HANS BELTING A mű - kontextusban prezentációs anyag 1 Propedeutika TÁMOP-4.1.2-08/2/A/KMR-2009-0052 – Propedeutika alprojekt1.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Női viselet.
Advertisements

2005. október 7..
Szimmetrikus 3f mennyiségek ábrázolása hatékonyan
HANS BELTING A mű - kontextusban prezentációs anyag 3 Propedeutika TÁMOP /2/A/KMR – Propedeutika alprojekt1.
Mindenszentek temploma Pécs
 Szegedi Tudományegyetem  Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszék.
A prezentáció művészete
Felsőregmec.
D E B R E C E N AUGUSZTUS 20. ( AUTOMATIKUS KATTINTÁS )
KÉPTÁR Reneszánsz I..
Folyamodjatok az Úrhoz,
A FESTŐ ÉS A FECSKÉK.
Operációs rendszerek Beállítások.
A magyar pénz története
Román stílus jellemzői(formákban):
A MAGYAROK NAGYASSZONYA SZIKLATEMPLOM
Aranymetszés képviselői
Exponenciális és logaritmikus függvények ábrázolása
Válaszutak a művészettörténetben A reneszánsz
TAMOP /2/A/KMR INTERAKTÍV ANIMÁCIÓ Üregkisülés kialakulása Animáció indítása.
TAMOP /2/A/KMR INTERAKTÍV ANIMÁCIÓ Teljes feszültségválasz módszere Animáció indítása.
IMA MAGYARORSZÁGÉRT. KEDVES SZERETETREMÉLTÓ EMBEREK!
Magyarország világörökségei
Eldőlt egy 13 emeletes társasház Kínában
Sienai festők < 2010 >.
Átmenet a reneszánsz és a barokk között:
(1543) ifj. Hans Holbein (1497/8-1543) Önarcképek (1542)
Reneszánsz Madonnák (2008) 1.
Az Isenheimi oltár Az Isenheimi szárnyasoltár keletkezése, ikonográfiai programja A középkori nyugat-európai festészet szintézise (gótika – reneszánsz)
RENESZÁNSZ MADONNA FESTMÉNYEK ZENE JOSQUIN DESPRES: AVE MARIA
Farkas utcai református templom, Kolozsvár
Kattintással lapozható
Pécs városi turizmusa Andalits Alexandra.
KÉPTOVÁBBÍTÁS MANUÁLIS
Automatikus diaváltás
A TÖRTÉNELMI VETÉLKEDŐ II. FORDULÓJÁNAK FELADATAI Gratulálunk az első feladatsor megoldásaihoz, ügyesek voltatok! Most is rövid, maximum öt soros válaszokat.
A ROBBIA CSALÁD MŰHELYE
ANDREA DEL SARTO
Melki apátság Szent Benedek-rendi melki apátság, az Alsó-Ausztriai Melkben, a Duna mentén található. Wachau jelképeként az UNESCO világörökségi védelmét.
Arany és Petőfi barátsága
Uram, Tehozzád futok, élő vízre szomjazom, közelséged, ó, mily jó énnekem. Kérlek, ne menj el tőlem, légy mindig segítségem,  Úgy kívánlak Téged, Istenem!
Reneszánsz művészet.
Danthe Alighieri és Az Isteni színjáték.
HANS BELTING A mű - kontextusban prezentációs anyag 1 Propedeutika TÁMOP /2/A/KMR – Propedeutika alprojekt1.
HANS BELTING A mű a maga kontextusában prezentációs anyag 4
Oskar Bätschmann ÚTMUTATÁS AZ INTERPRETÁCIÓHOZ: MŰVÉSZETTÖRTÉNETI HERMENEUTIKA prezentációs anyag Propedeutika / Bevezetés a művészettörténetbe TÁMOP /2/A/KMR
Propedeutika / Bevezetés a művészettörténetbe
Propedeutika / Bevezetés a művészettörténetbe
Propedeutika WOLFGANG KEMP Műalkotás és néző: a befogadásesztétikai megközelítés prezentációs anyag TÁMOP /2/A/KMR – Propedeutika.
NORBERT SCHNEIDER Művészet és társadalom prezentációs anyag Propedeutika TÁMOP /2/A/KMR – Propedeutika alprojekt1.
HORST BREDEKAMP Képi médiumok prezentációs anyag Propedeutika / Bevezetés a művészettörténetbe TÁMOP /2/A/KMR – Propedeutika alprojekt1.
HERMANN BAUER Forma, stílus, struktúra prezentációs anyag Propedeutika TÁMOP /2/A/KMR – Propedeutika alprojekt1.
Propedeutika JOHANN KONRAD EBERLEIN Tartalom és belső tartalom: az ikonográfiai-ikonológiai módszer prezentációs anyag TÁMOP /2/A/KMR
ABSZTRAHÁLJUNKABSZTRAHÁLJUNKABSZTRAHÁLJUNKABSZTRAHÁLJUNK meg szürreálkodjunk is egy kicsikét (Bokrétás András)
Tiszta a levegő Budapest,2008 Szedő Iván. Az ipar lerombolása és az energiatakarékosabb élet meghozta a tiszta levegőt Budapestre.Az ipar lerombolása.
A feladat : Építsünk AVL-fát a következő adatokból:100,170,74,81,136,185,150,122,52,190,144 (Az AVL-fa olyan bináris keresőfa, amelynek minden csúcsára.
MIÉRT GYÖTÖRJÜK EGYMÁST KIMUTATÁSOKKAL? Készítette: Gönye Zoltán, TE MIÉRT TESZED?
Szigetszentmiklós Készítette: Bárány Lilla.
ADVENTI MŰEMLÉKI SÉTA SOPRONBÁNFALVÁN
Bábel tornya.
Egy fiatal nő várakozott egy nagy repülőtéren, hogy fel- szálhasson a repülőgépre...
HAJDÚDOROG A leletek tanúsága szerint a bronzkortól kezdve lakott területen éltek szarmaták és avarok is. A hét történelmi hajdúváros egyike, a honfoglalás.
A Kheopsz piramis.
Miért kell jól viselkedni a földön? Hogy a paradicsomba kapjunk jegyet. Másképp a pokol vár!!! De a valóságban a paradicsom és a pokol ugyanaz csak kis.
Hasonlóságok és különbségek a reneszánsz és az alföldi realizmus művészetében.
Egyetemes barokk művészet I.
A dóm építése 1378 körül kezdődött, és több szakaszra osztható. Az építkezés első szakasza kb ig tartott, öthajós, bazilika típusú épületnek.
Kassa Kasza Sára, Martinák Emese, Paál Eszter. Dóm építése  A Szent Erzsébet-főszékesegyház, ismertebb nevén a kassai dóm Kassa egyik legszebb és legjellegzetesebb.
BÚTORTÖRTÉNET 1.3.
D E B R E C E N AUGUSZTUS 20. ( AUTOMATIKUS KATTINTÁS )
Előadás másolata:

