LKG és a KIT, LKG és a KIT (az SDT-monitor ürügyén) Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
LKG és a KIT, Amiről szó lesz… KIT – kell ez nekünk? ( KIT érdekel ez?) Adottságok, lehetőségek Múlt, jelen, jövő (?) Konkrétabban… Tehát… Fejlesztés: folyamat és kontextus
LKG és a KIT, Kell ez nekünk? Számítógép + hálózat: jött, látott, győzött kommunikáció, információszerzés, munkavégzés eszköze e-levelezés, információgyűjtés, csoportmunka, távmunka, távoktatás, stb. digitális írástudás digitális analfabétizmus ↕ diákjaink életesélyei
LKG és a KIT, Lehetőségek, adottságok Vas Iskola: 3 gépterem, 4 MM tanterem, könyvtári gépek, tanári gépek hálózat, információs rendszer, „kütyük”, WiFi Otthon: tanárok többségének van gépe (27 fő SZT-IS-3/P-ben!) diákok: 98%-os számítógép-, 72%-os internet-ellátottság !!! ( ? tanulásszervezési következmények ? ) Tudás Diák : hozza (?!), + alapozó informatika LKG-ban kezdő évfolyamokon Tanár: többségük rendelkezik legalább alapfokú ismerettel Tartalom Immár van ! Pl. SDT, Sunflower, Nemzeti Digitális Adattár, CELEBRATE, NAVA, stb.
LKG és a KIT, A LKG az ENIS tagja E uropean N etwork of I nnovative S chools (Európai Innovatív Iskolahálózat) részt vesz nemzetközi és hazai projektekben folyamatosan fejleszti a KIT integrálását és alkalmazását megosztja tapasztalatait, együttműködik más iskolákkal az iskola honlapját rendszeresen frissíti, beleértve a projekteket, tevékenységeket és a virtuális tanulási környezet minőségét 4-8 pedagógus részvételével alkotó műhelyt állít fel a projektek koordinálására gyakorló terepet biztosít tanárképzési és tanár-továbbképzési programok számára diákokból álló tanulócsoportokat hoz létre a programok kipróbálására
LKG és a KIT, Múlt, … pattintott kőkorszak ( 2000) átugorva… CELEBRATE /03, digitális tananyagok fejlesztése biológia, fizika, matematika: 10 tananyag CELEBRATE /04, tananyagok kipróbálása, fejlesztése 4 tanár, 8 tantárgy, 80 tanóra, 200 diák, 85 tananyag kipróbálása, 9 fejlesztése, 6 adaptálása SCALE 2003/04, vitamódszerrel történő tanulás 2 tanár, 10 1,5 óra, 18 diák
LKG és a KIT, A múlt folytatódik… ZORKA 2003/04, Meteorológiai mérések, környezeti vizsgálatok 2 tanár, 3 tantárgy, 30 diák, projektmunka (6 hónap) „Parlagfű” – „Leövey a parlagfű okozta allergia ellen” 2004/05, Ferencváros allergia- és parlagfű térképe 2 osztály projektmunkája, 2 digitális tananyag (SOK) SDT 1. – „IKT középfokon” 2004/05, Sulinet Digitális Tudásbázis „tesztelése” – TIP és TAP 5 tanár, 5 tantárgy, 50 tanóra, 160 diák „Földmérés” 2004/05, Eratosztenész-féle földátmérő-mérés 1 osztály, norvég kapcsolat
LKG és a KIT, Jelen – SDT-monitor A száraz tények: 1.Dátumok február 16. – május 12.: 56 tanítási óra 2.Tárgyak, óraszámok biológia (10), fizika (7), kémia (3), médiaismeret (10), történelem (10), informatika (10), matematika (6), latin (x) 3.Személyek 5 tanár, 8 csoport, ~120 diák, évfolyam 4.Tréningek, műhelyek 3 tréning, 3 műhely (!!! 12 önkéntes „vendég” !!!)
LKG és a KIT, Módszerek, megoldások 1.Helyszínek szt-i kabinetek (75%), MM terem (15%), egyéb (könyvtár 10%) tanítási óra (64%), fakultáció (17%), szakkör (17%); 2.Óraszervezés egész osztály (42%), fél osztály (40%), kiscsoport (18%); frontális, (diff.) csoportmunka, pármunka, egyéni munka 3.Tevékenységek szöveg-(média)feldolgozás, kísérlet (animáció), vita (fórum), teszt, keresés, ppt/doc/xls készítése, médiaszöveg (fotó, videó) készítése, kiselőadás,... 4.Munkaszervezés nyomtatott és digitális, munka- és feladatlapok ( távtanulás !) 5.Kommunikáció távegyüttműködés ! (tanár-tanár, tanár-diák, diák-diák)
LKG és a KIT, A Moodle sikere „Sikermutatók” 20% helyett 35%- nyi órán használtuk 6 db komplett tananyag készült el: latin érettségi felkészítő (KT, 5 „lecke”), genetika (SOK, 4 „lecke”), titkosírások (BZ, 6 „lecke”), szénvegyületek (ZJ, 5 „lecke”), növénytan (SOK, 2 „lecke”) Moodle tanfolyam tanároknak (BZ, 3 „lecke”) közkívánatra (!) Moodle továbbképzés a tantestületnek Sikertényezők változatos tevékenységi formák, tanulói munka irányíthatósága, szervezhetősége, visszajelzések, ellenőrzés, távmunka, távtanulás, távoktatás, viszonylag egyszerű kezelés
LKG és a KIT, LKG ToP
LKG és a KIT, Tapasztalatok + diákok kedve, lelkesedése, érdeklődése; + gyakorlat a KIT értelmes használatában; + idegen nyelv gyakorlása; + mélyebb, sokszínűbb tananyagismeret; – sok előkészítő munka; – SDT működési hiányosságai (pl. URL, fájltípusok); – SDT tartalmi hiányosságai (pl. tevékenység, súgó); – némely anyag speciális szoftverigénye; + diákok rugalmassága; segítőkészsége; + tanárok kedve, lelkesedése, érdeklődése – még mindig „félprofi” tanár, diák kell!
LKG és a KIT, Jövő a jelenben HEFOP ( ) „A kompetencia-alapú oktatás kiterjesztése a LKG-ban” Eszter ( ) „ Az EU egyes országainak, etnikai, nyelvi, vallási, kulturális sokszínűségének vizsgálata ” Comenius ( ) „Egy európai szolidáris iskoláért, megtanulni együtt élni a sokszínűségben” eTwinning (2005-?) partneriskolák együttműködése SDT-monitor (2006-?)
LKG és a KIT, Kölcsönhatások, munkamegosztás Az eszközöket (tárgyakat, tudást) használni kell – nem informatika órán is! De: nem lehet mindenki Forma1-es pilóta, kellenek „úrvezetőknek” való autók is! informatika „rendes” tantárgyak eszköz: érthetőbb, színesebb, taníthatóbb cél, tartalom, gyakorlat, visszajelzés Rozsdásodás! Erőforrások (óraszám, pénz, eszköz, tudás)
LKG és a KIT, Summázat Köszönöm a figyelmet! MindenKIT (kellene, hogy) érdekel(jen)!