és grafikonokat, 104 fő megkérdezett utazási szokásairól! Mindegyik ábráról írjon egy értelmező, magyarázó mondatot! Megkérdezettek: férfi 51 nő 53 összesen 104 Mikor utazott tavaly? évszak fő Tavasz 16 Nyár 84 Ősz 31 Tél 21 Összesen 152 1 2 4 3 kutatásmódszertan

FELADAT: Állapítsák meg, hogy az alábbi kutatási témákhoz inkább a kvantitatív, vagy inkább a kvalitatív kutatási stratégia illik-e! Mi jellemzi az egyetemisták mobiltelefon használati szokásait? Milyen különbségek vannak középiskolás lányok és fiúk karrier vágyaiban? Hogyan élik meg a kisgyermekes fiatal nők a gyes alatti elszigeteltséget? Szerkesszenek feltételes kérdést, önkitöltős kérdőívben való felhasználásra az alábbi információk kiderítésére Alkalmazásban áll-e a válaszadó? Ha munkanélküli, keres-e munkát? Ha nem keres munkát, nyugdíjas-e, diák-e, ő vezeti-e a háztartást? Ha munkát keres, mióta teszi ezt? kutatásmódszertan

Önálló feladat: Fogalmazzon meg egy, a saját kutatási területéhez illeszkedő társadalomtudományi kutatási problémát! A vizsgálandó problémához hogyan lehetne alkalmazni a következő primer adatgyűjtési technikákat: kérdőív, interjú, fókuszcsoportos, résztvevő megfigyelés Hogyan választaná ki a megkérdezendők körét? Véletlen mintavétellel – hogyan? Hólabda mintavétellel – hogyan? Kvótás mintavétellel – hogyan? Kényelmi minta – hogyan? A megfogalmazott vizsgálandó problémához fogalmazzon meg egy Kvantitatív kérdést, és egy Kvalitatív kérdést Milyen módon elemezné, értékelné a kapott válaszokat? kutatásmódszertan