Az energiapolitika és a közlekedési szektor Lukács András Levegő Munkacsoport www.levego.hu Energia[forradalom]: A fenntartható energiagazdálkodás lehetőségei.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Zöld válságkezelés és gazdaságélénkítés Környezetgazdászok javaslatai (Szeged, Vándorgyűlés, 2010 okt.1.)
Advertisements

A kamionforgalomról Lukács András Levegő Munkacsoport Budapest, december 15.
A magyar gazdaság versenyképessége Vojnits Tamás április 2.
Környezetvédelmi ipar és hulladékgazdálkodás Magyarországon
Javaslatok a zöld államháztartási reformra Lukács András Levegő Munkacsoport „A környezetvédelmi szempontból káros támogatások és megszüntetésük.
GKI Zrt., Gazdasági folyamatok, 2008 Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt április 2.
Fenntartható energiagazdálkodással az éghajlatváltozással szemben: retorika vagy realitás? Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Környezetgazdaságtan.
Az egészségügy finanszírozásának problémái Adalékok a járulékreform kéréseihez Dr. Kincses Gyula ESKI.
1 „ Gazdasági kihívások 2009-ben ” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Dunagáz szakmai napok, Dobogókő Április 15.
- 5.PÉNZÜGYI ÉS SZÁMVITELI FOGALMAK ELKÜLÖNÍTÉSE –
Nemzeti Közlekedési Stratégia kialakítása Magyarországon Szűcs Lajos, főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Közlekedési Infrastruktúra Főosztály.
GKI Zrt., A gazdaság helyzete – kampány előtt és után (Tények, várakozások és előrejelzés) Mérők Klubja Budapest, április 24. Dr. Karsai.
Tízezren innen és túl A magyar tőzsde és a világ pénzügyi piacai 2003 őszén Jaksity György elnök Budapesti Értéktőzsde Rt.
Dr. Hinfner Miklós Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete Budapest, december 15.
Kormányszóvivői tájékoztató. A gáz árának változása januárban GKM- PM tájékoztató december 14.
Az APEH-hoz benyújtott bevallások adatai alapján
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
Prevenció, kuráció, rehabilitáció
Ciklus és trend a magyar gazdaságban,
4000 körüli vállalkozás, - ennek 80%-a mikro-vállalkozás (10 főnél kevesebb foglalkoztatott), - 15%-a kisvállalkozás (10-49 fő foglalkoztatott) 100 ezer.
C = C/Y Ĉ=∆C/∆Y A fogyasztási függvény Reáljövedelem Y
1 Magyarország 2020 perspektívájában Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt november 29.
Az infláció tényezői 2006-ban Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Rt.
GKI Zrt., Öngólok után – kell egy gazdaságpolitika Szeged, október 1. Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt.
A közúti fuvarozás helyzete Napi Gazdaság Konferencia Karmos Gábor - főtitkár.
Jövedelmek és államháztartási kiadások Magyarországon Jövedelmek és államháztartási kiadások Magyarországon június 10 Palócz Éva KOPINT-TÁRKI Zrt.
Nemzeti Egészségügyi Számlák (NESZ) május 23. Mentusz Zsófia Központi Statisztikai Hivatal.
Tapasztalatok az NFT „Közlekedés, energia” munkacsoportjával kapcsolatban Lukács András Levegő Munkacsoport „Civil szervezetek feladatai és lehetőségei.
A magyar gazdaság várható helyzete
2008. november 20. Az európai uniós integráció és a magyar gazdaság; avagy esélyek és kockázatok a magyar gépjármű szektor beruházási lehetőségeiben Dr.
A Kiotói Jegyzőkönyv Énekes Nóra Kovács Tamás.
GKI Zrt., A válság: veszély és esély Balatonfüred, október 8. EGVE Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt.
Kormányszóvivői tájékoztató. Tájékoztató a gazdaságról Dr. Veres János pénzügyminiszter szeptember 14.
Kormányszóvivői tájékoztató Cselekedni most és mindenkiért Biztonságot az alkalmi munkából élőknek! Az alkalmi munka után fizetett közterhek csökkentése.
Kamionról vasútra A Levegő Munkacsoport sajtótájékoztatója BILK, április 3.
Környezetvédelmi szempontból káros támogatások a közlekedés terén Pavics Lázár Levegő Munkacsoport „A környezetvédelmi szempontból káros támogatások és.
Javaslatok a környezetvédelmi adóreformra Lukács András – Pavics Lázár Levegő Munkacsoport „Adózás a fenntartható fejlődésért” Budapest, május 9.
Az Állami Számvevőszék szerepe a környezetre káros támogatások ellenőrzésében Dr. Báger Gusztáv egyetemi tanár, főigazgató Állami Számvevőszék Fejlesztési.
Makrogazdasági folyamatok és versenyképesség Csillag István Budapest, március 4.
ICEG EC KELET-EURÓPA: MAKROGAZDASÁGI KILÁTÁSOK ÉS GAZDASÁGPOLITIKAI KIHÍVÁSOK AZ EU-CSATLAKOZÁS ELŐTT MAKROGAZDASÁGI KILÁTÁSOK A BALTI ORSZÁGOKBAN 2002.
Gazdasági és foglalkoztatási folyamatok Magyarországon
EU szabályozás Általános környezetvédelmi jogtár Forrás:
Éghajlatváltozásról MSZOSZ Elnökség március 2.
Republikon november 24. P alócz Éva A magyar gazdaságpolitika mozgástere a válság után Republikon november 24. P alócz Éva KOPINT-TÁRKI Zrt.
Szép esténk lesz…? Varga Mihály október 14. Fidesz- Magyar Polgári Szövetség Országgyűlés Képviselőcsoport Gazdasági Kabinet FIDESZ GAZDASÁGI KABINET.
A Fidesz - Magyar Polgári Szövetség Új munkabarát és vállalkozásfejlesztő adópolitikai elképzelései Új munkabarát és vállalkozásfejlesztő adópolitikai.
Osztalékadó. Osztalékadó A Medgyessy-Gyurcsány-kormány adóreformja I. 550 milliárd Ft elvonás évente (55 ezer Ft/fő) 22 adóemelés Áfa radikális.
? Államadósság Jól állunk-e vagy sem? Nagy a jólét, vagy éppen ellenkezőleg, romlik az élet minősége? Dübörög-e a gazdaság, vagy éppen ellenkezőleg, válság.
Fékezés vagy lendület? Tovább nehezedik a hazai munkahelyteremtő mikro-, kis- és középes vállalkozások helyzete Varga Mihály, 2004.október 10.
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
AZ ÉGHAJLATVÁLTOZÁS VESZÉLYE ÉS A HAZAI KLÍMAPOLITIKA Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium február 27.
Gazdasági és foglalkoztatási folyamatok Magyarországon.
Transznacionális és multinacionális vállalatok
A 21. század energiapolitikai kérdései és hazai válaszai: a „Magyarország energiapolitikája ” című stratégia és a lezajlott társadalmi-szakmai.
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
A hazai fiskális politika általános kérdései és kihívásai 42. Közgazdász-vándorgyűlés Eger, augusztus
Az EU és a civil szervezetek kapcsolata Lukács András Levegő Munkacsoport „Civil szervezetek feladatai és lehetőségei az EU-tagság kapcsán” Budapest, 2005.
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
Megszorítások, reformok, versenyképesség – Magyarország 2006.
Energia és (levegő)környezet
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
Versenyképesség MTA-MEH projekt Vértes András.
MBA Akadémia 1 A bővülés éve 2008?? Palócz Éva KOPINT-TARKI MBA Akadémia április26.
Az autóbuszos turizmus támogatásának fontossága az EU tagállamaiban Stephen Smith Elnök Autóbuszos Turizmus Európai Szövetsége.
Heves megye gazdasági helyzetképe, I. negyedév
Magyar gazdaságpolitika a rendszerváltás után 2. A 2010 utáni korszak
Fordulatok után / fordulatok előtt
Előadás másolata:

Az energiapolitika és a közlekedési szektor Lukács András Levegő Munkacsoport Energia[forradalom]: A fenntartható energiagazdálkodás lehetőségei Magyarországon a 21. században Budapest, október 26.

Forrás: KvVM

Forrás: Eurostat

Ha a közlekedéshez szükséges egyéb tevékenységek (útépítés, autógyártás, kőolaj-kitermelés stb.) szén-dioxid- kibocsátásával is számolunk, akkor mintegy 70 százalékkal magasabb arányt kapunk.

Forrás: Eurostat A szén-dioxid-kibocsátás ágazatonként az EU25-ben

Az energiahatékonyság nemzetgazdasági lehetőségei a közlekedésben Készítette a Levegő Munkacsoport a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium megbízásából 2006-ban

A szakpolitika első eleme a szén árképzése. Az üvegházgázok gazdasági értelemben externáliák: az üvegházgázok kibocsátói okozzák az éghajlatváltozást, ezáltal költségeket rónak a világra és az elkövetkezendő nemzedékekre, de ők maguk nem szembesülnek tevékenységük összes következményével. Stern Jelentés

Készült az Európai Bizottság PHARE Access programja és a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium támogatásával. A kutatás vezetője: Dr. Kiss Károly (Budapesti Corvinus Egyetem)

