“A HK KORMÁNYA MEGVÉD MINDEN MUNKAHELYET!” márciusa - Ivo Sanader, miniszterelnök novembere - Jadranka Kosor, miniszterelnök asszony GAZDASÁGI SZAKSZERVEZETEK SSSH február
A HORVÁT IPAR ÁTSZERVEZÉSÉRE IRÁNYULÓ INTÉZKEDÉSI TERV IPARI HORVÁTORSZÁG 2015.
HORVÁTORSZÁGI BEJEGYZETT VÁLLALATOK SZERKEZETE március (Jutarnji list napilap adatai ) BEJEGYZETT CÉGEK NEM MŰKÖDŐ ,1% MŰKÖDŐ ,9% 0 FOGLALKOZTATOTT ,8% 0-9 FOGLALKOZTATOTT ,9% ,8% 250<6280,5%
Béradatok HK átlagbérek I. - XI. Bruttó7.704,00(2008/ ) Nettó5.306,00(2008/ ) XII XII. Különbség Jogi személyeknél foglalkoztatottak Iparos, szabadfoglalkozású, mezőgazgaság Biztosított mg.termelők Összes foglalkoztatott Munkanélküliek (16,7%) adatforrás: HSH
Foglalkoztatás és bérek Ipari ágazat Foglalkozt. száma XII. Foglalkozt. száma XII.különbözet Bruttó bér I. - XI. HK átlagbérhez viszonyítva %-ban Mezőgazdaság, vadászat, erdészet ,49 Bányászat és kitermelés ,97 Feldolgozóipar ,29 Áram és gázellátás ,58 Vízellátás; ,09 Építőipar , Iparosok, szabadfoglalkozásúak Mezőgazdasági termelők Adatforrás: HSH
Szolgáltatások Foglalkozt. száma XII. Foglalkozt. száma XII.különbözet Bruttó bér I. - XI. HK átlagbérhez viszonyítva %-ban Kis-és nagykereskedelem ,49 Szállítás és raktározás ,66 Szállásadó tevékenység ,85 Hírközlés és kommunikációs tev ,54 Pénzügyi tevékenység ,60 Ingatlanforgalmazás ,57 Szakmai, tudományos és műszaki tev , Közszféra adminisztratív tevékenység ,09 Államigazgatás ,79 Oktatásügy ,51 Egészségügy ,90 Művészeti, szórakoztatóipari tev ,23 Egyéb szolgáltatások , Foglalkoztatottak összesen adatforrás: HSH
Foglalkoztatottság és bérekFoglalkoztatottságBérek Jogi személyeknél foglalkoztatottak száma2009. XII XII.különbség bruttó bér XI. 09. HK átlaghoz viszonyított különbség Összesen Feldolgozóipar ,15 Élelmiszeripari termék és italgyártás ,04 Dohányipari termékgyártás ,80 Textilgyártás ,87 Ruhaipar ,61 Bőr-és rokontermék gyártás ,04 Fafeldolgozás, faipari és parafa termékgyártás, bútor kivételével ,40 Papir és papiripari termékgyártás ,63 Nyomdai és sokszorosított termékek ,56 Koksz és finomított kőolaipari termékgyártás ,70 Vegszer és vegyipari termékgyártás, gyógyszeripari termékek gyártása ,56 Feldolgozóipar Adatforrás: HSH
Foglalkoztatottság és bérekFoglalkoztatottságBérek Jogi személyeknél foglalkoztatottak száma2009. XII XII. különbsé g bruttó bér XI. 09. HK átlaghoz viszonyított különbség Gumi és műanyagtermék gyártás ,82 Egyéb fémmentes ásványi anyag gyártás ,97 Fémgyártás ,42 Kész fémtermék gyártás kivéve gépek és felszerelés ,44 Számítógép, elektronikai és optikai termékgyártás Elektromos felszerelések gyártása ,22 Gép-és felszerelés gyártás ,48 Gépjármű, pótkocsi és utánfutó gyártás ,32 Egyéb szállítóeszköz gyártás ,72 Bútorgyártás ,57 Egyéb feldolgozóipar tev Gépek és felszerelések javítása és szerelése Feldolgozóipar Adatforrás: HSH
HOGYAN VÉDTÉK MEG A GAZDASÁGOT A fogalkoztatottak összlétszáma 08./9-09/9-ig vel csökkent Az újabb munkanélküli közül a gazdasági ágazatból jött A gazdasági ágazatban fogalalkoztatottak 93,7% -nak alacsonyabb a bére a HK átlagénál MIT TETTÜNK MI? Kormánynak a bárminemű intézkedési szándéka hiányában és érdektelensége miatt a gazdasági ágazat szakszervezetei a munkáltatókkal együtt túlélési intézkedésekről tárgyalnak
ÉPÍTŐIPARI ÁGAZAT 49, dolgozót foglalkoztató vállalat a szakszervezettel megállapodásban 4500 munkavállaló fizetését csökkentette 525 dolgozó “várólistán” Felmondásról szóló megállapodás 1400 dolgozó esetében Újabb 2367 felmondás bejelentése 1382 dolgozó számára nem fizetik be a járulékokat Bérek késedelmes kifizetése 1646 dolgozó esetében FÉMIPARI ÁGAZAT Ebben az évben megállapodás született a munkahét lerövidítése és bércsökkentés ügyében 15 vállalatnál, ahol a foglalkoztatottak összlétszáma 3678 fő.
