A Hallgatói Mentorprogram célkitűzései Fejes József Balázs tanársegéd, SZTE BTK Neveléstudományi Intézet fejlesztési vezető, EDUCOOP-projekt
Az előadás vázlata Iskolai szelekció Magyarországon A szegedi és hódmezővásárhelyi deszegregáció A Hallgatói Mentorprogram indulása, céljai
Iskolai szelekció A hazai oktatási rendszer extrém mértékben szelektív A hátrányos helyzetű tanulók hátrányai felerősödnek A tanulási nehézséggel küzdő tanulók egy közösségbe „sűrítésének” következményei: –Tanulással szembehelyezkedő szubkultúra –Pygmalion-effektus –Tanári kontraszelekció –Tanári kiégés –Az átlagosnál kedvezőtlenebb eszközellátottság mellett
Deszegregáció A 2002 és 2010 között meghatározó oktatáspolitikai paradigmává erősödött az integrált oktatás A jogszabályi környezet elsősorban a szegregáció megakadályozását célozta A szegregált iskolák kezelését főként anyagi ösztönzők támogatták A szegregált iskolák megszüntetésére nem voltak stratégiák
Deszegregáció 2007-ben több nagyváros elindította deszegregációs intézkedését az oktatási szegregáció települési szintű megszüntetése érdekében Szeged: egy gettóiskola megszüntetése Hódmezővásárhely: az oktatási rendszer komplex átszervezése esélyegyenlőségi fókusszal (Nyíregyháza: egy gettóiskola megszüntetése)
A HM indulása, céljai A „rideg intergáció” megelőzése Szegeden –Támogatás a tanulóknak az új iskolában –Pedagógusok többlet terheinek enyhítése –(A deszegregáció támogatása – Nyíregyháza) Hátránykompenzálás –Deszegregációban nem érintett tanulók támogatása –Középiskolások követése
A HM indulása, céljai A pedagógusképzés megújításának lehetősége –Az „elitista”szemlélet enyhítése –Több gyakorlati lehetőség –Innovatív pedagógia elsajátítása Egyéb lehetőségek –Intézményi kapcsolatok –Önkéntesség propagálása
Köszönöm a figyelmet!