Bevezetés a Szoftver-ergonómiába 2. Tervezési és vizsgálati módszerek 2.6. A kezelőfelület réteges és fokozatos tervezése.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET
Advertisements

Programozási feladatok
Összefoglalás Hardver,szoftver,perifériák Memóriák fajtái
Hotel Eger Park Konferenciaközpont október
MICROSOFT OFFICE ACCESS 2003.
Operációs rendszerek Bevezetés.
Az operációs rendszer.
ETO kereshetőségének és böngészhetőségének problémái az ALEPH-ben
4 négyzetes kérdés Készen vagy? B A
Rendszerfejlesztés.
A Vocatude program telepítése
Mini felderítő repülőgép készítése SolidWorks-szel
Az ERP bevezetés „művészete” – avagy hogyan csináljuk mi.
MI 2003/9 - 1 Alakfelismerés alapproblémája: adott objektumok egy halmaza, továbbá osztályok (kategóriák) egy halmaza. Feladatunk: az objektumokat - valamilyen.
KG Bevezetés a Szoftver-ergonómiába 2. Tervezési és vizsgálati módszerek 2.3. Bejárási módszerek (walk-through)
Energetika II. energetikai BSc szak (energetikai mérnök szak)
Táblázat kezelő programok
Programozási ismeretek oktatása: kód vagy algoritmus
A használó és tevékenységének megismerése (user and task analysis)
Algoritmusok Az algoritmus fogalma:
Az operációs rendszer.
Mérés és adatgyűjtés laboratóriumi gyakorlat Makan Gergely, Mingesz Róbert, Nagy Tamás 2. óra szeptember 9., 10. v
Adatbáziskezelés az MSAccess programmal Makány György 5. rész: Jelentések.
az MSAccess programmal
Közigazgatási technológia
Helyzetfelmérés Helyzetfelmérés elemzése, értékelése
Megvalósíthatóság és költségelemzés Készítette: Horváth László Kádár Zsolt.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Az operációs rendszer.
Figyelmeztetés! E program használata fokozottan
Fejlesztési, stratégiai útmutató
1 Szoftverfejlesztési folyamat a gyakorlatban Tamás Árpád – QualSoft Kft
Komplex rendszertervezési módszerek
DÖNTÉSELŐKÉSZÍTÉS, DÖNTÉS
BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 1111 Budapest, Egry J.. u. 1. E 610. Dr. Margitay Tihamér 10. óra.
Áramkörök tervezése. Specifikáció Projekt célja: Áramkörök tervezése és modellezése Elemek tárolása: XML adatbázisban Tervező felület: Microsoft Visual.
A problémamegoldás lépései
1 Összefoglalás. 2 A kurzus ? tárgya Szoftver-ergonómia (Bev. -) (Software Ergonomics) Használhatósági módszerek (Bev. -) (Usability Engineering)
Ajánlás a felkészítések (gyakorlás, munkaműhely) tartalmára és módszerére A gyakorlat bemutatása A gyakorlat célja az etilén termékvezetékek sérülése következtében.
Projektek monitorozása. Elvek és módszerek
EU-s pályázatok írása és módszertana
Sponsorare necesse est
Emberi erőforrás menedzsment Munkakörök elemzése, tervezése
EEM. 12. Változásmenedzselés kultúraváltás
3.2. A program készítés folyamata Adatelemzés, adatszerkezetek felépítése Típus, változó, konstans fogalma, szerepe, deklarációja.
Prezentáció a prezentációról
VÉGES AUTOMATA ALAPÚ TERVEZÉSI MODELL
Prezentáció készítése Balogh Zoltán PTE-TTK IÁTT Bevezetés az Openoffice Impress használatába.
4 Négyzet probléma Készen vagy? B A
Programozási alapismeretek 11. előadás. ELTE Szlávi-Zsakó: Programozási alapismeretek 11.2/ Tartalom  Rendezési.
Bevezetés a szoftver-ergonómiába
Bevezetés a Szoftver-ergonómiába1 3. Szoftver-ergonómiai alapismeretek 3.0. Bevezetés a fejezethez 3.1. Az ember-számítógép interakció 3.2. Interakciós.
Munkaköri leírás, Markov analízis
Az operációs rendszer.
Adamkó Attila UML2 Adamkó Attila
Kördokumentumok 1..
Információs rendszer fejlesztése 4. előadás
Programozás, programtervezés
Állatorvosi outsourcing Turóczy-Faritz Judit Praxismenedzsment Konferencia 2014.
2. Operációs rendszerek.
Grafikus programozás Készítette: Csernok László
 Adatbázis:  Valamilyen szempont szerint rendszerezett adathalmaz.  Adatbázis kezelés:  Adatok tárolása  Műveletek végzése az adatbázison; (Adatok.
Az operációs rendszer.
A kreatív találkozó Előadó neve.
Programozási alapok.
Ügyfélelégedettség-építés a HIFI-ben
Mezőgazdasági munkafolyamatok rendszerszemléletű tervezése
Algoritmusok szerkezete
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 3
2.2. A használó és tevékenységének megismerése
Előadás másolata:

