Németország és Kelet-Közép-Európa

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
New York - „Neue Galerie” A képtár, mely Manhattan szigetén egy 1914-ben épült neoklasszicista városi villában található, a XX. századi német és osztrák.
Advertisements

Van Gogh Művészete.
XIX. század második fele
A személyközpontú terápia kombinációja művészetterápiás elemekkel
Avantgárd "A művészet nem a láthatót adja vissza, inkább láthatóvá tesz.„ Paul Klee Készítette: Kis János Szabó József Rédei Gábor Moós Bence.
Avantgard Európában 1945 előtt
Teljes néven:Babits Mihály László Ákos
Courbet: Kőtörők
A szimbolizmus 29/C.
ESZTÉTIKAI VISZONYOK – Az esztétikai tárgy
József Attila / / Tóth Márta.
A századforduló művészetei
Új művészeti törekvések a századelőn
II. Szimbolizmus - A görög szümbolon: „ismertetőjegy” szóból
Összefoglalás Alföldy Jenő Irodalom 8. tankönyvéhez © Tomasovszky Edit
ADY ENDRE ( ).
Az avantgárd irodalma.
Húsvét az élet ünnepe.
Jules Verne.
Folytatáshoz kattints ide!
Színjátékos tehetséggondozó projekt
T.
Pszichiátriai betegségek a festők életében
AZ AVANTGÁRD új művészeti törekvések a XX. század elején
Klimt: A csók
Japán írásjegyhálózatok vizuális ábrázolása. Első ábra.
A táj, a természet szerepe Petőfi lírájában és Az apostolban
Összefoglalás Alföldy Jenő Irodalom 8. tankönyvéhez © Tomasovszky Edit
A 19. századi líra átalakulása
A Nyugat
Magyar művészet 1945 előtt.
(Posztimpresszionizmus, szimbolizmus, szecesszió)
Expresszionizmus 31/A.
A képszerűség szerepe a retorikában
A FAUVOK nyomában Témahét: 2010.
A SZÜRREALIZMUS.
A szimbolizmus.
Az avantgárd művészeti irányzatok
A dadaizmus.
A futurizmus.
Folyamodjatok az Úrhoz,
Művészeti-irodalmi irányzatok, stílusok a 20. században
A romantika.
James Ensor: Intrikusok, 1911.
Művészetterápia vizsga anyaga. II. évfolyam őszi szemeszter
A képzőművészet – terápia művészettörténeti vonatkozásai. Vizsgaanyag.
DADA DADA DADA.
A kubizmus.
Az expresszionista stílus jellemzői és a Rettegett Iván I.
Aristide Maillol Gauguin, Csontváry Henri Rousseau Edvard Munch
Posztimpresszionizmus
Posztimpresszionizmus
A sz. fordulójának művészetfilozófiái
A szecesszió művészete
5. AVANTGARDE FILMES IRÁNYZATOK
Szecesszió Készítette: Ecseri István.
7. NÉMET EXPRESSZIONIZMUS
A posztimpresszionizmus
Vincent van Gogh művészete Van Gogh 1880-tól teljesen a festészetnek szentelte magát. Hágában élve eleinte a bányászok életét örökítette meg vázlatain,
Kép- és film a művészetben, eljárások, irányzatok 1. témakör:
AZ AVANTGÁRD (francia avant garde: előőrs) azoknak a XX. századi irányzatoknak a közös neve, amelyek a művészi forma radikális megújítására törekedtek.
Poltrona di Proust | 1978 Alessandro Mendini Fiktusz Lilla.
Klasszikus avangárd Feladatok.
A Nyugat (Folyóirat) A Nyugat a 20. századi magyar irodalom meghatározó folyóirata volt január 1. és augusztus 1. között jelent meg Budapesten.
a kifejező és az ábrázoló jelleg
Előadás másolata:

1905-1920. Németország és Kelet-Közép-Európa Az expresszionizmus 1905-1920. Németország és Kelet-Közép-Európa Készítette Domján Gáborné

Expresszionizmus Szó szerinti jelentés: kinyomás Fő célja: a belső tartalmak kivetítése, szuggesztív (nagyon hatásos) kifejezése

Expresszionizmus Milyen belső tartalmakat fejez ki? érzéseket: lelkesedést, ámulatot, boldog bizakodást (pl. Kassák: Mesteremberek, József Attila:Nem én kiáltok, Franz Marc, ) szorongásokat, félelmeket (Franc Kafka, Ady: Emlékezés egy nyáréjszakára, Van Gogh, Munch: Sikoly, Egon Schiele, Kokoschka) kétségbeesést, lázadást, gyűlöletet, fojtott indulatot (Babits: Húsvét előtt, Egon Schiele, )

lelkesedést, ámulatot Franz Marc: Sárga lovak

lelkesedést, ámulatot Franz Marc: Kék ló

Beteges , torz vágyakat, erotikus indulatokat Egon Schiele

Egon Schiele

szorongásokat, félelmeket Munch: Sikoly

Vincent Van Gogh : Éjszakai kávéház Arles-ban, 1889.

szorongásokat, félelmeket Nolde: Halál a sivatagban

Egyetemes élethelyzeteket, lelkiállapotokat Ernst Barlach

Küldetéstudatot, elszántságot Kassák lapja Nolde: A proféta

Az expresszionisták társadalomhoz való viszonya Tiltakoznak a XX. századi ember kiszolgáltatottsága, kizsákmányolása ellen. Baloldali meggyőződés jellemzi őket, háború- és erőszak-ellenesség Emberközpontúság Hisznek abban, hogy az ember jóvá válik (ld. primitív népek, kisgyerekek) , ha a társadalmi feltételek megjavulnak

Expresszionista irodalom Fő eszközei az irodalomban: Szabadvers; a verstani formák „elfelejtése”; a központozás elhagyása; Gyakoriak a kérdő, felkiáltó, egytagú mondatok; fellazítják a mondatszerkezeteket Gyakori a verbális = igés stílus Erős hatású szavak; merész társítások; megváltozott képrendszer, Szertelenség, túlfűtöttség Fő irodalmi képviselői: Kassák Lajos; József Attila 1. kötete (Nem én kiáltok) , Füst Milán, Bertolt Brecht, Szabó Dezső, Déry Tibor, Kafka

Festészet Fő eszközei a festészetben: Vad színek, nyugtalanul hullámzó vonalak, torzulás a figurális ábrázolásban (pl. nyúlás) Elődök: Vencant Van Gogh, Munch, Gauguin

Vincent Van Gogh Búzaföld ciprusokkal, 1889.

Munch: Az élet tánca

Paul Gauguin (1848-1903): Soha már, 1897.

Két expresszionista irányzat: Figurális expresszionizmus kifejezően torzított formák, de a valóság világosan felismerhető érzések hangsúlyozása mozdulatokkal, arckifejezésekkel, gesztusokkal Absztrakt expresszionizmus Elvont, stilizált valóságot ábrázol belső ritmusa van a színeknek, vonalaknak, lüktetés érzelemkifejezés pusztán színekkel és formákkal Ami közös: - látomásos, lebilincselő erő - expresszív színek

Figurális expresszionizmus

Absztrat expresszionizmus Kandinszkij

Paul Klee

Német képzőművészeti és irányok Die Brücke (A híd) festőcsoport 1905-től Ernst Ludwig, Emil Nolde, Otto Mueller, E.L. Kirchner  Fő téma: városi nyomor; nagyvárosi emberek nincstelen élete Der blaue Reiter: Kék lovas) festőcsoport 1911-től Kandinszkij absztrakt megfogalmazás Franz Marc állatábrázolásaiban egy tiszta, ártatlan világ tükröződik

E. L. Kirchner: Die Brücke tagjai, 1926.

Max Pechstein: A Die Brücke mappa borítója, 1911.

Emil Nolde: Gyerek és nagy madár, 1912.

E. L. Kirchner: Berlin, Friedrichstrasse, 1914.

E. L. Kirchner: Az utca, 1913.

Chaim Soutine művei

A Der Blaue Reiter tagjai

Robert Delaunay: Az Eiffel torony, 1911.

Oskar Kokoschka: A gyilkos, az asszonyok reménye, 1910.

Oskar Kokoschka: Veronika kendője, 1911.

James Ensor: Intrikusok, 1911.

Oskar Kokoschka: Síró lány, 1914.

E. L. Kirchner: Die Brücke tagjai, 1926.