Szimuláció, mint vizsgálati-tervezési eszköz II.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
I. előadás.
Advertisements

Programozási tételek, és „négyzetes” rendezések
Adatbázis gyakorlat 1. Szerző: Varga Zsuzsanna ELTE-IK (2004) Budapest
K-Chat Dr. Szepesvári Csaba Kutatási Alelnök mindmaker.
A statisztika alkalmazása különféle tudományterületeken I. Közgazdaságtan és gazdálkodástudomány Kovács Péter.
Tudás, közösség, hatalom
Koordinációs módszerek II. Gulyás László AITIA International Rt. Ágensek és multi-ágens rendszerek Kurzus az ELTE programtervező-matematikus.
A többszörös összehasonlítás gondolatmenete. Több mint két statisztikai döntés egy vizsgálatban? Mi történik az elsõ fajú hibával, ha két teljesen független.
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Hálózati Operációs Rendszerek TMForum Dr. Bilicki Vilmos.
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Hálózati Operációs Rendszerek ITIL (forrás: Georgiu Achilles.
Mérési pontosság (hőmérő)
E-Business alapfogalmak
Dr. Szalka Éva, Ph.D.1 Statisztika II. VII.. Dr. Szalka Éva, Ph.D.2 Mintavétel Mintavétel célja: következtetést levonni a –sokaságra vonatkozóan Mintavétel.
Statisztika II. VI. Dr. Szalka Éva, Ph.D..
A digitális számítás elmélete
Modellezés és szimuláció c. tantárgy Óbudai Egyetem Neumann János Informatikai Kar Intelligens Mérnöki Rendszerek Intézet Mechatronikai Mérnöki MSc 10.
Tudástranszfer egyetemi városokban
Regresszióanalízis 10. gyakorlat.
Játékelméleti alapfogalmak előadás
Hipotézisvizsgálat (1. rész) Kontingencia táblák
Dr. Szalka Éva, Ph.D.1 Statisztika II. VI.. Dr. Szalka Éva, Ph.D.2 Regresszióanalízis.
Statisztika II. III. Dr. Szalka Éva, Ph.D..
A TUDOMÁNY KOGNITÍV MODELLJEI: elnöki zárszó MTA november 7 Pléh Csaba BME Kognitív Tudományi Tanszék MTA-BME Neuropszichológiai és Pszicholingvisztikai.
Adatmodellek A modellezés statisztikai alapjai. Statisztikai modell??? cél: feltárni, hogy bizonyos jelenségek között létezik-e az általunk feltételezett.
Véletlenszám generátorok
Statisztika a szociológiában
Közlekedésmodellezés Készítette: Láng Péter Konzulens: Mészáros Tamás.
Készítette: Gergó Márton Konzulens: Engedy István 2009/2010 tavasz.
Pókerágens fejlesztése játékelméleti alapokon
Kvantitatív Módszerek
Önálló labor munka Csillag Kristóf 2005/2006. őszi félév Téma: „Argument Mapping (és hasonló) technológiákon alapuló döntéstámogató rendszerek vizsgálata”
Önálló labor munka Csillag Kristóf 2004/2005. tavaszi félév Téma: „Argument Mapping (és hasonló) technológiákon alapuló döntéstámogató rendszerek vizsgálata”
EUTROFIZÁCIÓ MODELLEZÉSE: DINAMIKUS MODELLEK
excel, (visual basic) makrók gyorstalpaló
$ Információ Következmény Döntés Statisztikai X.  Gyakorlati problémák megoldásának alapja  Elemzéseink célja és eredménye  Központi szerep az egyén.
1 Mössbauer-spektrumok illesztése: vonalalak A kibocsátott  -sugárzás energiaspektruma Lorentz-görbe alakú: I : sugárzás intenzitása  : frekvencia 
A szakképzés fejlesztés jelenlegi állása
VÉGES AUTOMATA ALAPÚ TERVEZÉSI MODELL
Következtető statisztika 9.
Alapsokaság (populáció)
Logika szeminárium Előadó: Máté András docens Demonstrátorok:
Neuroszimulátorok tesztelése a DemoGrid rendszeren MTA KFKI Részecske- és Magfizikai Kutatóintézet Biofizikai Osztály
Új technológiák elterjedésének modellezése
Torlódás (Jamming) Kritikus pont-e a J pont? Szilva Attila 5. éves mérnök-fizikus hallgató.
Supervizor By Potter’s team SWENG 1Szarka Gábor & Tóth Gergely Béla.
1 Dijkstra Algoritmusa Györgyi Tamás – GYTNAAI.ELTE 2007 Április 02 Algoritmusok És Adatszerkezetek 2 Gráfalgoritmus S a b c d e
I. előadás.
A tudomány tudománya Kampis György ELTE TTK Tudományfilozófia Tanszék 12/7/12"FuturICT" TÁMOP ick-off meeting, SZTE.
Tömegspektrométeres automatizált ipari szivárgásvizsgálók
Logika szeminárium Előadó: Máté András docens Demonstrátorok:
Bevezetés a méréskiértékelésbe (BMETE80ME19) Intervallumbecslések 2014/
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Méréstechnika és Információs Rendszerek Tanszék Korlátkielégítési problémák Autonóm és hibatűrő információs.
Informatikai Rendszerek Tervezése 5. Előadás: Genetikus algoritmusok Illyés László Sapientia - Erdélyi Magyar TudományEgyetem (EMTE) Csíkszereda IRT.-5.
Menetrend optimalizálása genetikus algoritmussal
Bevezetés a méréskiértékelésbe (BMETE80ME19)
Bevezetés a méréskiértékelésbe (BMETE80ME19) 2014/
Tanítás- és tanuláselmélet V. A kompetencia Knausz Imre.
Kontinuum modellek 2.  Közönséges differenciálegyenletek numerikus megoldásának alapjai  közönséges differenciálegyenletek  Euler módszer  Runge-Kutta.
Pedagógiai hozzáadott érték „Őrült beszéd, de van benne rendszer” Nahalka István
Eredetileg a statisztika matematikai eszközöket igénybe vevő államháztartástant jelentett, vagyis azon módszerek gyűjteményét és elméletét, amelyek segítségével.
Logika szeminárium Barwise-Etchemendy: Language, Proof and Logic
Sudoku.
Az informatikus képzés és az ipari kapcsolatok jövője a SZE-n
I. Előadás bgk. uni-obuda
A szimuláció számítástechnikai eszközei
Társadalmi Rendszerek Számítógépes Szimulációja
Innováció és fenntartható felszíni közlekedés konferencia 2016
Szani Ferenc, Pitlik László, Balogh Anikó
A mesterséges neuronhálók alapjai
Axelrod kultúra-terjedési modellje
Előadás másolata:

Szimuláció, mint vizsgálati-tervezési eszköz II. Ágensek és multi-ágens rendszerek Kurzus az ELTE programtervező-matematikus hallgatóinak Gulyás László AITIA International Rt. lgulyas@aitia.ai

Ágensek és multi-ágens rendszerek Napirend „Tudományfilozófia” Modellezés, mint vizsgálati eszköz A szöveg, a matematika és a komputáció három formalizmusa Validáció és verifikáció Módszertan / Tutorial A replikáció, a reprodukálhatóság fontossága A pszeudó-véletlenszámok kezelése (független eloszlások, seed, etc.) Robosztusság, érzékenység-analízis Statisztikai alapú eredmények és konfidencia-intervallumok „Parameter-sweep” és batch-módú futtatás Az obszerver és a modell különválasztása Egyéb apróságok Újabb példák… … és példák hibás megoldásokra. Beadandó feladatok kiosztása. 2005. szeptember 28. Ágensek és multi-ágens rendszerek

Modellezés, avagy mit látunk? Mit taníthat egy pohár víz (statisztikus fizika)? Absztrakció Metafóra Emergens jelenségek 2005. szeptember 28. Ágensek és multi-ágens rendszerek

(Társadalom-) Tudománytörténet 1/5 Lexikális ismeretek és szöveg-alapú („spekulatív”) elméletek. Vaskos könyvek és véget nem érő viták. Az érvelés központi szerepe. Példák: Marx: Tőke Kínaszakértők a Weatherhead Center-ben Fukuyama és Huntington (v.ö. 9/11) Brezinski „sakktáblája” (v.ö. Condolezza Rice) Cinikusan: ha egy elgondolás (elmélet) nem 200-300 oldalban van kifejtve, akkor Nem is ér semmit… Bár általában ez a fajta tudomány szokta a leginkább megfeküdni (hozzám hasonló neveltetésű) Ismerőseim gyomrát, azon azért érdemes elgondolkozni, hogy közvetlen Hatásában minek van nagyobb hatása: egy szép és kerek matematikai tételnek, vagy Condolezza Rice elgondolásának pl. a közel-keleti helyzetről… 2005. szeptember 28. Ágensek és multi-ágens rendszerek

