Jogi ismeretek II..

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szent Koronát Szolgálók Szövetsége Szent Korona alapú jogrendszer „Állami jelképekről és ünnepekről” szóló, 3. főtörvény Szent Korona alapú jogrendszer.
Advertisements

A Délép Ipari Park Kft. Ökológiai lábnyoma
PIC number – szükséges bármilyen Erasmus + pályázathoz PKE:
Természetes népmozgalom
VIII.A.3. 3./ 5. óra Programfejlesztési Központ FELSZÍNI VIZEK: ÓCEÁNOK, FOLYÓVIZEK, TAVAK.
A NATO létrejötte, bővítésének állomásai
Az Európai Unió létrejötte, bővítésének állomásai
Európai Unió Valahol Európában…...
Üdvözöljük Waldviertelben. következetesség kézimunka tapasztalat bölcsesség megbecsülés.
EU alapismeretek E-Learning.
Az Európai Unió nyelvpolitikája
Társadalmi–gazdasági fejlettségi különbségek Észak-Afrikában
Campus Hungary A magyar felsőoktatás külföldi népszerűsítését elősegítő program június 15.
A POLGÁRI DEMOKRÁCIA MODELLJEI, II.
Az adórendszerek változásai az elmúlt évtizedekben Halmosi Péter.
LATIN-AMERIKA Készítette: Szabados Renáta
Az Európai Unió a globális világban Készítette: Kozák Magdolna.
Az Európai Unió története
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 3. Előadás vázlata
A KÉPVISELETI DEMOKRÁCIÁK
Politikai rendszerek típusai II. Állam és kormányformák
Régiók a világgazdaságban
Regionális integrációk a világgazdaságban
EU II..
Jelkép-ország Jakab Sándor Kálmán
T.K. 33 – 34. Az alapértelmezett előtér- és háttérszín, valamint a körvonalak színének beállításához a Paletta színeit használhatjuk. 1 Az RGB színrendszerben.
Webes változat, animáció nélkül !!!
Bevezetés.
Felsőoktatási munkatársak képzési célú mobilitása - STT 2014/2015.
„Családtámogatások, rugalmas munkavégzési formák és társadalmi kohézió” műhelykonferencia Budapest, november 24. Dr. Pulay Gyula, főigazgató, ÁSZ.
GLOBAL CORRUPTION BAROMETER 2009 Globális Korrupciós Barométer Közvéleménykutatás az emberek korrupcióval kapcsolatos tapasztalatairól június 3.
GLOBAL CORRUPTION BAROMETER 2010 Globális Korrupciós Barométer Közvéleménykutatás az emberek korrupcióval kapcsolatos tapasztalatairól December 9.
1914.
Ország- és államnevek.
Trendváltás a termékenység és a női foglalkoztatás kapcsolatában Dr. Pulay Gyulának, az ÁSZ Kutató Intézete főigazgatójának előadása „Tudomány a gyarapodó.
Európa regionális földrajza
Az Egyesült Nemzetek Szervezete (United Nations – UN)
Európai Unió Európai Unió 27 tagállam lakos km
Európai Bizottság Miniszterek Tanácsa
Közigazgatási Jog 4. Európai Közigazgatás, 13. előadás december Az európai közigazgatás fogalma Kiindulópont: annak ellenére, hogy az EU esetében.
Az Európai Unió intézményrendszere
V alidáció/elismerés a nagyvilágban és Európában Mi ez? Mire való? Milyen megoldások léteznek?
Tankötelezettségi korhatárok nemzetközi összehasonlításban
A világ országai. Forrás: Wikipedia:HDI (az ENSZ HDR adatai alapján)
Egyoldalú Gazdasággal rendelkező elmaradott országok THE LEAST DEVELOPED COUNTRIES REPORT 2009 alapján Mavridisz Nikosz Alexandrosz.
Mezey Barna Egyetemi tanár
Egészségi állapot Demográfia Horváthné Csolák Erika tanársegéd
ÁLLAMTAN I.A magyar államszervezet II.Az egyes szervtípusok III. A jogforrási hierarchia.
Áttekintés a mozgóképes tartalomfogyasztás átalakulásáról Magyarországon és a CEE régióban.
Ország- és államnevek. Országnév Országnév (rövid név): Államalakulat rövid, többnyire egytagú, az államformára nem utaló megjelölése –Dánia, Magyarország,
Európai Uniós ismeretek Az európai integráció kialakulásának története.
VeloREX adventure 3 whells, km, 2 people. Magamról: Pulay Sándor 1971-ben születtem Komárnóban /Révkomárom/ 1989-ben végeztem vas és fémszerkezeti.
ÁLLAMTAN I.A magyar államszervezet II.Az egyes szervtípusok III. A jogforrási hierarchia.
Újdonságok az NIIF VoIP szolgáltatásában
Az ügyészi szervezet és feladatok
AFRIKA Gazdasága Észak-Afrika Nyugat-Afrika Közép-Afrika Kelet-Afrika
Nemzeti fejlődés és versenyképesség a mai világgazdaságban
Antilop.  Jellemzője: - Tülkös szarv  - párosujjú patások közé tartozik.  - növényevők redős zápfogak  - kérődzők  - több fajtájuk van pl.: Jávorantilop,
A kormányzati rendszerek
A jogforrási rendszer II.
Topográfiai gyakorlatok Ázsia, Amerika, Afrika, Ausztrália
33. EURÓPA FELOSZTÁSA.
19. AFRIKA FELOSZTÁSA.
A magyar kormányzati rendszer
A REGIONÁLIS INTEGRÁCIÓK
A politika feladatai a kutatásban, a fejlesztésben és az innovációban
Campus Mundi ösztöndíjak
A politikai rendszerek tipológiája I.
Friedrich Ebert Stiftung Szociális párbeszéd és ipar 4.0 konferencia
A magyar gazdaság versenyképessége:
Előadás másolata:

Jogi ismeretek II.

A jogalkotás fogalma A jogalkotás az arra feljogosított állami szervek tudatos tevékenysége, melynek célja a jövőre vonatkozó jogi normák írott formában történő megalkotása.

A jogalkotással szemben támasztott követelmények A jogalkotóknak meg kell fontolniuk, hogy bizonyos élethelyzeteket szükséges-e a jogszabállyal befolyásolni? ( nem sértené az emberek intim szféráját, vagy a jog bevezetését lehet-e ellenőrizni? pl: otthon dohányzás )

Mérlegelni kell, hagy a várt előnyök milyen arányban vannak az esetleges hátrányokkal, társadalmi terhekkel. ( pl: tandíj, vizitdíj. ) Az új jogszabály illeszkedjen bele a fennálló jogrendbe, ne legyen ellentétes a korábbi jogszabályokkal, ne szabályozza túl az adott élethelyzetet. A szabadosság és közérthetősség követelménye a jogszabály nyelvezetét érinti. ( csak akkor tartható be a jogszabály, ha az állampolgárok megértik) Legyen kellő felkészülési idő azok végrehajtására. ( pl: intézmény létrehozása, szakemberek kiképzése)

A jogszabály folyamata A jogalkotás kezdeményezése, A jogszabálytervezet elkészítése, A jogszabály tervezetének megvitatása, A javaslat elfogadása, A jogszabály kihirdetése, közzététele. A jogszabály megalkotása szigorú rendben történik!

A jogalkotás kezdeményezése OGY, Kormány, Köztársasági elnök, Országgyűlési képviselő, Népi kezdeményezés ( A választópolgárok jogalkotási igénye az OGY. felé).

A jogszabály tervezetének megvitatása, A javaslat elfogadása A jogszabály készítője az OGY. Elé terjeszti megvitatás és elfogadás céljából. Megvitatás: 1. általános vita, 2. részletes vita, A vita végén a jogszabály javaslatot szavazással elfogadják.

A jogszabály kihirdetése, közzététele. A jogalkotási folyamat a jogszabály kihirdetésével zárul. A törvény szövegét az OGY. Elnöke aláírja, majd kihirdetés céljából megküldik a Köztársasági Elnöknek.

A jogrendszer A hatályos jogi normák összessége! A jogrendszer jogágakra bomlik, melyeknek sajátossága, hogy olyan jogszabályokat gyűjtenek össze, amelynek azonos, vagy hasonló tartalmú életviszonyokat, emberi magatartásokat szabályoznak.

A JOGRENDSZER FELÉPÍTÉSE A jogon belül két fő terület. 1./ Közjog 2./ Magánjog   -Közjog: valamilyen szerepet játszik benne az állam, az állami szervek feladatainál. Az emberek, és az állam közötti viszonyt szabályozza A közjogra jellemző az alá – fölé rendeltségi viszony. Jogot biztosít, vagy eltilt. -Magánjog: az emberek egymás közötti viszonyát szabályozza pl: tulajdonviszony

KÖZJOGI FOGALMAK 1./ Alkotmányjog: az állami szervezetek feladataival foglalkozik. Az emberi jogokat meghatározza. 2./ Közigazgatási jog: az államigazgatást és az önkormányzati igazgatást szabályozza 3./ Büntetőjog: meghatározza mik a bűncselekmények mik az eljárások menete 4./ Polgárjog: magánszemélyek, jogi személyek vagyoni viszonyait, szerződéses viszonyait rendszerezi pl: károkozással kapcsolatos szabályok 5./ Családjog jog: házasság megkötésének, felbontásának, szülők-gyermekek kapcsolatának szabályait írja le…..

Az állam fogalma Az állam olyan szervezet, mely egy meghatározott területen élő népesség felett főhatalmat gyakorol.

Az állami szuverenitás Az állami szuverenitás az államhatalom teljességét jelenti. Alapvető jellemzője a függetlenség, mind kifelé, mind befelé. Tehát az állam külső kapcsolataiban önállóan jár el, s a másik: belső ügyekben az állam a legfőbb hatalom, itt tehát nincs más hatalmi tényező, amely konkurálhatna vele.

Az állam funkciói A jogbiztonság megteremtése, A gazdasági és szociális rend kialakítása, ( piacgazdaság működése, állami bevételek újraosztása A kulturális fejlődés előmozdítása, A környezetvédelem

Államformák Államformának nevezik hatalom gyakorlásának módját, valamint az intézmények, kormányzati módszerek bonyolult rendszerét, amelyek együttesen a hatalom megtartását és gyakorlását is biztosítják. Az államforma két alapvető összetevője a kormányforma és az államszerkezet.

Kormányforma  A legfelsőbb állami szervek rendszere, azok egymáshoz és a lakossághoz való viszonya. A kormányforma lehet: monarchia és köztársaság.

Monarchia  Abszolút monarchia, ha az uralkodó korlátlan hatalommal rendelkezik:  Egyesült Arab Emírségek  Bhután  Brunei  Katar  Omán  Szaúd-Arábia  Szváziföld  Vatikán

Alkotmányos monarchia, ha az uralkodó jogosítványai az alkotmány által korlátozottak és egyben az egyének jogai az alkotmányban rögzítettek: Bahrein Japán Jordánia Kuvait Lesotho Liechtenstein Marokkó Monaco Tonga

Parlamentáris monarchia, ha az uralkodó a parlamentnek alárendelten működik protokolláris szerep, hatalmon van, de nem kormányoz: Andorra, Antigua és Barbuda, Ausztrália, Bahama-szigetek, Barbados, Belgium, Belize Dánia, Egyesült Királyság, Grenada, Hollandia, Jamaica, Kambodzsa Kanada, Luxemburg, Malajzia, Norvégia, Pápua Új-Guinea Saint Kitts és Nevis, Saint Lucia, Saint Vincent és a Grenadine-szigetek Salamon-szigetek, Spanyolország, Svédország, Szamoa Thaiföld, Tuvalu, Új-Zéland

Köztársaság Ha az állam élén egy személy vagy testület áll, hatalmát választással nyeri, és ezt meghatározott ideig gyakorolja. Parlamentáris, ha a köztársaság elnök jogosultságai gyengék, a parlamentnek alárendelten működik, csak protokolláris szerep jut neki, és többnyire a parlament választja. Főleg Európában jellemző, a többi földrészen ritka.