HANS BELTING A mű - kontextusban prezentációs anyag 1 Propedeutika TÁMOP /2/A/KMR – Propedeutika alprojekt1

HANS BELTING A mű a kontextusában Siena a Dóm belső összképe a szentély felé 2TÁMOP /2/A/KMR – Szöveggyűjtemény-alprojekt

HANS BELTING A mű a kontextusában Siena, Dóm, A reneszánsz főoltár 3TÁMOP /2/A/KMR – Szöveggyűjtemény-alprojekt

HANS BELTING A mű a kontextusában 4TÁMOP /2/A/KMR – Szöveggyűjtemény-alprojekt

HANS BELTING A mű a kontextusában 5TÁMOP /2/A/KMR – Szöveggyűjtemény-alprojekt A Maestà fő képe két különböző oltárképtípus szintézisére törekszik ugyanazon az oltáron: 1.a Madonna del Voto ötrészes retablóját, amelyet a város új védőszentjének szentelt, miután Siena Montapertinél győzelmet aratott Firenze fölött (1261) Az oltárból csak a középrész maradt fenn (lásd: 9. dia). Az egész azonban öt, árkádok alatt elhelyezett félalakos ikon frízeként rekonstruálható. Lehetséges, hogy ez volt az első több részes retabló, melyet azzal a szándékkal hoztak létre, hogy a fő védőszent Máriához a városnak azt a négy férfi védőszentjét társítsák, akiknek kultuszát akkoriban Siena támogatta. 1. Az ő alakjuk keretezi a kórusbeli nagy kerek ablakon látható Maria Assuntát is (1287), amely a retabló mögött volt

HANS BELTING A mű a kontextusában 6TÁMOP /2/A/KMR – Szöveggyűjtemény-alprojekt Előzmény: Vigoroso da Siena: Poliptichon (1280), Perugia, Museo Nazionale

HANS BELTING A mű a kontextusában 7TÁMOP /2/A/KMR – Szöveggyűjtemény-alprojekt Előzmény: Vigoroso da Siena: Poliptichon (1280), Perugia, Museo Nazionale

HANS BELTING A mű a kontextusában 8TÁMOP /2/A/KMR – Szöveggyűjtemény-alprojekt Ahhoz, hogy a Maestà mondandóját meg tudjuk ítélni, össze kell vetnünk egy másik oltárképpel, amely a dóm homlokzatával szemközti S. Maria della Scala kórház számára készült és amelyre ugyanaz a megbízó, a Domopera, adott megbízást Ducciónak (lásd következő dia). (…) A kórház számára készült retabló az oltárkép azon két alaptípusának egyikét reprezentálja, amelyek a Maestà keletkezésekor feltételezhetően már kialakultak. Mindazonáltal két olyan közös jegyet mutatnak fel, mely időközben a poliptichon normájának részévé vált: az egyik ilyen a tiszta votívikon kiegészítése igényesebb teológiai képprogrammá, amely kapcsolatot teremt a próféták és a Madonna között, a másik pedig a képfal kis oromzatokkal, támpillérekkel és ablakszerű árkádokkal tagolt kis homlokzattá alakítása.

HANS BELTING A mű a kontextusában 9TÁMOP /2/A/KMR – Szöveggyűjtemény-alprojekt Duccio: 47. számú poliptichon ( ), (185 x 257 cm). Siena, Pinacoteca

HANS BELTING A mű a kontextusában 10TÁMOP /2/A/KMR – Szöveggyűjtemény-alprojekt Most már lehetséges, hogy a Maestàt abban a kontextusban lássuk, amelybe szánták és amelyhez alakja kapcsolódik. Mint mű csak akkor érthető, ha oltárképként betöltött funkciójából magyarázzuk. Már a fekvő formátuma is annak az oltárasztalnak a méretére lett tervezve, melyet Nicola Pisano műhelyében készítettek. Mint oltárkép a műfaj (a több részből álló poliptichon és a Madonna egy részből álló trónképe) két képtípusának kettős hangján beszél és kétoldalú megfestésével a főoltár és a kórusoltár kettős örökségét képviseli. A kontextus azonban csak akkor válik teljesen világossá, ha a Maestàt a székesegyházban elhelyezett ’templomképként” értelmezzük és arra gondolunk, hogy miképpen tapasztalta meg az egykorú szemlélő.