Útépítés és útfenntartás210 Környezeti, egészségi stb. károk (OECD)860 Járműgyártás, kőolajkitermelés stb. kárai90 Forgalmi torlódások20 Károk utakban, épületekben, közművekben200 Kár a többi járműben600 Adóelkerülés bérelszámolásnál110 Fekete/szürke gazdaság egyéb vonatkozásai200 Közlekedésbiztonsági stb. szabálysértés130 Külföldi napidíj kedvezménye11 Elvonás vasúti árufuvarozástól100 ÖSSZESEN ≈2530 A tehergépkocsikkal összefüggő állami kiadások 2004-ben (milliárd Ft) Autópálya-építések áfamentessége27

Üzemanyagok jövedéki adója54 Gépjárműadó (belföldi)12 Gépjármű átírási illeték1 Termékdíjak5 Túlsúlydíj1 Autópályadíj6 Gépjárműadó (külföldi)3 ÖSSZESEN81 A tehergépkocsikkal összefüggő állami bevételek 2004-ben (milliárd Ft)

TEHERGÉPKOCSIK ÖSSZES KIADÁS: 2500 milliárd Ft KIADÁSOK ÉS BEVÉTELEK EGYENLEGE: – ≈ –2400 milliárd Ft

TEHERGÉPKOCSIK Tartozás a korábbi évek versenyelőnyt adó támogatásából (amennyiben 15 éven keresztül történne a visszafizetés): 2500 milliárd Ft (évente)

TEHERGÉPKOCSIK ÖSSZES TÁMOGATÁS 2004-ben: ≈5000 milliárd Ft

A személygépkocsik magánhasználatának törvényellenes elszámolása céges költségként 860 Útépítés és -fenntartás165 Ingyenes parkolás350 Környezeti, egészségi és hasonló károk850 Háttérfolyamatok190 Torlódások110 Útkárok60 Bevételkiesés üzemanyag-manipulációk miatt70 A tehergépkocsik által a személygépkocsikban közvetetten okozott károk–550 ÖSSZESEN≈2100 A személygépkocsikkal összefüggő állami kiadások 2004-ben (milliárd Ft)

Üzemanyagok jövedéki adója335 Gépjárműadó22 Gépjármű átírási illeték16 Termékdíjak5 Fogyasztási, regisztrációs adó61 Autópályadíj13 Cégautók adója26 ÖSSZESEN479 A személygépkocsikkal összefüggő állami bevételek 2004-ben (milliárd Ft)

SZEMÉLYGÉPKOCSIK ÖSSZES KIADÁS: 2100 milliárd Ft KIADÁSOK ÉS BEVÉTELEK EGYENLEGE: – = –1600 milliárd Ft

SZEMÉLYGÉPKOCSIK Tartozás a korábbi évek versenyelőnye miatt (amennyiben 15 éven keresztül történne a visszafizetés): 2200 milliárd Ft

SZEMÉLYGÉPKOCSIK ÖSSZES TÁMOGATÁS 2004-ben: 3800 milliárd Ft

Forrás: Európai közlekedéspolitika, Fehér Könyv, 2001

A munkabért közvetlenül terhelő befizetések, a jövedéki és fogyasztási adóbevételek, valamint az infláció alakulása (1988=100) A munkabért közvetlenül terhelő adókból és járulékokból származó államháztartási bevétel Az egy foglalkoztatottra jutó bérteher A jövedéki és fogyasztási adóból származó államháztartási bevétel infláció

Nem az összes adóteher növelésére van szükség, hanem az adószerkezet megváltoztatására.

A közlekedési széndioxid-kibocsátás változása százalékban (bázisév: 1996) Nagy-Britannia: Az ásványolaj-adó éves emelkedése Németország: üa.adó emelése Eu-15 Németország Nagy-Britannia Forrás: EEA

A környezetvédelmi adóreform Németországban – Tapasztalatok [minden adat %-ban az előző évhez képest] Közlekedési üzemanyag- Tömegközlekedési Autó-megosztás értékesítés utasok száma utasai 2000:-2,8+0, :-1,0+0, :-2,3+0, :-3,5+1, :-2,3+0, :-4,9 Öt egymást követő évben mindez először fordult elő – megtörve az 1950 óta tartó emelkedési (üzemanyag), illetve hanyatló (tömegközlekedés) tendenciát!

