Szakmaszerzés után három évvel… Készítette: Tomasz Gábor tud. munkatárs november 5.
Kutatás ismertetése TÁMOP A tanulás és a munka közötti átmenet vizsgálata –Időpont: ápr. – július –Célcsoport: 2007-ben (nappali tagozaton) szakmát szerzett volt diákok –Módszer: Kérdőív Interjúk (40 db)
A kérdőíves vizsgálat lebonyolítása Alapsokaság = szakmát szerzettek 2007-ben (szakiskola vagy szakközépiskola, nappali tagozat) Mintavétel –régió –településtípus –szakmacsoport Külső cég Iskolák bevonása (személyiségi jogok) Könyvutalvány, okostelefon Lekérdezési módszerek kombinációja Kitöltés módja Kérdőívek számaaránya (%) Visszaküldött levél67968,6 Személyesen lekérdezett 19519,7 Online11611,7 Összesen990100
Alapsokaság és minta (--> súlyozás!) Szakiskola Nemek Szakmát szerzettekMintába kerültek száma aránya (%) Száma aránya (%) Férfi , Nő , Összesen , Szakközépiskola Nemek Szakmát szerzettekMintába kerültek száma aránya (%) száma aránya (%) Férfi , Nő , Összesen ,
Szülők végzettsége
Térbeli mobilitás I. Lakóhely Mindössze 15% költözött másik településre! jellemzően egy urbanizációs fokkal magasabbra (főleg kisvárosból nagyvárosba) községben élők száma alig csökkent --> alacsony mobilitás leggyakoribb útvonal: észak-keleti megyékből a fővárosba
Térbeli mobilitás II. A huszonéves (átlag: 23 éves) fiatalok háromnegyede (77%) még mindig a szüleivel él együtt. a hazai lakáshelyzet mint a munkaerő-áramlás egyik fő akadálya Csupán egyötödük (19%) alapított saját családot (él együtt házastársával és/vagy gyerekével).
Mi a „sikeres” átmenet? Főbb kritériumok, amelyekben a legtöbb pályakövetéses vizsgálat osztozik: –zökkenőmentes átmenet: a fiatalok hamar találnak munkát; –alacsony munkanélküliségi ráta: a fiataloknak csak egy töredéke nem talál munkát; –vertikális megegyezés (a betöltött munkakör megfelel a végzettségnek); –horizontális megegyezés („szakmán belül”) –alacsony a bizonytalan (precarious) munkahelyen dolgozók aránya (ide tartozik pl. a rövid idejű szerződés, a részmunkaidős foglalkoztatás, a feketemunka). (Teichler, 1999) –Szubjektív megítélés (elégedettség a munkával, bérrel; képzés haszna…)
Munkapiaci helyzet 2010-ben
Továbbtanulás 43% tanul (17% munka mellett, 26% csak tanul). 18% felsőoktatásban 69% nappalin 44% korábbi szakmától eltérő területen tanul
Munkaerő-piaci helyzet 74% dolgozott már (2007 óta), főleg: –szakiskola –idősebb –községlakó –agrár szakma –mai fejjel másik iskolát választana átlag: 3 hónap alatt talált munkát; 1,8 munkahely 42% volt már munkanélküli, főleg: –szakiskola –agrár –mai fejjel másik iskolát választana legkevésbé: – aki még soha nem dolgozott (18%) – fővárosi
Munkahely Akik már dolgoztak 2007 óta: –relatív többség (38%) szakmunkás, a férfiaknak csaknem fele –18% alulfoglalkoztatott (betanított vagy segédmunkás), viszont az életkorral csökken az arányuk főleg agrár szak –nők (+ nemtől függetlenül fővárosiak) inkább nem fizikai alkalmazottak Megjegyzés: jelenlegi állás, vagy ahol a legtovább dolgozott
Továbbtanulás, munka
Vélemények a képzésről
Munkájában mennyire veszi hasznát annak, amit az iskolában… tanult? (N = 735)
Befejezésül Jelentős különbségek (SZKI/szakiskola; nők/férfiak; szakmák/szakmacsoportok) Az iskolamunka átmenetet leíró egyszerű modellek nem megfelelők, hiszen: átmenetek hosszabbak és bonyolultabbak lettek; nőtt az átjárhatóság „LLL”, „késleltetett felnőtté válás”, „posztadoleszcencia” stb. Pályakövetési vizsgálatok
Köszönöm a figyelmet! Tomasz Gábor