Paul Klee 1879-1940: Mit dem Adler (A sassal). Paul Klee 1879-1940: Mit dem Adler (A sassal) 1918.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Jártam a hegyeket, a hegyoldalakat borító erdőket, és csodáltam a természet szépségét, a fenséges tájakat…
Advertisements

A napfogyatkozas Készítete Heinrich Hédi.
Merre jár a tekintetünk?
A SZIVÁRVÁNY.
Intencionális alapállás
A szabad akaratról I. V. Rész
A művészet autonómiája a tömegkultúra és szépség határán
Tükrök leképezése.
ÉRZELMI FELSZABADULÁS TECHNIKA RÖVIDEN, KÉPEKBEN.
A szimbolizmus 29/C.
férfivá és nővé teremtette őket.
Donatello és Michelangelo értelmezésében
Szemiot i ka.
és a legkevésbé teljes az
Liguori Szent Alfonz: Megegyezés Isten akaratával Jel Könyvkiadó 2011.
Készitette:Bota Tamás Czumbel István
Kiegészítések az 1. előadáshoz. Az előadás anyagai elérhetőek: ai_mihaly/letoeltes.html.
Folyók, Hol-tenger és érdekességek
A Biblia emberképe Az Univerzumban 1 milliárd galaxis van
A SZOCIÁLGEOGRÁFIA I. ROKONTUDOMÁNYOK
Gondolatok a művészet rendszeréről
A matematika Albert Lenard 5 B osztaly. A matematika: speciális tan; melyről az emberiség (mint lentebb látható) többezer év óta még nem tudta eldönteni,
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
A HOLD A Hold a Földhöz legközelebb eső égi test, mely a Föld körül km.-nyi közepes távolságban 27 nap 7 ó. 43 p. 11,5 mp. alatt kering.
Új műfajok kialakulása
Zene és Liturgia?!.
Fraktálok.
MTA Regionális Kutatások Központja Az államhatárok hatása a városok fejlődésére a Kárpát-medencében Hardi Tamás tudományos munkatárs MTA RKK Nyugat-magyarországi.
A locke-i azonosságkoncepció értelmezésének problémái Szívós Eszter.
A képszerűség szerepe a retorikában
Buddhista logika és paradoxonok
KREATIVITÁS ALKOTÓKÉPESSÉG.
EGYETEMES ÉS MAGYAR AGRÁRFEJLŐDÉS DR KOVÁCS JÁNOS.
Aszexuális, szimpatrikus speciáció
A szomatikus marker feltevés
„A tudomány kereke” Szociológia módszertan WJLF SZM BA Pecze Mariann.
Nagyböjt első hete.
ISTEN hozott köztünk!.
A pszichikumról általában
Tk.: oldal + Tk.:19. oldal első két bekezdése
A metafizika és a természettudomány. Különböző érzékszervi ingereket érzünk, melyeket alkalmi mondatokkal fejezhetünk ki. Pl.: a tej látványára a „Tej.
Romantika.
A belevetítés jelensége
Barnett Newman: ( ) Ábrahám olaj, vászon 1949
A fejlődésközpontú didaktika alapjai
A vályogházakról Mészáros Judit 9.A.
Az öt érzék - öt kortárs művészeti alkotás a Ludwig Múzeumból - Korosztály: óvoda és alsó tagozat Műveltségi terület: Ember és természet, Művészetek Várjuk.
OPTIKAI LENCSÉK 40. Leképezés domború tükörrel és szórólencsével.
Bölcsességek, aforizmák
HŐTAN 1. KÉSZÍTETTE: SZOMBATI EDIT
1 „Még korunk szélhámosainak is tudósnak kell magukat színlelni, mert különben senki sem hinne nekik.” C.F. Weizsacker.
Léon Foucault-féle ingakísérlet Kenyó Márk 9.b.
1© Dennis Meadows, 2005 Rendszerszemlélet a felsőoktatásban Élő egyetem - konferencia Budapest, 2005 Április 21. Dennis Meadows
OPTIKAI TÜKRÖK ÉS LENCSÉK
Az öt érzék - öt kortárs művészeti alkotás a Ludwig Múzeumból - A diasor a Ludwig Múzeum Az öt érzék című múzeumpedagógiai foglalkozás előkészítéséhez.
Aldo Rossi ( ) The Architecture of the City.
Jogi alapfogalmak. Társadalmi normák A társadalmi normáknak nevezzük az emberek életét, tevékenységét meghatározó magatartási szabályok összességét, amelyeknek.
Digitális fotózás Alapok.
Levegőszennyeződés.  A levegőben természetes állapotban is sokféle gáz található:  négyötödnyi nitrogén  egyötödnyi oxigén.
VáltozatokVáltozatok. A Tudós, Művész, Orvos, Tanító, Ezermester, Edző, Építész vezeti a manók városának építési munkáit.
Információelmélet 8. 1 Eszterházy Károly Főiskola, Eger Médiainformatika intézet Információs Társadalom Oktató-
VIZUÁLIS NEVELÉS az ÖSVÉNY Oktatóközpontban
Flémalle-i mester (Robert Campin) (b. ca. 1375, Valenciennes,
BESZÉDES KÉPEK – KÉPES BESZÉDEK
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Az együttműködés és a tudomány iskolája
A Biblia és a képzőművészet
Előadás másolata:

