Életmű – életút állomásai szerint: Líceumi korszak (1813–1817) Pétervári korszak (1817–1820) A déli száműzetés (1820–1824) Mihajlovszkoe (1824–1826) A.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A romantika.
Advertisements

Steven Saylor texasi születés ű, amerikai író történész diploma, ókortudományi érdekl ő dés mindig regényírónak készült, nem akart kutató vagy akadémikus.
Történeti episztemológia
Orosz realizmus Összefoglalás.
TÁMOP a mezőberényi Petőfi Sándor Gimnáziumban
Puskin: Anyegin.
Készítették: Balázs, Misu, Zita, Zsuzsi
A romantika Magyarországon
Klasszicizmus Romantika
A MŰNEMEK ÉS A MŰFAJOK RENDSZEREZÉSE
Előadó: Bordás Bertalan
A XIX. SZÁZADI OROSZ IRODALOM
Magyar sajtótörténet Irodalmi, művészeti és kulturális lapok Magyarországon a kezdetektől napjainkig.
Orosz realizmus ELŐZMÉNYEK:
A magyar lírai költészet története a romantika korában és a századutón
A magyar lírai költészet története a romantika korában és a századutón
A romantika irodalmából
Vörösmarty Mihály Érettségi tételminta.
Petőfi Sándor Érettségi tételminta.
Krúdy Gyula: Szindbád Érettségi tételminta
Vörösmarty Mihály élete
Vörösmarty Mihály munkássága
Puskin 8/B.
George Gordon Byron 26/A. Élete Született: London, 1788 Apai ágon főnemesi családból származott Apja,,Jack Byron kapitány’’, elszórta vagyonát, Franciaországban.
A romantika.
A ROMANTIKA ÉS A MŰVELŐDÉS EURÓPÁBAN
SZÉP KÉPEK OROSZHONBÓL
A romantika.
Puskin: Anyegin.
A magyar regény története a romantika korában és a századutón
Puskin 26/B.
Irodalom filmen. 1. Bevezetés A mozi, a film jelentősége a 20. századi európai (amerikai) kultúrtörténetben.
Romantika.
Az orosz kultúra jellegzetessége
Kulturológia története III.
A. Puskin szintetizáló életműve
A tradicionalista (normatív) szemlélet korszaka az orosz irodalomban 2. Эпоха традиционалистского (нормативного) художественного сознания в русской литературе.
A versmérték és a műfaj összekapcsolása „Nemek” szerinti hierarchia: Líra Melosz (zene) Dráma II. A műfajok rendszere Жанровая система.
A 18. századi orosz irodalom
Társadalmi mozgalmak és ideológiák. 18. század  Az állam és a hatalom domináns szerepe  A nemesség társadalmi erővé szerveződése: 1. Kegyencek és oligarchák.
orosz építészet a 19. században
MŰVELŐDÉS SAJTÓ – CENZÚRA.
Az irodalmi művek elemzésének és értelmezésének lehetséges szempontjai
Az epikus művek elemzésének lehetséges szempontjai
SZÉCHENYI ALKOTÁSAI.
ELBESZÉLÉS ÉS TÖRTÉNET
Az epikus művek elemzésének lehetséges szempontjai
A SZENT SZÖVETSÉG EURÓPÁJA MOZGALMAK ÉS ESZMÉK A XIX. SZÁZADBAN
A magyar klasszicizmus szobrászata
Алексеев Федор Яковлевич: Красная площадь в Москве
Bölcsész Hefop tananyag- fejlesztési zárókonferencia szept ELTE BTK.
Az orosz kultúra története 2.
Általános tendenciák század második felének orosz lírája Ny. Nyekraszov, Az orosz másodrangú költők (1850)  A versritmus és -stílus megújhodása.
A magyar nyelv és irodalom Készítette: Raátz Judit és Sályiné Pásztor Judit Szolnok–Budapest és 16.
M. Lermontov. A romantika a realizmus általi maghaladása Gogol életművében – az orosz irodalom fejlődését meghatározó tényezője Esték egy gyikanykai tanyán.
1. Balladák.
A. Puskin szintetizáló életműve Синтез достижений русской литературы в творчестве А. С. Пушкина Puskin öröksége.
BBN-ORO-231 Orosz irodalom 1. (A 19
A nemzeti irodalom megteremtése. 2.
LÍRA – EPIKA - DRÁMA.
18. – 19. századforduló orosz irodalma
A. Puskin szintetizáló életműve Синтез достижений русской литературы в творчестве А. С. Пушкина Puskin öröksége.
A 18. századi orosz irodalom
A romantika.
Az orosz romantika 2. Русский романтизм.
A. Puskin szintetizáló életműve Синтез достижений русской литературы в творчестве А. С. Пушкина Puskin öröksége.
A 19. század második felének orosz irodalma
A 18. századi orosz irodalom
Az orosz romantika 2. Русский романтизм 2..
A pétervári mítosz 2..
Előadás másolata:

Életmű – életút állomásai szerint: Líceumi korszak (1813–1817) Pétervári korszak (1817–1820) A déli száműzetés (1820–1824) Mihajlovszkoe (1824–1826) A száműzetés utáni korszak (1826–30) A bolgyinoi ősz (1830) Utolsó évek (1830–1836) Творчество – судьба Лицейский период Петербургский период Южная ссылка Михайловское После ссылок Болдинская осень Последние годы

Puskin életművének első korszaka (1813–20) A különböző hagyományok, stílusok és műfajok alkotói módon történő elsajátítása és a „mesterekkel” való vetélkedés. A dekabrista eszmék hatása Ruszlán és Ludmila (Руслан и Людмила, 1817–1820, 1828):  különböző összeférhetetlen műfaji-stiláris töredékek kontrasztív egymásmellettisége,  a műfajiság elvére irányuló irónia,  a játékosan erotikus, heroikus és magasztosan lírai intonációk egyvelege  Anyegin-ben kiteljesedő narratív szerkezetek

Puskin romantikus korszaka A romantikus poémák: A kaukázusi fogoly ( )Кавказский пленник A bahcsiszeráji szökőkút ( )Бахчисарайский фонтан Vjazemszkij előszavával: A kiadó és … a klasszikus beszélgetése (1824) Вяземский: Разговор между издателем и классиком с Выборгской стороны или c Васильевского острова Cigányok (1824) Цыганы A romantikus poémák poétikája a byron-i impulzus („keleti poémák”), a romantikus poéma szerveződése: –az elégiai életérzés és hős beoltása az epikus formába, –a valóság ábrázolása a hős szubjektív lírai szemléletén át, amellyel az elbeszélő azonosul érzelmileg, a „kor hőséhez” való viszony:  a „nép” megítélésén keresztül (Cigányok)  ironikus megvilágításban  Jevgenij Anyegin

Jevgenij Anyegin (1824–30) A regény jelentősége:  új szüzsé,  új műfaj,  új hőstípus,  a regényszó új értelmezése (az irodalmi szöveg fogalmának átalakulása) A megelőző irodalmi hagyományok (saját műveié is) szintézise és meghaladása A költői struktúra elemei: –intonációváltások, –szemszögekkel való játék, –asszociációk, reminiszcenciák és idézetek rendszere, –a szerzői irónia, Anyegin mint az orosz regény típusának modellje

Népiesség és történelmiség Puskin műveiben Népiesség és történelmiség Puskin műveiben (1820-as évek második fele –1830-as évek eleje) Objektivitás iránti igény: A drámai forma megjelenése a „shakespeare-i” személet és a nép történelmi szerepe Borisz Godunov történelmi-politikai drámában (1825, megj. 1831) A puskini historizmus szakaszai: –Poltava (1829), –a történetírás, –A kapitány lánya (1833–36)Капитанская дочка –A rézlovas (1833, megj. 1837) Медный всадник Az orosz történelem paradoxonja: három mozgató ereje: a Hatalom, az európaizált művelt nemesség és a nép: mind rebellis / lázongó, de ellentétes érdekek vezérlik ezeknek az erőknek az aránya a történelemben. Puskin 1830-as években írt műveinek képi rendszere / „mitológiája”: tomboló / pusztító kozmikus, természeti, emberfeletti / irracionális erők (vihar, tűz, áradás, pestis stb.), amelyek még a lázadással is asszociálnak, mindegyik költőisége, szobrok, oszlopok, emlékművek, az ember – áldozat vagy / és hős, a művek szüzséje – mindegyik erő kilépése a rá jellemző állapotból.

Puskin öröksége Наследие Пушкина

A „felesleges ember” szociokulturális és irodalmi típusa Тип лишнего человека как социокультурное и литературное явление F. M. Dosztojevszkij, Néhány magyarázó szó az alábbiakban következő Puskin-beszéd kapcsán. Ф. М. Достоевский, Объяснительное слово по поводу печатаемой ниже речи о Пушкине (1880) 1.A szociokulturális aspektus 2.Az ideológiai aspektus 3.Az irodalomtörténeti aspektus: Csackij (A. Gribojedov, Az ész bajjal jár) Anyegin, Pecsorin az 1840-es nemzedék: Beltov, Alekszandr Adujev, Rugyin, Lavreckij (Herzen, Ki a bűnös?, Goncsarov, Mindennapi történet, Turgenyev, Rugyin, Nemesi fészek), Turgenyev Hamlet-je Oblomov (Goncsarov) A „felesleges ember” örökösei (Dosztojevszkij, Tolsztoj, Csehov)

4.A regénypoétikai aspektus: az „útban lévőség” állapota: otthontalanság, „árvaság”, utazás, helykeresés mint tevékenységek / „kalandok” sora az alak felépítésének szerkezete: előtörténet, nevelés, „egy nap története”… a „földrajza”: Pétervár – Moszkva – birtok / „nemesi fészek” szerelem utolsó mentsvárként

A. Sz. Puskin, Önarckép (1823) A. Sz. Puskin, Önarckép ( ) A. Puskin, Puskin és Anyegin. Illusztráció-tervezet a regény 1. fejezetének különkiadásához, Background: