A doktori képzés eredményessége Rövid beszámoló a kapott adatok tükrében ODT Tanácsülés, április 15. Varga Balázs
ODT Tanácsülés, április 15. Varga Balázs A doktori képzés eredményesége 2 A nyers adatok
ODT Tanácsülés, április 15. Varga Balázs A doktori képzés eredményesége 3 Az eredményesség definíciója Kérdés, hogy adott számú belépőből mennyien jutnak el végül a fokozatig De mit osztunk mivel? Nem tudjuk, ki hány évig volt doktorandusz! Megoldás: a képzés hosszát rögzítettnek véve lehetséges eredményességi mutatót számolni, ezzel megkerüljük a problémát. A mutatószámítás tehát nem tesz feltételezést a képzés hosszára vonatkozóan
ODT Tanácsülés, április 15. Varga Balázs A doktori képzés eredményesége 4 A módszerek közelebbről Tegyük fel, a fokozatszerzéshez 4 év kell, és a rendelkezésre álló adataink ! DOSz módszere: –Belépők összegzése: , ugyanis a később kezdők nem végezhetnek 2007-ig –Fokozatszerzések összegzése a teljes időtávon – hibás, ugyanis aki 1997-ben kezdett, az nem szerezhet ugyanakkor fokozatot! –A Dosz tehát szisztematikusan felülbecsli az eredményességet (hiszen a számláló nagyobb a jogosnál)
ODT Tanácsülés, április 15. Varga Balázs A doktori képzés eredményesége 5 A módszerek közelebbről Tegyük fel ismét, a fokozatszerzéshez 4 év kell, és a rendelkezésre álló adataink ! A mi módszerünk tehát: –Belépők összegzése: , ugyanis a később kezdők nem végezhetnek 2007-ig (ez ugyanaz) –Fokozatszerzések összegzése: , ugyanis 4 év alatt 2001-nél korábban nem kaphatott fokozatot, aki 1997-ben kezdett –Ezzel tehát torzítatlan becslést adhatunk, de csak ha eltaláljuk a képzés valódi hosszát – vigyázni kell a „minimum”-mal!
ODT Tanácsülés, április 15. Varga Balázs A doktori képzés eredményesége 6 Teljes létszám eredményei
ODT Tanácsülés, április 15. Varga Balázs A doktori képzés eredményesége 7 Ösztöndíjasok eredményei
ODT Tanácsülés, április 15. Varga Balázs A doktori képzés eredményesége 8 Levelezők eredményei
ODT Tanácsülés, április 15. Varga Balázs A doktori képzés eredményesége 9 Összegzés Korántsem igaz, hogy az eredményesség mélyen 50% alatt lenne! A DOSz-énál nagyságrendekkel pozitívabb eredmény erősen az adatoknak tudható be A helyzet azonban komoly: az 50% elég rossz arány – vegyük észre, hogy az ösztöndíjasoknál évek óta állnak az 500 és 1000 körüli értékek Pontosabb becslést csak pontosabb adatokból lehetne nyerni