Bevezetés a Szoftver-ergonómiába 2. Tervezési és vizsgálati módszerek 2.6. A kezelőfelület réteges és fokozatos tervezése

2 A kezelőfelület tervezése - szemlélet A technika van az emberért és nem az ember a technikáért. Az Ember a kiindulópont és a cél. A szoftver azért van, hogy egy emberi tevékenységet segítsen. A tervezést a KEFE tervezésével kell kezdeni, a program „BELE” ebből következik: azt kell csinálnia, amit a KEFE (rajta keresztül az Ember) kíván.

3 A tervezés kezdeti lépései FEM - a feladat előzetes megfogalmazása A használó és tevékenységének vizsgálata: követelmény-elemzés A FEM pontosítása, följegyzések, (követelmény-specifikáció). Tervezés: egy szervezési módszer: a Réteges és fokozatos tervezés Megvalósítás: prototípusok, a használó bevonása

4 A szoftver rétegei és fokozatos tervezése

5 A szoftver rétegei „KEFE” és „BELE” –Fizikailag is elkülönítve –különböző jellegű szerepek –Különböző szakismeretekkel –Elkülönült tervezés és kidolgozás „KÖZTE”: a kettő kapcsolata Az emberben is elkülöníthető (~) –a kommunikáció és –a belső műveletek

6 A KEFE fokozatos tervezése A KEFE elvont leírása általános leírása tényleges leírása A részletek fokozatos kifejtése

7 1. fokozat: A KEFE elvont leírása Ötletbörze (ötletroham, brain storming): a használó mit akarhat csinálni és (ehhez) mit akarhat látni? Egyszerűen, tömören, tagoltan alany: az Ember (a kiindulópont és a cél), állítmány: feltételes módban a használó szavaival, számítástechnikai fogalmak nélkül (!) utólag szűrés, rendezés, azonosító jel.

8 EKEFE - egy példa Egy építészeti tervező program … Indulás a „kályhától” (elővesszük a FEM-et): „K.1. A rajzoló (E) használni akarhat egy alaprajz-készítő eszközt (programot).” „K.2. Ezt ki akarhatja választani az eszközök közül.” „K.3. Meg akarhat győződni, hogy jót választott ki.”... (közben motoszkálnak bennünk a tanult elvek)

9 EKEFE - a példa folytatása M.1. Segítséget akarhat: mit lehet itt tenni? M.2. meg akarhatja adni a rajzméretet M.3. vagy akarhat a házi rajzlapok közül választani, M.4. Ezen ki akarhatja tölteni a rovatokat, M.5. az egyértelmű rovatokat a géptől várhatja M.6. rajzolni akarhat... M.7. méretezni akarhat...

10 EKEFE - összefoglalás A kezelőfelület elvont leírása számítástechnikai berögződések nélkül, a feladat természetes logikáját követve, Először szabad ötletekkel, majd rendezetten: - a használó mi mindent akarhat csinálni - és ehhez milyen segítséget igényelhet. Erre kell majd használható kezelőfelületet tervezni, amelyet a szoftver BELE ki kell szolgáljon.

11 A szoftver rétegei és fokozatos tervezése

12 2. fokozat: A KEFE általános leírása Az EKEFE (rendezett) „ötleteit” átfogalmazzuk Az alkalmazott interakciós eszköztár (UIMS) általános fogalmaival (ablak, ikon, menü, mutató, stb.) (Vázlatos) ábrákkal szemléltetve Nem használva a kiválasztott géptípus, operációs rendszer, és a tényleges eszköztár sajátságait.

13 ÁKEFE - példa Indulás a „kályhától”: „K.1. A rajzoló (E) használni akarhat egy alaprajz-készítő eszközt.” ÁKEFE: Lesz egy alaprajzkészítő program. „K.2. Ezt ki akarhatja választani az eszközök közül.” ÁKEFE : „Feladattípusok”-menü, „Alaprajzkészítés” rovat …

14 „Jó ez így? Jól használható?” Először az ember igényeit vizsgáltuk Itt most tervezési döntések (design decision): milyen eszközt nyújtsunk a használó által igényelt művelethez? Első gondolatunk mindig: szoftveres rutin válasz. Minden döntés után: „jó ez így?, jól használható?” Megfelelő döntés: a munkahelyzet tárgyszerű elemzése alapján: az ember, a feladat, a helyzet ismeretében, A végén: a lehetőségek közül indokolt választás,

15 ÁKEFE - egy elemzés Lesz egy alaprajzkészítő programág „K.2. Ezt ki akarhatja választani az eszközök közül.” A programot a környezetben szokásos módon lehet indítani (egyöntetűség elve, könnyen tanulható). A program nyitóképének szerepe (lehet): - visszajelzés (jót választottam-e), - a program (a cég) imázsa, - tájékoztatás a programról, - egyszerű továbblépés, vagy azonnal műveletválasztás

16 ÁKEFE - egy elemzés M.2. meg akarhatja adni a rajzméretet M.3. vagy akarhat a házi rajzlapok közül választani, M.4. ki akarhatja tölteni a rovatokat, M.5. az egyértelmű rovatokat a géptől várhatja M.6-7. rajzolni, vagy méretezni akarhat... Hogy lehet ezeket megvalósítani? Melyiket választom, miért? Milyen elveket lehetne figyelembe venni?

17 ÁKEFE - egy elemzés Elv: a munkafolyamat átszervezhetősége Megoldás: egyéni forgatókönyv (script) készíthető, a részfeladatok megszokott sorrendje csak az legyen a képernyőn, ami ehhez kell,

18 ÁKEFE - egy elemzés Elv: az elvégzett munkáról visszajelzés Megoldás: részfeladatok listája, készjelzések; állandóan a képernyőn (lehet) Elv: testre szabható KEFE Megoldás: alternatív művelet-eszközök

19 ÁKEFE - összefoglalás Az elvont KEFE rendezett ötletei (és a FEM) alapján általános KEFE fogalmakkal tervezzük meg az EKEFE ötleteinek megvalósítását. A lehetőségek tárgyszerű mérlegelése, elvek fölidézése.

20 A szoftver rétegei és fokozatos tervezése

21 3. fokozat: A tényleges KEFE Ez már maga a program! A ténylegesen használt gép és interakciós eszköztár elemeivel Az „ötletek” azonosítói itt is megjelennek (esetleg kommentárként) A programozás saját módszerei szerint...

22 A KEFE tervezése - megjegyzések „ Használhatósági hiba” esetén: programozási hiba ? – javítás a programban vagy rossz eszközválasztás (?) – javítás az ÁKEFE-ben vagy rossz ötlet ? – javítás az EKEFE-ben Az ÁKEFE áttelepíthető más környezetbe Az EKEFE áttervezhető másfajta interakciós eszközökre Az elvont KEFE-ből elvont BELE: mit kell tárolni, mit kell belül végrehajtani? „KÖZTE”: a KEFE és a BELE közötti kétirányú kapcsolat.

23 Bevezetés (3) Befejezés A használhatósági módszerek egyszerű, kézenfekvő gondolatokat tartalmaznak bevált módszerek a lényeg: a módszeres végrehajtás ritkán szánják rá a költséget és az időt „használhatóság félpénzen” (usabilty on a budget) kezdjük el szerényen (start small), tapasztalatok, eszköztárunk fokozatos építése

24 példák FNyT-EKEFE: FNyT-EKEFE:  Kotta-rajzoló-EKEFE Kotta-rajzoló-EKEFE  Jutalék-EKEFE Jutalék-EKEFE  Jutalék-ÁKEFE Jutalék-ÁKEFE 