Bergmann Krisztina – dr Bergmann Krisztina – dr. Patkósné Tóth Zsuzsa: Lyukas hálóval nem lehet halat fogni
EKSZ önértékelés = 9 önértékelés Önértékelő könyvtárak: Állam- és Jogtudományi Kar Könyvtára Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar Könyvtára Bölcsésztudományi Kar könyvtári hálózata Egyetemi Könyvtár Informatikai Kar Könyvtára Pedagógiai és Pszichológia Kar Könyvtára Társadalomtudományi Kar Könyvtára Tanító- és Óvóképző Kar Könyvtára Természettudományi Kar Könyvtára
Előzmények - ütemterv EKSZ útmutató véglegesítés – 2012 november Módszertani útmutató az ELTE Egyetemi Könyvtári Szolgálat önértékeléséhez 2. javított, bővített változat Március: döntés az önértékelésről Május - Június: képzés önértékelőknek Július – Szeptember: önértékelés, fejlesztési terv Október: önértékelési dokumentáció leadása, vezetői összefoglaló November: EKSZ szintű összesítés, fejlesztési terv
Képzés Felkészülés a minőséget szolgáló minőségi önértékelésre 30 órás akkreditált tanfolyam (TÁMOP 3.2.12-12/1/KMR-2012-0007 pályázat Az ELTE Egyetemi Könyvtári Szolgálat kulturális szakembereinek képzése a szolgáltatások fejlesztés érdekében) Minden önértékelő + mentorok Módszertani útmutató az ELTE EKSZ önértékeléséhez Még mindig gond: Eredménykritériumok értelmezése Pontozás – PDCA ciklus felismerése
Nehézségek - problémák 1 9 szervezet, 9 fenntartó Eltérő adottságok, sok egyedi probléma IK 2 fős kari könyvtárától, a BTK könyvtári hálózatáig TTK 5 gyűjteményétől az osztályokba szerveződő EK-ig Sok új önértékelő volt a csapatokban Az általában 3 fős csapatokban 1 fő már 2010-ben is önértékelt Önértékelők személye közben is változott Nyugdíjazás, szülés, kilépés, leépítés Szervezeten belüli problémák Nehéz volt önértékelőket találni, szakmai munka ↔ önértékelés, helyettesítés
Nehézségek – problémák 2 Időigényes volt Képzés 30 óra/fő Egyéni munka 6-20 óra Közös munka 50-80 óra Dokumentumok összegyűjtése Bizonyítékok értelmezése – eredménykritériumok terén Jelentős adminisztrációval járt A lapok, B lapok, fejlesztési terv, beszámolók Más határidős feladatok (leltározás, MTMT feltöltés) mellett végezték, volt ahol túlórában
BTK könyvtári hálózata 31 könyvtárat és szakgyűjteményt működtet 34,5 könyvtáros részt vett egyszemélyes könyvtárat és nagyobb könyvtárat működtető könyvtáros is különálló épületekben, egymástól eltérő tárgyi – technikai - személyi feltételekkel dolgozó könyvtárosokkal nehéz egységes szolgáltatást kialakítani és erről egységes véleményt formálni.
BTK sajátosságok Egy, még nem létező szervezetet kellett önértékelni Hiányos információk a tagkönyvtárakról – nincs belső kommunikáció Alig volt használható dokumentum
Összegzés Vezetői elkötelezettség nélkül nem lehet sikeres önértékelést és minőségfejlesztést végezni Nem lett könnyebb! De a 2010-es értékelés tapasztalatait hasznosítani tudtuk Képzés, EKSZ útmutató Dokumentálás!!! Nincs ideális időpont Hasznos volt! Pillanatkép a könyvtárakról Vannak eredmények, fejlesztés iránya kijelölhető Képzés, mentorálás nagyon fontos Felmérés, kérdőív összeállításánál figyelni az önértékelés kérdéseire is
Pozitívumok Minőségfejlesztés, minőségbiztosítás tudatosabb tevékenység Közös munka összehozza a csapattagokat Minőséget javítani lehet komoly anyagi erőforrás nélkül is banchmarking Önértékelés segíti a hálózati együttműködést
EKSZ önértékelését végezték Projektmenedzser: Kálóczi Katalin Mentor: Boda Gáborné Köntös Nelli, Ficzkó Zsuzsanna, Schalbert Edit, Vajda Zsuzsanna ÁJK: Szabó Judit, Hrucsár Ilona, Pávó Gyuláné BGGYK: Tóth-Gáti Istvánné, Bergmann Krisztina, Jäger Andrea BTK: Patkósné Tóth Zsuzsa, Durkovicz Éva, Dániel Szonja, Tepszics-Szilágyi Éva, Zámodicsné Jókuti Andrea
EKSZ önértékelését végezték EK: Czinki-Vietorisz Gabriella, Ecserné Kazimir Edit, Szépvölgyi Katalin, Varga Klára, Zsámboki Mónika IK: Szabó Zoltán, Szabó Tibor PPK: Mák Anita, Varga Andrea, Rozniakowska Weber Elzbieta TáTK: Kakasyné Endrei Magdolna, Nagy Tímea TÓK: Lázárné Obbágy Katalin, Bodnár Ilona, Wallendums Lászlóné TTK: Fogarasiné Pécsi Éva, Nuridsány Judit, Rihmer Aurél
Kérdés? Köszönjük a figyelmet!