A sportfinanszírozás közvetett állami támogatásának új modellje „Egyéves a TAO” Magyar Sport Háza Előadó: dr. Fazekas Attila EMMI Sportért Felelős Államtitkárság 2012. szeptember 20.
A téma jelentősége Miért szükséges? Mert 1 évvel megint idősebbek (bölcsebbek?) lettünk, vagyis az új finanszírozási rendszer egy teljes támogatási időszakával a hátunk mögött a folyamat egészére vonatkozóan vannak komplex tapasztalataink Mert a sport finanszírozási rendszerének egésze újjáalakul (vagy változatlanul az átalakulás előtt áll) Az új sporttámogatási rendszer eddig ismeretlen, még hasonló mechanizmusok sem működtek a [sport]szférában (pedig kellett volna…)
Honnan hová Mérföldkövek a finanszírozási rendszer bevezetésében: 2010. július új törvény, ami bevezeti a magyar sportba a nem közvetlen központi költségvetési forrásból származó támogatást, a rendszer alapjaként pedig mérhető és számonkérhető elemeket jelöl meg; Nemzetközi porondon történő megmérettetés: 2010 októberétől 2011 nyaráig (1. kör) zöld utat kap a támogatási rendszer 99%-a; a maradék 1% a Bizottság 2011. november 9-ei jóváhagyó döntésének eredményeként indulhatott el; Hazai finomhangolás 2012.április közepe Várható módosítás az ellenőrzés lezárását követően 2017. június 30.?
A bizonyíték!
A Tao. tv. módosításának alapja, háttere, mi és miért? A Tao. alany adózó a sport Tao. törvényben meghatározott területeinek támogatásáért „cserébe” KETTŐS adókedvezményt vehet igénybe! A rendszer működése sportfejlesztési programokon alapul, a támogató ezeket finanszírozza. A SPORTFEJLESZTÉSI PROGRAMOK SPECIFIKUSAK AZ EGYES TERÜLETEKEN: Up-NEVELÉS LÉTESÍTMÉNY-FEJLESZTÉS Biztonságtechnikai fejlesztés HR-FEJLESZTÉS (EDZŐ ÉS MÁS [SPORT]SZAKEMBEREK) VERSENYEZTETÉS KÉPZÉS
Mi ez pontosan, és mitől az, ami? Miért a látvány-csapatsportok? ( - jókor jó helyen? - 75% itt sportol, DE mi lesz a többi 25%-kal?!); Mitől közvetett állami ez a támogatás, ennek milyen hatásai vannak? Mert nem közvetlen, azaz nem a központi költségvetésből vagy másik alrendszerből nyújtja az állam, nem érvényesül a formális újraelosztás Ez tulajdonképpen egy címzett és cél[jellegű] támogatás egyidejűleg
Mitől egyedi más közvetett támogatásokhoz képest? Mert mellette párhuzamosan létezik közvetlen állami sporttámogatás is; Mert kettős kedvezményrendszer lehetőségét biztosítja, ami vonzóvá teheti ezt a fajta támogatási lehetőséget, mint adó optimalizációs lehetőséget is egyben Mert a sportágat irányító / igazgató civil szervezet egyúttal a döntést hozó / bíráló szervezet is egyben
EMLÉKEZTETŐÜL: „A komplex javaslat háttere/célja számokban: Sportgazdaság/sportpiac élénkítése (a sportszektor jelenleg 2 Mrd Ft Tao-t fizet, a végső sportfelhasználás révén 60 Mrd Ft ÁFA realizálódik, az SZJA-befizetés több mint 10 Mrd Ft); - Forrás: Sportstratégia – 2007. Magántőke bevonás, ezzel struktúraváltás megalapozása: Vállalatok sportcélú kiadásai: 7,5-11 Mrd Ft, ezzel a vállalati szektor jelenleg a sport 1/10 részét finanszírozza – Forrás: Fehér könyv 2009. ÖSZTÖNZŐRENDSZER KELL a szponzoráció mellett! A D Ó K E D V E Z MÉ N Y A sport társadalmi bázisának kiszélesítése (most 9%, 38% tervezi, ami 900e fő!)”