„A közgondolkodással ellentétben a költségek ilyetén összevonása nem befolyásolná hátrányosan Európa versenyképességét. Nem is annyira az adók általános szintjét, mint annak szerkezetét, kellene jelentősen megváltoztatni, gyökeresen átalakítva oly módon, hogy a külső és az infrastrukturális költségek beépüljenek a közlekedés árába. Ha egyes tagállamok szeretnék emelni a közlekedést érintő adók általános szintjét, akkor ezt a politikát úgy kell kialakítani, hogy a gazdaság egészében ne eredményezzen nettó adónövekedést (a pénzügyi terheket is beleértve), így az infrastruktúra-díjak bárminemű növekedését a meglévő adók, például a foglalkoztatással kapcsolatosak csökkentésével lehetne ellensúlyozni, vagy azzal, hogy a bevételek egy részét az infrastruktúra finanszírozására fordítják.” Fehér Könyv, 2001

30 európai ország szállításigényességének és versenyképességének kapcsolata

Versenyképességi csoportok ( >5,5; 5-5,5; 4,5-5; <4,5) Szállításigényesség (tonnakm/1000 euró) A hasonló versenyképességű országok szállításigényessége

100,0 120,0 140,0 160,0 180,0 200, GDP Szállítási teljesítmény Szállításigényesség A szállítási teljesítmény (tonnakm), a bruttó hazai termék és a szállításigényesség alakulása Magyarországon 2001 és 2006 között (2001=100)

Az agroüzemanyagok, mint megoldás?

1. Újabb támogatás a gépjármű-közlekedésnek (agrártámogatások, jövedéki adó kedvezmények stb.) – ez ellentétes a szennyező fizet elvvel. 2. Felhasználói kevésbé járulnak hozzá a közlekedési infrastruktúra költségeihez. 3. Magas az előállításuk energiaigénye. 4. Az etanolos autó százalékkal többet fogyaszt, mint a benzinüzemű. 5. Az agroüzemanyagokat csak intenzív mezőgazdasági termeléssel „kifizetődő” előállítani, ami jelentős környezetszennyezéshez, természetromboláshoz vezet. 6. Az agroüzemanyagok előállítása során igen nagy mennyiségű szennyvíz, szennyezőanyag keletkezik. 7. Az agroüzemanyagok ugyanazokért a forrásokért – termőföld, műtrágya stb. – versenyeznek, mint az élelmiszer-termelés. Emiatt az élelmiszerárak jelentősen emelkedhetnek. 8. Az agroüzemanyagok előállítása fajlagosan alacsony élőmunka-igényű, így a vidékiek foglalkoztatásának további csökkentése irányába hat. 9. Az agroüzemanyagok esetében az egy hektárra jutó termelési érték általában alacsonyabb, mint az egyéb mezőgazdasági termékek esetén. 10. A gépjárművek által okozott szennyezést sokkal gazdaságosabban, hatékonyabban lehet csökkenteni a környezetkímélőbb közlekedési módoknak nyújtott támogatással, a megfelelő településpolitikával, valamint a külső költségek beépítésével az árakba.

Az egyes áruszállítási módok fajlagos energiafelhasználása az EU15-ben (toe/millió tkm) Szállítási mód Áruszállítás összesen 53,249,445,0 Vasúti7,25,74,2 Vízi14,414,814,2 Közúti72,371,266,4 A vasúti áruszállítás egyenértékében kifejezve Vasúti1,0 Vízi2,02,63,4 Közúti10,012,515,8 1 toe =1 tonna olaj egyenérték=41,86 GJ Forrás: The Shared Analysis Project, European Union Energy Outlook to 2020, Special Issue-november 1999 (PRIMES)

Az egyes személyszállítási módok fajlagos energiafelhasználása az EU15-ben (toe/millió tkm) Közlekedési mód Személyszállítás összesen41,641,337,4 Vasút19,314,710,5 Autóbusz22,321,719,7 Motorkerékpár25,525,021,9 Közúti összesen36,636,032,7 Személygépkocsi38,437,734,1 Repülőgép166,6125,2105,4 A vasúti személyszállítás egyenértékében kifejezve Vasút1,00 Autóbusz1,161,481,88 Motorkerékpár1,321,702,09 Személygépkocsi1,992,563,25 Repülőgép8,638,5210,04

Utazás Személygépkocsi 38% Tömegközlekedés 62%

Személygépkocsi 82% (450 milliárd Ft) Tömegközlekedés 18% (100 milliárd Ft) Éves költség

A járművek száma Tömegközlekedés 0,5% (4000) Személygépkocsi 99,5% ( )

Kibocsátott légszennyező anyagok Tömegközlekedés 10% Személygépkocsi 90%

Területfoglalás Tömegközlekedés 2% (150 ezer m 2 ) Személygépkocsi 98% (6 millió m 2 )

Forrás: ITDP

Személygépkocsi 97% (2200) Tömegközlekedés 3% (70) Személyi sérüléses balesetek

Koppenhágában a munkába járók 36%-a kerékpárral megy a munkahelyére

Köszönöm a figyelmüket!