A kommunikáció
I. A kommunikáció meghatározása kommunikáció minden, amelyben információ továbbítása történik. Információ: -minden olyan tény, közlés, hír, amely számunkra új ismeretet hordoz A kommunikáció jelenségeinek összetevői kommunikátor vagy közlő fél befogadó hír vagy közléstartalom jelrendszere: a kód, a kód elemi egysége: a jel a csatorna.
II. A kommunikáció területei Kommunikáció technikai értelemben (telefon, számítógépek stb.). Társadalmi kommunikáció - információátadás az emberek között Biológiai kommunikáció - az élő szervezetek különféle rendszereiben folyó
III. A kommunikáció általános modellje
A modellhez kapcsolódó meghatározások: Adó: információ forrása, lehet személy állat, szoftver, gép,…stb, ami a közleményt előállítja és továbbítja. Jel: a választott kód elemi egysége Jelátalakító (kódoló): jeleket legtöbbször fizikailag át kell alakítani, hogy alkalmasak legyenek a továbbításra. Pl. (Telefonáláskor) hangjel átalakítása analóg elektromos jellé. Kódoló: jeleket, közlemény kódolja egy másik jelrendszerbe Pl: Kódolás (modemmel): a modem (modulátor-demodulátor) segítségével (jelátalakítással) megteremthetjük a kapcsolatot két számítógép között a telefonvonalon. Információs csatorna: az adó és a vevő között az információ továbbítását szolgáló közeg, vezeték (Pl. levegő, víz, telefonkábel stb.)
Dekódoló: kódolt jelek visszalakítását végzi, a közlő által választott kód "megfejtése", amelynek két feltétele van: - a fogadónak ismernie kell a közlő által választott kódot (ellenkező esetben közvetítő eszközt vagy személyt kell igénybe vennie) - az üzenet jelentéstartalmának azonosnak kell lennie a közlő és a fogadó számára. Vevő: az aki az információt értelmezi, tárolja a közleményt (jeleket), az információ befogadója. Zaj: a jelek továbbhaladását lassító, zavaró vagy akadályozó körülmény a csatornában.
IV. A közlési folyamat végbemenetele szempontjából a kommunikáció lehet teljes - amikor a fogadótól értékelhető válasz érkezik részleges - amikor a közlő észleli, hogy a fogadó "vette" az üzenetet, de válasz nem érkezik; egyoldalú: - amikor a közlő nem tudja, hogy üzenete eljutott-e a fogadóhoz. (Példák az e-mailen szemléltetve)
V. Példa kommunikációs folyamatokra: Komunikáció folyamata mobiltelefonnal: Adó: aki telefonon felhívja a vevőt Vevő: akit telefonon hívtak fel Közlemény: amit atelefonba mondunk Jelátalakító: mikrofon (kódoló) a készülékben, hangszórón (dekódoló) keresztül hallja a vevő az információt Információs csatorna: elektomágneses mező, amin a rádióhullámok haladnak Zaj: recseg a telefon, háttérzaj
Internet kommunikációs szolgáltatásai: www (böngészés) elektronikus levelezés ftp (fájlok átvitele távoli gépek között)
Folyt köv. következő órán!