Paul Klee : Mit dem Adler (A sassal)

Paul Klee : Mit dem Adler (A sassal) 1918

a kép leírása értelmezésre szoruló mozzanatok kérdések kontextus-keresés: analógiák ellenpontok életrajz művészettörténet, műfajtörténet kommentár

Paul Klee : Mit dem Adler (A sassal) 1918

Caspar David Friedrich

gyerekrajz

Paul Klee ( ) Kosmischer Kompisition

Paul Klee ( ) Wege des Naturstudiums 1923

Paul Klee ( ) Wege des Naturstudiums Paul Klee: A természetvizsgálat útjai 1923 A tegnap művészetfelfogásának módja és a természet ezzel összefüggő vizsgálata a jelenség – mondhatjuk így – kínosan differenciált kutatásából állt. Én és Te, a művész és tárgya viszonylatait az őket elválasztó levegőrétegen keresztül, optikai-fizikai úton keresték. Ezen a módon kitűnő képek születtek a tárgy a levegő által megszűrt felületéről és kiépült az optikai látás művészete, miközben azonban a nem-optikai benyomások szemlélésének és láthatóvá-tételének művészete háttérbe szorult. A jelenség kutatásának eredményeit nem kell emiatt lebecsülnünk – csupán ki kell bővítenünk. Ma már az az egy út nem elégít ki bennünket, mint ahogy akkoriban sem ez volt az egyetlen szükséglet. A mai művész több, mint kifinomult kamera, összetettebb, gazdagabb, térbelibb. A földön álló teremtmény, az Egészen belüli, vagyis teremtmény egy csillagon, amely fölé csillagok borulnak. Ez mármost lépésről lépésre úgy fejeződik ki, hogy a természeti tárgy felfogásába egy(fajta) totalizálás lép be – legyen az növény, állat vagy ember, legyen az egy ház, a táj vagy a világ terében – éspedig úgy, hogy mindenekelőtt a tárgynak térbelibb felfogása kezd érvényesülni.

Paul Klee ( ) Wege des Naturstudiums A tárgy – a belsőjéről való tudásunk révén – túlterjed jelenség-mivoltán. Ama tudás révén, hogy a dolog több, mint amit külső felülete elárul róla. Az ember felboncolja a dolgokat és belsőjét metszetsíkon v. síkmetszeteken jeleníti meg, a tárgy jellegét pedig a szükséges metszetek száma és fajtája adja ki. Ez a látható bensővé-tétel, részben az egyszerű éles kés eszköze, részben olyan finom instrumentumok segítségével, amelyek anyagszerkezetét és anyagi funkcióit képesek megvilágítani. Az így szerzett tapasztalatok összességükben alkalmassá teszik az Én-t arra, hogy a tárgyak optikai külalakjáról tárgyi belsőjükre következtessen – mégpedig intuitíve: azzal, hogy az Ént már a jelenség optikai-fizikai útja is olyan megérzésszerű következtetésekre sarkallja, amelyek a mindenkori felvett irány szerint többé-kevésbé sok irányba elágazva a jelenség benyomását funkcionális bensővé-tétellé képesek fokozni. A tárgy belsővé-tevő szemléletének módjain túl vezetnek azok a további, a tárgy humanizálásához [Vermenschlichung] vezető utak, amelyek egy az optikai alapokon túlmutató rezonancia-viszonyban az Ént teszik tárggyá. Egyfelől a közös földbe- gyökerezettség nem optikai útja, amely az énben alulról emelkedik a szembe – másfelől a kozmikus közösség nem-optikai útja, amely fölülről hatol beléje. Metafizikai utak egyesülendőben.

