Informatika a Társadalomért Balatonfüred, Gőgh Barnabás világos válaszok Clarity Consulting Üzleti-, technológiai megoldások a közigazgatás-fejlesztés szolgálatában
A közigazgatási fejlesztés irányai 2 Állami információ- szolgáltatás kialakítása Adatvagyon átlátható kezelése Közigazgatási eljárások gyorsítása Államigazgatási folyamatok megújítása Belső működés megújítása, hatékonyság növelése Közigazgatási szolgáltatások eredményességének javítása Közigazgatási szolgáltatások elektronizálása Államigazgatási szervezetfejlesztés Adminisztrációs terhek csökkentése Szolgáltató állam Közigazgatási informatika modernizálása Minőségi adatszolgáltatás Ágazati integráció Hatékonyabb gazdálkodás Átláthatóbb működés Központi, integrált szolgáltatások Központi, integrált szolgáltatások
Ezeken a területeken már rövidtávon kulcsfontosságú a szükséges belső alapkompetenciák a kiépítése! Jövőbeli közigazgatási informatika pillérei 3 Jogi-, eljárási-, Informatikai nézőpontok koordinációja, szükséges tudás insource biztosítása Jogi-, eljárási-, Informatikai nézőpontok koordinációja, szükséges tudás insource biztosítása
A belső rendszerek átlátható és költséghatékony fenntartása, a megvalósuló központi szolgáltatásokhoz történő hatékony integráció, illetve az ágazati informatikai integráció érdekében szükséges az informatikai konszolidáció! Alkalmazás konszolidáció Alkalmazás portfolió menedzsment (APM) 4 Integráció Felhő szolgáltatások (SaaS, PaaS, IaaS) Rugalmasság Erste Bank Zrt. – Postabank és Erste integráció KEF – Informatikai- és ellátási szolgáltatások központosítása NISZ - Alkalmazás-felmérés és konszolidációs javaslatok Aegon Magyarország Zrt. – MVT jutalék rendszerek konszolidációjára Invitel Távközlési Zrt. (Esettanulmány) - Számlázó rendszerek konszolidációja - 3 különböző platform, 15+ számlázó rendszer - 2 sikertelen „big boom” kísérlet (4,5 év!) - Új konszolidációs roadmap: több lépcsős konszolidáció - Sikeres konszolidáció (3 év) - A sikertelen kísérletek költségének 20%-ából - Közben új felvásárlás, új termék bevezetés lekezelése ASP Fenntartási költségek csökkentése Meglévő rendszerek hasznosítása Átláthatóság növelése SZEÜSZ Forrás: Clarity
A nyilvántartások megfeleltethetősége és erre épülve a hatékonyabb ügyvitel és gazdálkodás, magasabb színvonalú ügyfél kiszolgálás, a minőségi adatszolgáltatás megvalósítása és az adatvagyon hasznosulása csak megfelelő adatminőség mellett lehetséges. Adatminőség menedzsment Adattisztítás, törzsadat kezelés (DQM, MDM) 5 Budapest Bank Zrt. – Egységes ügyfélkép, adattisztítás, DQM folyamatok kialakítása Allianz csoport – csoportszintű (5 vállalat) ügyféltörzs kialakítása Erste Bank Zrt. – DQM adatpiac, adattisztítás, OBA duplikáció szűrés Országos Egészségpénztár (Esettanulmány) - Duplikáció keresés, inkonzisztencia szűrés - TAJ rendszer, foglalkoztatói bejelentések önálló és keresztellenőrzése - TAJ rekordok száma (12 millió) - Bejelentési rekordok száma (56 millió) Központi törzsadat kezelés Egységes ügyfélkép Minőségi adatszolgáltatás Hatékonyabb működés és gazdálkodás Hatékonyabb ügyfélkiszolgálás Átláthatóság javítása Forrás: Clarity
Üzleti folyamat menedzsment Business Process Management (BPM) 6 Egyértelmű specifikáció Konzisztens modell nézetek A közös modellezési szabvánnyal (BPMN) és BPM eszközzel támogatott komplex modellezés kiszámíthatóbb eredményt, összességében gyorsabb és sikeresebb alkalmazásfejlesztést tesz lehetővé. Hatékony kommunikáció Formalizált belső tudás Hatékonyságmérés Gyorsabb fejlesztések Dokumentáltság javítása Közös szabványok kialakítása
A BPMS eszközök gyors fejlesztést tesznek lehetővé, hiszen maga a modell hajtódik végre. A modell egyben a rendszer teljes, szabványos dokumentációját is jelenti. Üzleti folyamat menedzsment BPM / BPMS 7 Forrás: IBM Egyértelmű specifikáció Közös szabványok kialakítása Konzisztens modell nézetek Hatékony kommunikáció Dokumentáltság javítása Formalizált belső tudás Hatékonyságmérés Gyorsabb fejlesztések
A heterogén informatikai környezetek integritásának biztosítása, és szolgáltatás orientált architektúra kialakítása, hosszú távú, stabil és kontrollált üzemeltetése, fejlesztése szükségessé teszi valamilyen integrációs platform használatát. Middleware alapú integráció ESB, SOA Architektúra 8 Heterogén rendszerek integrációja Dokumentált rendszerfüggőségek Budapest Bank Zrt. - SOA alapú banki frontend bevezetés KIFÜ – Részvétel Önkormányzati ASP MVT elkészítésében Erste Bank Zrt. – SOA architektúra és Governance kialakítása, XAPI modul fejlesztése (Oracle ESB) AXA Biztosító, AXA Bank (Esettanulmány) - Alaphelyzet: Költséges fejlesztések, hibák lokalizálása bonyolult - Célok: ESB-re alapuló Event Driven Architecture (EDA) kialakítása - Technológia: MULE ESB (open source, lightweight) - Eredmények: 40(+40) alap- és 20 (+20) kompozit szolgáltatás, 7 (+7) szolgáltató, 3 (+7) fogyasztó, 6 (+10) hónap alatt - Megközelítés: Mögöttes filozófia, szükséges szemlélet átadása a megrendelőnek, gyakorlatias SOA megközelítés, lépésenkénti implementáció megrendelő problémáinak szem előtt tartásával, lightweight ESB lehetőséget adott a fontos SOA alapelvek elsajátítására Átlátható rendszerkapcsolatok Redundáns funkcionalitás csökkentése Stabil üzemeltethetőség Szabványos interfészek Kontrollált adatáramlás Kontrollált adatáramlás
Tour de Hongrie.gov.hu 9 A bemutatott technológiákra épülő megoldások kialakításának fontos kezdő lépése a sikeres pályázatok összeállítása, de ezt a későbbiekben szakmailag sokkal nagyobb kihívást jelentő lépések követik a részletes tervezés, az implementáció, a bevezetés és a szervezeti integráció megvalósítása során. Forrás: Clarity Forrás: Tour de France
10 Köszönjük a figyelmet! Gőgh Barnabás mobil: +36 (20) Lackó Péter mobil: +36 (20)