Szakmaszerzés után három évvel… Készítette: Tomasz Gábor tud. munkatárs 2011. november 5.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az internetezők véleménye a magyarországi vállalatok ügyfélkezeléséről. Az Infoteka Kft. – a Sugar CRM partnerje - magyarországi képviseletének megbízásából.
Advertisements

A szakképzés jelene és jövője
Egy innováció nyomában
Átlépés a felsőoktatásba – a tipikus és a rendhagyó hallgatói utak jellemzői Bander Katalin A felsőoktatási struktúrába kódolt egyenlőtlenségek.
„Bérek, adók és transzferek” szakmai konferencia
Jelige: „Isa, por es homou vogymuk.”
Fancsalszki Éva projektmenedzser TÁMOP-2.4.3/A-09/ Június 07.
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
Kutatási gyorsjelentés Omnibuszos kutatás meghatározott szakpolitikai témában – Egészségügy január.
©MTA KIK TTO 2013 Fiatal kutatók Az MTA fiatal kutatói álláshely- rendszerének értékelése az érintettek szemszögéből Kutatói pályakövetés: egy multidimenziós.
Internetes attitűdváltozások a felsőoktatási hallgatók körében 2002–2007 Dr. Vig Zoltán augusztus 26.
Munkaerő-piaci program menekültek részére. Foglalkoztatási Munkacsoport Állami költségvetési szervek rendszeres találkozója a menekültek hosszú.
Közérdekű munka büntetés Dr. Hatvani Erzsébet főigazgató Igazságügyi Hivatal december 12.
ISKOLATÁSKÁBÓL RIDIKÜL, AVAGY OKTATÁS ÉS MUNKA KELETEN ÉS NYUGATON
Családtámogatások, rugalmas munkavégzési formák és társadalmi kohézió
Frissdiplomások a munkaerőpiacon - a jövedelmet befolyásoló tényezők
Zsigmond Király Főiskola OTDK Társadalomtudományi Szekció versenye
Játék és reklám TNS Hoffmann.
TÁMOP 4.1.1/A-0/2/KMR TÁMOP 4.1.1: első intézményi pályakövetési eredmények, tapasztalatok A BCE 2005-ben végzett hallgatóinak 5 éves „jubileumi”
Szeretettel köszöntjük a TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai szakmai fórum résztvevőit! szakmai fórum résztvevőit!
„Alacsony státusú szakok” – Kísérlet a diplomák munkaerő-piaci értékkülönbségeinek alternatív magyarázatára Kiss László Projekt megnevezése: Felsőoktatási.
Dr. Gombik Gergely pártfogó felügyelői szakreferens
A BA/BSc végzettség hasznosíthatóságának vizsgálata a Debreceni Egyetemen és Nyíregyházi Főiskolán végzett fiatalok körében Seres Edina
A Pécsi Tudományegyetem eredményei a Diplomás Pályakövetési Rendszer első évében DPR Szakmai fórum Pécsi Tudományegyetem április 12. Veroszta Zsuzsanna.
Mobilitási hajlandóság a Közép-magyarországi régióban
A MAGYAR MUNKAVÁLLALÓK MUNKAERŐ-PIACI JELLEMZŐI
Borbély-Pecze Tibor Bors Szakmai tanácsadó ÁFSZ-FSZH A jelenlegi magyar munkaerő- piaci helyzet Borbély-Pecze Tibor Bors, Ph.D. Szakmai tanácsadó ÁFSZ-FSZH.
Borbély-Pecze Tibor Bors Szakmai tanácsadó ÁFSZ-FSZH Az ÁFSZ felépítése, a jelenlegi magyar munkaerő-piaci helyzet Borbély-Pecze Tibor Bors Szakmai tanácsadó.
Az érettségit nem adó szakképzés válságtünetei
Munkanélküliség.
Chrappán Magdolna DE BTK Neveléstudományok Intézete.
Friss diplomával a munkaerőpiacon DPR Szakmai Nap III. - Diplomás pályakövetés - nemzetközi és hazai gyakorlatok június 10. Budapesti Corvinus Egyetem.
DPR 2011 – országos eredmények „Pályakövetés, döntéstámogatás, hallgatói szolgáltatások fejlesztése a felsőoktatásban – eredmények és további tervek „
Vándorló diplomások, diplomáért vándorlók Frissdiplomások kötetbemutató Budapest, március 7. Projekt megnevezése: Felsőoktatási szolgáltatások.
