Kistérségi együttműködés, kapcsolatépítés kulturális és versenyképességi háttér 2007. május 18. Mikulás Gábor Várpalota, 2008.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A KÖNYVTÁR – KAPU A VILÁGRA Kilenc fontos mondat.
Advertisements

Előadó: dr. Lengyel László Magyar Nemzeti Tanács Felsőoktatási ügyekkel megbízott Tanácsos.
Kamarai prezentáció sablon
Migránsok társadalmi beilleszkedése együttműködéssel
2006. szeptember 20. Vámospércs "Új szolgáltatások a könyvtárban az Internetre építve" Moldován István OSZK MEK osztály
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
Genertel sajtótájékoztató – az NRC kutatási adatai június 9.
Dr. Csermely Tibor GÉPJÁRMŰBIZTOSÍTÁSI HELYZETKÉP
•online kommunikáció •branding, márkaépítés •kommunikációs stratégiák kitalálása, felépítése •Közösségi marketing •Szociális érzékenység, non-profit partnerek.
Pr ― meggyőzés helyett bevonással Mikulás Gábor Információs és pr-tanácsadó, a Magyar Public Relations Szövetség tagja
SZEREP TANMŰHELY ESÉLYEGYENLŐSÉGI RENDEZVÉNY március 25. West Hungary Humán Szolgáltató Közhasznú Nonprofit Kft.
Shop-koncepció: sokkal kevesebb könyv, sokkal nagyobb használat Mikulás Gábor márc.
A használók fizetési hajlandósága – tapintatos kommunikáció a térítéses információszolgáltatás irányába Czupi Gyula, Halis István Városi Könyvtár, Nagykanizsa.
A Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány bemutatása az egyenlő esélyű hozzáférés tükrében Budapest, június 17. Szentkatolnay Miklós.
Mikulás Gábor ”Marketing, public relations és reklám az egészségügyben'' XIV. Országos Konferencia, Budapest, február
Mikrohitelezés Magyarországon Mikrohitelezési gyakorlat- segítség a kezdéshez Mikrohitelezés Magyarországon Mikrohitelezési gyakorlat- segítség a kezdéshez.
Az iskolai könyvtárhasználat hazai innovatív példái
10 állítás a gyerekek internethasználatáról
GKI Zrt., A humántőke kezelése a kétszázaknál Budapest, október 10. A hazai tudástőke megtartatása FIGYELŐ TOP200 Konferencia Dr. Adler.
Célcsoport elérése – online támogatással Go East! – a ki nem használt lehetőségek birodalma.
A tételek eljuttatása az iskolákba
Vállalkozásgazdaságtan 1. előadás
Stratégiai tervezés.
1. IS2PRI2 02/96 B.Könyv SIKER A KÖNYVELÉSHEZ. 2. IS2PRI2 02/96 Mi a B.Könyv KönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDevizaKönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDeviza.
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Családi vállalkozás.
Közszolgáltatás-szervezés és regionalizmus Budapest térségében Készítette: dr. Kovács Róbert Magyar Regionális Tudományi Társaság.
Sárgarépa piaca hasonlóságelemzéssel Gazdaság- és Társadalomtudományi kar Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök I. évfolyam Fekete AlexanderKozma Richárd.
Public Relations eszközök az egészségügyi intézmények szolgálatában
Hatékony OTC kommunikáció az interneten
Mikulás Gábor GM Consulting Magyar Számítógépes Nyelvtudományi Konferencia, dec. 3-4.
Marketing-lehetőségek vállalati információs szolgáltatásokra Mikulás Gábor, GM Consulting MKE – Műszaki.
FoglalkoztaTárs - Társ a foglalkoztatásban Október 24. Észak-alföldi regionális szakmai műhelymunka A KézenFogva Alapítvány megjegyzései a kerekasztal.
szakmérnök hallgatók számára
Tudásmenedzsment fejlesztések a tudásközösség – közösségi tudás – tudástőke hármas egységének jegyében az MTV-nél Móriczné Zvornik Csilla (MTV - humánerőforrás.
Háztartási költségvetési és életkörülmény adatfelvétel
A szelektív gyűjtés helyzete, eredményei Kommunikációs kihívások
A vidéki tér sikertényezői
Tudástranszfer.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
Számít, hogy 0,61 m2 ? A pedagógusok élet-, és munkakörülményei, a pedagógus életpálya teljességének tükrében Sági Matild Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
NŐ az ESÉLY! Esélyegyenlőségi program Zala megyében A projekt az Európai Unió és a Magyar Köztársaság támogatásával valósul meg.
„Beszélgessünk Európáról” programsorozat MeH EU Kommunikációs Főosztály Dániel Anna Békés, március 18.
Bánkeszi Katalin A számítógép és az Internet hatása az olvasáskultúrára (konferencia) Változó olvasói igények – változó könyvtáros világ.
2007. május 22. Debrecen Digitalizálás és elektronikus hozzáférés 1 DEA: a Debreceni Egyetem elektronikus Archívuma Karácsony Gyöngyi DE Egyetemi és Nemzeti.
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
1 Civil részvétel és szerepvállalás A helyi és térségi együttműködés lehetőségei és korlátai Rajnai Gábor Országos Területfejlesztési Civil Egyeztető Fórum.
7. Házi feladat megoldása
GENERALI Alapkezelő Zrt. Az oroszlán erejével GENERALI Alapkezelő Zrt. Milyen új együttműködés szükséges a választható portfoliós rendszer bevezetése során.
1 Konjunktúrajelentés 2009  Az üzleti helyzet és várakozások  A befektői környezet A DUIHK 15. konjunktúrafelmérése Dirk Wölfer április 21.
Miért érdemes az eMagyarország hálózathoz tartozni? Az eMagyarország hálózat működése kézzelfogható eredményekkel járul hozzá a társadalom és a gazdaság.
Kiscsoportos stratégiai és döntési gyakorlat. Milyen ember a PROJEKT MENEDZSER?
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban Biró Dániel Budapest május 7.
Társadalmi és kultúraközi kommunikáció I.
Közép-Dunántúl, Veszprém megye és Várpalota munkaerő-piaci helyzete
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
Egészséglelkesek az iskolákban Az egészségfejlesztés helyzete az általános iskolákban.
Nyitott Kapuk 2010 Beiskolázási kérdőívek értékelése.
Tanulói elégedettségvizsgálat ismertetése HJK
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Szakértelmek és tudások integrációja Horváth Zsuzsanna Budapest 2013.
A TÁVMUNKA Balázs Viktória Emberi erőforrások III. évfolyam.
Az IKT-alapú pedagógia munkaformái, módszerei. 3 betűs világ IKT IST SDT.
A TÁRSADALMI JÓL- LÉT KÉRDÉSEINEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA EGYES SZOLGÁLTATÓ SZEKTOROKBAN Készítette: Folmegné Czirák Julianna
A KÜLFÖLDI HALLGATÓK INTÉZMÉNYVÁLASZTÁSI SZEMPONTJAI TÁMOP C-12/1/KONV Losoncz Annamária Szegedi Tudományegyetem Nemzetközi Igazgatóság.
WKING PARTNERSÉG BEMUTATÓ. WKing Kereskedőház az Ön cége szolgálatában Tapasztalatunk: 10+ év e-commerce 20+ év kereskedelem 10+ év online marketing tapasztalat.
Interkulturális kommunikáció Győr-Moson-Sopron Megyei Kereskedelmi és Iparkamara HR-klub október 24.
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Kultúra és kommunikáció
Regionális és vállalati identitás az ellátási láncokban
Előadás másolata:

