Informatikai infrastruktúra-fejlesztés a felsőoktatásban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Együttműködő tanulás/ az együttműködés tanulása és stratégiai tervezés a felnőttképzésben Kihívások - megoldások.
Advertisements

Urbán Ferenc Ábel: A KIR megújítási lehetőségei
A időszak végrehajtási intézményrendszere
A felsőoktatás fejlesztési lehetőségei
A november 18-i workshop napirendje
„Egy hálóban webezünk!” - a reformok informatikai kihívásai
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
A Szociális Ágazati Portál (SZÁP)
Adattárház alapú vezetői információs rendszer
A TISZK-ek fenntarthatósága 1 Budapest, január 14.
Helyi oktatásirányítás fejlesztése TÁMOP /
DPR kommunikáció alapelvei
Szakképzési szakértők szakképzési változásokra való felkészítése A szakképzési megállapodás és a szakmaszerkezeti döntés Helyszín dátum Nemzeti Fejlesztési.
A felsőoktatás (hozzáadott) értéke
TÁMOP / Dr. Katona György Projektmenedzser HÁLÓZATOS EGYETEMI SZOLGÁLTATÁS-INNOVÁCIÓ A NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEMEN.
Az Educatio az ágazati oktatási informatika szolgálatában
TÁMOP 4.1.3/2 Felsőoktatási szolgáltatások rendszer szintű fejlesztésének célkitűzései és intézményi együttműködésének tervei Németh Antal felsőoktatási.
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
Vezetői tájékoztató a SZIE-DPR és SZIE-IMIR projektekről
Nemzeti Egységes Kártyarendszer Vetési Iván miniszteri biztos június 2. KÖZIGAZGATÁSI ÉS IGAZSÁGÜGYI MINISZTÉRIUM.
A kormányzat és a civil szervezetek kapcsolata Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár.
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
Az oktatási intézmények önkormányzati működésével kapcsolatos felvetések ( egy jegyző gondolatai, értelmezései és esetleges válaszai) Készítette: Molnárné.
Alapfogalmak: pályázás A pályáztató által meghirdetett előnyökhöz való hozzájutás céljából, meghatározott célú és feltételek szerinti írásos ajánlat benyújtása.
VERSENYKÉPES DEBRECENI EGYETEM A Diplomás Pályakövetési Rendszer eredményeinek beépítése az egyetemi döntési folyamatokba Dr. Szűcs Edit minőségbiztosítási.
Prof. Dr. Nagy János Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács Elnöke Budapest, február 24. A felsőoktatási intézmények vagyongazdálkodása.
TAMOP /2/KMR Projekt szakmai vezető: Demeter Attila alezredes március 23. A projektek az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális.
MINŐSÉGFEJLESZTÉS A FELSŐOKTATÁSBAN TÁMOP kiemelt program VESZPRÉM 2007 november 28.
Diplomás pályakövető rendszer TÁMOP és TÁMOP kapcsolata Educatio Kht. Horváth Tamás felsőoktatási igazgató március 4-6.
„Felsőoktatás új utakon” Fejlesztési célok és források a felsőoktatásban november 28. Budapest.
Intézményi pályakövetés központi támogatása - TÁMOP Educatio Kht. Horváth Tamás felsőoktatási igazgató Budapest, március 24.
Adattár alapú Vezetői Információs Rendszer (AVIR) Kerekes Gábor ügyvezető Educatio Kht január 21. TÁMOP – Felsőoktatási szolgáltatások rendszer.
Adattár alapú Vezetői Információs Rendszer (AVIR)
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
Adattár Alapú Vezetői Információs Rendszer Az adatküldés aktuális kérdései szeptember 14. Fejérvári Bence.
A fejlesztések hasznosulása az ágazati tervezésben október 18.
A felsőoktatási ágazati nyilvántartások fejlesztési irányai – TÁMOP Stéger Csilla Projekt megnevezése: Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű.
TÁMOP /2/KMR Vezetői információs rendszer, Alumni, diplomás pályakövető rendszer és tehetséggondozás bevezetése a Budapesti Corvinus.
Az államigazgatási adatvagyon közcélú hasznosításának lehetőségei Kodaj Katalin.
Széchenyi István Egyetem, Győr
Adatintegráció, adatok felhasználása Projekt megnevezése: Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése 2. ütem (TÁMOP / )
TÁMOP fenntartás és további fejlesztések tervek november 17. Szeged Németh Antal Educatio Nonprofit Kft. felsőoktatási osztályvezető.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
Felsőoktatási Információs Rendszer Kerekes Gábor április 10. Stratégiai tervek.
Controlling a gyakorlatban
A TÁMOP-2.2.3/07/2-2F projekt megvalósítása Nógrád megyében
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Gazdasági Tanácsok a felsőoktatási intézményekben január 13.
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
©2011 Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained herein is subject to change without notice ©2011 Hewlett-Packard Development.
A Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium EKOP projektjeinek jelene és jövője dr. Rupp Zoltán főosztályvezető E-közigazgatásért felelős helyettes államtitkárság.
A felsőoktatási szolgáltatások rendszer szintű fejlesztése: diplomás pályakövetés és vezetői információs rendszerek (TÁMOP 4.1.3) december 7. Fejlesztés.
2014. június 12. Lackó Péter Clarity
AVIR – intézményi interfész február 18.. Mai program Célja – bemutassa az AVIR interfész tartalmát – véleményeket kapjunk a logikai felépítésről.
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
Prof. Dr. Neményi Miklós tudományos és külügyi rektorhelyettes A doktori és publikációs adatbázis kialakításának elvei és megvalósítása Nyugat-magyarországi.
Az önkormányzati cégek és önkormányzat közötti szerződéses kapcsolatok vizsgálata és az önkormányzati feladatellátást szabályozó külső szerződések rendszere.
2004. január 27. Hallgatói szolgáltatások szerepe a felsőoktatásban Szabó Imre Diákközpont igazgató.
Adattár alapú Vezetői Információs Rendszer (AVIR) Fejérvári Bence március 26.
Integrált irányítási környezet kialakítása. I. Szervezetfejlesztés Az Egyetem szervezeti felépítését részben meghatározza a jogszabály és a Szervezeti.
Adattár Alapú Vezetői Információs Rendszer Az elkészült felsőoktatási AVIR központi adattár: az alapok december 8. Kerékgyártó Sándor ügyvezető.
Az új köznevelési rendszer jellemzői és várható eredményei
Microsoft alapú VIR megoldás az egyetemeken Lénárt Marcell.
A járási rendszer megújítása
Minisztériumok, központi közigazgatás
A pénzügyi kimutatások könyvvizsgálatának tervezése 300
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
Hauser Zoltán szakmai vezető Oktatási Hivatal EFOP VEKOP
A Diplomás pályakövetŐ rendszer megújítása
Horváth Cz. János Személyes adatok kezelése az intézményben
Előadás másolata:

Informatikai infrastruktúra-fejlesztés a felsőoktatásban Schőberl Márton osztályvezető Felsőoktatási Vagyonfelügyeleti Osztály VAGYONPOLITIKAI ÁLLAMTITKÁRSÁG

Fenntartói irányítás Hármas fenntartói irányítás, ehhez kapcsolt jogkörök Emberi Erőforrások Minisztere Nemzeti Fejlesztési Miniszter Nemzetgazdasági Miniszter Rektor megbízásának kezdeményezése, munkáltatása Gazdasági főigazgató megbízása, munkáltatása Költségvetési felügyelő delegálása Állami felsőoktatási intézmények

Az NFM felsőoktatásért felelős szervezeti egységei Miniszter Info-kommunikáció Vagyonpolitika Infrastruktúra Klíma / energia Vagyon-gazdálkodás Közbeszerzés Vagyon-gazdálkodási Főosztály Vagyon-felügyeleti Főosztály Kiemelt Gazdasági Társaságok Főo. Kiemelt Állami Szerződéseket Vizsgáló Főo.

Vagyongazdálkodás a felsőoktatásban Vonatkozó és irányadó jogszabályok 2011. évi CXCVI. törvény a nemzeti vagyonról 2011. évi CCIV. törvény a nemzeti felsőoktatásról 2007. évi CVI. törvény az állami vagyonról (új törvény készül) Alapelvek nemzeti vagyon = állami vagyon és önkormányzati vagyon nemzeti vagyon védelme, hatékony hasznosítása állami intézménynek saját vagyona nincs, hanem nemzeti vagyont használ felsőoktatás: az Nftv-ben megjelenő egyedi jogosítványok mellett a nemzeti vagyontörvény is irányadó jogosítványok és felelős állami kontroll összhangja