 Albánia,  Ausztria,  Banglades,  Bulgária,  Csehország,  Dominikai Közösség,  Észtország,  Etiópia,  Finnország,  Görögország  Horvátország,  Izland,  India,  Írország,  Izrael,  Kelet-Timor,  Lengyelország  Olaszország,  Lettország,  Litvánia,  Macedónia,  Málta,  Magyarország  Mauritius,  Németország,  Nepál,  Portugália,  Szerbia  Szingapúr,  Szlovákia,  Szlovénia,  Szomália  Trinidad és Tobago,  Törökország,  Vanuatu

Félprezidenciális, ha a köztársasági elnök erős jogosítványokkal és vétójoggal rendelkezik. Itt a végrehajtó hatalom – a kormány – a parlamentnek és az elnöknek is felelős, akit népszavazással választanak meg:  Algéria,  Angola,  Bosznia-Hercegovina, Dél-afrikai Köztársaság,  Egyiptom  Franciaország,  Guyana,  Jemen,  Libanon,  Moldova,  Mongólia,  Montenegró,  Oroszország,  Pakisztán  Románia,  San Marino,  São Tomé és Príncipe  Srí Lanka,  Ukrajna,  Zöld-foki Köztársaság

Prezidenciális, ha a köztársasági elnök a végrehajtó hatalom feje. A kormány nem a parlamentnek, hanem az elnöknek felelős, akit népszavazással választanak meg:  Afganisztán,  Argentína,  Azerbajdzsán,  Benin,  Bissau-Guinea,  Bolívia,  Botswana,  Brazília,  Burkina Faso,  Burundi,  Chile,  Ciprus,  Comore-szigetek,  Costa Rica  Csád,  Dzsibuti,  Dominikai Köztársaság,  Ecuador,  Elefántcsontpart,  Egyenlítői-Guinea,  Fehéroroszország,  Fülöp-szigetek,  Gabon,  Gambia,  Grúzia,  Ghána  Guatemala,  Guinea,  Haiti,  Honduras,  Indonézia,  Kamerun,  Kazahsztán,  Kenya,  Kiribati,  Kolumbia,  Kongói Demokratikus Köztársaság,  Kongói Köztársaság  Dél-Korea,  Közép-Afrika,  Kirgizisztán,  Libéria,  Madagaszkár,  Malawi,  Maldív-szigetek,  Mali,  Marshall-szigetek,  Mexikó,  Mikronézia,  Mozambik,  Namíbia  Nauru,  Nicaragua,  Niger,  Nigéria,  Örményország,  Palau,  Panama,  Paraguay,  Peru,  Ruanda,  El Salvador  Seychelle-szigetek,  Sierra Leone,  Suriname,  Szenegál,  Szudán,  Tádzsikisztán,  Tanzánia  Togo,  Tunézia,  Türkmenisztán,  Uganda,  USA,  Uruguay,  Üzbegisztán  Venezuela,  Zambia,  Zimbabwe

Egyéb köztársaság:  Svájc Teokratikus köztársaság, ha megválasztott szervek felett egy vallási szerv vétójoggal rendelkezik. A kormány, a parlament és az elnök egyaránt alá vannak vetve ennek a vallási legfelsőbb szervnek:  Irán Kommunista állam ("szocialista népköztársaság"), formálisan köztársasági berendezkedés, melyben az alkotmány kimondja a kommunista párt vezető szerepét. A kommunista párt vezető testületei a hatalom birtokosai. Az egyéb szervek (kormány, parlament, elnök) a kommunista párt vezető testületei által meghozott döntések végrehajtói:  Észak-Korea,  Kína,  Kuba,  Laosz,  Líbia,  Vietnam Egyéb (katonai és más diktatúra), formálisan köztársasági berendezkedés, melyben katonai diktatúra vagy olyan egyéb rendszer működik, melyben a hatalom birtokosa egyetlen szervezet:  Eritrea,  Fidzsi,  Mauritánia,  Mianmar,  Szíria

A jogállamiság jellemzői Kérem feladatterv formájában kidolgozni!