Kistérségi együttműködés, kapcsolatépítés kulturális és versenyképességi háttér május 18. Mikulás Gábor Várpalota, jún. 18.

Az eddigi erőfeszítések kimenete vált. - könyvtárhasználók*17.7%11.5%-35% - segítségkérés kvtárostól*57.0%17.0%-70% * Tárki-OSZK ** Szonda-Ipsos (nem azonos kérdésekre!) - könyvtárosi imázs** %53%46% Következmény: - a költségvetés reálértékben csökkent - létszámleépítések, összevonások folyamatban a KSH szerint 22% (de: a beiratkozásokat számolja)

Sto gyelaty? Tovább a „lenini” úton? Tartsuk az irányt, csak EU-s támogatásokkal? Nem szeretünk változni, mert az nagyobb energiát kíván, mint a nemváltozás OK, de kitartóan haladunk a lejtőn lefelé… Az lehet túlélő, aki gyorsabban „felejti el” a jelen helyzethez vezető kulturális reflexeit. No, ki szeretne túlélni? ;-)

Változás esetén… Vért és verítéket ígérhetek – pontosabban: a változás izgalmát, kihívásait, erőfeszítéseit, kezdeti bizonytalanságait Vagy: hívjanak meg minisztériumi előadót… Jellemző zsákutca: egyszerre húzás és taszítás (a jelentős ráfordítás ellenére helybenjárás és frusztráció)

Kollektivizmus-kultúrák Intézményi ~: a szervezetek és a társadalom intézményi normái és gyakorlata mennyire bátorítják és jutalmazzák az erőforrások elosztását és a kollektív cselekvést. Csoport~: az egyének szervezetükben vagy családjukban mennyire juttatják kifejezésre büszkeségüket, lojalitásukat, és összetartozás- értésüket.

Kapcsolatok eloszlása kapcsolatok erőssége kapcsolatok száma kapcsolatok erőssége „híd jellegű”, nagyobb távot átívelő kapcsolatok: változatosabb, ingerdúsabb gondolatok  a saját elképzelések rendszeres átvizsgálása, technológiatranszfer stb. tág közösségi, „intézményi” jelleg (kis)csoport-jelleg

Versenyképesség általában Bizonytalanságkerülés – magas Hatalmi távolság – kicsi Intézményi kollektivizmus – magas Csoportkollektivizmus – alacsony Jövőorientáció – magas Teljesítményorientáció – magas Nincs hatással: nemi egyenlőség, asszertivitás, humánorientáció