ENERGIA,VEGYIPAR ÉS NEM FÉMIPAR Az év során elveszített munkahelyek száma 2400 Csökkentett munkahét 3123 főt foglalkoztató 9 vállalatnál Csökkentett munkabér 4313 főt foglalkoztató 7 vállalatnál Azonos bérszint megtartás munkavállalót foglalkoztató 14 vállalatnál FA-ÉS PAPIRIPAR Ebben az évben 7000 munkahelyet veszített el Szükséges lenne végigelemezni a Munkaidő csökkentéséről szóló törvény és az abból adódó intézkedésekre szánt támogatások hatékonyságát, mely nem eredményezett egyetlen eredményt sem, miközben a támogatásokra szánt pénzeszközök (közel 250 millió kuna) nincs felhasználva.
AZ SSSH GAZDASÁGI SZAKSZERVEZETEK EI ELŐTERJESZTÉSE A KORMÁNYNAK ÉS A HORVÁT MUNKÁLTATÓK SZÖVETSÉGÉNEK (HUP) 2010-ben nem kerül sor dolgozók elbocsátására 2010-ben megmarad a évi bérszint A MEGÁLLAPODÁS KIINDULÁSI PONTJA A gazdasági válság konkrét meghatározásához rendszerezéséhez és következményeinek elemzéséhez való azonnali hozzálátás tevékenységenként és ágazatonként helyi és nemzeti szintű háromoldalú párbeszéd keretében A Kollektív Szerződéssel le nem fedett cégek miatt megkötni egy általános gazdasági Kollektív Szerződést legalacsonyabb bér és 1:3,2 összetettségi szorzó meghatározásával “ AZ SSSH (HORVÁT FÜGGETLEN SZAKSZERVEZETEK SZÖVETSÉGE) GAZDASÁGI ÁGAZATOT ÉRT VÁLSÁGBÓL VALÓ KILÁBALÁSRÓL SZÓLÓ MEGÁLLAPODÁS” MEGKÖTÉSE
A vállalati norma és eredményességének nyomonkövetése Az egy munkavállalóra eső bevétel Bruttó bérköltség A dolgozók költsége TÁMOGATÁSI ALAP létrehozása a globális válság miatt bajbakerülő munkáltatók részére VÁLSÁGALAP létrehozása a gazdaságban foglalkoztatott veszélyeztetett munkavállalók részére nemzeti és helyi szintű eszközállomány egyesítésével
A hazai termelés védelme érdekében tett intézkedések és ösztönzők A munkaidő csökkentés érdekében nyújtott támogatásokról szóló törvény sürgős módosítása A “válságadó” munkavállalóknak történő visszaadásáról és a többségi állami tulajdonban lévő vállalatoknak külön jogszabályokban foglalt privatizációja során juttatandó vaucherekről szóló törvény kidolgozása
SSSH PARTNER GAZDASÁGI SZAKSZERVEZETEK– BEMUTATÁSA 43,64% 2,63% 56% SZAKSZER VEZET DOLGOZÓKCÉGEKTAGOKCÉGEKDOLGOZÓK PPDIV SMH SGH FÁSOK SITHŠ EKN ÖSSZESEN
IPARI TERMELÉS Közel egy évig tartó esést követően októberében ipari termelés csökkenés, pontosabban az elmúlt év azonos hónapjához viszonyítva 8,6%-os ipari termelés csökkenés került kimutatásra év első tíz hónapjában az ipari termelés az elmúlt év azonos hónapjához viszonyítva 9,6% volt alacsonyabb.
IPARI FOGLALKOZTATÁS A HK-BAN 2008-ban Adatforrás: HSH
ALAPTÉTEL: Nem támogatjuk azt a válságból való kilábalási “modellt”, amely a gazdaságban dolgozók elbocsátásán, a ki nem fizetett és csökkentett béreken nyugszik. Ezt a modellt már megtapasztaltuk a 90-es években, amikor a “spontán” privatizáció egy más válságos helyzetben leszegényítette és jognélkülivé tette a dolgozókat, tönkretette a termelést és az országot kitette az eladósodásnak, az akkori dolgozókat a költségvetéstől tette függővé.
Válságtanulság - a horvát gazdaság nem mások gondja, mindannyian egy hajóban evezünk! Vásárlóerő csökkenés az országban Következmény: a hazai termelés és a GDP esése Ezért nem meglepő, minden beruházás csökkentése és leállítása bizonytalanság okozója A gazdaságban hiányzik a pénz, a hitelképesség Következmény: foglalkoztatás hiány és bércsökkentés További vásárlóerő csökkenés KÖRBENJÁRÁS! A KÖVETKEZŐ KÖRBEN MÉG LEJJEBB ESÜNK!
Üzletvesztés 2009-ben a láthatáron! Növekvő árúkészletek A beruházási stopp eredményeképpen különös keresletesés hazai tartós és tőkeigényes termékek iránt amíg az EU-ban tombol a válság nem remélhetjük, hogy valaki más majd a horvát termékbehozatallal támogatja gazdaságunkat ( a horvát termékek exportcsökkenése az első 10 hónapban 22% volt). Kérdések kérdése: Ki fog és mely hónapokban hazai terméket és árút vásárolni?! Az első tíz hónap ipari termelése 10%-kal alacsonyabb az elmúlt esztendőhöz képest
A munkahelyvesztés, a bérek kifizetésének késése és csökkentésére irányuló nyomás kikezdi az állami bevételeket is A munkavállalók számának csökkentése a feldolgozóiparban egyenlő az ipari termeléseséssel Az országos szintű bérek stagnálnak – ami azt jelenti, hogy a dolgozók ezzel a stagnáló bérezéssel maximális befektetést biztosítanak a válságból való kilábalás érdekében Ám az eredmény a honi vásárlóerő drasztikus zuhanása Ez már most is látható – a költségvetés járulékokból befolyt bevételek apadása révén Ezzel egyidejűleg növekednek a bankbetétek – ami arról tanúskodik, hogy akiknek pénze van jelentős kockázatot látnak, azaz pesszimisták a reálgazdaság talpraállítása tekintetében
Az állam gazdaságban betöltött szerepének mellőzése Mindegy lesz a jogfosztottaknak az újabb hullám, mint ahogyan az volt a privatizáció idején is Újból engednünk kell, hogy tönkremenjen az a kevés vállalat is, ami még megmaradt? Lakás és jövedelem nélkül kell-e maradnia az embereknek miközben egyesek milliókért alagútfestési munkákat kapnak? A közbeszerzési rendszeren belüli vállalkozói és alvállalkozói mindenféle esetek után többé nem hiszünk a piacverseny történetekben és a legjobb vállalkozók kiválasztásában a közbeszerzéseknél Követeljük, hogy az állami vezetés találjon módot arra, hogy a jogszabályoknak és a nemzetközi megállapodásoknak megfelelően fordítsa az állam vásárlóerejének egy részét a vállalatok, a hazai termelők és építőipari vállalkozások megmentésére
Tény – az állam nem vállalkozó, de..!...de le kell ülnie egy asztalhoz a nagy, kis- és középvállalatokkal, a gazdasági szakszervezetekkel és helyet kell szorítania a vállalatok 2010.évi fejlesztésének és növekedésének, sőt a válság felszámolására irányuló költségek felosztási módjának is, mely nem a munka alacsonyabb értékén és elbocsátásokon alapul, de egyaránt nem hasznos sem az államnak, sem a gazdaságnak.
Az államigazgatási reform valamint a kenőpénz és korrupció közszolgáltató vállalatok rendszeréből történő kiszorításának kérdése Vajon a közszolgáltató vállalatok egyáltalán az állami intézmények ellenőrzése alatt vannak-e és azok működtetése milyen mértékben járul hozzá a gazdaságpolitika nemzeti céljaihoz és a válság felszámolásához? Mekkora a közszolgáltató és állami vállalatok beruházásának szintje 2009.évben? Mindenképpen lényeges, hogy e vállalatok, különösen ha monopol helyzetben vannak, takarékossági intézkedéseket kövessenek és ésszerűen gazdálkodjanak, de ennél is fontosabb, hogy teljesítsék a beszállítóikkal szembeni kötelezettségeiket! Vajon az államigazgatás szakmai szintje, hatékonysága és minőségének növelése célja-e a Kormánynak és van-e ehhez az államigazgatásban a politikusoknak elegendő ereje? Így mindannyian azt állítják nagy az apparátusunk, de senki sem nyilatkozik miként kellene azt korszerűsíteni és a vállalatok igényeihez alakítani.
Kollektív tárgyalások a Kormány, mint munkáltató és adóalanyok, mint teherviselők Követeljük a HK Kormányától, hogy mint munkáltató viselkedjen azoknak a pénzügyi lehetőségeihez mérten, akik a költségvetést finanszírozzák, akik zömmel a magánszektorban dolgozó állampolgárok Ez azt jelenti, hogy nem követelhetik meg a gazdasági bérek vonatkozásában a mértéktartást,a takarékoskodást és egyéb bér-megszorításokat, majd utána zárt ajtók mögött más módon elosztják a pénzeket Követeljük, hogy a költségvetés tervezettnél gyengébb feltöltése estén ne is gondoljanak új és a meglévő adóterhek emelésére Azon pénzek fejében, melyeket a dolgozók a költségvetésbe befizetnek, minőségi szolgáltatásokat kérünk – nem akarunk egy lipával (fillér) sem többet adni a kiegészítő egészségügyi és egyéb biztosításokra vagy egyéb hasonló járulékra
A kormány-politikákkal és programokkal stabilizálni a lakosság és az üzleti világ elvárásait Egyértelműen közzé kell tenni, hogy az állam, tiszteletben tartva a piacgazdaság és a vállalkozások szabályait, a gazdaság stabilizásálának első tanújeléig életbelépteti a spekuláció piacon való bárminemű megjelenését, melyet általában válságállapot követ Hozzájárul a pánik lecsillapításához a piacokon (árú, munkaerő piac, tőke-és pénzpiac), mindenki számára legalább a ben várható üzletvitel és megélhetés részbeni tervezését biztosítja, valamint hozzálát a gazdaságot ösztönző intézkedések kidolgozásához.
A közérdekű munkák válságkezelési csomagjának meghirdetése - lehetővé kell tenni - növekedéshez való hozzájárulásként - a magántőke számára az infrastruktúrába/koncessziós/privatizációs projektekbe történő beruházást Meghirdetni a közmunka válságkezelési csomagot, melyet vagy koncesszió vagy nyilvános privát partnerségek keretében finanszíroznának – VÁLSÁGKEZELŐ KLASZTEREK Oly módon, hogy közvetlenül ne terhelje a költségvetést Nagy infrastrukturális projektek megvalósítása külföldi alapok, EU alapok bevonásával E csomag célja a foglalkoztatás és a termelés megfelelő ütemének megtartása azokban az ágazatokban ahol a leggyorsabban aktiválódnak de a leggyorsabban ki is oldódnak, amilyen az építőipar működése. Támogatjuk a közberuházásokra, a helyi és regionális projektek megvalósítására való törekvéseket, melyeken jelentős számban megtelepedhet számos vállalkozás és különböző szakma (regionális közúthálózat javítás, óvoda és iskola építések, idősek otthonai, energiaipari létesítmények, mezőgazdasái és vízgazdálkodási létesítmények megvalósítása).