(Társadalom-) Tudománytörténet 2/5 „Soft” vs. „Hard” science. Az egységes formalizmus „rangja” és tömörsége. („Az egységes nyelv”.) A reprodukálható kísérletek lehetősége. Az elméletek „tesztelhetősége”. (*) Marx tévedése (G. Silverberg nyomán) „A társadalomtudományok az igazi » hard« tudományok”. Cinizmus: - a természettudományok virágzása a II. világháború után - a társadalomtudományi tanszékek pénzhiánya A közgáz élen járt ebben (már a 20-as években erről szól). És: épp a fentiek miatt a társ. Tudományok az igazi „hard” science. Ld. Gary King pozícióját és kurzusát (az egyetlent, ami kötelező A phd programban). Ld. A közelmúlt (közgáz) Nobel-díjasait. Ld. A híres IPD modellt (Axelrod), a „nemzetkozi kapcsolatok” modelljeinek Alfáját és omegáját. 2005. szeptember 28. Ágensek és multi-ágens rendszerek

(Társadalom-) Tudománytörténet 3/5 A (társadalom) tudományok „matematizálódása”. Statisztika „mindenekfelett”. Játékelmélet. Axelrod és az Iterált Fogolydilemma (IPD). 2005. szeptember 28. Ágensek és multi-ágens rendszerek

Illusztráció: Statisztika Alkohol, dohányzás, orális szex, szájrák Dátum: 2004. 02. 27. [11:35] Francia kutatók szerint az orális szex akár szájrákhoz is vezethet: több szájrákos páciensük szervezetében is kimutatták a humán papilloma vírus (HPV) jelenlétét. A szájrákban szenvedők háromszor gyakrabban éltek az orális szex által nyújtott örömökkel, mint egészséges társaik. (http://www.patikamagazin.hu) 2005. szeptember 28. Ágensek és multi-ágens rendszerek

Illusztráció: Játékelmélet 1/3 A Hotelling-probléma (H. Hotelling, 1929): Két jégkrémárus a tóparton. Egyforma jégkrémek. Vevők sűrűsége egyenletes. Mindenki a legközelebbi árushoz megy. 2005. szeptember 28. Ágensek és multi-ágens rendszerek

Illusztráció: Játékelmélet 2/3 Mindkét árus megszerzi a piac felét. A vevők által megteendő átlagos út hossza minimális. 2005. szeptember 28. Ágensek és multi-ágens rendszerek

Illusztráció: Játékelmélet 3/3 Csak nem stabil… 2005. szeptember 28. Ágensek és multi-ágens rendszerek

Illusztráció: Fogolydilemma Oszlop: C D C 3,3 0,5 Sor: D 5,0 1,1 2005. szeptember 28. Ágensek és multi-ágens rendszerek

Illusztráció: Iterált fogolydilemma (IPD) Ld. Mérő László: „Mindenki másképp egyforma” Axelrod és az ő versenye. A Tit-for-tat meglepő sikere. A TFT ismételt sikere… 2005. szeptember 28. Ágensek és multi-ágens rendszerek

(Társadalom-) Tudománytörténet 4/5 További problémák Bizonyos kísérletek nem elvégezhetőek: Counter-faktuálisok a statisztikában Emberi alanyok Bonyolultsági problémák (pl. játékelméletben): A szereplők száma (IPD-variánsok 3 (!) szereplővel). Kommunikációs-topológiák. (Mindenki mindent tud.) Dinamikus populációk. (Márpedig nincsenek.) Végtelen tudás… Egyensúly vagy trajektória? Ld. Hotelling. 2005. szeptember 28. Ágensek és multi-ágens rendszerek

(Társadalom-) Tudománytörténet 5/5 In Silico modellek és kísérletek Pl. ágens-alapúak. „If you didn’t grow it, you didn’t explain it.” (J. M. Epstein) Mégsem minden matematika. Azaz… 2005. szeptember 28. Ágensek és multi-ágens rendszerek

Tudományfilozófia II/1. 2005. szeptember 28. Ágensek és multi-ágens rendszerek

Tudományfilozófia II/2. 2005. szeptember 28. Ágensek és multi-ágens rendszerek

Tudományfilozófia II/3. Vagyis, az ábrázolás lényeges. Avagy mégis számít a nyelv. Így hiába „minden matematika”: „Experimental Maths” „Experimental Computation” „Computational Modeling” Ágens-alapú és egyéb módszerek. 2005. szeptember 28. Ágensek és multi-ágens rendszerek

A reprezentáció lehetséges szintjei Természetesen mindig, mindenre sok lehetséges és érvényes modell van… 2005. szeptember 28. Ágensek és multi-ágens rendszerek

Ágensek és multi-ágens rendszerek 2005. szeptember 28. Ágensek és multi-ágens rendszerek

Ágens-alapú modellezés és szimuláció Az egyik „in silico” módszertan. Nem csupán egyensúlyi helyzetek vizsgálata. Alulról-felfelé (bottom-up) megközelítés. (**) Ebből következően kognitív korlátok. Interakciós topológia explicit modellezése. Ki kitől, mit tud. Heterogén populáció. Dinamikus populációk. Ha nincs explicit reprezentációnk a kognitív képességekre és az interakciós topológiára, akkor nincs modellünk. (*) J. Epstein és R. Axtell után. (**) Az előzővel együtt ez azt is jelenti, hogy nem elég azt mondani, A „rendszernek jó lesz” (ld. A piac egyensúlyban lesz), de azt is meg kell Tudni mondani, az egyed mit csinál. (#) Bár már ez sem igaz. (Ld. Kathleen Carley) Nyilván: bonyolultsági kérdések itt is vannak, de ez itt bevallottan Közelítésre utazó módszertan… (S mivel amúgy is trajektóriákat Vizsgál, ez tán kevésbé gond.) 2005. szeptember 28. Ágensek és multi-ágens rendszerek

A számítógépes szimuláció „hasznáról” Modell-validálás: összehasonlítás Predikció V.ö. Globális felmelegedés (pl. Római Klub) Szimuláció V.ö. Wright testvérek Magyarázat (gondolatkísérlet) V.ö. Schelling és Axelrod 2005. szeptember 28. Ágensek és multi-ágens rendszerek

Az ABM gyakorlata: REPLIKÁCIÓ mindenek felett Tudományos kísérletek (tesztek és replikálásuk) Ergo, valódi (kontrollálatlan) parallelizmus kizárva. Probabilisztikus modellek Alapvető eszköze a „nem modellezett” komponensek reprezentációjának. Ergo, pszeudo-véletlenszámok (RNG-k). A „seed” kontrollálása!! Független változókhoz független RNG-k!! Teljes specifikáció Pl. standard gyakorlat, hogy több maximum/minimum közül véletlenszerűen választunk. DE: le kell írni, és dönteni kell (nem csak, ahogy jön!) 2005. szeptember 28. Ágensek és multi-ágens rendszerek

Az ABM gyakorlata: Eredmények generálása és kezelése Az eredmények természete statisztikus Egy futás nem futás. Érzékenység-analízis, konfidencia-intervallumok. „Parameter Sweep” Az eredmények függése a „kezdeti feltételektől” (paraméterektől). Nagy, sokdimenziós paraméterterek. Mintavétel. Nem-lineáris függés a paraméterektől, ezért nem szerencsés „indukálni”, extrapolálni. Az Active Non-linear Tests (ANTs) és hasonló „trükkök”. 2005. szeptember 28. Ágensek és multi-ágens rendszerek

Az ABM gyakorlata: Eredmények generálása és kezelése II. 2005. szeptember 28. Ágensek és multi-ágens rendszerek

Az ABM gyakorlata: Eredmények generálása és kezelése II. 2005. szeptember 28. Ágensek és multi-ágens rendszerek

Az ABM gyakorlata: Eredmények generálása és kezelése II. 2005. szeptember 28. Ágensek és multi-ágens rendszerek

Az ABM gyakorlata: Eredmények generálása és kezelése III. 2005. szeptember 28. Ágensek és multi-ágens rendszerek

Az ABM gyakorlata: A Model és az Obszerver(ek) szétválasztása Alapvető fontosságú!! A kísérleti tudományokban magától értetődik. A számítógépes szimulációk gyakorlatában a Swarm-tól datálódik. Általában több obszerver van. GUI Batch1 Batch2 … FONTOS!! Az obszerverekben használt RNG-k (pl. hálózatok megjelenítő-algoritmusai, fájlnév-generálás, stb.) legyenek függetlenek a modellben használtaktól!! 2005. szeptember 28. Ágensek és multi-ágens rendszerek

Az ABM gyakorlata: Egyéb apróságok Véletlen eloszlások Egyenletes, Normál, stb. esetén a szimulációs csomagok általában korrekt és hatékony megvalósítást nyújtanak. Egyedi/bonyolultabb eloszlások az egyenletes elo.-ból generálhatóak: az „intervallum-módszer”. Ne keverjük az ágens és a modell (pl. a környezet) kódját! Tegyük az ágensbe, ami odavaló  replikálhatóság, olvashatóság! Java-ban: a HashSet/HashMap nem garantálja a bejárási sorrendet!! A hashCode() implementálása. 10 15 22 24 32 10 5 7 2 8 2005. szeptember 28. Ágensek és multi-ágens rendszerek

Ágensek és multi-ágens rendszerek RePast “How-to”-k SimpleModel vs SimModelImpl Ütemező: Reflexió vs Belső osztály. Obszerverek Reflexió, Belső osztály, Anoním osztály Paraméter-fájlok, formátumok. Get/Set-ek Példa: ExperIPD 2005. szeptember 28. Ágensek és multi-ágens rendszerek