CSR vs. SZPONZORÁCIÓ SPORTOT TÁMOGATÓ ADÓALANY SPORTOT NEM TÁMOGATÓ ADÓALANY Üzemi eredmény 1000 Sporttámogatás 100 Társasági adóalap 900 19 % társasági adó 171 190 Adókedvezmény Adófizetési kötelezettség 71 Adózás utáni eredmény 829 810 Megtakarítás 19 Effektív adókulcs (adófizetési kötelezettség/üzemi eredmény) 7,89% 19% Profitráta (adózott eredmény/üzemi eredmény) 82,90% 81,00%
A támogatási időszak egyes fázisainak állása Jóváhagyás, támogatás folyósítás Program megvalósítás Elszámolás, ellenőrzés Folyamatban van ? OK? OK De ebben a fázisban figyelni: Előrehaladásokra; NSI ajánlásokra Szövetségi tájékoztatókra; Számlarendre; Részelszámolás teljesítésére Módosítási kérelmekre Az elszámolás, támogatás-felhasználás ellenőrzéséről módszertani anyag készült (az NSI – Szövetségek – EMMI együttműködésével). Program hosszabbítás problémaköre! Ez a fázis a 2011/12-es támogatási időszakra nézve lezajlott.
Gyakorlati kérdések, megoldandó problémák I. (TEB) Tulajdonjogi kérdések: Lehet-e fejleszteni a kiszemelt létesítményt/létesítményben?, Kell-e tulajdonosi hozzájárulás?, Vagyonhasznosítás kérdésköre? Építési engedélyhez kötött fejlesztések vs. Tárgyi eszköz beszerzés kérdésköre – elő/utófinanszírozás problémája, Jog és számvitel nincs mindig egy hullámhosszon; Továbbadásban rejlő lehetőségek (quasi pályázati csomag) Elpuskázott lehetőségek (pl. iskolai sport)
Gyakorlati kérdések, megoldandó problémák II. Stv. szankció: forrásmegvonás is lehetséges Szövetségi szabályzatokkal, benchmark-kal (?!), komplex követelményekkel való összehangolt fejlesztés: Hol szükséges egyáltalán – szövetségi kompetencia! Fenntarthatóság / Üzemeltetés EGYSÉGES JELLEGŰ FEJLESZTÉS IGÉNYE; Miből fejlesszünk? (állami, vagy „Tao-s” forrásból?) Mit fejlesszünk? Kivel egyeztessünk, konzultáljunk? Hazai sztenderdek és nemzetközi szövetségi követelmények összhangja?!
Gyakorlati kérdések, megoldandó problémák III. (UP) Fenntarthatóság, mértékletesség Mi a hosszú távú siker kulcsa, hogyan lehet „rentábilis” a klub UP-személyi kifizetések támogathatósága kapcsán egységes szövetségi szintek kötelező meghatározása? V.ö.: fizetési sapka a sportszakembereknél is – sporttörvény alapján Túlzott aktivitással kapcsolatos problémák
Gyakorlati kérdések, megoldandó problémák IV. (Versenyeztetés, képzés) Eddig kötelezően a szövetségen keresztül lehetett igényelni szűkítette a mozgásteret Képzés Érdektelenség a támogatási jogcímmel szemben, pedig…
„a hazai elismerés / fogadtatás…”
Köszönöm a megtisztelő figyelmet! dr. Fazekas Attila Erik Emberi Erőforrások Minisztériuma Sportért Felelős Államtitkárság Sportigazgatási Főosztály 1054 Budapest, Hold u. 1. I. em. 5. tel.: +36-1-7954870 mobil: +36-30-257-3134 e-mail: erik.attila.fazekas@emmi.gov.hu