Bevezetés a Szoftver-ergonómiába 2. Tervezési és vizsgálati módszerek 2.6. A kezelőfelület réteges és fokozatos tervezése
2 A kezelőfelület tervezése - szemlélet A technika van az emberért és nem az ember a technikáért. Az Ember a kiindulópont és a cél. A szoftver azért van, hogy egy emberi tevékenységet segítsen. A tervezést a KEFE tervezésével kell kezdeni, a program „BELE” ebből következik: azt kell csinálnia, amit a KEFE (rajta keresztül az Ember) kíván.
3 A tervezés kezdeti lépései FEM - a feladat előzetes megfogalmazása A használó és tevékenységének vizsgálata: követelmény-elemzés A FEM pontosítása, följegyzések, (követelmény-specifikáció). Tervezés: egy szervezési módszer: a Réteges és fokozatos tervezés Megvalósítás: prototípusok, a használó bevonása
4 A szoftver rétegei és fokozatos tervezése
5 A szoftver rétegei „KEFE” és „BELE” –Fizikailag is elkülönítve –különböző jellegű szerepek –Különböző szakismeretekkel –Elkülönült tervezés és kidolgozás „KÖZTE”: a kettő kapcsolata Az emberben is elkülöníthető (~) –a kommunikáció és –a belső műveletek
6 A KEFE fokozatos tervezése A KEFE elvont leírása általános leírása tényleges leírása A részletek fokozatos kifejtése
7 1. fokozat: A KEFE elvont leírása Ötletbörze (ötletroham, brain storming): a használó mit akarhat csinálni és (ehhez) mit akarhat látni? Egyszerűen, tömören, tagoltan alany: az Ember (a kiindulópont és a cél), állítmány: feltételes módban a használó szavaival, számítástechnikai fogalmak nélkül (!) utólag szűrés, rendezés, azonosító jel.
8 EKEFE - egy példa Egy építészeti tervező program … Indulás a „kályhától” (elővesszük a FEM-et): „K.1. A rajzoló (E) használni akarhat egy alaprajz-készítő eszközt (programot).” „K.2. Ezt ki akarhatja választani az eszközök közül.” „K.3. Meg akarhat győződni, hogy jót választott ki.”... (közben motoszkálnak bennünk a tanult elvek)
9 EKEFE - a példa folytatása M.1. Segítséget akarhat: mit lehet itt tenni? M.2. meg akarhatja adni a rajzméretet M.3. vagy akarhat a házi rajzlapok közül választani, M.4. Ezen ki akarhatja tölteni a rovatokat, M.5. az egyértelmű rovatokat a géptől várhatja M.6. rajzolni akarhat... M.7. méretezni akarhat...
10 EKEFE - összefoglalás A kezelőfelület elvont leírása számítástechnikai berögződések nélkül, a feladat természetes logikáját követve, Először szabad ötletekkel, majd rendezetten: - a használó mi mindent akarhat csinálni - és ehhez milyen segítséget igényelhet. Erre kell majd használható kezelőfelületet tervezni, amelyet a szoftver BELE ki kell szolgáljon.
11 A szoftver rétegei és fokozatos tervezése
12 2. fokozat: A KEFE általános leírása Az EKEFE (rendezett) „ötleteit” átfogalmazzuk Az alkalmazott interakciós eszköztár (UIMS) általános fogalmaival (ablak, ikon, menü, mutató, stb.) (Vázlatos) ábrákkal szemléltetve Nem használva a kiválasztott géptípus, operációs rendszer, és a tényleges eszköztár sajátságait.
13 ÁKEFE - példa Indulás a „kályhától”: „K.1. A rajzoló (E) használni akarhat egy alaprajz-készítő eszközt.” ÁKEFE: Lesz egy alaprajzkészítő program. „K.2. Ezt ki akarhatja választani az eszközök közül.” ÁKEFE : „Feladattípusok”-menü, „Alaprajzkészítés” rovat …
14 „Jó ez így? Jól használható?” Először az ember igényeit vizsgáltuk Itt most tervezési döntések (design decision): milyen eszközt nyújtsunk a használó által igényelt művelethez? Első gondolatunk mindig: szoftveres rutin válasz. Minden döntés után: „jó ez így?, jól használható?” Megfelelő döntés: a munkahelyzet tárgyszerű elemzése alapján: az ember, a feladat, a helyzet ismeretében, A végén: a lehetőségek közül indokolt választás,
15 ÁKEFE - egy elemzés Lesz egy alaprajzkészítő programág „K.2. Ezt ki akarhatja választani az eszközök közül.” A programot a környezetben szokásos módon lehet indítani (egyöntetűség elve, könnyen tanulható). A program nyitóképének szerepe (lehet): - visszajelzés (jót választottam-e), - a program (a cég) imázsa, - tájékoztatás a programról, - egyszerű továbblépés, vagy azonnal műveletválasztás
16 ÁKEFE - egy elemzés M.2. meg akarhatja adni a rajzméretet M.3. vagy akarhat a házi rajzlapok közül választani, M.4. ki akarhatja tölteni a rovatokat, M.5. az egyértelmű rovatokat a géptől várhatja M.6-7. rajzolni, vagy méretezni akarhat... Hogy lehet ezeket megvalósítani? Melyiket választom, miért? Milyen elveket lehetne figyelembe venni?
17 ÁKEFE - egy elemzés Elv: a munkafolyamat átszervezhetősége Megoldás: egyéni forgatókönyv (script) készíthető, a részfeladatok megszokott sorrendje csak az legyen a képernyőn, ami ehhez kell,
18 ÁKEFE - egy elemzés Elv: az elvégzett munkáról visszajelzés Megoldás: részfeladatok listája, készjelzések; állandóan a képernyőn (lehet) Elv: testre szabható KEFE Megoldás: alternatív művelet-eszközök
19 ÁKEFE - összefoglalás Az elvont KEFE rendezett ötletei (és a FEM) alapján általános KEFE fogalmakkal tervezzük meg az EKEFE ötleteinek megvalósítását. A lehetőségek tárgyszerű mérlegelése, elvek fölidézése.
20 A szoftver rétegei és fokozatos tervezése
21 3. fokozat: A tényleges KEFE Ez már maga a program! A ténylegesen használt gép és interakciós eszköztár elemeivel Az „ötletek” azonosítói itt is megjelennek (esetleg kommentárként) A programozás saját módszerei szerint...
22 A KEFE tervezése - megjegyzések „ Használhatósági hiba” esetén: programozási hiba ? – javítás a programban vagy rossz eszközválasztás (?) – javítás az ÁKEFE-ben vagy rossz ötlet ? – javítás az EKEFE-ben Az ÁKEFE áttelepíthető más környezetbe Az EKEFE áttervezhető másfajta interakciós eszközökre Az elvont KEFE-ből elvont BELE: mit kell tárolni, mit kell belül végrehajtani? „KÖZTE”: a KEFE és a BELE közötti kétirányú kapcsolat.
23 Bevezetés (3) Befejezés A használhatósági módszerek egyszerű, kézenfekvő gondolatokat tartalmaznak bevált módszerek a lényeg: a módszeres végrehajtás ritkán szánják rá a költséget és az időt „használhatóság félpénzen” (usabilty on a budget) kezdjük el szerényen (start small), tapasztalatok, eszköztárunk fokozatos építése
24 példák FNyT-EKEFE: FNyT-EKEFE: Kotta-rajzoló-EKEFE Kotta-rajzoló-EKEFE Jutalék-EKEFE Jutalék-EKEFE Jutalék-ÁKEFE Jutalék-ÁKEFE