Hideg Mihály Elnök A magyar ipar kapcsolódási lehetőségei az EU repülőipari gyártási tevékenységéhez - átjárható iparágak kialakítása KKV-k bevonásával.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Global Distribution System
Advertisements

Sándorfi Balázs Globális gépipari trendek és ezek hatása a magyarországi piaci szereplőkre Sándorfi Balázs - -
KEVESEBB FELÜGYELET ÚJ ÜZLETI MODELLEK NAGYOBB TERMELÉKENYSÉG.
 Nemzeti kutatástámogatók, például OTKA, MTA, DFG, ESRC, NWO  Két- és többoldalú megállapodások  ERA-Nets  Joint Programming  European Science Foundation.
A szakszervezeti integráció egyes aspektusairól – munkaadói szemmel- About the aspects of trade unions’ integration – on behalf of employers - -FORMA –
Mi jellemző a magyar autóipari beszállítók helyzetére napjainkban?
Modern technológiák az energiagazdálkodásban - Okos hálózatok, okos mérés Haddad Richárd Energetikai Szakkollégium Budapest március 24.
… with NFC A mobil contactless (NFC) technológia lehetőségei a pénzügyi szektorban.
Technológiai fejlesztés a hatékony ellátás szolgálatában
Bemutatkozás H-7763 Egerág, Honvéd u /
A jelenléten alapuló fejlesztés Az előadás menete A fejlesztés szükségessége, fogalma A probléma lényege A javasolt modell.
Hideg Mihály Elnök Kell egy reptér… Magyar repülőterek fejlődési lehetőségei workshop Budapest, Március 29.
A magyar repülőipar legújabb eredményei
Köszöntjük a konferencia résztvevőit! Welcome to the participants of the conference!
Az Audi Hungaria elvárásai és részvétele a magyar regionális repülőterek fejlesztésében Chicfarm Green Manifesto: -Do you have a farm in your house? -Can.
Puskás Tivadar Közalapítvány Nemzetközi Technológiai Intézet.
Szoftverfejlesztés és szolgáltatás kiszervezés Folyamatjavítási mérföldkövek a világon és Magyaroszágon Bevezető gondolatok Dr. Biró Miklós.
NGN”Tizenötpercesek 1. Wiener József dr Page1 /7 NGN kérdések- „Tizenötpercesek” az NGN-ről 1. Téma: Mi az NGN? HI vezetői,
REPÜLŐGÉP TÁRSASÁGOK REPÜLŐGÉP TÁRSASÁGOK.
III. A logisztika jövője
DELIVERING PATIENT–CENTRED INNOVATION IN MEDICINE THROUGH PARTNERSHIP Andrew Witty President, Pharmaceuticals Europe GlaxoSmithKline PARTNERI KAPCSOLATOKON.
Tájékoztató a FABCE repülésbiztonság-irányítási kérdéseiről (szolgáltatói szemszög) Kurucz Mihály HungaroControl Zrt.
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
Környezetvédelmi kommunikáció a gyakorlatban
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
A válság HR tanácsadása – a HR tanácsadás válsága?
Az atomenergia esélyei a XXI. században Helyzetkép, okok és következmények Status, reasons and consequences április 23. Perger András, Energia Klub.
Menedzsmentszabványok szerepe a globális és lokális gazdaságban, különös tekintettel a környezetmenedzsmentre Dr. Ködmön István augusztus 13. I.
Nyugdíjreform folyt. köv.? Pension Reform To Be Continued? Bodor András Pénzügyi Csúcstalálkozó II. / Financial Summit II. - Budapest, szeptember.
ELÉG MAGYAR MÉRNÖKÜNK VAN A GAZDASÁGI ÉS INNOVÁCIÓS KITÖRÉSHEZ? TAMÁS PÁL [MTA Szociológiai Kutatóintézet, Budapest]
A Malév a változó iparágban Előadás az Utazás és Turizmus Program IX. Országos konferenciájára 2005 december 5.
PARP Planning and Review Process Szöllősi Antal alezredes Honvédelmi Minisztérium.
MultiMOL, avagy a regionális multivá válás folyamata a MOL-nál március 6. Jerkovits Éva, Pál Zsófia.
FlyBalaton repülőtér bemutatkozása Március 29.
Van rá energiánk? Do we have enough energy? 1.School trip 2.Light pollution 3.In our school.
März 2004 Herbert Rupp Az Európai Uniós csatlakozás hatása a magyar járműiparra.
Az növénytermesztési ágazat kutatási és innovációs kilátásai között Research and innovation prospects of the crop production sector between
TECHNOLÓGIA ÉS KÖRNYEZET
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
Stratégiai Műhely EU modellek műhelycsoport Szlovákia személygépkocsi gyártó ipara Készítette: dr. Sipos Mihály szakmai tanácsadó szeptember 27.
Innováció az oktatásban – innováció a gazdaságban Készítette: Szabó Gábor Szeged, szeptember 21.
BUDAPESTI SZKEPTIKUS KONFERENCIA Az ORTT állásfoglalása: „A Panaszbizottság egyhangú megítélése szerint a tudomány kontra ezotéria kérdéskörének.
From eco-efficiency to sustainable production Maria Csutora Pietro Bertazzi The workshop is based on research done in the HU-0056 “Sustainable consumption,
„Információvédelem menedzselése” XVIII. Szakmai Fórum Budapest, november 16. Bevezető gondolatok, aktualitások az információvédelemben Dr. Ködmön.
1 From building roads to building society Federation for the Development of Community Participation 2012.
Consultation system between Government and Associations of Local Governments in Hungary Péter Szegvári Dr. expert Oslo, Norway 23 April of „Önkormányzati.
Have you ever asked yourself: PART FCL – What's behind it and how does it affect me? Airprox – What to do when coming too close? Alternative propulsion.
Alapítva: 1870 ORSZÁGOS METEOROLÓGIAI SZOLGÁLAT Hungarian Meteorological Service Györgyi Baranka Training Workshop for National Meteorological and Hydrological.
Copyright and on-line infringements; enforcement experiences
„Tisztább kép” – együttműködési program Az új szintetikus drogok feltérképezéséért Tamás Figeczki Budapest, 19 April 2016 ‚Breaking the drug cycle’ - joint.
Nemzetközi tudományos-szakmai konferencia Nyitott kérdések a drónok alkalmazásában Budapest, november 3-4. Presented by : Gyula GYŐRI, president.
2016. szeptember 23. Légiközlekedés a H2020 első két felhívásában Bajdor Gyöngy Katalin Horizon 2020 NCP Nemzeti Innovációs Hivatal.
KKV-k külpiacra lépése és finanszírozási lehetőségeik *** A HITA szerepe a kereskedelemfejlesztésben Miskolc, november 13.
E3G Energiahatékonyság, mint infrastruktúrális prioritás Ámon Ada október
1 HEVES MEGYEI KERESKEDELMI ÉS IPARKAMARA 3300 Eger, Faiskola u. 15. Tel: +36/36/ , , Fax:+36/36/ Web:
Gazellák Magyarországon A KIS- ÉS KÖZÉPVÁLLALATOK SZEREPE A FOGLALKOZTATÁSBAN Műhelykonferencia.
Radioaktív hulladékok és kiégett fűtőelemek kezelése Magyarországon – Csak a bizonytalanság biztos Radioactive waste and spent fuel management in Hungary.
Simon Péter főtitkár Bolyai János Matematikai Társulat
Mariko Ouchi ILO-Budapest Office
Innováció a vezetési tanácsadásban
Prof. Dr. Wéber György Kísérletes és Sebészeti Műtéttani Intézet
A vállalatok társadalmi felelősségvállalása, mint a fenntarthatóságot támogató szemlélet - Berkesné Rodek Nóra -
A tudás szerepe a járműiparban – bevezető gondolatok
ENEREA - Észak –Alföld Regional Energy Agency
címben in Hungary Indiai konferencia holnapi
Andrea Karpati, Eotvos University, Budapest
ALSONANA INTERNATIONAL FORUM
Csurgalékvíz tisztítás
„Networking and participation – for the more effective representation of the interest of people experiencing poverty Getting funding from the European.
Remembering 9/11. 9/11/01 19 Terrorists hijacked four planes. The intended targets were: –Twin Towers (North and South) –The Pentagon –Washington D.C.
Előadás másolata:

Hideg Mihály Elnök A magyar ipar kapcsolódási lehetőségei az EU repülőipari gyártási tevékenységéhez - átjárható iparágak kialakítása KKV-k bevonásával GKM – ITDH – MAJOSZ – PANAC - HAIF Kerekasztal Budapest, Március 7.

Napirend 1 Bevezető - Alapítványunkról 2 Trendek a világ repülőiparában 3 Az EU repülőiparának 10 prioritása 2005-ben 4 Az USA repülőiparának 10 prioritása 2005-ben 5 Trendek és lehetőségek a Magyar Repülőiparban 5.1. A múltról 5.2. A jelen 5.3. Elméleti kitérő 5.4. A Magyar repülőipar szegmentációja 5.5. A jövő opciói 6 A beszállítási opció 7 Az Alapítvány szerepe 8 Javaslatok 9 Kérdések

: Küldetésünk : Támogatni, segíteni a Magyar Repülőipar folyamatos és növekedését… Támogatni, segíteni a Magyar Repülőipar folyamatos fejlődését és növekedését… : Jövőképünk : Olyan szervezetté válni, mely kezdeményezi és elősegíti azt az iparfejlesztési folyamatot, melynek során számos magyar vállalat válhat megbízható és minőségi beszállitójává a külföldi repülőipari gyártóknak és szolgáltatóknak...

2. Trendek a világ repülőiparában Hidegháború befejeztével jelentős túlkapacitások keletkeznek Katonai cégek diverzifikációja polgári területekre –Lockheed Martin Kelet-Közép Európa megnyílik a nyugat számára Megindul a privatizáció, akvizíció, JV – PW, Lockheed, EADS, Boeing, GE Beindul a technikai fejlődés, nyugati technológiák elterjednek Low Cost karbantartó-, javító-, gyártó kapacitások jönnek létre Gyorsul a globalizáció, Mexico, Brazília és Ázsia is bekapcsolódik Multinacionális integrátorokat gyorsan követik a beszállítók is - csökkennek a költségek, nő a termelékenység, javul a minőség 2001 Szeptember 11 - visszaveti a fejlődést, lelassítja a globalizációt, és a növekedést Fokozódó verseny a légi közlekedésben, és a gyártásban is Megjelennek a fapados légitársaságok – hatékony, point2point útvonalak Kisebb kapacitású regionális gépek iránti kereslet nő – Embraer, CRJ Airbus behozza Boeinget piaci részesedésben – 50-50% EU bővítés – nyitás kelet felé, új piacok, új beszállítók, új KKV projectek ISO 9000, AS/EN 9100 szabványok gyors terjedése az iparágban

3. Az EU Repülőiparának 10 prioritása 2005-ben 1.Advocate continued improvement and development of robust European policies for Aeronautics, Space and Defence. 2.Increase the funding for RT&D for Aeronautics, Space, Defence and Security and pursue high quality and efficient return on such investment. 3.Improve EU-US trading relations and the balance of trade across all Aeronautics, Space and Defence sectors. 4.Support the continuous improvement of the airworthiness and safety (EASA), and environmental initiatives (ICAO CAEP/ 6 round). 5.Taking into account the inter-governmental nature of the sector, support the creation of the European Defence Agency and the related development of a coherent market for European Defence, and pursue the development of European capabilities and interoperability. 6.Play a major role in the establishment of a new air transport management system in support of the Single European Sky. 7.Facilitate the development of SMEs within the supply chain and European research activities, while creating conditions for sufficient supply of skills and improved processes in the supply chain. 8.Promote international cooperation. 9.Support ESA and the EU in the development of the White Paper on Space proposals and of the GALILEO, GMES, Digital Divide and ESTMP initiatives. 10.Ensure that representatives of the new members of the EU, new Commissioners, their staffs and new MEPs get all the needed support in order to correctly position our industry’s priorities in the general EU framework. Source: Aerospace and Defence Association of Europe

4. Az USA Repülőiparának 10 prioritása 2005-ben 1. Advocate US Government policies that Foster a Robust US Civil Aviation Industry 2. Reduce US legislative and regulatory trade impediments to US Companies competing in the global aerospace marketplace 3. Ensure Defence Modernization is consistent with national security needs 4. Implement a national plan to revitalize the US Aerospace and national Security Workforce 5. Promote and Support US Homeland Defence and Aviation Security 6. Ensure that International Institutions and National Governments Adopt Policies that do not disadvantage US firms 7. Ensure the competitivness of the Aerospace Supply Chain to meet industrial base challenges 8. Promote sustained national support for a next generation human rated space vehicle and robotic space exploration program 9. Implement planned comprehensive aviation system capability enhancements 10. Implement balanced defence industrial base policies Source: Aerospace Industries Association of America

5. Trendek és lehetőségek a Magyar Repülőiparban

5.1. A múltról... A II. Világháború alatt több száz vadászgépet is gyártottunk ‘56 után megszűnik a repülőmérnök képzés is a Műegyetemen Leáll a vitorlázógépek gyártása is Csak 3 nagy karbantartó/javító cég marad MALÉV, MÉMRSZ, PG 90-es években - MÉMRSZ szétesik - PG elveszíti a VSZ piacot - megalakul Aeroplex - megkezdődik a nyugat felé nyitás NATO, EU csatlakozás - az évtized végére kialakul az angolul tudó szakemberállomány 2000-re megteremtődik a lehetősége az új modern cégek alapításának Messerschmitt Bf 109 vadászgép 1944 GEES Veresegyház 2000

5.2. A jelen… Fejlesztés/Tervezés 3 Alkatrészgyártás3 Ultralight gyártás 3 Ejtőernyő gyártás1 Hőlégballon gyártás1 Javítás/Karbantartás26 Képzés/Oktatás4 Tanácsadás2 Alkatrész kereskedelem1 Szerszám/eszköz gyártás 3 Hitelesítés/minősítés1 Mérnöki szolgáltatás2 HR szolgáltatás1 Modifikáció1 Marketing2 Iparképviseleti szervezet2 Összesen 56 szervezet, 1800 alkalmazott, de kevés az alkatrészgyártó… Kicsiben már minden megvan, de gyorsítani kellene a növekedést...

GEES Veresegyház Lufthansa Technik Budapest Elektrometal Paks Hungaerotech Debrecen Zöldmezős beruházás – 100% Javítási tevékenység Közepes beruházás 15M$ Beszállítói kategória Nem reptérhez kötött ben alakult 120 főt alkalmaz jelenleg Hajtómű alkatrészek javítása Önálló minőségügy FAA/JAA Zöldmezős beruházás-15%Malév Javítási tevékenység Közepes beruházás 15-18M$ Integrátor kategória Reptérhez kötött 2001-ben alakult Joint Venture 350 főt alkalmaz jelenleg Repülőgépek nagyjavítása Önálló minőségügy JAR-145 Zöldmezős beruházás -100% Részegység gyártási tevékenys. Kis beruházás <10m$ Beszállítói kategória Nem reptérhez kötött 2001-ben alakult 150 főt alkalmaz jelenleg Kábelkötegek gyártása Önálló minőségügy ISO 9100 Zöldmezős beruházás -100% Alkatrész gyártási tevékenys. Kisberuházás <10M$ Beszállítói kategória Nem reptérhez kötött ben alakult 28 főt alkalmaz jelenleg Turbina alkatrészeket gyárt Önálló minőségügy AS 9100 A fejlődés motorjai ezek a dinamikusan növekvő KKV-k voltak… Flytech Kft - Sopron Alcoa-Köfém - Nemesvámos Privatizáció – Akvizíció -100% Alkatrész gyártási tevékenység Kisberuházás ?M$ Beszállítói kategória Nem reptérhez kötött 1997/2002-ben (át)alakult 110 főt alkalmaz jelenleg Repipari kötőelemeket gyárt Önálló minőségügy AS 9100 Organikus fejlődésű hazai cég Részegység gyártási tevék. Beszállítói kategória Nem reptérhez kötött ban alakult 50 főt alkalmaz jelenleg Composit Szárny/törzs gyárt. Osztrák és német piacra Önálló minőségügy JAR -21

Már fél tucat magyar fejlesztésű 1-7 személyes kisgéppel rendelkezünk… APOLLO Fox Ultralight- Eger SEAWIND - Tököl 5-7 üléses full composite gép VÉRCSE V-09 - Szeged KOLIBRI 3 - Szeged VIRTUS - Juta APOLLO Classic - Eger Composite törzsű UL 1 üléses Ultralight 2 üléses Ultralight 2 üléses duplaszárnyú gép6 országban jóváhagyott gép

Trendek Lehetőségek Fokozódó verseny a MALÉV és a hagyo- mányos légitársaságok között a liberali- záció miatt Megjelennek a fapadosok is a magyar piacon is Airbus gépek üzemeltetése is beindul EU csatlakozás Multik leányvállalatokat létesítenek GE Engine Services, LH Technik Katonai gépeink cseréje beindul - NATO tagság Másodlagos repterek privatizációja beindul EU Pályázati rendszer kiterjesztése új tagokra is Nő a kereslet az olcsóbb karbantartás iránt - előny van ebben a régióban Új potenciális megrendelők - nincs saját karbantartás még Be kell szállni az Airbus karbantartásba Be lehet kapcsolódni az FP6/ AeroSME programokba Beszállítóvá lehet válni - könnyebb a hazai pályán Offset programokba be lehet kapcsolódni Karbantartásra ezeken a helyeken is szükség lesz, ipari parkok Közösen lehet pályázni a nyugati cégekkel is

A hazai cégeknek versengés helyett együttműködniük, növekedniük kell Egységes hatósági előírásrendszer bevezetése JAR-145, JAR-OPS Az EU egyik kiemelt stratégiai célja a légi közlekedés és repülőipar fejlesztése Fokozódó érdeklődés az új tagországok olcsóbb szolgáltatásai iránt: 1. Május 13. Berlin - Open SME mtg 2. Szeptember 28. Hamburg – Hansa 3. December 1. Toulouse – Aeromart 2004 Fokozódó verseny a régió országai között a tőkéért, technológiákért, beszállítási projectekért - Csehország, Lengyelország, Románia aktívabb GE, LHT Budapest felzárkózik Aeroplex mellé – önálló minőségügyi rendszerrel Megindul a hazai kisgépek fejlesztése modern technológia alkalmazásával Kölcsönös elfogadás - kevesebb adminisztráció, Több a projectek száma mint korábban - több a támogatás is Meg kell ragadni a kezdeti érdeklődés- ben rejlő lehetőségeket, olcsóbb be- szállítói kapacitások felajánlása Minőségben és termelékenységben kell jobbnak lenni náluk, de a kormány- zati támogatást is fokozni szükséges Referenciaként használhatók az alkat- részgyártók által, ha együttműködnek Megteremtődhet az alapja egy nem- zetközileg is sikeres végterméknek Trendek Lehetőségek

5.3. Egy kis elmélet - Determinants of National Competitive Advantage Firm Strategy, Structure, and Rivalry Demand Conditions Factor Endowments Skilled labor, infrastructure Related and Supporting Industries Chance Government Source: Michael Porter on Competitive Advantage of Nations, 1990 A Magyar Repülőipar fejlesztéséhez más iparágakra is lehet támaszkodni

Com- po- nents & Parts Access ories & Major Ass- emb- lies A/C & En- gine Sys- tems Piston Engi- nes Turbine Engi- nes Ultra- light A/C Sail- plane & Gli- ders Recre ation A/C Bus ine ss Jets Regi- onal Jets & Tur- bo- Props Large Jets & Tur- bo- Props Operation YYYYYYYYYYY Line Mainte- nance YYYYYYYYYYY Hangar Mainte- nance YYYYYYYYY N Aero- plex Overhaul GEYYYNYYYNNLHTB Manufac- turing Alcoa EMP Eldim Flytech Sopron NNNApollo Fox NNNNN Design & Proto- typing YYY?N Vég PaliY Sea- starNNN 5.4. A Magyar Repülőipar szegmentációja Kapcsolódási lehetőség az ipar számára

5.5. A jövő opciói - részben a múltban gyökereznek Zöldmezős beruházásokVegyes vállalatokPrivatizáció/Akvizició Diverzifikáció Offset programok Hazai fejlesztésű termékek GE Engine Services 2000 Lufthansa Technik Bp 2001 EMP Paks 2001 Hungaerotech Debrecen 2002 Malév-Lockheed Martin 1991 Malév-Lufthansa Technik 2001 Fairchild Fasteners 1997 Alcoa-Köfém 2002 Repterek 2004/5 Apolló típusok – Halley Kft Seawind – Composite One Kft Vércse/Kolibri - Microlight Kft Fekete Varjú – Vég Pali Autóipari alkatrészgyártók Gépipari alkatrészgyártók Vasúti jármű alkatrészgyártók Műanyagipari alkatrészgyártók Elektronikai alkatrészgyártók Űripari fejlesztők/gyártók Issues: Minőségfejlesztés/Képviselet Issue: 40M$ befekt.küszöb túl magas Ki és hogyan támogassa? Aeroplex függetlensége Dunai Repülőgépgyár Rt. Míg 29 vs Gripen Kevés tapasztalat Kevés információ de: Mi-24 vs … Mikor? An 26 vs … Mikor? Issue: Porszivó, hűtőszekrény?

6. A beszállítási opció – más iparágak diverzifikációjával A berlini, hamburgi, toulousi és rzesowi workshopok, konferenciák alapján kereslet mutatkozott az alábbi területeken: Forgácsolási kapacitások Mérnökszolgálati munkák – - Fejlesztés&tervezés, elemzés, dokumentáció készítés Öntészeti kapacitások Műanyagipari kapacitások Szénszálas műanyag szerkezet gyártási kapacitások Könnyűfém szerkezeti gyártási kapacitások Hegesztési kapacitások Galvanizálási kapacitások Prototípus gyártó kapacitások Egyedi szerszámgyártó kapacitások A magyar iparnak jó esélye van a felmerülő igények kielégítésére

7. Az Alapítvány szerepe - független szakértői háttér biztosítása Segíteni a KKV szektort további fejlődésükben Ellátni őket az ehhez szükséges szakmai információkkal Demisztifikálás Igény szerint oktatások szervezése Minőségügyi tanácsadás/oktatás Auditra való felkészülés segítése Iparági nemzetközi partnerkapcsolatok kialakításának segítése Konferenciák, workshopok kezdeményezése, szervezése Tanulmányok, szakvélemények készítése Magyar AeroSME cégadatbázis létrehozása/frissítése Beszállítói hálózatok kialakításának kezdeményezése, támogatása Kapcsolattartás ITDH, PLH, AECMA/ASD, AeroSME szervezetekkel Általános iparágon belüli koordináció Iparágak közötti eseti koordináció – Légi közlekedés & Repülőipar Repülőipar & Járműipar/Gépipar/Műanyagipar/Űripar Szakmai szövetség hiányában, annak átmeneti pótlása

A repülőipari beszállítás iránt érdeklődő cégek számának kibővítése - technológia bázis kiszélesítése Cégadatbázisok kialakítása, levelezőlista létrehozása Létrehozandó szervezeti formák vizsgálata – szövetség/cluster? Minőségfejlesztési project beindítása – pályázati támogatásokkal Aeroplex, GE Engine Services, LH Technik Budapest, Dunai Repülőgépgyár bevonása esetleges referencia munkákhoz Pilot project indítása alkatrészgyártásban A fejlődési lehetőség adott, de egyetértésre, gyors tettekre van szükség További külföldi leányvállalatok betele- pedésének elősegítése - kedvezmények rendszere, küszöb módosítása 10m€-ra UK és Italy workshopok kezdeményezése Más országok Best practice módszerei- nek alkalmazása jövőbeli Offset progra- moknál – Lengyelország, Dél Afrika Hazai fejlesztésű kisgépek gyártásának helyzetelemzése – megvitatása Repterek privatizációjának gyorsítása – Ipari parkok vonzereje 8. Javaslatok

Kapcsolat: Hideg Mihály M.B.A. M.Sc. Elnök Tel: Mb:

Mellékletek

. Forrás: Aerospace and Defence Association of Europe

Foglalkoztatottak száma az USA repülőiparában ,000 1,100 1, e Sep-03Dec-03 Mar-04 Jun-04 Sep-04 (ezer fő) Forrás:Aerospace Industries Association of US

Aerospace & Defence Industries – EU and US compared Source: The Economist 2005 March

You name it, we make it… China… no end of FDI inflow Source. The Economist 2005 March

Corvus Aircraft 2005

Trends Opportunities Nyugatiak leányvállalatokat létesítenek GE Engine Services, Alcoa, EMP, Eldim, NATO tagság - Katonai gépeink cseréje beindul EU csatlakozás Másodlagos repterek privatizációja beindul Általánossá válik az ISO 9001 és QS 9000 minősités az alkatrész- gyártásban – more than 300 cég Megkezdődik az AS9100 minősitések bevezetése is – Alcoa, Hungaerotech Kialakulhat egy fejlett beszállitói hálózat - könnyebb a hazai pályán Beszállitók bekapcsolódhattak az Offset programokba Megnő az érdeklődés a beszállitás iránt Reptéri ipari parkokba is települhetnek a repipari cégek Lehetőség nyilik diverzifikációra a repipar felé – Hamburg, Toulouse - Hungarian Aerospace Supplier Initiative Lehetővé válik a piacon a gyakorlott szakemberállomány megszerzése