Paul Klee ( ) Wege des Naturstudiums Itt ugyanakkor hangsúlyozandó, hogy az intenzív tanulmányozás élményhez vezet, és hogy ennek a során a jelzett utak összesűrűsödnek és leegyszerűsödnek. Itt talán magyarázólag hozzá kell még fűznünk, hogy az alsó út a statikus területen húzódik és statikus formákat eredményez, a felső viszont dinamikus területen át vezet. Az alsóban, a föld középpontban gravitáló úton találkozunk a statikus egyensúly problémáival, amelyet e szavakkal jellemezhetünk: „az esés minden lehetősége mellett is állni”. A fölső útra a vágy vezet, hogy megszabaduljunk a földi kötöttségekről, hogy a szabad lendületben, szabad mozgékonyságban ússzunk és repüljünk. Minden út a szemben találkozik, és e pontból kiindulva, a formába áttéve külső nézés és belső látás szintéziséhez vezet. E találkozási pontból kiindulva jönnek létre,manuális képződmények, amelyek egy tárgy optikai képétől tökéletesen különböznek, és mégis, a totalitás végpontja felől nézve, nem mondanak neki ellent.

szem föld ÉnTe világ (tárgy) (művész) Paul Klee ( ) Wege des Naturstudiums 1923

szem föld ÉnTe világ a kozmikus közösség nem optikai útja dinamika a közös földi begyökereztettség nem optikai útja statika jelenség látható bensővé -tétel Metafizikai út optikai-fizikai út centrum Paul Klee ( ) Wege des Naturstudiums 1923

szem föld ÉnTe világ a kozmikus közösség nem optikai útja dinamika a közös földi begyökereztettség nem optikai útja statika jelenség látható bensővé -tétel Metafizikai út optikai-fizikai út centrum Paul Klee ( ) Wege des Naturstudiums 1923

Paul Klee : Déli kertek

Paul Klee ( ) Egy kert emléke, 1915

Paul Klee ( ) Betroffener Ort, 1922

Paul Klee ( ) Kosmischer Kompisition

Id. Pieter Brueghel: Ikarosz bukása (1558 k.) Brüsszel, Musée royaux des Beaux-Arts de Belgique olaj, vászon, 73,5x113 cm

Hendrick Goltzius: Ikarosz bukása

Hans Bol: Ikarosz bukása

Charles Paul Landon Ikarosz bukása 1799

id. Pieter Brueghel: A csorda hazatérése (Ősz) 1565, olaj, fa, 117 x 159 cm; Bécs, Kunsthistorisches Museum

id. Pieter Brueghel: Téli vadászat (Tél) 1565, olaj, fa, 117 x 162 cm; Bécs, Kunsthistorisches Museum

Avignon és a Mont Ventoux (1910 m) Francesco Petrarca ( 1304 – 1374) levele Malaucene-ből Dionigi di Borgo San Sepolcro-hoz április 26-án

Avignon és a Mont Ventoux (1910 m)

Id. Pieter Brueghel: Szt. Jeromos tájban olaj, fa

Jan és Lucas van Doetecum Id. Pieter Brueghel nyomán: Szt. Jeromos a pusztában ( )- rézmetszet, 321 x 422 mm

Joannes és Lucas van Doetecum id. Pieter Bruegel után: Bűnbánó Magdolna [Magdalena Poenitens],

Joannes és Lucas van Doetecum id. Pieter Bruegel utám: Az ún. Nagy alpesi tájkép [Große Alpenlandschaft], 1555 k.

Joannes és Lucas van Doetecum id. Pieter Bruegel utám: Az ún. Nagy alpesi tájkép [Große Alpenlandschaft], 1555 k. részlete: „a diegetikus lovas”

id. Pieter Brueghel: Téli vadászat

Jan és Lucas van Doetecum id. Pieter Brueghel nyomán: Az ún. Nagy alpesi táj [„Die große Alpenlandschaft”] ( )- rézmetszet, 320 x 420 mm

Jan és Lucas van Doetecum Id. Pieter Brueghel nyomán: Szt. Jeromos a pusztában ( )- rézmetszet, 321 x 422 mm

id. Pieter Brueghel: A csorda hazatér (Ősz)

Claude Lorrain: Európa elrablása

Meindert Hobbema Út fákkal

Caspar David Friedrich Szerzetes a tengerparton [1809] 110x171 cm

Caspar David Friedrich Magányos vándor [1822]

Joachim Patinir: Szent Jeromos a tájban

Régi világtérkép XVI. sz.