A gazdasági válság hatása a magyarországi vállalkozások körében H-1024 Budapest, Margit krt. 5/b Tel: : Web:
Téma: a gazdasági válság hatása a magyar vállalatokra, reakciók a válságra, válságkezelő intézkedések Módszer: online felmérés Megkérdezés időpontja: 2009.május 26. – június 30. Célcsoport: cégvezetők, felsővezetők, középvezetők Mintanagyság: 1092 interjú Alapadatok a kutatásról
Összefoglalás
A válaszadók közel 90%-a tartja a cégét érintettnek a gazdasági válságban. Az érintettek 91%-ánál visszaesést tapasztaltak. Az érintettség fényében meglepő adat, hogy a cégek 70%-a nem rendelkezik speciális válságkezelő programmal. Közülük 64%-a továbbra sem tervezi, hogy válságkezelő programot léptet életbe. A cégek 23,6%-a rendelkezik speciális válságkezelő programmal. A konkrét programmal rendelkezők aránya az 51 főnél többet foglalkoztató cégek körében a legnagyobb. A megkérdezett cégek közel 60%-a működési költségek csökkentésével reagált eddig a válságra. Létszám leépítésre a felmérésben részt vevő cégek 30%-ánál került sor. A megkérdezett cégek közül legtöbben az értékesítés és a marketing erősítését tervezik fél éven belül. A vállalatok kb. 1/7-e azonban egyelőre nem tervez semmit, kivár. A cégek kétharmadánál az első negyedéves bevételek csökkentek az előző év azonos időszakához képest, további 20%-uknál pedig stagnálás tapasztalható. Bevétel növekedésről a válaszadók 10%-a számolt be. A válaszadók meggyőző többsége (közel 85%) szerint a válság még legalább fél évig tart, de akár 5 éves időtartamig is elhúzódhat. 5 évnél hosszabb ideig tartó válságra csak kb. minden 20. megkérdezett számít. Legfontosabb megállapítások
Részletes eredmények
A válság hatása A válaszadók közel 90%-a tartja a cégét érintettnek a gazdasági válságban. Az érintett cégek 91%-ánál visszaesést tapasztaltak. [Bázis: teljes minta; n = 1092][Bázis: érintett cégek; n = 969]
A válság kezelése #1 Az érintettség fényében meglepő adat, hogy a cégek 70%-a nem rendelkezik speciális válságkezelő programmal. A válságkezelő programmal nem rendelkező cégek 64%-a továbbra sem tervezi, hogy válságkezelő programot léptet életbe. [Bázis: teljes minta; n = 1092][Bázis: válságkezelő programmal nem rendelkező cégek; n = 969]
A válság kezelése #2 A cégek 23,6%-a rendelkezik speciális válságkezelő programmal. Az 51 főnél többet foglalkoztató cégek rendelkeznek legnagyobb arányban konkrét programokkal a válság kezelésére. [Bázis: teljes minta; n = 1092]
Válság miatt bevezetett intézkedések [Bázis: teljes minta; n = 1092] A megkérdezett cégek közel 60%-a működési költségek csökkentésével reagált a válságra. Létszám leépítésre a felmérésben részt vevő cégek 30%-ánál került sor.
Válság miatt tervezett intézkedések [Bázis: teljes minta; n = 1092] A megkérdezett cégek közül legtöbben az értékesítés és a marketing erősítését tervezik fél éven belül. A vállalatok kb. 1/7-e azonban nem tervez semmit, kivár.
Bevételek alakulása 2009 első negyedévében az előző év első negyedévéhez képest A cégek kétharmadánál az első negyedéves bevételek csökkentek az előző év hasonló időszakához képest, további 20%-uknál pedig stagnálás tapasztalható. Bevétel növekedésről a válaszadók 10%-a számolt be. [Bázis: teljes minta; n = 1092]
A válság időtartama prognosztizált válsághossz A válaszadók meggyőző többsége (közel 85%) szerint a válság még legalább fél évig tart, de akár 5 éves időtartamig is elhúzódhat. 5 évnél hosszabb ideig tartó válságra csak kb. minden 20. megkérdezett számít. [Bázis: teljes minta; n = 1092]
Demográfia
Döntési szerepkör A válaszadók közel 80%-a részt vesz a válságkezelési döntésekben. [Bázis: teljes minta; n = 1092]
A válaszadó cégek árbevétel és cégméret szerint [Bázis: teljes minta; n = 1092] A válaszadó cégek kb. 60%-a az éves nettó árbevételét tekintve 50 millió Ft alatti. A megkérdezett cégek 55%-a 1-5 főt foglalkoztat.
Köszönjük, hogy részt vett kutatásunkban! Kapcsolat: Hírek Kft. H-1024 Budapest, Margit krt. 5/b Tel: : Web: