Az irodalomtudomány alapjai

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Események formális leírása, műveletek
Advertisements

A művészet autonómiája a tömegkultúra és szépség határán
Az információ alaptulajdonságai 1.Mérhető 2.Tudásunkra hat Értelmességi alapfeltétel értelmes >< igaz állítás.
A képkészítő nemcsak rögzíti, de mindig ábrázolja is, amit felvesz…
Művészet By: Turi Krisztina.
8. A Föld történetének időbelisége, órája
Képességszintek.
A megismerésről másként – konstruktivista pedagógia
Algoritmus és programozás
A MŰNEMEK ÉS A MŰFAJOK RENDSZEREZÉSE
Az irodalomtudomány alapjai
Novellaelemzési szempontok
Adatmodellezés: E-K modell
A magyar regény története a romantika korában és a századutón
Krúdy Gyula: Szindbád Érettségi tételminta
Kifejezési eszközök a filmművészetben A képkivágások.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
1. előadás. 1.) Szoftverfejlesztés, mint mérnöki tevékenység. Számítási eszközfejlődés. Számítási eszközfejlődés: hazai viszonyok. Mérföldkő: Simula 67.Klasszikus.
1. előadás. 1.) Szoftverfejlesztés, mint mérnöki tevékenység. Számítási eszközfejlődés. Számítási eszközfejlődés: hazai viszonyok. Mérföldkő: Simula 67.Klasszikus.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Nemdeterminisztikus és determinisztikus automaták didaktikai összehasonlítása Maróti György.
Bevezetés az összehasonlító gazdaságtanba
Bevezetés a terminológiába. input output Gépi feldolgozás Jelentés- független Jelentés- függő Információfeldolgozás.
Egy posztmodern regény: Ottlik Géza: Iskola a határon
Statisztika a szociológiában
Kalkuláció.
Programozási nyelvek Páll Boglárka.
ELEMI FOLYAMATSZAKASZOK VIZSGÁLATA Válóczy István.
Nyíregyházi Főiskola, 2006/2007. II. félév
Kertész Imre: Sorstalanság
Általános művészetpszichológia 1. I. rész Illés Anikó ELTE TáTK, Társadalmi Kapcsolatok Intézete, Szociálpszichológia Tanszék Művészetterápia.
A FIZIKAI FELKÉSZÍTÉS HELYZETE, A FEJL Ő DÉS LEHETSÉGES IRÁNYA Dr. Eleki Zoltán ő rnagy (HM HKF kiemelt f ő tiszt) (HM HKF kiemelt f ő tiszt)
A nyelv, mint jelrendszer
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
Banyár József: Életbiztosítás Az életbiztosítások elvi megkonstruálása Banyár József.
A szövegértési feladatok összeállítása
Danthe Alighieri és Az Isteni színjáték.
Szillogisztika = logika (következtetéselmélet)? Az An.Post.-ban, és másutt is találunk olyan megjegyzéseket, hogy minden helyes következtetés szillogizmusok.
(nyelv-családhoz képest!!!
Jankovits László egyetemi docens PTE BTK
Az irodalomtudomány alapjai
Az irodalomtudomány alapjai
7.Az elméleti redukció 1.A mechanizmus-vitalizmus vita –Szélesebb értelemben: redukálható-e a biológia a fizikára és a kémiára, vagy beszélhetünk-e autonóm.
ISTEN IGÉJE ÉLETRE KEL. Mi is az a BIBLIODRÁMA? nincs definíció jellegű válasz „kísérleti spiritualitás” életre keltő, megelevenítő, játékban, testben.
Számítógépes játékmechanizmusok felidézése a filmben Pernecker Dávid 2011.
Az irodalmi művek elemzésének és értelmezésének lehetséges szempontjai
1. MATEMATIKA ELŐADÁS Halmazok, Függvények.
Adamkó Attila UML2 Adamkó Attila
Az epikus művek elemzésének lehetséges szempontjai
ELBESZÉLÉS ÉS TÖRTÉNET
Hatáskör modell 5. HAM.
1. ELBESZÉLÉS Összeállította: Nikli Károly
Az epikus művek elemzésének lehetséges szempontjai
Polinomok.
13K – Tárgyalási technikák – 2. előadás
Aldo Rossi ( ) The Architecture of the City.
Kiterjesztések szemantikája: Szemantikai tartomány : Adatoknak, vagy értékeknek egy nem üres halmazát szemantikai tartománynak nevezzük. Jelölése: D. Egy.
1 Übersetzungswerkstatt. Ein praxisorientiertes Übungsbuch Szerzők: Csatár Péter, Farkas Orsolya, Iványi Zsuzsanna, Molnár Anna, Barna János (Debreceni.
Bölcsész Hefop tananyag- fejlesztési zárókonferencia szept ELTE BTK.
1. Balladák.
Informatikai gyakorlatok 11. évfolyam
Nagy elbeszélések II. / Epika I.
A nemzeti irodalom megteremtése. 2.
Kovács Gergely Péter Bevezetés
LÍRA – EPIKA - DRÁMA.
Érvényesség, hatály, alkalmazhatóság
A strukturalista, a hermeneutikai és a dekonstruktív interpretáció
Tanulás és emlékezet 5. előadás.
Tudásstruktúrák szerepe a befogadásban
Mikszáth Kálmán novellái
Előadás másolata:

Az irodalomtudomány alapjai Anglisztika alapszak Germanisztika alapszak Kedd 16.00-17.30 ADs 035

Narratív struktúrák Kétféle észlelési mód/beszédmód: a) érvelő, argumentatív b) elbeszélő/narratív „narratív fordulat” – politológia, szociológia, történettudomány, jogtudomány, neveléstudomány, pszichológia, irodalomtudomány, film- és színháztudomány elbeszéléselmélet/narratológia: Tzvetan Todorov: Grammaire du Décaméron (1969) „narratologie”, „narratology” – „narrative theory”, „theory of narrative”, „Erzähltheorie”, „Theorie des Erzählens”, „Erzähltextanalyse”

Narratív struktúrák ‘elbeszélés’/’narratíva’ – általános fogalom - verbális jelrendszerekben és nem (vagy nem csak) verbális jelrendszerekben, ill. művészeti ágakban (regény, novella, film, balett, pantomim, opera) - mindennapi szövegekben és irodalmi szövegekben (mindennapi „sztorijaink”, egy fiktív irodalmi figura egy napja, életének epizódja, egész élete stb). - irodalmi szövegeken belül: szűkebb értelemben vett elbeszélő műfajokban, nemcsak a szorosan vett elbeszélő műfajokban (dráma: cselekmény, történet; lírai vagy köztes műfajú ballada: történetet mond el)

Narratív struktúrák Az elbeszélés elemi formái és modelljei: ’elemi narratív struktúra’= többszörös absztrakció eredménye, eltekint az elbeszélés konkrét megjelenési formáitól, mediális változataitól: a) elvonatkoztat az ’elbeszélés’ kettősségétől, vagyis attól, hogy az ’elbeszélést’ a ‚történet’ (histoire) és a ‚történetmondás’ (discours) csak elméletileg elválasztható együttese alkotja, b) elvonatkoztat attól, hogy az ‚elbeszélés’ ill. a ‚történet’ többnyire összetett, bonyolult rendszerű eseménysorokat, párhuzamos eseményeket foglal magában, melyek az elemi struktúrában elvonatkoztató redukció eredményeként sűrűsödnek össze

Narratív struktúrák Az ‘elemi narratív struktúra’ Prince-féle változata: döntő mozzanat: egy kiinduló és egy végállapot (szituáció) között végbemenő transzformáció, változás, ill. a két állapot ellentétes mivolta narratív struktúra = valós vagy fiktív események időbeli egymásutánisága, melyekegy adott individuumra vonatkoztatódnak és legalább egy elemükben oppozícióban állnak egymással: kiinduló állapot (szi) t1 időpontban → változás (v) t2 időpontban → végállapot (szv) t3 időpontban t1, t2, t3 = az ábrázolt világ egymást követő időpontjai/időszakaszai (szv) = a t2 időpontban bekövetkezett változás eredménye (szi), (szv) = legalább egy elemükben ellentétesek egymással az (szi), (szv) szituációban ugyanaz az individuum fordul elő. Pl: Péter megfázott és beteg lett. → [Péter] elment az orvoshoz, az gyógyszert írt fel neki. → [Péter] beszedte az orvosságot és meggyógyult.

Narratív struktúrák Az ‘elemi narratív struktúra’ Lotman-féle változata: alapvető kategória: ‘esemény’ – szöveg: elvont térstruktúra ’tér’ = a szöveg szemantikai jegyek által meghatározott egysége (halmaza) - több részre oszlik (részhalmazok bizonyos jegyek alapján, pl. „védettség”, „kiszolgáltatottság”, „bátorság”, „gyávaság” stb.) - a rész-terek: ’határ’ választja el egymástól, a ’teret’ különálló részekre osztja, átjárhatatlan (pl. „falu” vs. „város”) - esemény = egy individuum átlépi két rész-tér határát, a történet hordozójává válik (pl. az egyik szereplő elhagyja a falut, és elmegy a városba) - szemantikai tér = a történetnek nemcsak egyszerű ’topográfiai’ felosztása, a terek járulékos szemantikai jegyekkel társulnak (pl. „falu” = az egyszerűség, romlatlanság, a természet „tere”, „város” = természettől eltávolodás, a romlottság „tere”), → a terek szemantizálódnak - absztrakt szemantizáció = a topográfiai és a szemantikai jegyek „keresztezik” egymást, (pl. „falu” = elmaradottság, „város” = fejlődés, feltörekvés) egy individuum határátlépése = egyszerű esemény (a szemantikai terek viszonyrendszere nem változik meg) ’metaesemény’ = a szemantikai terek rendszerében következik be változás (pl. a „falu” és a „város” tere egyaránt megszűnne vagy összeolvadna) ’esemény’: szöveg- és kultúrafüggő, történeti korszakonként változó (pl. visszafordítható és visszafordíthatatlan, lehetséges és lehetetlen, valószínű és valószínűtlen, alacsonyabb vagy magasabb szintű normát sértő események stb.) vitatható pont: a ’tér’ egyszerre elvont szemantikai kategória és az elbeszélt világ konkrétan megjelenített tere

Narratív struktúrák Az elbeszélés vizsgálatának irányai: az elbeszélés egyszerű típusai Propp, Lévi-Strauss, Bremond általános modellek – „klasszikus” narratológia orosz formalisták, Barthes, Todorov, Genette; az elbeszélés logikai-szemantikai modellje (lehetséges világok – szövegvilágok) „posztklasszikus” narratológiák hagyományos műfaji, mediális kereteket lépik át:„intermediális elbeszéléselmélet”, „transzgenerikus narratológia”, „interdiszciplináris narratológiai elemzés „kontextuális narratológia”: az elbeszélés kontextualizálása, kulturalizálása („természetes narratológia”, „feminista narratológia”, „posztkoloniális narratológia”, „kognitív narratológia”, „posztmodern narratológia” stb.)