Vagyongazdálkodás a felsőoktatásban / 2 Jogosítványok és felelősség (intézmény) a rendelkezésre bocsátott nemzeti vagyon használata a rendelkezésre bocsátott nemzeti vagyon hasznosítása (vagyonkezelési szerződés útján) nemzeti vagyon értékesítése, előzetes miniszteri engedéllyel (alapelv: alapfeladathoz nem használható vagyonból jól használható vagyon generálása) szellemi és egyéb vagyon védelme peremfeltétel: mindez járuljon hozzá az alapfeladat végrehajtásához vagyonszerzés esetén a vagyon állami tulajdon lesz (kivéve: intézményi társaság tulajdonrésze), az érintett vagyonelemmel kibővül a vagyonkezelési szerződés Jogosítványok és felelősség (állami vagyonért felelős miniszter) Egyetértési jog a szenátus következő döntéseivel: Fejlesztés indítása Vagyongazdálkodási terv elfogadása Gazdálkodó szervezet alapításáról, gazdálkodó szervezetben részesedés szerzéséről, gazdálkodó szervezettel történő együttműködésről Előzetes hozzájárulás (MNV Zrt. által gyakorolt jog): nemzeti vagyont érintő beruházás indítása (beruházás: számvitelről szóló tv. szerint) nemzeti vagyonnal részvétel közös beruházásban

Informatikai fejlesztések - infrastruktúra Jelenlegi állapot Több hullámban lezajló (döntően pályázat) fejlesztések Felhasználói számítógép-ellátottság kiépített Elmaradások: közösségi terekben számítógépek (könyvtárak, kollégiumok, nyilvános internet elérést biztosító gépek, stb.) száma és képességei sokszor alacsony szintűek irodai adminisztráció, intézményi működést segítő informatika  PC-k száma és fejlettsége inhomogén

Informatikai fejlesztések – infrastruktúra / 2 Renszerszintű okok Az IT fejlesztéseket lehetővé tevő pályázatok az oktatásban (és gyakorlati képzésben) közvetlenül hasznosuló fejlesztéseket , illetve a kutatási, vagy egyes célcsoportokra közvetlenül irányuló szolgáltatások fejlesztését célozzák Nem kapnak elegendő teret az intézményi működést segítő üzemrészek, illetve a tanítás-tanulás háttérszolgáltatásait biztosító infrastruktúra Egyik ok: EU-s társfinanszírozású pályázatok logikája  jogszabályban biztosított intézményi működés EU strukturális alapokból nem finanszírozható, csak konkrét fejlesztési cél, projekt TIOP 1.3.1: irányítási rendszerek kiépítése: főleg VIR, de nem kaptak elég hangsúlyt a VIR-be csatornázott alrendszerek

Informatikai fejlesztések – infrastruktúra / 3 Következtetések Fenntartói oldalról nehezen kezelhető  lényegesen gyorsabb avulás Oktatás, kutatás követelményeinek speciális igényei Kutatás Média-fejlesztés Grafikai alkalmazások Tervezői szoftverek Adatbázisok Térinformatikai rendszerek Szimulációs rendszerek (pl. vállalatirányítás) A fűtési rendszert, a falak festését, a vizes blokkokat egy-egy felújítás után sok évre megoldottként lehet elkönyvelni. Az informatikai fejlesztéseket pedig hosszabb projektek végén már akár újra is lehet kezdeni.

Intézményi hálózatok / ágazati irányítási rendszerek Helyi hálózatok kiépültek Hazai és nemzetközi összeköttetés felépült Folyamatos fejlesztési igény Ágazati irányítási rendszerek Felsőoktatási Információs Rendszer (FIR) Adattárház-alapú Vezetői Információs Rendszer (AVIR) Diplomás Pályakövetési Rendszer (DPR) főleg infrastruktúra-fejlesztés; további eszközöket igényelnek Központosított illetményszámfejtés (KIR) A központosított illetményszámfejtéshez kötelezően csatlakozók körének bővítéséhez szükséges intézkedésekről szóló 1419/2012. (X. 4.) Korm. Határozat

Fejlesztések frontvonala Az ágazati irányítási rendszerek (FIR2, AVIR, DPR) Kapcsolódó feladat: az intézmények információs infrastruktúrája olyan szintre fejlődjön, ami lehetővé teszi e rendszerek egységes működését FIR központi nyilvántartás keretében - a nemzetgazdasági szintű tervezéshez szükséges fenntartói, intézményi, foglalkoztatási, hallgatói, oktatói és más alkalmazotti adatokat tartalmazza. FIR2: a korábbi FIR felváltása Infrastrukturális igények: bekapcsolt forrásrendszerek (pl.: intézményi tanulmányi rendszerek) megfelelő szintű képességei hálózati kapacitás és illeszthetőségek megfelelősége központi rendszerek kiszolgáló kapacitása és megfelelő képességei

Fejlesztések frontvonala / 2 AVIR ágazati adattár és elemzési hátteret biztosító központi információs rendszer (Educatio Nkft., 2007-); második fázis zajlik Intézményi oldali feltöltöttség hiányos második fázis: kiterjesztés az általános, kötelező adatszolgáltatásba minden intézmény bekapcsolása

Fejlesztések frontvonala / 3 Diplomás Pályakövető Rdsz. Kérdőíves DPR Végzett hallgatók kérdőíves elérésével (optimális esetben a központi módszertan szerint) Előnyök: Kvalitatív elemzésre alkalmas, szöveges válaszok nyerhetők A kérdéssor összeállításának szabadsága Kisebb infrastruktúra-igény Hátrányok Nem reprezentatív Önbevallás torzításai Kis motivációs eszköztár Nagy minta-átalakulás Panel-követésre nem alkalmas Adatkapcsolat-alapú DPR FIR  NAV, Fogl. Hiv., OEP Előnyök: Reprezentatívvá tehető részletes alcsoportos elemzések Önbevallásnál valósabb kép Panel-vizsgálatok lehetősége Hátrányok irányítási szempontból össze nem függő intézmények közötti együttműködésre épül Folyamatos technikai nehézségek Nagyobb hardver-igény A kitöltők megoszlása nem tükrözi a hallgatókét, s bár ezt súlyozással korrigálni lehet az alapvető strukturális szempontok mentén (nem, kor, végzett szak, település, intézmény, képzési forma, finanszírozás), biztosra vehető a korrigálhatatlan látens torzulások nagy hatása: a sikeresek jóval nagyobb számban töltik ki a válaszok jelentősen kedvezőbb képet festenek valószínűleg a statisztikai valóságnál! Továbbá: az extrovertált típus túlreprezentált, az elektronikus rendszerekkel napi kapcsolatban állók szintén túlreprezentáltak, a visszahúzódók, alul reprezentáltak, stb. Ezeket a túl és alul reprezentáltságokat arányaiban nem lehet tudni. Az intézmények nagy mértékben érdekeltek a tőlük kikerülő eredmények tartalmában. (Ez mindig rossz előjel!)

Kérdőjelek… A fejlesztett rendszerek valódi hasznosulása nem magától értetődő („felülről jövő” kezdeményezés) „K.O.” kritériumok intézményi folyamatok és az adatok közt belső koherencia szükséges célzott felhasználók elérése a felhasználók az információtartalmat érvényesnek tekintsék az adatok megjelenése, szerepe a praktikumban intézményi statisztikai valóság és ágazati adatok egyezése vezető érezze sajátnak a rendszert (VIR), képes legyen alkalmazni Munkatárs lássa a célját és értelmét (és tudja kezelni) Kell legyen az intézményi folyamatok és az adatok közt belső koherencia: ha az adatok keletkezési folyamatai és a vezetési, működési folyamatok szinkronban vannak, tehát nincs kétféle valóság: (1) egy informális-reális, és (2) egy statisztikai, elavult, lényeges síkokat kihagyó Kell a célzott felhasználókhoz elérés: ha valóságosan is becsatornázódnak a rendszerek adatai az ágazati tervezés és irányítás megfelelő szintjein, Érvényesnek tekinthetik/tekintik a felhasználók a rendszer információ tartalmát: ha a keletkezett adatokat, mutatókat a valóságról valóban referáló tükörnek tekintik, a felhasználók (s nem az a reakció, hogy legyintenek a statisztikára) Fontos hogy az adatok a praktikumban is szerepet kapjanak: ha az adatok relevánsak, és azokat a vezetés fel is használja, (az adatok nem csak külső statisztikai kényszerek miatt kellenek, hanem válaszolnak is vezetői kérdésekre) Intézményi statisztikai valóság és ágazati adatok egyeznek: ha az intézményi belső vezetői kontrollra használt adatok és a kifelé küldésre kerülő adatok azonosak (jobb helyeken erre törekednek, de ellenérdekeltségek is szerepet kaphatnak)

És válaszok Informatikai rendszerek és infrastruktúra felhasználási hatékonysága (értelme) a szervezeti fejlesztések nélkül minimális és tendenciája olvadó vezetői megismerés, bevonás a tervezésbe minta-elemzések biztosítása a vezetők részére az adatokat szolgáltató egységek fejlesztése és a felhasználói végpont (vezetők) fejlesztése egyaránt szükséges a rendszerek csak definiált fogalmak és folyamatok, szereplők és szerepek (jogosultságok, feltételek) mellett tudnak folyamatosan működni. intézményi VIR-el foglalkozó intézményi képviselők felvetése a TÁMOP–4.1.3-11/1 program 2. szakaszát megnyitó konferencián (2012 okt. 18.): Ha a vezetők minta elemzéseket kapnának, akkor indulna el a VIR rendszerek hasznosnak tekintése a vezetők részéről is. Fontossága erősödne, ezzel kapna teret azután a fejlesztési erőfeszítések hasznosulása is.

Köszönöm a figyelmet!