Szervezeti kultúra és versenyképesség Szervezetikultúra-változókPiacorientáltKözszolg.Tradicion. rámenősség / asszertivitás 3,73  4,27  3,82 bizonytalanságkerülés 3,96  3,92 3,60  ! hatalmi távolság 3,39  3,96 4,56  ! humánorientáció 4,60  4,40 3,80  intézményi kollektivizmus 4,56  4,11 3,75  jövőorientáció 4,95  4,32 4,01  ! csoportkollektivizmus 4,89  ! 4,52 3,85  nemi egyenlőség3,32 4,20  2,82  teljesítményorientáció 4,95  4,13 3,70  ! GLOBE-módszertan (Karácsonyi, 2007)

Jellemző szövegek, gondolatok… Csoportkollektivizmus Mi ezt úgy csináljuk, hogy… Ezt nálunk azért nem lehet megcsinálni, … Annyi pénzből, amennyi nekik van… Intézményi kollektivizmus Érdekes, amit mondasz; ki tudnád fejteni? És ez hogyan működhetne nálunk? Az „Év tolvaja” díj alapítása

Versenyképesség (másik módszertan) Szerzett státusz vs. öröklött státusz Alacsony vs. magas érzelmi orientáció Alacsony vs. magas jövőorientáció Trompenaars—Hampden-Turner módszertan (Kovács, 2006)

Közgazdaság, pszichológia Méretgazdaságosság Bizalom: a másik nem kapásból akar átverni (akkor sikerül, ha előbb ezt magamról tudom!) Együttműködés: elfogadom, hogy egymásra vagyunk utalva, egységben az erő Szolgáltatói attitűd – büszkeség helyett „hiába fürösztöd önmagadban, csak másban moshatod meg arcodat” Búzamag-effektus (ha nem rohad el…)

Tehát akkor A kis szervezetek rugalmasságának és a nagy szervezetek robusztusságának ötvözése Közös és bevont munkaerő (pl. több fizikai munkahely, diák-segítők) Közös használók (egy „kártya” több helyre) Közös állomány és információforrások (mobil állomány, közös adatbázisok…)

Célok és eszközök Cél: beépülés az ügyfél értékláncába; a saját kompetencia hitelesítése: képesek vagyunk a használó céljainak, szempontjainak megfelelő tartalmú és formájú szolgáltatást kínálni (kit érdekel a könyvtári szolgáltatás?!). Eszközei: Nélkülözhetetlenné válás (meggyőzés helyett!) A szolgáltatói attitűd begyakorlása Módszeres „kimászkálás” a könyvtárból

Vonzó példák „Norvég Könyvtár”; fiókkönytárak Tromsø- Alsóban és a Bislet-Főiskolán stb. Lebegő állomány; Library Thing Minimum 6-8 fős norvég könyvtárak (szervezeti összevonás) Finn, dán és holland regionális ellátórendszerek Hazai gyakorlat: inkább elnyújtott agónia, majd a trend követése év késéssel

Gátak a tudásmegosztásban Gátak a tudás- megosz- tásban Elektronikus környezet Az egyén Fizikai környezet Személyes konfliktusok Szervezeten kívüli Szervezeti kultúra A vezető Hatalomkultúra; nincs nyilatkozási jog Hiányzó ismeretek Szakismeret hiánya Nincs idő rá Nincs közös fórum Tart tudáshiányának kiderülésétől Magamutogatásnak véli Nem gondolja, hogy tudása egyedi Önbizalomhiány Nem tartja fontosnak Széttagolt telephely Berendezéshiány Öröklött státusz Hatalomféltés Pedagógiai érzék hiánya Csekély intézményi kollektivizmus Generációs ellentét Nem szokás a megosztás Hagyománytisztelet Nem szokás „kritizálni” Nem ereszkedik le Nem érdekes a meglévő ismeret Letiltott fórumok Érdektelenség Pozícióféltés Szervezetközi verseny, nincs technológiatranszfer A közlés nem a befogadó szintjén

Pr-eszközök Megjelenés az ügyfelek számára fontos fórumokon Célcsoport számára megfelelő „csatornák” használata és beépülés másokéba (intranet-oldal, blog, hírlevél ügyfelek célcsoportjai számára) Hitelt ébresztő megjelenés (berendezés, vizuális arculat, portál, öltözködés stb.) Proaktivitás: mit fognak kérni ezután?

Pr 2.0 – az információforrások felé Új „dokumentumtípus”: telefonkönyv— tudástérkép; elektronikus, telefonos eléréssel A könyvtár (virtuális) határainak módszeres feszegetése; osztályterem, okmányiroda stb. Arculatváltás: megbirkózás a „könyvtár” kifejezéssel

Néhány vonatkozó anyag a KIT-ből Felsőoktatási és közkönyvtár egyben – inspiráló erő forrása Hol vannak a világ legjobb közkönyvtárai? – Íme, a sor, akikre figyeljünk Norvég könyvtári stratégia – minimum 6-8 fős könyvtárak Magyar és finn közkönyvtárak – 5-10-szeres hatékonyság odaát IT-stratégia : Minden könyvtártípus egyetlen nemzeti adatbázis keretében Haszon, nyereség és hozam a könyvtárban

Kérdés, megjegyzés, névjegy ;-)