Debreceni Egyetem Agrár és Műszaki Tudományok Centruma Logisztikai Koordinációs Központ Logisztikai szakemberigény, képzési igény, elvárások és tények.
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Sajtótájékoztató augusztus 7.
Jól látható, hogy a vendéglátás-idegenforgalom, és a mezőgazdasági szakmacsoportok a legelérhetőbbek, illetve legkeresettebbek. Ezeket a gépészet és a.
Iskola a határokon A magyar-szlovák-ukrán hármashatáron végzett kvalitatív kutatás eredményei, Sik Dorka és Szécsi Judit ELTE TáTK A projekt.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Sajtótájékoztató december 4.
Munkaerő mobilitás Magyarországon
MTA Regionális Kutatások Központja Főiskolai hallgatók az Alföld kisvárosaiban Petrás Ede MTA RKK Alföldi Tudományos Intézet Kecskemét Nemzetközi trendek,
ÜDVÖZÖLJÜK a Térségi Konferencia résztvevőit november.
TAMOP-2.2.3/B-09/ Nyomonkövetési munkacsoport.
A kutatás munkafolyamata és munkaeszközei © Turóczyné Veszteg Rozália Felnőttképzési szakértő Szolnok
Munkaerő-piaci helyzetkép Borsod-Abaúj-Zemplén megyében
TÁMOP 5.5.1/A-10/ “Jó pályán! Jó gyakorlatok továbbfejlesztése és alkalmazása a munkaerő-piaci integrációért és esélyegyenlőségért” Foglalkoztatási.
TÁMOP 5.5.1/A-10/ “Jó pályán! Jó gyakorlatok továbbfejlesztése és alkalmazása a munkaerő-piaci integrációért és esélyegyenlőségért” Foglalkoztatási.
TÁMOP 5.5.1/A-10/ “Jó pályán! Jó gyakorlatok továbbfejlesztése és alkalmazása a munkaerő-piaci integrációért és esélyegyenlőségért” Foglalkoztatási.
TÁMOP 5.5.1/A-10/ “Jó pályán! Jó gyakorlatok továbbfejlesztése és alkalmazása a munkaerő-piaci integrációért és esélyegyenlőségért” Foglalkoztatási.
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
Nyitott Kapuk 2010 Beiskolázási kérdőívek értékelése.
Tanulói elégedettségvizsgálat ismertetése HJK
ROMA GYEREKEK AZ ISKOLÁBAN, ROMA FELNŐTTEK A MUNKAERŐPIACON
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
A MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG IX. VÁNDORGYŰLÉSE A vizek szerepe a területi fejlődésben A Duna és a Tisza térségeinek fejlődési problémái és fejlesztési.
18 éves tankötelezettség A probléma és a kutatás rövid bemutatása Mártonfi György Budapest január 27.
Pályakövetéses vizsgálat DPR konferencia, Veszprém márc. 11. A Pannon Egyetemen végzettek szakmai életútja – a kezdetek Formádi Katalin
Internet a családban Székely Levente –
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
A friss hal és haltermékek fogyasztói megítélése 2014-ben Ózsvári László – Fodor István – Bódi Barbara – Kasza Gyula HALÁSZATI TUDOMÁNYOS TANÁCSKOZÁS SZARVAS,
„Kincs, ami nincs” - a hazai szegények egészségi állapota - Havasi Éva és Horváth Gergely.
2016. június 10: „A tudásáramlás és a tudás megtérülésének egyes vetületei” című konferencia Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal (NKFIH)
Készítette: Pál Margaréta
Sztochasztikus kapcsolatok I. Asszociáció
A magán munka-közvetítők és munkaerő kölcsönzők évi tevékenysége
Vállalati háttérfelmérés eredményeinek összefoglalása
TOP SF Munkaerő-piaci és foglalkoztatási helyzetkép Székesfehérváron Mahler Balázs Székesfehérvár Megyei Jogú Város Önkormányzat.
Varga Júlia MTA KRTK KTI
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő kínálat
Előadás másolata:

Szakmaszerzés után három évvel… Készítette: Tomasz Gábor tud. munkatárs november 5.

Kutatás ismertetése TÁMOP A tanulás és a munka közötti átmenet vizsgálata –Időpont: ápr. – július –Célcsoport: 2007-ben (nappali tagozaton) szakmát szerzett volt diákok –Módszer: Kérdőív Interjúk (40 db)

A kérdőíves vizsgálat lebonyolítása  Alapsokaság = szakmát szerzettek 2007-ben (szakiskola vagy szakközépiskola, nappali tagozat)  Mintavétel –régió –településtípus –szakmacsoport  Külső cég  Iskolák bevonása (személyiségi jogok)  Könyvutalvány, okostelefon  Lekérdezési módszerek kombinációja Kitöltés módja Kérdőívek számaaránya (%) Visszaküldött levél67968,6 Személyesen lekérdezett 19519,7 Online11611,7 Összesen990100

Alapsokaság és minta (--> súlyozás!) Szakiskola Nemek Szakmát szerzettekMintába kerültek száma aránya (%) Száma aránya (%) Férfi , Nő , Összesen , Szakközépiskola Nemek Szakmát szerzettekMintába kerültek száma aránya (%) száma aránya (%) Férfi , Nő , Összesen ,

Szülők végzettsége

Térbeli mobilitás I. Lakóhely Mindössze 15% költözött másik településre!  jellemzően egy urbanizációs fokkal magasabbra (főleg kisvárosból nagyvárosba)  községben élők száma alig csökkent --> alacsony mobilitás  leggyakoribb útvonal: észak-keleti megyékből a fővárosba

Térbeli mobilitás II.  A huszonéves (átlag: 23 éves) fiatalok háromnegyede (77%) még mindig a szüleivel él együtt. a hazai lakáshelyzet mint a munkaerő-áramlás egyik fő akadálya  Csupán egyötödük (19%) alapított saját családot (él együtt házastársával és/vagy gyerekével).

Mi a „sikeres” átmenet?  Főbb kritériumok, amelyekben a legtöbb pályakövetéses vizsgálat osztozik: –zökkenőmentes átmenet: a fiatalok hamar találnak munkát; –alacsony munkanélküliségi ráta: a fiataloknak csak egy töredéke nem talál munkát; –vertikális megegyezés (a betöltött munkakör megfelel a végzettségnek); –horizontális megegyezés („szakmán belül”) –alacsony a bizonytalan (precarious) munkahelyen dolgozók aránya (ide tartozik pl. a rövid idejű szerződés, a részmunkaidős foglalkoztatás, a feketemunka). (Teichler, 1999) –Szubjektív megítélés (elégedettség a munkával, bérrel; képzés haszna…)

Munkapiaci helyzet 2010-ben

Továbbtanulás  43% tanul (17% munka mellett, 26% csak tanul).  18% felsőoktatásban  69% nappalin  44% korábbi szakmától eltérő területen tanul

Munkaerő-piaci helyzet  74% dolgozott már (2007 óta), főleg: –szakiskola –idősebb –községlakó –agrár szakma –mai fejjel másik iskolát választana  átlag: 3 hónap alatt talált munkát; 1,8 munkahely  42% volt már munkanélküli, főleg: –szakiskola –agrár –mai fejjel másik iskolát választana legkevésbé: – aki még soha nem dolgozott (18%) – fővárosi

Munkahely  Akik már dolgoztak 2007 óta: –relatív többség (38%) szakmunkás, a férfiaknak csaknem fele –18% alulfoglalkoztatott (betanított vagy segédmunkás), viszont az életkorral csökken az arányuk főleg agrár szak –nők (+ nemtől függetlenül fővárosiak) inkább nem fizikai alkalmazottak Megjegyzés: jelenlegi állás, vagy ahol a legtovább dolgozott

Továbbtanulás, munka

Vélemények a képzésről

Munkájában mennyire veszi hasznát annak, amit az iskolában… tanult? (N = 735)

Befejezésül Jelentős különbségek (SZKI/szakiskola; nők/férfiak; szakmák/szakmacsoportok) Az iskolamunka átmenetet leíró egyszerű modellek nem megfelelők, hiszen: átmenetek hosszabbak és bonyolultabbak lettek; nőtt az átjárhatóság „LLL”, „késleltetett felnőtté válás”, „posztadoleszcencia” stb.  Pályakövetési vizsgálatok

Köszönöm a figyelmet! Tomasz Gábor