Magyarország euro-atlanti kapcsolatrendszere

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Korrupció az igazságszolgáltatásban és a bűnmegelőzésben Állami szereplők és a korrupció „Kormányzati válaszok” Sántha György, dr. IRM Miniszteri Kabinet.
Advertisements

A változó NATO  2009-ben volt 60 éves  Hogyan tudott fennmaradni ennyi ideig?
A logisztika szerepe országunk és vállalataink versenyképességében Chikán Attila Igazgató, Versenyképesség Kutató Központ, BCE Társelnök, Magyar Logisztikai,
TUDOMÁNYOS KUTATÁS KAPCSOLÓDÓ JOGSZABÁLYI HÁTTÉR Honvédelmi miniszter
A menedzsment tanácsadás egy tapasztalt ügyfél szemével November 17. Kapus István Senior Tanácsadó– Nestlé Hungária Kft. Üdvözöljük a világában!
Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
A NATO és a Varsói Szerződés
A NATO létrejötte, bővítésének állomásai
 A közös vámpolitika  Külkereskedelem  Segélypolitika  Szankciópolitika  Stb.  Egyre fontosabbá tette a külpolitikai együttműködést.
Az Európai Konvent működése Bakos Gábor BGF Külkereskedelmi Főiskolai Kar.
Korrupciós hálózatok Korrupciós hálózatok Magyarországon 2010-ben Dr. PINTÉR ISTVÁN.
EU alapismeretek E-Learning.
Európai Biztonság- és Védelempolitika Miniszterelnöki Hivatal október 6.
Az uniós csatlakozás után, Schengen előtt
Az európai integráció története
Az Európai Unió intézményrendszere Unger Anna december 1.
A délszláv válság.
Civil Biztonság- és Védelemtudományi Tanszék A BIZTONSÁG ÉS VÉDELEM KULTÚRÁJA Dr. Szilágyi Tivadar
FÜGGETLEN KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
Előadó: Dr. habil. Lakatos László ny. okl. mk. vezérőrnagy
Az Ulmi Folyamat és az európai Duna-stratégia
Szudán : meghiúsult remények? Készítette: Nagy Gabriella Témavezető: Dr. Molnár Anna Budapest, április XXX. Országos Tudományos Diákköri.
Deli Zsófia, Pálfi Ágnes
A Magyar Köztársaság euro-atlanti csatlakozásának politikai vonatkozásai. A magyar diplomácia további feladatai az európai politikai integrálódás folyamatában.
Nyugat-Balkán 2009: A stabilizáció és a konszolidáció politikai tényezői MeH-MTA kormányzati fórum, március 16.
Az EU és Kelet-Közép-Európa. Kezdetek Visszatérés Európába? rendszer váltások Közép- Európában Első reakció: –EBRD (1989. július Párizs)-G7 csúcs.
II. Gazdasági unió A, Pénzügyi unió Közös pénz → összemérhetőség, könnyebb elszámolás - Euro bevezetése 2002-ben.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
Államkudarcok.
NATO. NATO védelmi miniszteri konferencia Mire kell válaszolni új kihívások Afganisztán új stratégiai koncepció 2010 során.
Magyar biztonságpolitika Biztonságpolitika Balogh István Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem
Az EU kül- és biztonságpolitikája
MH ELÉRENDŐ KÉPESSÉGEI
A háború és a modern fegyveres erő
A Safer Internetplus Program célja és területei eContentplus és Safer Internetplus Nemzeti Információs Nap Budapest, április 18. Simor Gabriella,GKM.
A haditechnikai K+F és a haderőfejlesztés Haditechnikai kutatás Ajánlatok Kül- és bel- politikai helyzet Védelmi (szövetségesi) követelmények Nemzet-
Nemzeti Egészségügyi Számlák (NESZ) május 23. Mentusz Zsófia Központi Statisztikai Hivatal.
A Magyar Honvédség részvétele NATO missziókban
Az EU szomszédságpolitikája A Keleti Dimenzió. A bővítés utáni helyzet május 1-je után tíz új tag (az EU eddigi legnagyobb bővítése) május.
A HONVÉDELMI MINISZTÉRIUM ÉVI TERVEZETT KÖLTSÉGVETÉSE (háttéranyag a sajtó munkatársai részére) A HONVÉDELMI MINISZTÉRIUM ÉVI TERVEZETT KÖLTSÉGVETÉSE.
Határtalan Civil Nap Pestújhely Menyhért Péter Demokrácia kellék– társadalmi harmónia: 10 éves a csepeli civil együttműködés Ötlet megszületése:
1 HADERŐREFORM – KOMPLEX LOGISZTIKAI FELADATOK Dr. Szenes Zoltán egyetemi magántanár Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem XI. Logisztikai Fórum Budapest,
Makrogazdasági folyamatok és versenyképesség Csillag István Budapest, március 4.
International Center for Economic Growth Európai Központ International Center for Economic Growth Európai Központ Folyó fizetési mérleg és FDI alakulása.
AZ ÉGHAJLATVÁLTOZÁS VESZÉLYE ÉS A HAZAI KLÍMAPOLITIKA Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium február 27.
PARTNERSÉG A BÉKÉÉRT 2003 Szeged. ELŐADÁS VÁZLAT Partnerség Partnerség fő célkitűzések fő célkitűzések területei és formái területei és formái INTEROPERABILITÁS.
PARP Planning and Review Process Busa Krisztián őrgy. Honvédelmi Minisztérium.
BIZTONSÁGPOLITIKAI KURZUS 2003/2004 II. FÉLÉV VÁLSÁGKEZELÉS TÓTH LÁSZLÓ MSC HADMÉRNÖK EZREDES SZEGED BIZTONSÁGPOLITIKAI KÖZPONT ELNÖKE.
Szabadkereskedelmi társulások
2008 STRATÉGIAI REKTORHELYETTES DANDÁR mb. PARANCSNOKHELYETTES DOKTORI ÉS HABILITÁCIÓS KÖZPONT mb. ig INTÉZMÉNYFEJLESZTÉSI.
2011. évi magyar EU elnökség január 1. – június 30.
A Nemzeti Fejlesztési Terv és a partnerség Civil részvétel és EU források – december 3. Európai Ifjúsági Központ Dr. Arató Krisztina ELTE.
Juhász László százados
Budapest, október 01. A magyarországi kutatás-fejlesztés nemzetbiztonsági vetületei.
ELLENŐRZŐ KÉRDÉSEK 1. sz. oktatási kérdés anyagából Nem Háborús Műveletek 1. A katonai műveleteket az alábbiak szerint osztjuk fel: a, -Háborús szint alatti.
Az EU katonai szervezetei (EUMC, EUMS, Rapid Reaction Forse) Persa Virág Földrajz BSc
Az Európai Unió bővítése Markovics Alexandra Földrajz Bsc 3. évfolyam
Civil Biztonság- és Védelemtudományi Tanszék A BIZTONSÁG ÉS VÉDELEM KULTÚRÁJA Dr. Szilágyi Tivadar GTK3185BAN.
Az euró bevezetésének lehetőségei Magyarországon Tabák Péter Gazdaságpolitikai főosztály Pénzügyminisztérium Budapest, május 23.
Európai és regionális integrációs folyamatok magyar szemszögből
Tágabb, mint a kereskedelmi szerződések köre
A BIZTONSÁG ÉS VÉDELEM KULTÚRÁJA
Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI
BESZERZÉS A KATONAI LOGISZTIKÁBAN
Lisszaboni Szerződés tükrében
A BIZTONSÁG ÉS VÉDELEM KULTÚRÁJA
Előadás másolata:

Magyarország euro-atlanti kapcsolatrendszere Az ország szerepe és helye az EU-ban, a NATO-ban és az EBESZ-ben (Németh Attila, PTE-BTK)

A NATO-csatlakozás útkeresés: kül-és biztonságpolitika felépítése a semmiből - „triád” alapvető cél: euro-atlanti csatlakozás, mely a VSZ 1991-es felbomlása után realizálódik 94-re EU és NATO társult állama vagyunk, de nem garantált a csatlakozás fordulat: délszláv háború – stratégiai jelentőségű 1997. Madrid: csatlakozási szerződés népszavazás 1999. belépés

Az EU-csatlakozás 1991. december, EK társult tagság 1998. EU csatlakozási tárgyalások megkezdése 2002. december, Koppenhága 2003. április, Athén 2003. június, népszavazás 2004. május 1. EU-tagság

Az integráció oka nyitottság, ráutaltság központi fekvés gazdaság, természeti adottságok energiakészlet védelmi-katonai potenciál méret, lélekszám pusztán önerőből lehetetlen megvalósítani előnyök: politikai-gazdasági (külföldi tőkeberuházások 80%-a EU-s, tőkekihelyezés növelte a külső mozgásteret), biztonságpolitikai, védelmi hátrány: szuverenitás feladása hiú ábránd: az EU égisze alatt egyesülhet a magyarság, viszont demográfiai tartalék

Magyarország és az EU külpolitikája Európa-centrikus azonosul az unió értékeivel emberi méltóság, szabadság, demokrácia, egyenlőség, jogállamiság, emberi jogok

Magyarország és a NATO 2002. Nemzeti Biztonsági Stratégia: elkötelezett szerepvállalás 2005. NBS átdolgozása nemzetközi béke, biztonság regionális, államok közötti, országokon belüli konfliktusok megelőzése, megoldása bővítés és mélítés NATO-feladatok fenntartása, alkalmazkodás, bővítés, erősítés tartós stabilitás: terrorizmus, tömegpusztító fegyverek visszaszorítása nemeztközi rendszer szereplőinek konstruktív, sokoldalú együttműködés országgyűlési határozatok külpolitikai stratégia

Magyarország szerepe a NATO-ban

Magyarország szerepe a NATO-ban 1995. Sínai-fsz., Ciprus, Balkán 1996- balkáni rendezés 1999- valamennyi szárazföldi hadműveletben Koszovó (KFOR) Albánia (AFOR) Macedónia (Amber Fox, Essential Harvest, Allied Harmony) Bosznia (SFOR, EUFOR) 2003- Irak (NATO ISAF: őrzésvédelmi, eü-i, repülőtér-műszaki) 71% NATO-misszióban

A békefenntartó hadműveletek, NATO-szerepvállalás 13 ország: Koszovó, Bosznia-H.,Irak, Afganisztán, Ciprus, Egyiptom Balkánra koncentrálódik őrzési-védelmi, műszaki 1995. 83 fő/év, fordulat a békefenntartásban 1995-2006. átlag 730 fő/év 2007. 1057 fő KFOR (600, Koszovó); IFOR, SFOR (400, Horvátország

A békefenntartó műveletek hatása a haderőre kisebb (75  26 ezer), kvalifikált, professzionális állomány védelmi feladatok helyett inkább külföldi missziók: békefenntartás, expedíciós tevékenység hazai-nemzetközi kiképzése haditechnikai fejlesztések (Gripen, radarrendszer, vezetés-irányítás?) MH feladatai területi országvédelemtől a nemzetközi válságkezelés irányába mozdulnak 2003-2006. alkotmánymódosítás: ogy. jóváhagyása nélkül a kormány dönt bevetésükről szolgálati jogviszonyt szab. tv.: parancs alapján, önkéntesek is mehetnek

Problémák pénzhiány: egyéni felszerelés, ruházat, lakhatás, járandóságok átszervezési megtakarításokat elvonják – elmaradozó fejlesztése, romló haderőképesség, alacsony intenzitású műveletekben való részvétel 98. a haderő jelentős részét felajánlja, máig nem teljesíti az akkori vállalásait újabb teljesíthetetlen vállalások – torlódás vezetés-irányítás: szakmai értékelés, vállalások költségvetési „beárazása” elavult dokumentumok

Védelmi költségvetési hiányok 2005. évi kvs-sel visszazuhan az 1997-es szint alá egyensúly fenntartásának eszköze a haderőtervek módosítása, létszámleépítés – instabil fejlesztési tervek növekvő nemzetközi védelmi feladatok, magasabb kiadások, hazai elvonásából: 2000-2004. 8,7-12,5% a finanszírozásban való szerepvállalásunk NATO- (2,58%) és EU-átlag (1,81%) alatti

A magyar haderő integrációja 2005-2006. HM permanens átszervezése 2003. HM új integrációs program: a minimális és teljes integrációról (2005*, 2010) 2004. analóg és digitális térképészeti anyagok + légierő technikai int.: új ellenség-barát felismerő rendszer, automatizált légi vezetés, repülőterek (Kecskemét, Pápa, Veszprém) infrastrukturális fejlesztése, híradó- és informatikai hálózat, 3D-s radartelepítés, pilóta- és műszaki szakemberképzés, Gripen-beszerzés (Tubes?) 2005. harcászati föld-levegő-föld híradórendszer fejlesztése *csehek, lengyelek és 2004-ben csatl. szlovének is megelőznek minket

Magyarország NATO-szerepvállalásának értékelése magyar műveleti hozzájárulás szárazföldi haderő %-os nagyságában 6-7. helyen javuló megítélés az elmúlt évek vállalásai miatt: relatív (nagyság, fontosság, önmagunk és mások lehetőségei, teljesítménye) békefenntartás a MH legsikeresebb tev. +: IFOR/SFOR - : jogrend, pénzügyi-szakmai hiányosságok

A NATO-tagságból eredő biztonsági kockázatok főleg USA-val szemben álló szélsőséges, radikális szervezetek „NATO”-hírszerzés: idehaza vagy külképviseleteken Vezető NATO-országok érdekeltségei elleni támadások: USA, Nagy-Br., Izrael, izraelita létesítmények fokozott EU-tagállam: válságövezetek migrációs hullámai illegális migráció (okt. intézmények)

EU (CFSP) EU Szudán/Darfur AMIS-misszió macedóniai művelet, Bosznia EU-AU: Afrikai Uniót támogató, Kongó nemzeti kontingensekből álló európai hadtest, infrastrukturálisan NATO-ra támaszkodik elsősorban béketeremtés, békefenntartás, humanitárius akciók

Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet

Az EBESZ szervezete regionális szervezet (Kaukázus, Közép-Ázsia, É-Amerika, É-afrikai med.): katonai, gazdasági, humán dimenzió 56 ország egyenrangú partnersége, egyeztető fóruma jogilag nem, politikailag kötelező béke, stabilitás, együttműködés (környezetvédelem, emberi jogok is) EU komoly döntésbefolyásoló szerepe

EBESZ és Magyarország diplomáciai aktivitás: USA-n kívül csak Európa, déli országokkal csak a nemzetközi szervezet (EU CFSP, EBESZ) révén 1994 – Budapest, előtte értekezlet, utána nemz. szerv. 1995 – soros elnökség, csecsenföldi misszió tervének kidolgozása megfigyelők (Grúzia, Tádzsikisztán, Bosznia-H.) Haraszti Miklós: sajtószabadság felelős +EU-NATO keretek között